uit 15 Kamermuziek met gitaar en computers Dagboek van een kamermeisje van z-vlaanderen selectie Jonge bluesbands Mussen Sc Zwanen Amanda donderdag 8 oktober 2009 Célestine, een meisje uit Pa rijs, raakt in een uithoek van Normandië verzeild. Zij wordt er kamermeisje bij de fa milie Lanlaire. Door middel van flashbacks en mijmeringen komt de toeschouwer steeds meer te we ten over het vroegere leven van Cé lestine in de voorstelling Dagboek van een kamermeisje door het Mid delburgs Theater. Willem Huij- breghs tekent voor de regie. Het verhaal is gebaseerd op de sati rische Franse roman van Octave Mirbeau. Het kamermeisje Célesti ne heeft in haar vorige betrekkin gen talloze bizarre, pikante inci denten meegemaakt en vulgaire vernederingen moeten ondergaan. Zij is zelf niet helemaal vrij te plei ten van dubbelzinnigheid en sek suele stoutmoedigheid. Behoed zaam en doordacht speelt zij een machtsspel van aantrekken en af stoten. Tegenover dit turbulente verleden en de uitzichtloosheid van het heden staat Célestines hoop op een ander en beter leven. Huijbreghs laat de rol van Célesti ne door drie speelsters vertolken: Barbara Kouwijzer, Karin Adriaan- se en Astrid de Vries. Verder spe len deze vrouwen naast hun Céles- tine-rol samen ook de twaalf per sonages die zij 'beschrijven'. De rol van pianiste Madame Anna neemt gastspeelster Marina Wijnen voor haar rekening. De regisseur heeft gekozen voor een komische collagevoorstelling van klassieke muziek en theater. Dat lijkt een kolfje naar de hand van Huijbreghs. Nadat hij zich eerst gedurende een periode van circa tien jaar toelegde op 'man- nenstukken', regisseerde hij diver se relatiekomedies en een moder ne klassieker als Who is afraid of Virginia Woolf? Met producties als Slagveld van Verlangen en Aan het eind van de aspergestijd bewees hij theatraal ook goed uit de voeten te kunnen met specifiek vrouwelijke emoties en verlangens. 'Dagboek van een kamermeisje' (première) za. 10 okt, Min/theater, Middelburg, 20.30 uur. Ook op: za. 17, za. 24, zo. 25 (matinee) oktober, vr. 6, za. 7, za. 14, zo. 15 (matinee), za. 21, vr. 27 en za. 28 november en vr. 4 december. Avondvoorstellingen: 20.30 uur, matinees: 14.30 uur. Maar liefst vier concerten staan deze week op het pro gramma bij het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. Morgen om 20.00 uur kan de toe hoorder alle mogelijkheden van de viola da gamba zien en beluiste ren in een recital dat verzorgd wordt door Vittorio Ghielmi en drie andere barokspecialisten. In de NH. kerk in Sint-Anna-ter-Mui- den worden werken van Antoine Forqueray le Père gespeeld. Zaterdag (20.00 uur) is het groot symfonisch Residentie Orkest te horen in het Scheldetheater in Ter- neuzen. Na de ouverture De Vlie gende Hollander speelt Dejan Lazic het vierde pianoconcert van Beet hoven en klinkt de overbekende Shéhérazade van Rimsky-Korsakov. De jonge pianist Martin Oei (13) verzorgt zondag (15.00 uur) een gratis familieconcert in de basiliek van Hulst. Voor hem de kans om podiumervaring op te doen en voor het publiek de gelegenheid om jong talent te bewonderen. Oei speelt composities met als the ma 'Nacht en natuur'. Belicht wor den werken over dieren en sfeer volle muziek van Schubert, Chopin en Mendelssohn. Tijdens het recital geeft de vader van Mar tin uitleg over de werken. Woensdag 14 oktober (20.00 uur) is in Porgy en Bess in Terneuzen de première van Clazz in Zeeland een mix van jazz en hedendaagse klassieke muziek, met composities van Friso van Wijck, Douwe Eisen- ga, Dies le Due en Dick de Graaf. Zij hebben zich alle vier laten in spireren door Zeeland (20.00 uur). Twee jonge bluesbands treden op in Colijnsplaat: Big Blind en The Rhythm Chiefs (foto). Big Blind bracht recent haar tweede album uit. De leden van The Rhythm Chiefs zijn gemiddeld achttien jaar, maar spelen al sinds 2003 samen. Zaterdag 10 oktober, De Brug, Colijnsplaat, 21.00 uur. Comedygezelschap Mussen Zwanen speelt haar nieuwe voorstelling Bedgeheimen, ge schreven en geregisseerd door Haye van der Heyden. Met: Bert Kuizenga, Mary-Lou van Stenis, Miryanna van Reeden, Eva Pop- Ipink, Hans Breetveld en Dave Mantel. Zondag 11 oktober, Arsenaal theater, Vlissingen, 20.15 uur. De succesvolle huwelijksthriller Amanda van Theaterproductie huis Zeelandia, met Marie Loui se Stheins, reist opnieuw door het land en doet daarbij ook de eigen provincie aan. De meesle pende monoloog is geschreven door Walter van den Broeck. Woensdag 14 oktober, Arsenaal theater, Vlissingen, 20.00 uur. door Mischa Beckers Gitarist Wiek Hijmans en slagwerker Arnold Mari nissen zijn afkomstig uit Middelburg, kregen daar hun (muzikale) opleiding en trok ken vervolgens de grote wereld in. De heren opereren in eikaars ver lengde. Dat blijkt tijdens het dub belconcert zondag in de Grote Kerk in Veere. Met het POW Ensemble brengt de virtuoze Hijmans - die zich zowel thuis voelt in de gecomponeerde nieuwe muziek als in elektronische en geïmproviseerde muziek - het pro gramma Strange Attractors. Het gaat om nieuwe gecomponeerde kamer muziek, gespeeld in een ongebruikelij ke bezetting van elektrische gitaar en twee computers, bediend door respec tievelijk Luc Houtkamp en Guy Har ries. Strange Attractors bevat composities van Alwynne Prichard, Gabriel Proko fiev, Tomohisa Hashimoto, Chad Langford en de leden van het ensem ble zelf. Maar wat is een compositie voor computer? Wiek „Voor Wiek staat er een en ander op papier", legt Luc Houtkamp uit. „Voor de computers heeft het geen zin om no ten te schrijven. Immers, we gebruiken de com puter niet met een keyboard waarmee we klan ken opwekken. Het idee is allerhande informa tie in die computer te stoppen waarmee die aan de slag gaat. Daar schrijven we software voor. Daarmee kan die computer bepaalde se lecties aan klanken maken bijvoorbeeld. Een deel van het componeren is bij ons dus het schrijven van die software." De heren zetten daarmee de computer naar hun hand. Commerciële muziekprogramma's zijn hiervoor te beperkt. De computers worden enerzijds gevoed met de gitaarklanken van Wiek Hijmans en genereren anderzijds zelf ook klanken. Sterker nog, de machines kunnen deels ook het geluid van de gitarist manipule ren. Dat levert verrassende resultaten op. Wat de computers genereren klinkt iedere keer an ders. „Binnen bepaalde grenzen natuurlijk want het moet wel nog passen binnen de geschreven no ten." Beide computers vormen een netwerkje. Er is dus direct contact tussen de instrumenten Hijmans naast het, in de kamermuziek onmisbare, inter menselijk contact tussen de muzikanten. De or kestratie is bij het programma heel belangrijk en ook dat lost men passend op. „Bij ons is er niet één groot klankveld dat uit een PA-systeem komt. Er zijn drie geluidsbron nen op het podium, Strange Attractors eigen lijk, die de aandacht trekken. Immers, alledrie hebben we onze eigen luidsprekerset, we heb ben immers alledrie een eigen stem. Net als bij kamermuziek hoor je precies waar welk geluid vandaan komt. Het is een soort pseudo-akoesti- sche setting." Hijmans speelt ook mee in stukken van Ar nold Marinissen. Deze slagwerker behoort tot de (inter)nationale top en komt met een ui terst divers programma naar Middelburg: een combinatie van percussie, elektronica, dans - met een choreografie van Ederson Rodrigues Xavier - en vooral film. Voor dat laatste teken den David Prior, Rob Marinissen, H.C. Gilje en Arnoud Noordegraaf Zeker Noordegraaf is een van de belangrijkste multimediale kunstenaars van dit moment in Nederland. Arnold Marinissen POW ensemble met Strange Attractors en Arnold Marinissen met werken voor percussie, film, dans en elektronica, zondag 11 oktober, Grote Kerk van Veere. Aanvang: 15.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 49