uit 15
Kamermuziek
met gitaar
en computers
Dagboek van een kamermeisje van z-vlaanderen
selectie
Jonge bluesbands
Mussen Sc Zwanen
Amanda
donderdag 8 oktober 2009
Célestine, een meisje uit Pa
rijs, raakt in een uithoek
van Normandië verzeild.
Zij wordt er kamermeisje bij de fa
milie Lanlaire. Door middel van
flashbacks en mijmeringen komt
de toeschouwer steeds meer te we
ten over het vroegere leven van Cé
lestine in de voorstelling Dagboek
van een kamermeisje door het Mid
delburgs Theater. Willem Huij-
breghs tekent voor de regie.
Het verhaal is gebaseerd op de sati
rische Franse roman van Octave
Mirbeau. Het kamermeisje Célesti
ne heeft in haar vorige betrekkin
gen talloze bizarre, pikante inci
denten meegemaakt en vulgaire
vernederingen moeten ondergaan.
Zij is zelf niet helemaal vrij te plei
ten van dubbelzinnigheid en sek
suele stoutmoedigheid. Behoed
zaam en doordacht speelt zij een
machtsspel van aantrekken en af
stoten. Tegenover dit turbulente
verleden en de uitzichtloosheid
van het heden staat Célestines
hoop op een ander en beter leven.
Huijbreghs laat de rol van Célesti
ne door drie speelsters vertolken:
Barbara Kouwijzer, Karin Adriaan-
se en Astrid de Vries. Verder spe
len deze vrouwen naast hun Céles-
tine-rol samen ook de twaalf per
sonages die zij 'beschrijven'. De rol
van pianiste Madame Anna neemt
gastspeelster Marina Wijnen voor
haar rekening.
De regisseur heeft gekozen voor
een komische collagevoorstelling
van klassieke muziek en theater.
Dat lijkt een kolfje naar de hand
van Huijbreghs. Nadat hij zich
eerst gedurende een periode van
circa tien jaar toelegde op 'man-
nenstukken', regisseerde hij diver
se relatiekomedies en een moder
ne klassieker als Who is afraid of
Virginia Woolf? Met producties als
Slagveld van Verlangen en Aan het
eind van de aspergestijd bewees hij
theatraal ook goed uit de voeten te
kunnen met specifiek vrouwelijke
emoties en verlangens.
'Dagboek van een kamermeisje'
(première) za. 10 okt, Min/theater,
Middelburg, 20.30 uur. Ook op: za. 17,
za. 24, zo. 25 (matinee) oktober, vr. 6,
za. 7, za. 14, zo. 15 (matinee), za. 21,
vr. 27 en za. 28 november en vr. 4
december. Avondvoorstellingen: 20.30
uur, matinees: 14.30 uur.
Maar liefst vier concerten
staan deze week op het pro
gramma bij het Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Morgen om 20.00 uur kan de toe
hoorder alle mogelijkheden van
de viola da gamba zien en beluiste
ren in een recital dat verzorgd
wordt door Vittorio Ghielmi en
drie andere barokspecialisten. In
de NH. kerk in Sint-Anna-ter-Mui-
den worden werken van Antoine
Forqueray le Père gespeeld.
Zaterdag (20.00 uur) is het groot
symfonisch Residentie Orkest te
horen in het Scheldetheater in Ter-
neuzen. Na de ouverture De Vlie
gende Hollander speelt Dejan Lazic
het vierde pianoconcert van Beet
hoven en klinkt de overbekende
Shéhérazade van Rimsky-Korsakov.
De jonge pianist Martin Oei (13)
verzorgt zondag (15.00 uur) een
gratis familieconcert in de basiliek
van Hulst. Voor hem de kans om
podiumervaring op te doen en
voor het publiek de gelegenheid
om jong talent te bewonderen.
Oei speelt composities met als the
ma 'Nacht en natuur'. Belicht wor
den werken over dieren en sfeer
volle muziek van Schubert,
Chopin en Mendelssohn. Tijdens
het recital geeft de vader van Mar
tin uitleg over de werken.
Woensdag 14 oktober (20.00 uur)
is in Porgy en Bess in Terneuzen
de première van Clazz in Zeeland
een mix van jazz en hedendaagse
klassieke muziek, met composities
van Friso van Wijck, Douwe Eisen-
ga, Dies le Due en Dick de Graaf.
Zij hebben zich alle vier laten in
spireren door Zeeland (20.00 uur).
Twee jonge bluesbands treden
op in Colijnsplaat: Big Blind en
The Rhythm Chiefs (foto). Big
Blind bracht recent haar tweede
album uit. De leden van The
Rhythm Chiefs zijn gemiddeld
achttien jaar, maar spelen al
sinds 2003 samen.
Zaterdag 10 oktober, De Brug,
Colijnsplaat, 21.00 uur.
Comedygezelschap Mussen
Zwanen speelt haar nieuwe
voorstelling Bedgeheimen, ge
schreven en geregisseerd door
Haye van der Heyden. Met: Bert
Kuizenga, Mary-Lou van Stenis,
Miryanna van Reeden, Eva Pop-
Ipink, Hans Breetveld en Dave
Mantel.
Zondag 11 oktober, Arsenaal
theater, Vlissingen, 20.15 uur.
De succesvolle huwelijksthriller
Amanda van Theaterproductie
huis Zeelandia, met Marie Loui
se Stheins, reist opnieuw door
het land en doet daarbij ook de
eigen provincie aan. De meesle
pende monoloog is geschreven
door Walter van den Broeck.
Woensdag 14 oktober, Arsenaal
theater, Vlissingen, 20.00 uur.
door Mischa Beckers
Gitarist Wiek Hijmans en
slagwerker Arnold Mari
nissen zijn afkomstig uit
Middelburg, kregen daar
hun (muzikale) opleiding en trok
ken vervolgens de grote wereld in.
De heren opereren in eikaars ver
lengde. Dat blijkt tijdens het dub
belconcert zondag in de Grote
Kerk in Veere.
Met het POW Ensemble brengt de
virtuoze Hijmans - die zich zowel
thuis voelt in de gecomponeerde
nieuwe muziek als in elektronische
en geïmproviseerde muziek - het pro
gramma Strange Attractors. Het gaat
om nieuwe gecomponeerde kamer
muziek, gespeeld in een ongebruikelij
ke bezetting van elektrische gitaar en
twee computers, bediend door respec
tievelijk Luc Houtkamp en Guy Har
ries.
Strange Attractors bevat composities
van Alwynne Prichard, Gabriel Proko
fiev, Tomohisa Hashimoto, Chad
Langford en de leden van het ensem
ble zelf. Maar wat is een compositie
voor computer? Wiek
„Voor Wiek staat er een en ander op
papier", legt Luc Houtkamp uit.
„Voor de computers heeft het geen zin om no
ten te schrijven. Immers, we gebruiken de com
puter niet met een keyboard waarmee we klan
ken opwekken. Het idee is allerhande informa
tie in die computer te stoppen waarmee die
aan de slag gaat. Daar schrijven we software
voor. Daarmee kan die computer bepaalde se
lecties aan klanken maken bijvoorbeeld. Een
deel van het componeren is bij ons dus het
schrijven van die software."
De heren zetten daarmee de computer naar
hun hand. Commerciële muziekprogramma's
zijn hiervoor te beperkt. De computers worden
enerzijds gevoed met de gitaarklanken van
Wiek Hijmans en genereren anderzijds zelf
ook klanken. Sterker nog, de machines kunnen
deels ook het geluid van de gitarist manipule
ren. Dat levert verrassende resultaten op. Wat
de computers genereren klinkt iedere keer an
ders.
„Binnen bepaalde grenzen natuurlijk want het
moet wel nog passen binnen de geschreven no
ten." Beide computers vormen een netwerkje.
Er is dus direct contact tussen de instrumenten
Hijmans
naast het, in de kamermuziek onmisbare, inter
menselijk contact tussen de muzikanten. De or
kestratie is bij het programma heel belangrijk
en ook dat lost men passend op.
„Bij ons is er niet één groot klankveld dat uit
een PA-systeem komt. Er zijn drie geluidsbron
nen op het podium, Strange Attractors eigen
lijk, die de aandacht trekken. Immers, alledrie
hebben we onze eigen luidsprekerset, we heb
ben immers alledrie een eigen stem. Net als bij
kamermuziek hoor je precies waar welk geluid
vandaan komt. Het is een soort pseudo-akoesti-
sche setting."
Hijmans speelt ook mee in stukken van Ar
nold Marinissen. Deze slagwerker behoort tot
de (inter)nationale top en komt met een ui
terst divers programma naar Middelburg: een
combinatie van percussie, elektronica, dans -
met een choreografie van Ederson Rodrigues
Xavier - en vooral film. Voor dat laatste teken
den David Prior, Rob Marinissen, H.C. Gilje en
Arnoud Noordegraaf Zeker Noordegraaf is een
van de belangrijkste multimediale kunstenaars
van dit moment in Nederland.
Arnold Marinissen
POW ensemble met Strange Attractors en Arnold
Marinissen met werken voor percussie, film, dans en
elektronica, zondag 11 oktober, Grote Kerk van
Veere. Aanvang: 15.30 uur.