Weststrate is de brug naar de klant Neckermann en Weststrate: daar zit toekomst in 75 JAARi "Op het moment dat je de verpakking ziet, moet je al trek krijgen." neckermann.com Door Henk van de Voorde Toen Weststrate vorig jaar Van der Have Verpakkingen uit Standdaarbuiten overnam, werd Homeko klant bij het Middelburgse bedrijf. De gebroeders Hoefsmit, beide direc teur-eigenaar van het familiebedrijf, hebben er geen moment spijt van gehad. "Rob Deras en ik weten precies wat we aan elkaar hebben. Onze bedrijven hebben dezelfde werkwijze: no-nonsense en recht door zee. Ik plaag Rob wel eens met de Zeeuwse zuinigheid, maar hij neemt vanuit 'het verre Zeeland' altijd een heerlijke doos gebak of bolussen mee. Daar staat tegenover dat hij altijd met een order terug naar huis gaat! Hij is nog nooit voor niks geweest. We waarderen het dat hij als directeur-eigenaar de moeite neemt om naar ons toe te komen. Zijn bedrijf levert aan ons alles op het gebied van verpakkingen, met name karton maar ook bijvoorbeeld bakjes voor soep en maaltijden, plastic rollen, zakken, etcetera. Hij is als het ware een dozen- makelaar die rechtstreeks in contact staat met de fabrikant. Hij denkt mee met de klant en is niet afhankelijk van één leverancier. Rob weet precies waar hij de beste verpakkingen tegen de beste prijzen kan halen, terwijl ik die taal niet spreek. Bovendien gaat er voor mij teveel tijd inzitten. Geen vlag op een modderschuit De verpakkingen zijn voor ons net zo essen tieel als de inhoud. Op het moment dat je bijvoorbeeld een doosje ziet met snacks, moet je al trek krijgen. Weststrate is de brug die 'de kroket' verbindt met de uiteindelijke klant. Weststrate draagt tevens zorg voor fraaie labels en bedrukkingen. Zonder het doosje Het begon allemaal met spekslagerij H J. Hoefsmit die in 1885 in Rotterdam het levenslicht ziet. Anno 2009 leiden de gebroeders Raymond en Mike Hoefsmit op industrieterrein Ziedewij te Barendrecht de onderneming Homeko: een modern familiebedrijf met hart voor vlees waar een vijftigtal gemotiveerde mensen werkzaam zijn. De zaak die ooit door hun betovergrootvader is opgericht, staat in 2010 in het teken van het 125-jarig bestaan. Topkwaliteit en service zijn in al die jaren speerpunten van beleid gebleven. Het familiebedrijf concentreert zich heden- tendage op de productie onder één dak van vlees, vleeswaren, snacks en toebereide producten. kun je het product niet bij de klant krijgen. Ook de brug moet goed zijn. Een uitgelubberd of uitgezakt doosje is voor mij geen reclame. Tegelijkertijd mag de verpakking natuurlijk geen vlag op een modderschuit zijn. De in houd moet conform de uitnodigende verpak king zijn. Het moet allemaal kloppen. Per dag doen wij 3.000 verpakkingen. Dat gaat hard dus, maar gelukkig kunnen we snel schakelen, mede doordat we de beschikking hebben over een behoorlijke opslagruimte", aldus Raymond Hoefsmit. Homeko Homeko levert overwegend rechtstreeks aan grossiers en horecabedrijven. De Zuid- Hollandse onderneming is toekomstgericht op basis van een lange termijn visie. Raymond wijst op de goede structuur tussen Homeko en haar klanten èn leveranciers. "Mensen die denken dat je goedkoop uit kunt zijn door een leverancier uit te knijpen, vergissen zich. De kan beter je energie steken in een goed product en een goed verkoopapparaat. De kunt nooit de leverancier de schuld geven van het feit dat je een bedrijf niet goed hebt gemanaged. Kijk bijvoorbeeld naar het mismanage ment bij de Entertainment Group van Marco Borsato", aldus Raymond (42) die in zijn jeugd diverse kampioenschappen behaalde als judoka. "Over tien jaar wil ik me volledig toeleg gen op mijn favoriete sport, als internationaal De gebroeders Mike en Raymond Hoefsmit judocoach. Mijn vader heeft heel zijn leven hard gewerkt en is helaas vorig jaar al op 62- jarige leeftijd overleden. Ik wil eerder stoppen met werken, zodat ik me volledig kan bezig houden met mijn grote hobby. Dudo is iedere keer een schaakbord. In fracties van een secon de moet je je scherpte kunnen tonen. De moet slim zijn. Hetzelfde geldt voor het ondernemer schap: een ondernemer moet scherp en slim zijn. Over tien jaar zou ik als oud-ondernemer graag jonge topsporters begeleiden." Neckermann.com is een groot postorderbedrijf dat producten aanbiedt door middel van een catalogus en haar website www.neckermann.com. De onderneming heeft drie vestigingen: St-Dansteen (hoofdgebouw) en Terneuzen in Nederland, en Temse in België. Er werken 750 medewerkers voor neckermann.com. De catalogus omvat ruim 1.100 blad zijden in een oplage van 1,38 miljoen exemplaren. Neckermann heeft een assortiment van 80.000 artikelen in diverse categorieën: van kleding en schoenen tot wasmachines en stereo-installaties. „En die artikelen moeten natuurlijk goed en degelijk verpakt worden. Zodoende is ook de firma Weststrate in ons leveranciersbestand terechtgekomen", aldus Bianca Bruggeman van de afdeling algemene zaken. Door Henk van de Voorde "We doen nu sinds drie jaar zaken met Weststrate en de samenwerking bevalt prima. Mijn collega Chantal de Rechter heeft dit bedrijf destijds in de arm geno men omdat er problemen waren met de folie. Ik was verantwoordelijk voor alle verpakkingsmaterialen en drukwerk, maar was met zwangerschapsverlof. Chantal had goede ervaringen met Weststrate van uit haar vorige functie, bij Morres Wonen. Ze had Rob Deras even gebeld met de vraag of hij ook iets voor Neckermann kon betekenen. Toen ik terug kwam van verlof, zijn de goede contacten met Weststrate ge bleven. Dat bedrijf heeft ons meerdere keren uit de brand geholpen op het gebied van ver pakkingen. Daarnaast is er een contract met Weststrate op het gebied van leveringen van papieren handdoekjes en toiletpapier. Er is een gerede kans dat de samenwerking tussen Neckermann en Weststrate verder uitgebouwd wordt. Wij versturen tenslotte ontzettend veel pakketten. Alleen al 2,5 miljoen dozen en zakken textiel en schoeisel Weststrate heeft ons een zeer aantrekkelijk aanbod gedaan. Neckermann en Weststrate: daar zit toekomst in", vertelt Bianca Bruggeman. Voordat de eerste Neckermann vestiging in Nederland werd geopend, bestond de Textielcentrale Hulst, die in 1938 was op gericht. In 1967 ging Neckermann met de Textielcentrale samenwerken. Deze samen werking verliep prima, totdat het financieel slechter ging en Neckermann op 16 augustus 1968 de Textielcentrale aan de Absdaalseweg in Hulst overnam. Dit bedrijf werd Neckermann Nederland NV genoemd. In 1968 werd boven dien de eerste catalogus (met een aantal pagi na's van 164) gemaakt en uitgegeven in een op lage van 175.000 stuks. In 1973 werd uitgebreid met een magazijn van 5.000 m2 in St-Dansteen. Drie jaar later werd het kantoorgebouw aan de Verrekijker in St.-Dansteen geopend door Doseph Neckermann. Dit is nu het hoofdge bouw van neckermann.com. In 1979 opende Neckermann tevens een vestiging in België. Vervolgens werd in 1997 het Expeditie Centrum van neckermann.com in gebruik genomen evenals een nieuw magazijn voor alle artike len 'met een snoer' (witgoed, bruingoed) dat een vloer-oppervlak van 27.000 m2 heeft en een hoogte tot twaalf meter. Neckermann.com wil zich steeds meer gaan richten op e-commerce. Dit betekent dat het van een catalogi-gedreven bedrijf naar een 'internetdriven organisatie' wil evolueren. Zo'n zestig procent van alle bestellingen komt Bianca Bruggeman: "Weststrate heeft ons meerdere keren uit de brand geholpen." tegenwoordig binnen via internet/e-mail "Na de mindere periode van enkele jaren geleden, is Neckermann door de boost van het internet sterk gegroeid. Daardoor zijn we ook veel meer opslag voor der den gaan doen. Onze directeur Peter van Laere zei ooit: 'vroeger waren er drie vissen: Neckermann, Wehkamp en Otto. Nu zijn er 326 vissen, die puur on-line werken'aldus Bianca Bruggeman. Foto: Camile Schelstraete - Duofoto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 115