Citroen C6 3.0 HDiF Zwevend icoon Mini Cooper S cabriolet Maximaal genieten onderweg 14 Het is jammer datje de schit terend vormgegeven Citroën C6 zo weinig 'in het wild' ziet rijden. Daarvoor zijn wat oorzaken aan te geven. Als weinig andere auto's in dit seg ment is de C6 apart vormgege ven; zo apart dat het bepaald niet ieders smaak is. Je vindt hem prachtig of je vindt het een ge drocht. Een tussenweg is er niet. Bovendien is de prijs voor dit type auto stevig en ook dat zal de verwende leaserijder niet altijd even sterk aanspreken. Exclusivi teit heeft zo zijn prijs. De C6 treedt in de sporen van iconen als de DS en CX. Onlangs werd de C6 leverbaar met een nieuwe dieselmotor met een cilin derinhoud van 3 liter. Dit blok ver vangt de motor met een inhoud van 2.7 liter. Natuurlijk, de C6 is een vol waardige limousine. Als je ermee komt voorrijden, ziet zelfs de grootste nerd op autogebied nog dat het een bijzondere wagen is. De lange gestrek te lijn, de apart vormgegeven achter ruit, het zijn stijlelementen die de C6 onmiskenbaar tot een grote Citroën maken. Een verbluffend ontwerp. Het interieur van de auto is al min stens zo bijzonder. De wagen is na tuurlijk ruim en ook achterin heb je riant de ruimte, wat te danken is aan de grote wielbasis. De stoelen, of spreek je hier van fauteuils, zitten voortreffelijk en het is gemakkelijk een fijne zitpositie te verwerven. Het meest bijzondere aan de C6 is natuur lijk het ongeëvenaarde comfort. Wei nig auto's, zelfs uit een nog hogere klasse, kunnen op tegen het veercom- fort van deze Fransman. De zweeft Mini timmert stevig aan de weg. Het kleine premium- merk dat gedijt onder de vleugels van moeder BMW is bezig met een fantastische uitbreiding van het modellenprogramma. Onlangs werd op de autotentoonstel ling van Frankfurt de Roadster geïn troduceerd. Een tweezittertje met een heuse kont, niet eerder vertoond in de lange historie waarop het merk te ruggrijpt. Maar vooralsnog staat een andere lekkernij op het programma, want onlangs werd ook de cabriolet aan de laatste vernieuwingen blootge steld. Als een van de voornaamste ver anderingen in het bejubelde ontwerp werden de rolbeugels achter het ach terbankje zodanig aangepast dat ze nauwelijks boven die bank uittore nen. De Ondernemer reed de Coo per S-versie, een bommetje op wie len dat dankzij de open kap vooral zo mers een feest is om te rijden. Mini doet, vooralsnog voor dit mo del, niet mee aan de mode een meta len klapdak te monteren. Dat heeft na tuurlijk voor en nadelen maar voor een imagebooster als de Mini kan het bijna niet anders. Bovendien zorgt de vormgeving ervoor dat het hier wel al tijd bij zal blijven. Die prachtig gecon strueerde stoffen kap laat zich in lutte le seconden bedienen. Een van de voordelen ervan is datje echt heel erg het gevoel hebt buiten te zitten. De voorruit van cabrio's met een metalen klapdak loopt vaak zo ver naar achte ren door dat je nauwelijks het idee hebt in een cabriolet te rijden omdat hij pas boven je hoofd eindigt. Zo niet bij de Mini. Frank en vrij zit je met je hoofd lekker in het zonnetje. Daarin zit tegelijk ook het nadeel werkelijk als een koning over de weg waarbij de besturing weliswaar afstan delijk is, maar je, als berijder, toch steeds in contact blijft met het weg dek. Je voelt jezelf heel bijzonder in deze auto. Het nieuwe aan dit model is de mogelijkheid de fantastische 3 liter dieselmotor te bestellen. Peugeot/Citroën construeerden hem speciaal met het oog op de grote mo dellen van deze twee merken waar door je voor de C6 nu kunt kiezen uit een dieselblok met een inhoud van 2,2 liter en deze drie liter versie. Het verschil in vermogen beloopt zo'n 65 pk en dat is ook in deze klasse heel wat natuurlijk. De nieuwe3.0 HDiF-motor brengt 240 paarden krachten op de been die via de voor wielen op het wegdek worden losgela ten. Dat betekent in de praktijk na tuurlijk volop kracht in alle regionen van het toerenbereik. De C6 met dit blok rijdt maximaal 235 km/h en ac celereert in 8,5 seconden naar 100 km/h. Volwaardige cijfers dus die weinig tot niets meer te wensen over laten. Hij wordt standaard geleverd met zestraps automaat. Dat laatste is eigenlijk de indruk die na een rit in deze C6 overblijft. Wat valt er nog te wensen als je deze auto rijdt. De conclusie moet dan toch zijn: niet veel want deze C6 rijdt fan tastisch en je maakt er ook nog eens flink de blits mee. De Citroën C6 is leverbaar vanaf 52.290 euro, inclusief belastingen. want terwijl je bij klapdak cabrio's doorgaans bij koudere weersomstan digheden nog open kunt rijden, zitje in de Mini al snel te klappertanden. Ook al omdat de verwarming eigen lijk niet helemaal voldoende blaas- kracht genereert. De zijruiten om hoog en de montage van een wind vanger nemen dit bezwaar overigens grotendeels weg. De techniek van de ze auto is beproefd met het viercilin- der blok met een cilinderinhoud van 1.6 liter. Met behulp van een com pressor weet dit blok er toch 175 pk uit te persen, riant voldoende voor een auto van deze maatvoering. Al zet hij toch nog dik 1300 kilo op de schaal. Verder valt er eigenlijk over dit model weinig te zeuren. Weinig auto's kleven zo aan de weg als juist een Mini. De bediening van stuur en versnellingsbak is redelijk zwaar wat je het fijne gevoel bezorgt nog écht iets te moeten doen om te kunnen rij den. Heel bijzonder is het feit dat ook dit type- aldus een woordvoerder van Mini Nederland - net als alle andere Mini's, dankzij de Efficient Dynamics techniek, in Nederland in de 20% bij- tellingcategorie valt wat voor een sportwagentje als dit toch eigenlijk een waar. wonder mag heten. Al met al heb je met deze Mini cabriolet een heerlijk scheurijzertje waarmee je uit milieuoogpunt niet al te asociaal uit de hoek komt. De Mini Cooper S cabriolet is ver krijgbaar vanaf 35.685 euro, inclusief belastingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 116