Citroen C6 3.0 HDiF Zwevend icoon
Mini Cooper S cabriolet Maximaal genieten
onderweg
14
Het is jammer datje de schit
terend vormgegeven
Citroën C6 zo weinig 'in het
wild' ziet rijden. Daarvoor zijn
wat oorzaken aan te geven. Als
weinig andere auto's in dit seg
ment is de C6 apart vormgege
ven; zo apart dat het bepaald niet
ieders smaak is. Je vindt hem
prachtig of je vindt het een ge
drocht. Een tussenweg is er niet.
Bovendien is de prijs voor dit
type auto stevig en ook dat zal de
verwende leaserijder niet altijd
even sterk aanspreken. Exclusivi
teit heeft zo zijn prijs.
De C6 treedt in de sporen van iconen
als de DS en CX.
Onlangs werd de C6 leverbaar met
een nieuwe dieselmotor met een cilin
derinhoud van 3 liter. Dit blok ver
vangt de motor met een inhoud van
2.7 liter. Natuurlijk, de C6 is een vol
waardige limousine. Als je ermee
komt voorrijden, ziet zelfs de grootste
nerd op autogebied nog dat het een
bijzondere wagen is. De lange gestrek
te lijn, de apart vormgegeven achter
ruit, het zijn stijlelementen die de C6
onmiskenbaar tot een grote Citroën
maken. Een verbluffend ontwerp.
Het interieur van de auto is al min
stens zo bijzonder. De wagen is na
tuurlijk ruim en ook achterin heb je
riant de ruimte, wat te danken is aan
de grote wielbasis. De stoelen, of
spreek je hier van fauteuils, zitten
voortreffelijk en het is gemakkelijk
een fijne zitpositie te verwerven. Het
meest bijzondere aan de C6 is natuur
lijk het ongeëvenaarde comfort. Wei
nig auto's, zelfs uit een nog hogere
klasse, kunnen op tegen het veercom-
fort van deze Fransman. De zweeft
Mini timmert stevig aan de
weg. Het kleine premium-
merk dat gedijt onder de vleugels
van moeder BMW is bezig met
een fantastische uitbreiding van
het modellenprogramma.
Onlangs werd op de autotentoonstel
ling van Frankfurt de Roadster geïn
troduceerd. Een tweezittertje met een
heuse kont, niet eerder vertoond in
de lange historie waarop het merk te
ruggrijpt. Maar vooralsnog staat een
andere lekkernij op het programma,
want onlangs werd ook de cabriolet
aan de laatste vernieuwingen blootge
steld. Als een van de voornaamste ver
anderingen in het bejubelde ontwerp
werden de rolbeugels achter het ach
terbankje zodanig aangepast dat ze
nauwelijks boven die bank uittore
nen. De Ondernemer reed de Coo
per S-versie, een bommetje op wie
len dat dankzij de open kap vooral zo
mers een feest is om te rijden.
Mini doet, vooralsnog voor dit mo
del, niet mee aan de mode een meta
len klapdak te monteren. Dat heeft na
tuurlijk voor en nadelen maar voor
een imagebooster als de Mini kan het
bijna niet anders. Bovendien zorgt de
vormgeving ervoor dat het hier wel al
tijd bij zal blijven. Die prachtig gecon
strueerde stoffen kap laat zich in lutte
le seconden bedienen. Een van de
voordelen ervan is datje echt heel erg
het gevoel hebt buiten te zitten. De
voorruit van cabrio's met een metalen
klapdak loopt vaak zo ver naar achte
ren door dat je nauwelijks het idee
hebt in een cabriolet te rijden omdat
hij pas boven je hoofd eindigt. Zo
niet bij de Mini. Frank en vrij zit je
met je hoofd lekker in het zonnetje.
Daarin zit tegelijk ook het nadeel
werkelijk als een koning over de weg
waarbij de besturing weliswaar afstan
delijk is, maar je, als berijder, toch
steeds in contact blijft met het weg
dek.
Je voelt jezelf heel bijzonder in deze
auto. Het nieuwe aan dit model is de
mogelijkheid de fantastische 3 liter
dieselmotor te bestellen.
Peugeot/Citroën construeerden hem
speciaal met het oog op de grote mo
dellen van deze twee merken waar
door je voor de C6 nu kunt kiezen
uit een dieselblok met een inhoud
van 2,2 liter en deze drie liter versie.
Het verschil in vermogen beloopt
zo'n 65 pk en dat is ook in deze klasse
heel wat natuurlijk. De nieuwe3.0
HDiF-motor brengt 240 paarden
krachten op de been die via de voor
wielen op het wegdek worden losgela
ten. Dat betekent in de praktijk na
tuurlijk volop kracht in alle regionen
van het toerenbereik. De C6 met dit
blok rijdt maximaal 235 km/h en ac
celereert in 8,5 seconden naar 100
km/h. Volwaardige cijfers dus die
weinig tot niets meer te wensen over
laten. Hij wordt standaard geleverd
met zestraps automaat.
Dat laatste is eigenlijk de indruk die
na een rit in deze C6 overblijft. Wat
valt er nog te wensen als je deze auto
rijdt. De conclusie moet dan toch
zijn: niet veel want deze C6 rijdt fan
tastisch en je maakt er ook nog eens
flink de blits mee.
De Citroën C6 is leverbaar vanaf
52.290 euro, inclusief belastingen.
want terwijl je bij klapdak cabrio's
doorgaans bij koudere weersomstan
digheden nog open kunt rijden, zitje
in de Mini al snel te klappertanden.
Ook al omdat de verwarming eigen
lijk niet helemaal voldoende blaas-
kracht genereert. De zijruiten om
hoog en de montage van een wind
vanger nemen dit bezwaar overigens
grotendeels weg. De techniek van de
ze auto is beproefd met het viercilin-
der blok met een cilinderinhoud van
1.6 liter. Met behulp van een com
pressor weet dit blok er toch 175 pk
uit te persen, riant voldoende voor
een auto van deze maatvoering. Al
zet hij toch nog dik 1300 kilo op de
schaal. Verder valt er eigenlijk over
dit model weinig te zeuren. Weinig
auto's kleven zo aan de weg als juist
een Mini. De bediening van stuur en
versnellingsbak is redelijk zwaar wat
je het fijne gevoel bezorgt nog écht
iets te moeten doen om te kunnen rij
den. Heel bijzonder is het feit dat ook
dit type- aldus een woordvoerder van
Mini Nederland - net als alle andere
Mini's, dankzij de Efficient Dynamics
techniek, in Nederland in de 20% bij-
tellingcategorie valt wat voor een
sportwagentje als dit toch eigenlijk
een waar. wonder mag heten. Al met
al heb je met deze Mini cabriolet een
heerlijk scheurijzertje waarmee je uit
milieuoogpunt niet al te asociaal uit
de hoek komt.
De Mini Cooper S cabriolet is ver
krijgbaar vanaf 35.685 euro, inclusief
belastingen.