Even nippen van de Zeeuwse zee zeeuwierjenever LOODS 3 ALS LEREN WERKEN WORDT Oeps, iets te hard gesnoven. De alcoholdamp stijgt su biet naar de hersenpan. Petra de Boevere pakt het glas en draait er rondjes mee. De zeeuwierjenever danst in het glas. "Nu moet je hem even laten staan en dan straks nog even ruiken. Zacht jes." Luttele minuten later snuif ik de zee uit het glas. De sterke al coholnevel is weg. Even een nip je. Het heeft iets weg van een whisky. door Den nis Rijsbergen BRESKENS - Een Laphroaig, maar dan niet zo rokerig en wel zilter. Ik krijg zin in een oester, merk ik. Of een pannetje mosselen. Deze smakelij ke vinding van de slijterij eigenaresse uit Breksens is zo Zeeuws als het maar kan zijn. Alhoewel... het zee wier dat in de jenever is verwerkt, komt wel uit Japan. De zoveelste in de rij der journalisten ben ik die van de bijzondere jenever mag proeven. Sinds het nieuws we reldkundig werd dat daar in het uit hoekje van Nederland, Breskens, een slijterij eigenaresse een jenever met zeewier had ontwikkeld, heeft ze geen rust meer. Petra de Boevere deed interviews voor BNR-radio en allerlei dagbladen, ze zat bij 3FM-dj Giel Beele in de uitzending, stond Bizz te woord en zelfs Eindhoven FM wist haar te vinden. Tja, jenever gemaakt van zeewier spreekt blijkbaar tot de verbeelding. Jenever, een op en top Nederlands product. Maar de neut zit in het slop. En dat hebben de distilleerders aan zichzelf te danken, vindt De Boevere. "Vergelijk het eens met whisky. De Schotten zijn veel slimmer geweest. Die zijn bij hun eigen identiteit geble ven en maken mooie producten. Hier in Nederland moest het steeds goedkoper en goedkoper. En dus worden kwalitatief mindere ingrediën ten gebruikt. Vroeger vroeg een klant je om advies, om een goede jenever. Nu vraagt hij om de jenever in de aan bieding. De gemiddelde Nederlander associeert jenever vandaag de dag met spiritus. Alleen opa drinkt het nog. En als die doodgaat, betekent dat jaar lijks weer vijftig flessen minder omzet in Nederland, want nieuwe drinkers komen er niet bij." Zeewier Geïnspireerd door Schotse whisky soorten van Islay die een zilte aroma hebben, besloot De Boevere een jene ver met zeewier te ontwikkelen. Jene ver weer als een fier Hollands pro duct. Ze benaderde verschillende dis tilleerders. "'Je bent gestoord', kreeg ik te horen. Totdat ik Rutte in Dord recht ontmoette. Die zei: 'Dat gaan we doen.' En hij is meteen aan de slag gegaan." Wie denkt datje zomaar wat zeewier uit de zee kunt plukken om als ingre diënt te gebruiken, heeft het mis. Een van de eigenschappen van zeewier is dat het vervuiling in zich opneemt. De Boevere is dan ook aangewezen op zeewier uit kweekbassins. En als er een land in de wereld is vol zee wierfanaten, dan is het toch wel Ja pan. "Het liefst zou ik Zeeuws zee wier willen gebruiken, maar dat wordt nog niet gekweekt. Wie weet in de toekomst. Want Zeeland is vol op aan het testen met zilte teelten. Je ziet ook een tendens dat culinair ook veel meer met zilte producten wordt gedaan. Het is volgens mij dan ook hét moment om de zeeuwieijenever te lanceren." Creatief De belangstelling voor de zeeuwierje never heeft De Boevere wel verrast. "Ik ben altijd al creatief geweest met het bedenken van regionale produc ten. Ik heb Vlissings bier op de markt gebracht en Bressiaans babbelaarli keur, maar die hebben nooit zo veel aandacht gekregen." Het zal voor een deel te maken hebben met de fascina tie voor een product dat met een voor de doorsnee Nederlander onsma kelijk ingrediënt is gemaakt. Echter de hype heeft De Boevere groten deels zelf gekweekt. Het internet kent voor de onderneemster uit Brek sens namelijk geen geheimen meer. Al tien jaar verkent ze de mogelijkhe den van het wereldwijde web. En ter wijl Nederland de laatste paar maan den pas aan het twitteren slaat, ver spreidt De Boevere al twee jaar haar tweets. Daarnaast is ze een fanatiek blogger en weet ze als geen ander hoe ze social media als Hyves, Facebook en Linkedln moet inzetten. Ze creëer de al een buzz rond de zeeuwierjene ver voordat die in de fles zat. Het zal velen allemaal als totale abracadabra in de oren klinken, maar waar het op neer komt is dat De Boevere via inter net een uitgebreid netwerk heeft op gebouwd en die van het ontwikke lingsproces van de jenever op de hoogte heeft gehouden middels kort internetberichtjes. Zo creëerde ze haar eigen hype. De aloude mond-tot-mondreclame maar dan on line en met een veel groter bereik. En het werkte. Mensen uit haar netwerk plaatsten (en betaalden) al bestellingen alvorens ook maar een druppel jenever was ge maakt. En nu de flessen er eindelijk zijn, komen ze zelfs vanuit Tilburg naar Breksens om er een paar aan te schaffen. Het werkte zo goed, dat ze aanvankelijk de media van zich af moest houden, omdat er nog hele maal geen jenever was. Een grote uit gekiende marketingtruc? O nee, ze-~ ker niet, schudt De Boevere het hoofd. "Natuurlijk gebruik ik mijn kennis van social media. Maar ik doe ook gewoon wat ik leuk vind. Ik heb niet echt een strategie. Ik heb wel pas sie en het werkt als je passie hebt als je doet wat ik doe. En het leuke is dat mensen uit mijn netwerk hebben meegedacht en meegewerkt bij het ontwikkelen van de jenever. Zo heeft iemand die ik ken via twitter het eti ket ontworpen, in ruil voor een paar flessen whisky. Weer een ander maak te me via twitter erop attent dat een extra 'u' in de naam het product Zeeuwser zou maken, vandaar zeeuw ieijenever. Je krijgt zoveel input. Het is leuk dat mensen uit mijn netwerk meedenken en bewust of onbewust het product promoten." De eerste voorraad van 120 liter vloog de deur uit. Intussen slaat de je never ook landelijk aan. Was de Zeeuwse jenever aanvankelijk alleen via www.zeeuwieijenever.nl te bestel len en te koop bij Slijterij- Wijnhan del de Vuurtoren in Breskens, nu is die ook te koop bij zeker vijftig drankspecialisten in heel Nederland, zegt De Boevere. Verrast door het enorme succes heeft ze eigenlijk nog maar één wens. "ik hoop dat we de je never in de toekomst van Zeeuws zee wier kunnen maken." werken, (job)coaching, arbeidstraining, begeleiding, stages Verrijn Stuartweg 4a Pietweg 5 4462 GE Goes 4471 NR Wolphaartsdijk 0113-715513 0113-671383

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 115