Een klein zesje voor onze economie barometer 10 CIJFERS Dré de Jong Bourgondia Jan Pollemans Supermarkten Rob Franken ROC West-Brabant Jan Hoppen j\ o Heja ÜZT' M Lilianne van der Ha Agrariër Geert v.d. Horst Rabobank Willem Jonkmans DT2 Zadelhoff Henk v. Koëveringe De Roompot Paul Nijskens Rewin Chris Rutten "Kamer van Koophandel Chris van Loon De Unie David Luteijn BZW Zeeland Joris Jansen Des Moules: Benieuwd naar het najaar. De stijgende trend van vori ge maand heeft zich voort gezet. Scoorden onze economi sche experts vorige maand een 5,9, nu staat de barometer op 6,03. Een kleine voldoende dus. Het positivisme is vooral ingege ven door ras- optimist Rob Fran ken en 'mosselman' Joris Jansen, die een goed zomerseizoen draai de. Toch blijft het oppassen gebla zen, waarschuwen onze mensen. De banken hebben nog niets ge leerd van de kredietcrisis, zegt vakbondsbestuurder Chris van Loon. Joris Jansen: 8 Mooie weer is de redding De omzetprestaties van de horeca in het algemeen in zijn in vergelijking tot vorig jaar wat mager. Het mooie weer deze zomer was de redding voor de branche. Dankzij de terrasom- zetten kijken de meeste horecaonder nemers toch tevreden terug op het zo merseizoen. Voor ons leverde de vroege start van een uitstekend mosselseizoen een zeer positieve bijdrage. Ook ziet de toekomst voor de mosselbranche er weer wat rooskleuriger uit. Dit dank zij de enorme zaadval in de Ooster- schelde en Waddenzee en een wat verbeterde samenwerking met de mi lieugroepen. Voorlopig hebben we nog te maken met prima nazomerom- zetten. Tegelijkertijd signaleren we dat de zakengast, onder invloed van de stagnerende economie, zich steeds minder laat zien. We zijn benieuwd wat het najaar gaat brengen Chris van Loon: 5,5 Banken hebben nog niets geleerd van de kredietcrisis Het spreekwoord luidt: 'Vertrouwen komt te voet en gaat te paard". Met het wegvallen van het vertrouwen in de banken door consumenten, beleg gers en ondernemers ontstond de grootste financiële crisis sinds de derti ger jaren. Jarenlang konden, onder druk van hebberige aandeelhouders, bankiers, gedreven door torenhoge bonussen, dubieuze financiële produc ten slijten aan hun klanten. Denk nu niet dat dit probleem alleen aan de top zich voordeed. Ook de gewone bankmedewerker wordt al jarenlang achter z'n vodden gezeten om vooral te verkopen in plaats van te denken aan het belang van de klant. Uiteinde lijk spat op meerdere niveaus de zeep bel uit elkaar en moeten de belasting betaler met miljarden bijspringen om faillissementen van banken te voorko men. Nu zou je denken dat banken daar iets van geleerd hebben; vertrou wen in de integriteit van het finan ciële advies is kennelijk een essentiële randvoorwaarde om je ondememings- geld of je particuliere fondsen aan een instelling toe te vertrouwen. Daarbij moet deze houding vooral vanuit de genen van de bankinstelling zelf ko men. Ik moet echter vaststellen dat de oude praktijken gewoon weer hervat worden. Bonussen blijven ingezet worden om werknemers vooral te ver leiden tot het verkopen van financiële producten in plaats van het geven van 06-'09 07-'09 09-'09 10-'09 Rob Franken Voorzitter ROC West- Brabant 7,0 7,0 8,0 8,0 Willem Jonkmans Directeur DTZ Zadelhof) 5,0 5,2 6,0 6,0 Chris Rutten Voorzitter Kamer van Koophandel 4,5 4,5 6,0 6,0 Guust Verpaalen Directeur Phidelity Consultancy 5,0 5,0 5,0 5,0 Jan Hoppen Directeur Heja 5,0 5,0 5,0 5,0 Chris van Loon Bestuurder De Unie 5,5 4,0 5,5 5,5 Paul Nijskens Directeur Rewin West-Brabant 6,0 6,5 6,5 6,5 Lilianne van der Ha Agrarisch ondernemer 6,0 4,5 5,0 5,5 David Luteijn Voorzitter BZW Zeeland 6,0 6,5 6,0 6,0 Henk van Koeveringe Directeur Roompot Groep 6,0 6,0 6,5 6,5 Jan Pollemans Superniarktdeskundige 7,0 6,5 6,5 6,0 Geert van der Horst Directeur Rabobank Roosendaal 4,8 5,0 5,0 5,0 Joris Jansen Eigenaar restaurant Auberge da Moules 6,5 7,0 7,0 8,0 Dre de Jong Directeur Bourgondia 6,5 6,5 5,0 5,0 Guust Verpaalen Consultant Joris Jansen Auberge Des Moules een vertrouwenwekkend advies aan en in het belang van de klanten. Re gels van de toezichthouders leiden wel tot meer bureaucratie maar niet tot een essentiële gedragsverandering. Sterker nog, meer regels van de over heid leiden tot een verschuilgedrag. Als je je maar als bank aan de regels van de AFM hebt gehouden kun je verder de klant verkopen watje wilt. De oplossing ligt dus primair bij het bankwezen zelf. Daarnaast zullen we als maatschappij moeten nadenken of de rol en invloed van aandeelhouders meer beperkt moet worden en inci dentele beloningen aan (fiscale) ban den moeten worden gelegd. Ik ben niet tegen extra beloning bij een góe de prestatie maar het zon. nooit meer mogen bedragen dan 15% ,van het normale jaarinkomen. Paul Nijskens: 6,5 In nova tiefo n ds Br aba ntj Bij REWIN lijkt het of de crisis al voorbij is: veel nieuwe vestigers en di to arbeidsplaatsén; maar nadere analy se leert dat bijna alle nieuwe vestigers ontstaan door kostenreducties door sa menvoegen van twee of meerdere lo caties op een nieuwe locatie. Gemid deld scheelt dat ca 20% in de kosten en dat is in deze tijd heel hard nodig. Ook het West Brabantse bedrijfsleven dat leidt onder de vraaguitval past zich keihard aan de nieuwe marktwer- kelijkheid. Meestal betekent dat sterk snijden in de kosten en de organisatie aanpassen. Sommige bedrijven raken in de knel doordat ook de banken de huidige crisis mee nemen in hun be oordeling van de kredietwaardigheid. REWIN is dan ook zeer content dat de provincie Noord Brabant een MKB Innovatiefonds heeft opgericht waarin 25 miljoen euro is gestort voor in de kern gezonde MKB bedrij ven die door de kredietcrisis in de fi nanciële problemen zijn geraakt. Uit het fonds kunnen achtergestelde lenin gen worden verstrekt van maximaal 500.000, - euro waardoor de eigen vermogenspositie van het bedrijf ver betert en de banken eerder bereid zijn hun deel van de financiering op zich te nemen. Voor West Brabant is REWIN het eerste aanspreekpunt voor het Fonds. Voor meer info kijk op rewin.nl of mkbfondsbrabant.nl. Door alle kosten reducties verwacht ik dat volgend jaar de winstgevend heid van het bedrijfsleven weer sterk verbetert. Mijn barometer blijft daar om onveranderd op 6 14 staan. Lilianne van der Ha: 5,5 Niet te vangen in een cijfer Geluk is niet te vangen in een cijfer, vast niet, maar welvaart zeker ook niet! Want wat voor de ene wat is, is voor de ander minder. Toch heeft welvaart invloed. Welvaart is: de reke ningen kunnen betalen, kleren kun nen kopen, voldoende voedsel kun nen kopen, verzekerd zijn van goede medische zorg! Maar ook een goed in komen. Als agrarische sector zijn we veel afhankelijk van de marktwer king, en die is ons nu niet zo goed ge zind. De melkacties in o.a België en Frankrijk, zijn zij ethisch verant woord of is het pure waanzin? Toch heeft ieder boer in elke sector recht op vrije meninguiting en ook op een leefbaar inkomen! Guust Verpaalen: 6. Op de weg terug Ik denk dat de eerste signalen zicht baar zijn van een aantrekkende we reldeconomie. Indien die observatie waar is dan zullen we vrij daar snel de vruchten van plukken. We zijn im mers voor meer dan 60 afhankelijk van het buitenland voor onze econo mische resultaten. Gelukkig maar! De besluiteloosheid van dit kabinet kost ons op de korte termijn niet teveel. Echter op de lange termijn is dit niet het geval. Wat ik mis is een goede analyse van de knelpunten. Niet alle knelpunten hebben met de wereldwij de kredietcrisis en de daarop volgen de economische recessie te doen. Bij voorbeeld, de demografische ontwik kelingen (vergrijzing, ontgroening) en de gevolgen daarvan; o.a toene mende zorgvraag, de betaalbaarheid van de toekomstige AOW, zijn vraag stukken die geheel losstaan van de hui dige crisis en die allang bekend zijn. Dit geldt ook voor de groei en de ruimtelijke ordening in de grote ste den en de krimp daar buiten, voor de milieuvraagstukken en de toekomsti ge potentie van de Nederlandse eco nomie. Allemaal vraagstukken waar al lang over nagedacht had moeten wor den. Ik mis een geheel van samenhan gende maatregelen die zowel op de korte termijn als op lange termijn een antwoord geven op de cruciale vraag stukken die voor ons liggen. We schuiven zaken maar door. Wat is de reden? Men weet het niet meer? Nee, ik denk dat het aan lef ontbreekt om een visie vorm te geven waarbij harde noten gekraakt gaan worden. Jammer want zowel de burger als het bedrijfs leven is meer gebaat met een visie die bekend en duidelijk is dan dat men in onzekerheid moet blijven doorade men. Zelfs als die visie niet voordelig is voor bepaalde sectoren of bepaalde groepen uit samenleving. Jan Pollemans: 6 Consument koopt stuk bewuster De consument wordt wat bewuster met zijn aankopen en dat merken we in de omzet. De gemiddelde beste ding wordt wat minder per klant. Door de negatieve berichtgeving zijn de klanten wat aan het bezuinigen op de levensmiddelen aankoop. Ze ko pen bewuster. Dit kooppatroon wijkt niet veel af ten opzichte van vorig jaar deze perio de. Door extra voordeel actie kopen de klanten toch hun voorraad kast weer vol.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 112