Zeekraal machinaal dagvers oogsten syntens 08 Slimmer schakelen tijdens de Contacta Samen de ToekomstBedrijven Soms zijn de ontwikkelingskosten en tijd voor een innovatie niet groot genoeg voor de gebruikelijke subsidies. En is een goed idee vaak een simpel idee. Ook voor een vereenvoudigde oogstmachine van Maarten Janse jr. uit Wolphaartsdijk. De familie Janse uit Wolphaartsdijk is van veel markten thuis: een traditio neel akkerbouwbedrijf combineren zij met landschaps- en minicamping De Heerlijkheid van Wolphaartsdijk, en met een innovatief bedrijf op het gebied van aquacultuur. Gebruikmak end van de zilte kwel en het water uit het Veerse Meer kweekt Maarten Jan se jr zagers en zilte groenten als zee kraal en lamsoor. Het oogsten van bijvoorbeeld zee- Als ondernemer rijdt u het liefst aan kop. Dat vraagt om stuur manskunst, een krachtige motor, het beste team en uithoudings vermogen. Nu het economisch minder gaat, is dit niet altijd ge noeg om in de race te blijven. Wilt u weten wat in deze economisch uitdagende tijden de beste strategie is? Bent u op zoek naar een klankbord om te praten over zaken als finan ciering, personeel, innovatie, debiteuren of belastingen? Kom naar de ope ningsavond van Contacta Goes, op dinsdag 13 oktober van 19.00 tot 21.00 uur voor het Thema-plaza. Syntens, de Kamer van Koophandel en Economische Impuls Zeeland no digen u van harte uit om bij dit gratis evenement aanwezig te zijn. Tijdens een interactieve borrel kunt u bij onze Inspiratietafels meepraten met Syn- tensadviseur en inleider Paul d'Hond. Hij reikt u praktijkvoorbeelden aan van MKB collega's die een bedreiging wisten om te zetten naar kansen met resultaten. Nieuwe omzet vinden, kosten besparen, concurrentie kracht verbeteren.Wat is voor u realiseerbaar met slimmer werken? Slimmer schakelen en in de race aan kop blijven? Breng dan een bezoek aan het evenement! Stuur een e-mail naar Cindy Cats ccats@impulszeeland.nl om uw plek te reserveren. kraal is een arbeidsintensief karwei. De zeekraal wordt gesneden en ver volgens geschoond van stokjes en an dere ongerechtigheden. Kleine bestel lingen snijdt Janse met de hand. Voor grotere bestellingen had hij een soort oogstmachine. „Die beviel niet echt goed", vertelt Janse. „Er waren twee mensen nodig om hem te bedienen en ook de snijkwaliteit liet te wensen over. Ik wilde graag een kleinere die efficiënter zou werken." Innovatieadviseur Willy Reijniers had al met Janse contact gehad bij bij eenkomsten over aquacultuur. Maar ten Janse: „Willy gaf toen aan dat hij wellicht kon adviseren over mogelijk heden. Voor mij was dat toen niet no dig maar dit vooijaar heb ik hem be naderd." Zelf had Janse al gesproken met Mankar, een producent van on- kruidbestrijdingsapparatuur uit Epe. De apparaten van Mankar zijn ook om te bouwen om te oogsten en dat was de opzet van Janse. Samen met Reijniers heeft hij de mo gelijkheden bekeken en ook eventue le subsidies. „Er leken mogelijkheden te liggen in de Innovatieregeling van OP-Zuid", vertelt Reijniers. „Dat tra ject bood tal van mogelijkheden voor innoverende ondernemers. In dit ge val was er niet echt een balans tussen de tijd die het aanvraagtraject beslaat en de investering die met de nieuwe De oogstmachine vo ekraal van de familie Janse uit Wolphaartsdijk. oogstmachine gemoeid is. Wel heeft Maarten vanuit het LNV-project van Syntens voor ver brede landbouw een vergoeding ont vangen voor het ontwerp van de ma chinebouwer voor zijn bijzondere toe passing." Inmiddels heeft de oogstmachine ge draaid. Het principe is eenvoudig en door een persoon te bedienen. „Het prototype voldoet al zijn er nog enke le verbeteringen aan te brengen", meent Janse. „Maar de verbetering in het machinaal oogsten moet ook ko men uit de teelt zelf. Als het gewas verbetert en egaler groeit, wordt het gemakkelijker te oogsten. Maar daar staat tien jaar voor en ik ben pas vier jaar bezig." www. zeeuwsezeekraal, nl www.syntens. nl Marketing aangescherpt e kunt in de loop der jaren verblind raken. Je hebt je doelen bereikt en bent onwillekeurig niet meer zo bezig met kwaliteitsverbetering als zou kunnen. Daarom is het goed een buitenstaander naar je bedrijf te laten kijken." Zo, nu hoort u het ook eens van een ondernemer zelf. Van bedrijfsleider Niels Versluis van het Middelburgse bedrijf Versluis Willeboer om precies te zijn. Maatwerk in raamwerk. Daar gaat Versluis Willeboer prat op. Het be drijf levert en monteert vlakglas, kunststof kozijnen, aluminium kozij nen, zonwering, rolluiken, serreda ken en hardglazen deuren. Er zijn twee doelgroepen: de zakelijke markt, denk onder meer aan aanne mers, en particulieren. Begin dit jaar belde innovatieadviseur Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers Bezoekadres: Buitenruststraat 225 4337 ER Middelburg Postadres: Postbus 8128 4330 EC Middelburg telefoon: 088 444 0 444 telefax: 088 444 0 588 Internet: www.syntens.nl E-mail: middelburg@svntens.nl Said Akdim van Syntens met Niels. Of de campagne De ToekomstBedrij- ven wellicht iets voor hem kon bete kenen? De bedrijfsleider: "Samen zijn we onze sterke en minder sterke pun ten op een rij gaan zetten. Heel nut tig, want een buitenstaander kijkt met een andere blik naar jouw bedrijf. On bevangen." Wat waren de uitkomsten? En min stens zo belangrijk: wat waren de ac ties die daarop volgden? Versluis: "Een van onze sterke eigenschappen is dat we innovatief zijn ingesteld en dat we zo regelmatig kunnen voor zien in nieuwe producten. Tegelijker tijd, en dat is een minder sterk punt, belichten we die vernieuwingen on voldoende. We zijn daarom ons mar ketingplan gaan actualiseren. Dat heb ben we gedaan met behulp van een expert uit het netwerk van Syntens." Een voorbeeld van een concrete ver andering? Versluis: "We zijn gaan be denken hoe we in bepaalde kanalen meer kunnen opvallen en op welke nieuwe doelgroepen we ons kunnen focussen. Dat gaat eitoe leiden dat we meer aandacht gaan besteden aan de Syntensadviseur Said Akdim schud Niels Versluis van het Middelburgse bedrijf Versluis Willeboer de hand. 55 plussers in onze regio. Mogelijk gaan we ons ook presenteren op plek ken waar deze mensen vaak komen." Laat het duidelijk zijn: Versluis Wil leboer, dat circa achttien medewer kers telt, begon niet op nul met de marketing. Er was al beleid, maar dat behoefde aanscherping. Versluis: "Neem nou onze papieren nieuws brief voor klanten. Die versturen we om het halijaar. Maar de ontwikkelin gen in onze branche gaan zó snel, bij de kunststof kozijnen bijvoorbeeld, dat we de frequentie misschien moe ten opvoeren naar één keer in het kwartaal. Juist omdat wij voortdu rend innoveren, kun je zo ook meer je kracht bedrukken." Een bedrijf kan zich altijd verbeteren. zo is de overtuiging van Versluis. "Daarom is het goed open te staan voor ideeën van derden en te bekij ken wat zij kunnen bieden. Ik heb bij voorbeeld een idee voor het ontwik kelen van een nieuw product. Syn tens heeft me handreikingen gedaan om daar samen met kenners een ver volg ontwikkeling aan te geven." Zie ook: www.toekomstbedrijven.nl en www.syntens. nl Met twee uur van uw tijd opent u wellicht een scala aan innovatieve mogelijkhe den. Tijdens die twee uur spreekt u met een innovatieadviseur over uw toekomstplannen en mogelij ke, vernieuwde ideeën. En wijst de adviseur u op de ondersteu ningsmógelijkheden die er voor u bestaan. De ToekomstBedrij ven is bedoeld voor industriële MKB ondernemingen in de zui delijke provincies met enige om vang of in een sterke groeifase. Meer informatie is te vinden op: wunv.töekomstbedrijven. nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 110