:0: PZC 'Verbod vrachtwagens heeft geen zin' Strand wacht met smart op kustversterking 17 Vragen over functioneren van C2000-systeem in Terneuzen Halloween komt 'echt' tot leven Aanleg natuurlijke bosranden in waterwingebied Sint-Jansteen ZEEUWS-VLAANDEREN 18 en 19 21 OPROEP WIJK- EN DORPSRADEN Wethouder wijt sluipverkeer vooral aan chauffeurs die in de streek bekend zijn Hervormd Nieuwvliet kerkt al 350 jaar in eigen godshuis Dinsdag 6 oktober 2009 Schrijven hielp Tom Pieterse op de been te blijven tijdens ziekte Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Het plaatsen van ver keersborden 'verboden voor vrachtwagens met uitzondering van bestemmingsverkeer' in de woonkernen heeft weinig zin. Veel truckchauffeurs negeren de borden en het verbod is moeilijk te handhaven. Dat zegt de Terneu- zense wethouder Co van Schaik (verkeer), naar aanleiding van de regelmatige verzoeken vanuit dorps- en wijkraden en de politiek om dergelijke borden te plaatsen. „De roep om die borden is alle maal leuk en aardig, maar de poli tie kan daar niet op handhaven"' zegt Van Schaik. „Als een chauf feur zegt dat hij even verderop bij -Piet of Klaas moet zijn kunnen ze daar niets tegen doen." Het is volgens Van Schaik niet te recht dat vaak met beschuldigende vinger wordt gewezen naar chauf feurs uit het voormalige Oostblok. Die zouden door hun navigatiesys teem via de kortste weg naar hun bestemming worden geleid. „Maar als wij verkeersmaatregelen ne men, zoals een inrijverbod voor vrachtauto's, dan geven we dat via een centraal meldpunt door aan de fabrikanten van navigatiesyste men. Die passen dan hun software aan." Volgens Van Schaik zijn het vooral chauffeurs die met de plaatselijke situatie bekend zijn die de borden negeren. „Die weten als geen an der hoe ze moeten sluipen. Ze we ten dat de pakkans toch zo goed als nul is." Een oplossing is volgens Van Schaik rechtstreeks afspraken ma ken met bedrijven, zoals bijvoor beeld met Katoen Natie gebeurd is. De chauffeurs van dat bedrijf hebben instructies gekregen om uitsluitend via de aangewezen rou te naar Dow te rijden. Een andere mogelijkheid is om aan een inrij verbod ook een tonnage te verbin den. „Dan hou je een heleboel vrachtverkeer uit de kernen, want zo'n tonnage is wel objectief door de politie te controleren." Ondanks de twijfels komt de ge meente toch in veel gevallen tege moet aan de roep om borden te plaatsen. „Dan houden we toch enigszins de vreemdelingen tegen. Anderzijds krijg je wel een stuk ir ritatie van de bewoners als er dan niet opgetreden wordt." door Frank van Cooten CROEDE - Het strand tussen Nieuw vliet en Groede wacht met smart op de echte start van de kustver sterking. Alles is in gereedheid gebracht, maar het is nog steeds niet bekend j wanneer de hopperzuiger van aan- nemerscombinatie Boskalis/Van tOord met de klus begint. IDe aannemer zou conform het jontract met het waterschap eeuws-Vlaanderen en Rijkswater gat op 21 september zijn begon- 1 met de zandopspuiting. Tbskalis/Van Oord nam tussen tijds een klus aan op de Maasvlak te waar de betreffende hopperzui ger nu aan de slag is. Er kan dus pas later met de zand- suppletie Nieuwvliet-Groede wor den begonnen. Hoe lang het uit stel duurt, is nog steeds niet be kend. Op directieniveau is vrijdag overleg tussen het waterschap, Rijkswaterstaat en Boskalis/Van Oord. „Dan hopen we knopen door te hakken", verklaarde een woordvoerster van het waterschap gisteren. Contractueel is ook afgesproken dat Boskalis/Van Oord het werk op 11 december klaar moet heb ben. Daarna begint aannemer De Feijter met de afwerking. Vervol gens start de opbouw van de strandpaviljoens Carrousel, Toko Loco en Beach House. Nu de suppletie nog niet is begon nen, staat de opleverdatum steeds meer onder druk. Het strand tussen Nieuwvliet en Groede is al geheel in gereedheid gebracht voor de kustversterking. De buizen die nodig zijn om het zand op het strand aan te brengen, wachten met smart op de hopperzuiger die er nog steeds niet is. foto Peter Nicolai door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Zijn er ook in de ge meente Terneuzen locaties of ge bouwen waarvan bekend is of ver moed wordt dat het bereik van het C2000-systeem problemen geeft? Dat wil het Terneuzense raadslid Jack d'Hooghe (PvdA) weten van burgemeester en wethouders. Het communicatiesysteem van de hulpdiensten ligt onder vuur, om dat het op belangrijke momenten haperde, zoals bij de aanslag op Ko ninginnedag en de rellen in Hoek van Holland. Er is op een aantal plaatsen ook een slecht bereik. D'Hooghe wil weten hoe het sys teem functioneert in Terneuzen. „Daarbij denk ik aan de grotere complexen zoals Yara, Dow of zie kenhuis De Honte, maar bijvoor beeld ook aan de Westerschelde- tunnel." RETRANCHEMENT- De Droogbloem- zolder in Retranchement brengt Halloween dit jaar 'echt' tot leven in een speciaal museum. Van zaterdag 17 tot en met zater dag 31 oktober is het museum elke middag van 14 tot 16 uur open, be halve tijdens de sluitingsdagen maandag en vrijdag. De zaterda gen 17 en 24 oktober spoken er voor de ware griezelliefhebbers 'echte geesten' door het museum van 19.30 tot 21.30 uur. door Eugène Verstraeten SINT-JANSTEEN - In het waterwinge bied Sint-Jansteen wordt komende weken een aantal strakkere bosran den omgevormd tot meer natuur lijkere bosranden, om een beter leefgebied te creëren voor bijzon dere flora en fauna. „Veel planten en dieren zijn afhankelijk van bos randen", stelt boswachter Alex Wieland. „De ideale bosrand gaat geleidelijk over van kruidlaag via struiklaag naar boomlaag. Dit zorgt voor een grote variatie aan planten. Ook horizontaal gezien moet de bosrand niet recht zijn. In hammen zorgen onder andere voor luwtes voor insecten." Er wor den nu struiken aangeplant die een functie hebben als waardplant of drachtplant voor vlinders. Dit project wordt mogelijk gemaakt met geld van de Vlinderstichting.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 69