achtergrond 19
Oververmoeide piloot kan brokken maken
90 JAAR CITROËN,
DAT KAN NIET ONOPGEMERKT VOORBIJGAAN.
maandag 5 oktober 2009
Piloten in heel Europa
voeren vandaag actie
omdat ze te veel uren
achter elkaar moeten
vliegen. Dat is onverant
woord, vindt de Vereniging van
Nederlandse Verkeersvliegers
(VNV). „Daar komen ongelukken
van."
Met twee vliegers de nacht door,
van Europa naar Japan, dat is best
heel pittig, vertelt Evert van Zwol
(42), al twintig jaar piloot.
„Je zit twaalf uur in de cockpit, je
mag elkaar niet afwisselen. Er moe
ten minimaal twee piloten achter
de stuurknuppel zitten. Aan het
einde van de vlucht voel je de ver
moeidheid, je concentratievermo
gen wordt minder en juist op dat
moment moet je scherp zijn. De
landing is in zicht."
Op tweeëntwintig Europese lucht
havens voeren piloten actie omdat
ze ontevreden zijn over hun lange
werktijden.
Overdag zitten ze geregeld veer
tien uur achter elkaar in de cock
pit, 's nachts soms twaalf uur.
Dit zijn de huidige richtlijnen,
maar uit onderzoek dat is uitge
voerd in opdracht van de Europe
se Commissie, blijken deze werktij
den te lang.
Overdag moet dat dertien uur zijn,
's nachts tien uur. De piloten pro
testeren omdat de Europese Com
missie in Brussel de aanbevelingen
in het rapport negeert.
Volgens Van Zwol, ook voorzitter
van de Vereniging van Nederland
se Verkeersvliegers (VNV) waarbij
4000 Nederlandse piloten zijn aan
gesloten, leidt oververmoeidheid
wel degelijk tot ongelukken. Begin
dit jaar is in de Verenigde Staten
een vliegtuig neergestort waarbij
de vermoeidheid van de piloot als
één van de belangrijkste oorzaken
werd genoemd. In totaal kwamen
50 mensen om het leven. „Een
vlieger is natuurlijk eigenlijk al te
laat als hij vlak voor de landing te
gen zijn collega moet zeggen: 'Hé
maat, kun je me een beetje oppep
pen. Ik ben moe," vertelt Van
Zwol, die zelfbij de KLM werkt.
Dat de techniek in een vliegtuig te
genwoordig zo geavanceerd is dat
een piloot bijna niets meer hoeft
te doen, blijkt niet helemaal waar.
Hij start en landt, en inderdaad,
eenmaal in de lucht gaat een vlieg
tuig op de automatische piloot.
„Maar als zich onderweg een tech
nisch probleem voordoet of het
wordt slecht weer, dan geeft de
computer in de cockpit géén
signaal, dan moet het menselijk
brein in actie komen," aldus Van
Zwol.
Terwijl piloten zich opmaken voor
actie, is het op Schiphol een ko
men en gaan van passagiers.
Zakenlieden die een vliegreis van
twaalf uur naar Bangkok voor de
boeg hebben, maken zich nergens
druk over.
Nederlandse studenten die gaan af
studeren in China maken zich ook
geen zorgen over de oververmoei
de piloot.
Patrick Driesman, die voor het
eerst met zijn dochtertje van acht
maanden gaat vliegen, vindt het
wél verontrustend dat de piloot
overuren maakt.
Driesman: „Hij heeft een verant
woordelijke taak, hij moet zijn
rust hebben. Ik ben niet bang voor
mezelf, maar wel voor die kleine."
De Anniversaire premie geldig bij inruil gebruikte auto en/of bij aanschaf van een nieuwe auto Prijzen zijn incl BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage, leges en kosten rijklaar maken en na aftrek Anniversaire premie. Alle aanbiedingen zijn geldig t/m 31 oktober 2009 bij de aan de actie deelnemende Citroen-verkooppunten.
Vraag uw dealer naar de actievoorwaarden. Fleetklanten zijn uitgesloten van deze aanbiedingen. Afgebeelde modellen kunnen afwijken van de standaardmodellen. Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden. Bel 0800-CITROEN (0800-2487636) voor een proefrit of informatie, of kijk op www.citroen.nl.
CREATIVE TECHNOLOGIE CITROÊn
CITROËN C4
Anniversaire premie 1.000
Citroen C4 Anniversaire is uitgerust met o.a.:
Automatische airconditioning - Radio/cd-speler met mp3-
afspeelmogelijkheid - Regen- en parkeersensoren achter
Totaalvoordeel 1.000
Vanafprijs Citroën C4 16.990
CITROËN C4 PICASSO
Anniversaire premie 1.200
Citroën C4 Picasso Anniversaire is uitgerust met o.a.:
Automatische airconditioning - Radio/cd-speler met
mp3-afspeelmogelijkheid - Connecting Box met Bluetooth®
Uw voordeel 2.650
Totaalvoordeel 3.850
Vanafprijs Citroën C4 Picasso 22.990
Gemiddeld brandstofverbruik (1999/100) van 4,5 - 10,61/100 km (1 op 9,4 - 22,2) C02-emissie 118 - 250 g/km.
CITROËN prefereert Total
CITROEN C5
Anniversaire premie 1.500
Citroën C5 Anniversaire is uitgerust met o.a.:
Automatische airconditioning - Radio/cd-speler met
mp3-afspeelmogelijkheid - Lichtmetalen wielen
Uw voordeel 1.800
Totaalvoordeel 3.300
Vanafprijs Citroën C5 24.790
Een Turks vliegtuig schoot in 2003 door op vliegveld Eelde. Er vielen geen gewonden. Piloten protesteren vandaag
op Schiphol tegen de lange dagen die zij maken. De veiligheid aan boord zou daardoor in het geding zijn. foto GPD