achtergrond 19 Oververmoeide piloot kan brokken maken 90 JAAR CITROËN, DAT KAN NIET ONOPGEMERKT VOORBIJGAAN. maandag 5 oktober 2009 Piloten in heel Europa voeren vandaag actie omdat ze te veel uren achter elkaar moeten vliegen. Dat is onverant woord, vindt de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). „Daar komen ongelukken van." Met twee vliegers de nacht door, van Europa naar Japan, dat is best heel pittig, vertelt Evert van Zwol (42), al twintig jaar piloot. „Je zit twaalf uur in de cockpit, je mag elkaar niet afwisselen. Er moe ten minimaal twee piloten achter de stuurknuppel zitten. Aan het einde van de vlucht voel je de ver moeidheid, je concentratievermo gen wordt minder en juist op dat moment moet je scherp zijn. De landing is in zicht." Op tweeëntwintig Europese lucht havens voeren piloten actie omdat ze ontevreden zijn over hun lange werktijden. Overdag zitten ze geregeld veer tien uur achter elkaar in de cock pit, 's nachts soms twaalf uur. Dit zijn de huidige richtlijnen, maar uit onderzoek dat is uitge voerd in opdracht van de Europe se Commissie, blijken deze werktij den te lang. Overdag moet dat dertien uur zijn, 's nachts tien uur. De piloten pro testeren omdat de Europese Com missie in Brussel de aanbevelingen in het rapport negeert. Volgens Van Zwol, ook voorzitter van de Vereniging van Nederland se Verkeersvliegers (VNV) waarbij 4000 Nederlandse piloten zijn aan gesloten, leidt oververmoeidheid wel degelijk tot ongelukken. Begin dit jaar is in de Verenigde Staten een vliegtuig neergestort waarbij de vermoeidheid van de piloot als één van de belangrijkste oorzaken werd genoemd. In totaal kwamen 50 mensen om het leven. „Een vlieger is natuurlijk eigenlijk al te laat als hij vlak voor de landing te gen zijn collega moet zeggen: 'Hé maat, kun je me een beetje oppep pen. Ik ben moe," vertelt Van Zwol, die zelfbij de KLM werkt. Dat de techniek in een vliegtuig te genwoordig zo geavanceerd is dat een piloot bijna niets meer hoeft te doen, blijkt niet helemaal waar. Hij start en landt, en inderdaad, eenmaal in de lucht gaat een vlieg tuig op de automatische piloot. „Maar als zich onderweg een tech nisch probleem voordoet of het wordt slecht weer, dan geeft de computer in de cockpit géén signaal, dan moet het menselijk brein in actie komen," aldus Van Zwol. Terwijl piloten zich opmaken voor actie, is het op Schiphol een ko men en gaan van passagiers. Zakenlieden die een vliegreis van twaalf uur naar Bangkok voor de boeg hebben, maken zich nergens druk over. Nederlandse studenten die gaan af studeren in China maken zich ook geen zorgen over de oververmoei de piloot. Patrick Driesman, die voor het eerst met zijn dochtertje van acht maanden gaat vliegen, vindt het wél verontrustend dat de piloot overuren maakt. Driesman: „Hij heeft een verant woordelijke taak, hij moet zijn rust hebben. Ik ben niet bang voor mezelf, maar wel voor die kleine." De Anniversaire premie geldig bij inruil gebruikte auto en/of bij aanschaf van een nieuwe auto Prijzen zijn incl BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage, leges en kosten rijklaar maken en na aftrek Anniversaire premie. Alle aanbiedingen zijn geldig t/m 31 oktober 2009 bij de aan de actie deelnemende Citroen-verkooppunten. Vraag uw dealer naar de actievoorwaarden. Fleetklanten zijn uitgesloten van deze aanbiedingen. Afgebeelde modellen kunnen afwijken van de standaardmodellen. Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden. Bel 0800-CITROEN (0800-2487636) voor een proefrit of informatie, of kijk op www.citroen.nl. CREATIVE TECHNOLOGIE CITROÊn CITROËN C4 Anniversaire premie 1.000 Citroen C4 Anniversaire is uitgerust met o.a.: Automatische airconditioning - Radio/cd-speler met mp3- afspeelmogelijkheid - Regen- en parkeersensoren achter Totaalvoordeel 1.000 Vanafprijs Citroën C4 16.990 CITROËN C4 PICASSO Anniversaire premie 1.200 Citroën C4 Picasso Anniversaire is uitgerust met o.a.: Automatische airconditioning - Radio/cd-speler met mp3-afspeelmogelijkheid - Connecting Box met Bluetooth® Uw voordeel 2.650 Totaalvoordeel 3.850 Vanafprijs Citroën C4 Picasso 22.990 Gemiddeld brandstofverbruik (1999/100) van 4,5 - 10,61/100 km (1 op 9,4 - 22,2) C02-emissie 118 - 250 g/km. CITROËN prefereert Total CITROEN C5 Anniversaire premie 1.500 Citroën C5 Anniversaire is uitgerust met o.a.: Automatische airconditioning - Radio/cd-speler met mp3-afspeelmogelijkheid - Lichtmetalen wielen Uw voordeel 1.800 Totaalvoordeel 3.300 Vanafprijs Citroën C5 24.790 Een Turks vliegtuig schoot in 2003 door op vliegveld Eelde. Er vielen geen gewonden. Piloten protesteren vandaag op Schiphol tegen de lange dagen die zij maken. De veiligheid aan boord zou daardoor in het geding zijn. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9