"Bij het zien van een Kever
i4lzt md
De Mol
staat erop
Man wil
lagere straf
na ongeval
Jij bepaalt!
Schrijf je nu in!
Riskante regio's met OosteHandse
KEVERMEETINC André van Gilst is al 24 jaar drijvende kracht achter Bruse reünie
Schouwse Schemerrit en andere zaken
maandag 5 oktober"2009
Elektrisch rijden?
Kolen- of zonneenergie?
Subsidies stoppen?
CO-uitstoot remmen?
Alle regen ten spijt, cast en crew
van de amateurspeelfüm De Mol
van Filmgroep Skoep konden zater
dagmiddag blij het glas heffen. Al
le in Renesse op te nemen scènes
stonden op tape. De Mol gaat over
een man die doordraait als gevolg
van een traumatische jeugderva
ring. Hugo Leopold (foto) is de
jonge versie van de hoofdpersoon.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Esme Soesman- -
DEN HAAG - Omstanders waren ver
bijsterd over de reactie van de Kwa-
dendammer (21) vlak nadat deze
met zijn auto een voetgangster in
coma had gereden op de 's-Graven-
polderseweg in Goes.
Hij vloekte keihard, schopte vol
gens een getuige tegen de fiets die
de vrouw aan de hand had gehad,
en sloeg op de motorkap van zijn
eigen auto. „Dat dit mij nu moet
overkomen: mijn hele weekend
naar de klote!."
De brokkenmaker, die vrijdag in
hoger beroep terechtstond bij het
Haagse gerechtshof, begreep dat
die uitlating niet bijster sympha-
tiek over is gekomen. „Ik. had een
woede-aanval."
De Kwadendammer was in maart
door de rechtbank Middelburg ver
oordeeld tot een werkstraf van
240 uur, vier maanden voorwaar
delijke celstraf en een rij-ontzeg-
ging van drie jaar.
In de werkstraf kon 'ie zich vin
den zei hij. Hij was in beroep ge
gaan omdat hij een kortere of geen
rij-ontzegging wil.
De aanklager vroeg het hof dezelf
de straf op te leggen als de Middel
burgse rechtbank.
Uitspraak op 16 oktober.
Er is er niet één die er
voor André van Gilst he
lemaal uitspringt. Toch
omvat zijn privécollectie
inmiddels een stuk of
tien kevers die hij echt niet weg
lean doen. Van Gilst was zaterdag
voor de 24ste keer man achter de
Kevermeeting Bruinisse.
De 47-jarige Bruenaar kocht op
zijn negentiende zijn eerste Kever.
„Met een Mercedesneus, uit 1965.
Ik heb 'm nog steeds. Wil 'm ooit
wel weer aan het rijden krijgen,
maar daar zit werk aan." Van zijn
tweede exemplaar („Een 1303-tje")
deed hij tot nu toe evenmin af
stand. „Daarna kocht ik een
pick-up, een T2. Die heb ik ook
nog staan. Daar kan ik écht geen af
stand van doen. Daar heb ik ze
toen, in het begin, wel mee ver
diend."
Van Gilst is - dit jaar precies 20
jaar - eigenaar van Van Gilst Ke
vers, dat sinds anderhalf jaar aan
de Nijverheidsweg in Bruinisse ge
vestigd is. In de werkplaats wordt
gesleuteld aan kevers, buggy's,
campers en busjes. Daarnaast ver
huurt de Bruenaar VW-campers
en telt de naast de werkplaats gele
gen shop een oneindig aantal
VW-hebbedingetjes en ander auto
spul. Van muis of USB-stick in ke-
vervorm tot een damspel met tot
keverbusjes getransformeerde ste
nen. Van Gilst wijst op een Luft-
hansabusje uit 1957 (model met
een schaal 1:12), die ooit gebruikt
werd om mensen richting vlieg
tuig te vervoeren op het vliegveld.
De deurklink doet het echt en met
een minuscuul krikje zijn zelfs de
autobanden er af te halen. „We
reldwijd zijn er 2000 stuks van ge
maakt." Nummer 89 staat in de
boetiek van Van Gilst.
Hij is een gepassioneerd Kever
man. „Al probeer ik hier natuur
lijk ook gewoon mijn boterham te
verdienen", klinkt het nuchter.
Het was de passie die Van Gilst er
vierentwintig jaar geleden toe
bracht de Bruse Kevermeeting op
poten te zetten. Als regioleider
Zuid-West Nederland van de Ke
verclub Nederland werd hij geacht
jaarlijks een Keverdag te organise
ren. De eerste keer kwamen daar
80 deelnemers op af. De keer daar
op waren er 170 enthousiastelin
gen. „Dat is gegroeid tot een hoog
tepunt van 4 of 500 deelnemers."
Sinds een paar jaar is dat aantal ta
nende, al kan dat volgens Van
Gilst niet van het aantal Keverrij
ders (en andere luchtgekoelde wa
gens zoals het befaamde VW-bus-
je) worden gezegd.
„Maar je kunt tegenwoordig in het
voor- en naseizoen elk weekend
weg. Er is zoveel te doen. Echt gi-
ga." Bovendien beperken de evene
menten zich allang al niet meer
tot eigen land. „In het begin wa
ren wij met de Keverclub Neder
land aan het pionieren met een
tripje naar Birmingham. Nu gaan
Een klein clubje Kevers maakte za
terdag een korte schemerrit over
de Schouwse dreven. Aansluitend
was het mosselen eten in het be
drijfspand van Van Gilst.
Zijn Kevers zijn ook op eigen dorp
'wereldberoemd'. Jaarlijks maakt
Sinterklaas zijn entree in Bru in een
knalgele cabriokever, waar Van
Gilst de bijrijderstoel voor de gele
genheid uithaalt.
Steevast begroet Sint de Bruenaar
met de tekst: „Heb ik nu alweer
een staanplaats dit jaar?"
De traditionele jaarlijkse Keverdag
van de Zeeuwse afdeling van Kever
club Nederland bestaat nog steeds.
Sinds een aantal jaar wordt dit eve
nement in Middelburg gehouden.
Er doen doorgaans rond de 200 Ke
verrijders mee.
De Kever deed zijn intrede in Ne
derland in 1947. Toen sloot Volks
wagen (zijn eerste) exportcontract
af, met de Nederlandse importeur
Ben Pon. Het ging om 56 Kevers.
De laatste Europese Kever rolde op
19 januari 1978 van de band.
mensen zo naar Duitsland, België
of Engeland toe." De meeting in
Bruinisse is daarmee vooral een
treffen van vaste klanten en die
fwrdliefhebbers geworden. „Een
soortement reünie."
De Bruse ondernemer, afkomstig
uit een scheepvaartfamilie, is on
dertussen nog geen spatje van zijn
enthousiasme kwijt. Na een tijdje
hobby en werk („Varen op een
gastanker; was trouwens ook
leuk") te hebben gecombineerd,
wist hij uiteindelijk van zijn passie
zijn beroep te maken. „Maar Ke
vers zijn na al die tijd nog steeds
een hobby. De spirit is er nog al
tijd." Niet omdat ze zo lekker rij
den. „Ze zijn windgevoelig. En de
motor maakt veel geluid. Hoewel
dat wel een prachtig geluid is als je
'm start."
Maar ja, die vorm hè. „Dat bol-
le...het is een tijdloos model." Is bij
bijvoorbeeld de Volkswagen Golf
de body van het jongste model
niet meer te vergelijken met de eer
ste („Dat is een wereld van ver
schil"), de Kever is door de jaren
heen praktisch onaangetast. „En
dat blijft mensen trekken. Ook al
hebben ze niks met Kevers, ieder
een vindt 'm mooi. Je kunt met de
duurste Porsche in de file staan,
maar bij een Kever gaan de kop
pen omhoog. Ook is er altijd wel
iemand die zijn duimen omhoog
steekt. Ik denk dat er geen merk is
die die populariteit evenaart."
Een korte Schemerrit met een klein clubje liefhebbers.
foto Dirk-Jan Gjeltema
OOSTERLAND - De Oosterlandse
Emmelie Verhoek en haar oma
Ineke van Mourik zijn morgen op
televisie te zien in het schooltvpro-
gramrna Riskante Regio's. Het
tweetal presenteert de eerste afle
vering die gaat over Leven onder
de zeespiegel. In latere afleverin
gen komt onder meer leven bij
een vulkaan aan bod. Het program-
•ma wordt uitgezonden op Neder
land 3 van 10.30 tot 10.45 uur.