"Bij het zien van een Kever i4lzt md De Mol staat erop Man wil lagere straf na ongeval Jij bepaalt! Schrijf je nu in! Riskante regio's met OosteHandse KEVERMEETINC André van Gilst is al 24 jaar drijvende kracht achter Bruse reünie Schouwse Schemerrit en andere zaken maandag 5 oktober"2009 Elektrisch rijden? Kolen- of zonneenergie? Subsidies stoppen? CO-uitstoot remmen? Alle regen ten spijt, cast en crew van de amateurspeelfüm De Mol van Filmgroep Skoep konden zater dagmiddag blij het glas heffen. Al le in Renesse op te nemen scènes stonden op tape. De Mol gaat over een man die doordraait als gevolg van een traumatische jeugderva ring. Hugo Leopold (foto) is de jonge versie van de hoofdpersoon. foto Dirk-Jan Gjeltema door Esme Soesman- - DEN HAAG - Omstanders waren ver bijsterd over de reactie van de Kwa- dendammer (21) vlak nadat deze met zijn auto een voetgangster in coma had gereden op de 's-Graven- polderseweg in Goes. Hij vloekte keihard, schopte vol gens een getuige tegen de fiets die de vrouw aan de hand had gehad, en sloeg op de motorkap van zijn eigen auto. „Dat dit mij nu moet overkomen: mijn hele weekend naar de klote!." De brokkenmaker, die vrijdag in hoger beroep terechtstond bij het Haagse gerechtshof, begreep dat die uitlating niet bijster sympha- tiek over is gekomen. „Ik. had een woede-aanval." De Kwadendammer was in maart door de rechtbank Middelburg ver oordeeld tot een werkstraf van 240 uur, vier maanden voorwaar delijke celstraf en een rij-ontzeg- ging van drie jaar. In de werkstraf kon 'ie zich vin den zei hij. Hij was in beroep ge gaan omdat hij een kortere of geen rij-ontzegging wil. De aanklager vroeg het hof dezelf de straf op te leggen als de Middel burgse rechtbank. Uitspraak op 16 oktober. Er is er niet één die er voor André van Gilst he lemaal uitspringt. Toch omvat zijn privécollectie inmiddels een stuk of tien kevers die hij echt niet weg lean doen. Van Gilst was zaterdag voor de 24ste keer man achter de Kevermeeting Bruinisse. De 47-jarige Bruenaar kocht op zijn negentiende zijn eerste Kever. „Met een Mercedesneus, uit 1965. Ik heb 'm nog steeds. Wil 'm ooit wel weer aan het rijden krijgen, maar daar zit werk aan." Van zijn tweede exemplaar („Een 1303-tje") deed hij tot nu toe evenmin af stand. „Daarna kocht ik een pick-up, een T2. Die heb ik ook nog staan. Daar kan ik écht geen af stand van doen. Daar heb ik ze toen, in het begin, wel mee ver diend." Van Gilst is - dit jaar precies 20 jaar - eigenaar van Van Gilst Ke vers, dat sinds anderhalf jaar aan de Nijverheidsweg in Bruinisse ge vestigd is. In de werkplaats wordt gesleuteld aan kevers, buggy's, campers en busjes. Daarnaast ver huurt de Bruenaar VW-campers en telt de naast de werkplaats gele gen shop een oneindig aantal VW-hebbedingetjes en ander auto spul. Van muis of USB-stick in ke- vervorm tot een damspel met tot keverbusjes getransformeerde ste nen. Van Gilst wijst op een Luft- hansabusje uit 1957 (model met een schaal 1:12), die ooit gebruikt werd om mensen richting vlieg tuig te vervoeren op het vliegveld. De deurklink doet het echt en met een minuscuul krikje zijn zelfs de autobanden er af te halen. „We reldwijd zijn er 2000 stuks van ge maakt." Nummer 89 staat in de boetiek van Van Gilst. Hij is een gepassioneerd Kever man. „Al probeer ik hier natuur lijk ook gewoon mijn boterham te verdienen", klinkt het nuchter. Het was de passie die Van Gilst er vierentwintig jaar geleden toe bracht de Bruse Kevermeeting op poten te zetten. Als regioleider Zuid-West Nederland van de Ke verclub Nederland werd hij geacht jaarlijks een Keverdag te organise ren. De eerste keer kwamen daar 80 deelnemers op af. De keer daar op waren er 170 enthousiastelin gen. „Dat is gegroeid tot een hoog tepunt van 4 of 500 deelnemers." Sinds een paar jaar is dat aantal ta nende, al kan dat volgens Van Gilst niet van het aantal Keverrij ders (en andere luchtgekoelde wa gens zoals het befaamde VW-bus- je) worden gezegd. „Maar je kunt tegenwoordig in het voor- en naseizoen elk weekend weg. Er is zoveel te doen. Echt gi- ga." Bovendien beperken de evene menten zich allang al niet meer tot eigen land. „In het begin wa ren wij met de Keverclub Neder land aan het pionieren met een tripje naar Birmingham. Nu gaan Een klein clubje Kevers maakte za terdag een korte schemerrit over de Schouwse dreven. Aansluitend was het mosselen eten in het be drijfspand van Van Gilst. Zijn Kevers zijn ook op eigen dorp 'wereldberoemd'. Jaarlijks maakt Sinterklaas zijn entree in Bru in een knalgele cabriokever, waar Van Gilst de bijrijderstoel voor de gele genheid uithaalt. Steevast begroet Sint de Bruenaar met de tekst: „Heb ik nu alweer een staanplaats dit jaar?" De traditionele jaarlijkse Keverdag van de Zeeuwse afdeling van Kever club Nederland bestaat nog steeds. Sinds een aantal jaar wordt dit eve nement in Middelburg gehouden. Er doen doorgaans rond de 200 Ke verrijders mee. De Kever deed zijn intrede in Ne derland in 1947. Toen sloot Volks wagen (zijn eerste) exportcontract af, met de Nederlandse importeur Ben Pon. Het ging om 56 Kevers. De laatste Europese Kever rolde op 19 januari 1978 van de band. mensen zo naar Duitsland, België of Engeland toe." De meeting in Bruinisse is daarmee vooral een treffen van vaste klanten en die fwrdliefhebbers geworden. „Een soortement reünie." De Bruse ondernemer, afkomstig uit een scheepvaartfamilie, is on dertussen nog geen spatje van zijn enthousiasme kwijt. Na een tijdje hobby en werk („Varen op een gastanker; was trouwens ook leuk") te hebben gecombineerd, wist hij uiteindelijk van zijn passie zijn beroep te maken. „Maar Ke vers zijn na al die tijd nog steeds een hobby. De spirit is er nog al tijd." Niet omdat ze zo lekker rij den. „Ze zijn windgevoelig. En de motor maakt veel geluid. Hoewel dat wel een prachtig geluid is als je 'm start." Maar ja, die vorm hè. „Dat bol- le...het is een tijdloos model." Is bij bijvoorbeeld de Volkswagen Golf de body van het jongste model niet meer te vergelijken met de eer ste („Dat is een wereld van ver schil"), de Kever is door de jaren heen praktisch onaangetast. „En dat blijft mensen trekken. Ook al hebben ze niks met Kevers, ieder een vindt 'm mooi. Je kunt met de duurste Porsche in de file staan, maar bij een Kever gaan de kop pen omhoog. Ook is er altijd wel iemand die zijn duimen omhoog steekt. Ik denk dat er geen merk is die die populariteit evenaart." Een korte Schemerrit met een klein clubje liefhebbers. foto Dirk-Jan Gjeltema OOSTERLAND - De Oosterlandse Emmelie Verhoek en haar oma Ineke van Mourik zijn morgen op televisie te zien in het schooltvpro- gramrna Riskante Regio's. Het tweetal presenteert de eerste afle vering die gaat over Leven onder de zeespiegel. In latere afleverin gen komt onder meer leven bij een vulkaan aan bod. Het program- •ma wordt uitgezonden op Neder land 3 van 10.30 tot 10.45 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 58