Afwisseling tijdens «P„PIweeXeTrtLTen"26' eerste iva 10 Festival f O van Italiaans Kwartet 20:00 uur - NH kerk, Sint Anna ter Muiden 6 12,50 2 t/m 17 oktober 2009 www.festival-zvl.nl maandag 5 oktober 2009 door Willem Nijssen door Jeanette Vergouwe 'Amandia! Mandela' is een degelijke, klassieke musical Achter de muren van huizen en (toneel)pa- leizen spelen zich soms enorme drama's af zonder dat we dat weten. Soms stel ik me wel eens voor, dat je dat wel kunt mer- ken, omdat er een soort 'uitstraling' van uit gaat. Want het idee dat er - zoals vrijdag in Goes - in 't Beest iets geweldigs gebeurt, en een paar honderd me ter verder in De Mythe óók, en dat niemand buiten de muren daar iets van merkt... eigenlijk is dat vreemd. Misschien wel vreemder dan mijn vreemde fantasie. Het was dus zo. Binnen één steenworp twee voorstel lingen, de een nauwelijks bezocht, de ander uitver kocht. En die éne was misschien wel bijzonderder (staat echt in Van Dale!) dan die andere. Ik was natuurlijk maar op één plek, bij het nauwe lijks bezochte 'ZO komt de naakte waarheid aan haar licht' van MTG BLONT. Het andere (de musical 'Amandia! Mandela') had ik de dag voordien in Ter- neuzen gezien. 'Amandia! Mandela' is een degelijke, klassieke musi cal. Zang, muziek en dans geven aan het levensver haal van Nelson Mandela precies die emotionele la ding die het kale biografische verhaal niet kan geven. Het is, denk ik, onmogelijk om de verschrikking en de volharding van 27 jaar verbanning en gevangenne ming op Robbeneiland uit te beelden. Dat lukt dan ook niet. Maar sommige andere biografische feiten (vooral de jaren vóór Robbeneiland) komen wel goed over het voetlicht. Dankzij de oude Afrikaanse wijs heid 'ubuntu', het geloof in de kracht van de gemeen schap én van het individu, de zorg voor en het ver trouwen in elkaar, kan Mandela leven en overleven. Iets van wat dat 'ubuntu' nou eigenlijk is, zat wel ver stopt in het verhaal. Maar in feite kom je niet naar een musical voor het verhaal. )e komt voor de totaal beleving. Is die overtuigend, dan pik je van het ver haal ook nog wel wat mee. Ik vond Amandia! Mande la' dan wel geen overrompelende musical, maar wel één met voldoende mooie of speciale momenten. Zo als de bijdragen van het Khayelitsha United Mamba- zo Ensemble, een negenkoppig a-capellakoor. Zij brengen een paar heel mooie songs, die wel een apart kleurtje geven aan de musical. foto Joris van Bennekom Het klinkt magisch, zoiets als 'ubuntu'. Maar het ver haal van Mandela is een gewoon westers verhaal. Niet alleen omdat hij zonder de aandacht in de wes terse pers nooit bevrijd zou zijn. Niet alleen omdat hij vooral voor westerse landen het voorbeeld werd van een verdraagzaam politicus. Maar vooral omdat 'overleven in extreme omstandigheden' en 'slagen in het onmogelijke' westerse ideaalthema's zijn, reeds beproefd in talloze romans, films en tonelen. Een dag later, bij MTG BLONT, was de sfeer veel mysterieuzer. MTG staat voor Mime Theater Groep. TVvee jonge mensen, die volgens mij heel veel willen zeggen. En veel willen zeggen zonder woor den, dat roept bijna per definitie iets ritueels op. 'ZO komt de naakte waarheid aan haar licht' is perfor mance-art. Er wordt geen verhaal verteld en er zijn geen personages. Handelingen met conflict - soms di rect, soms indirect - proberen de toeschouwer te pak ken en te treffen. Iedereen moet er maar zijn eigen in vulling aan geven. Zo heb ik een tamelijk lange scène waarin Floor van Leeuwen en Bas van Rijnsoever el kaar samen met allerlei (hebbe)dingen intapen om dan te proberen daaruit los te breken, beleefd als een metafoor van het huwelijk. Mijn eigen, misschien be denkelijke, interpretatie, met een beklemmend ge voel als resultaat. De verkoop van een fake-traan voor het goede doel was ook al zo'n eigenlijk toch wel ver ontrustend en confronterend moment. Hier na af loop geen daverend applaus. Want is het al wel afgelo pen? En wat valt er dan eigenlijk te klappen? Behalve dan voor de euvele moed en de onvoorwaardelijke in zet van twee jonge artiesten. Deze week gebeurt er niet zoveel spannends op de Zeeuwse po dia. Natuurlijk, Youp komt! Donderdag in Rilland, vrijdag in Vlissingen. Maar die voorstellingen zijn al weer allang uitverkocht. Wat verder nieuwsgierig maakt: zaterdag in première in het Middelburgs Mi- nitheater, 'Dagboek van een Kamermeisje'. Een bij zondere toneelbewerking (naar de ooit beruchte sati rische roman van Octave Mirbeau) want een collage voorstelling van klassieke muziek en theater. Het vreemde aan het reci tal zaterdag was dat er voor de pauze drie indi viduele musici speel den die de werken van Grieg en Mendelssohn met te weinig aan dacht voor nuances brachten en dat er na de pauze een trio optrad dat echt samenspeelde waardoor de intensheid van de muziek van Schubert en de nodige muzikale rust goed overkwamen. Andante con moto van Grieg, met een steeds terugkerend motief, diende als een soort inspeelwerk om de akoestiek van de ruimte uit te proberen. Het prachtige Piano trio nr. 1 in d van Mendelssohn be gon met een dynamische vertol king, mede omdat de pianist speel de met veel rubato. Omdat de mu sici als er een thema geëxposeerd werd vrij hard speelden, werden deze thema's onnodig uitvergroot. Ook ontbrak de rust in deze vertol king. Er klonk geen liefelijke Ro mance in het Andante en het Scherzo leggiero, dat doet denken aan Ein Sommernachtstraum, miste elegantie en sfeer vanwege het (te) snelle tempo. Heel anders klonk het Pianotrio nr. 1 in Bes van Schubert. Het frisse ka rakter van dit werk waarin alle kleuren en mogelijkheden van de viool, cello en vooral piano wor den gedemonstreerd, kwam goed over. Er werd echt samengespeeld en er waren minder onzuivere in tonaties te horen. Alle nuances werden verzorgd en in het Andan te weerklonk precies dat kleine smachtende element. De vertol king van deze Schubertcompositie zorgde voor muzikale ontroering. Het eerste weekend van het festi- MUZIEK Werken van Grieg, Mendelssohn en Schubert door het pianotrio: Arnon Erez, Hagai Shaham en Rap hael Walfisch. Gehoord zaterdag 3 oktober in de r.k. kerk in Hengstdijk. Werken van Ravel, Rossini, Salze- do e.a. door Duo Bilitis: Eva Teb- be en Ekaterina Levental. Ge hoord zondag 3 oktober in de n.h. kerk in IJzendijke. val bracht veel afwisseling met een symfonisch orkest, pianotrio en harpduo. Het Duo Bilitis bezit een breed repertoire en de muziek, soms gearrangeerd, voor harpen werd afgewisseld met composities voor zang en harpbegeleiding. In troduction et Allegro van Ravel klonk sprankelend, de impressio nistische muziek kwam ontspan nen over. Een hoogtepunt was de première van de Finf Yiddish Lider van Jeff Hamburg. De liederen zijn verschillend van karakter, de stijl is een mix van Russische liederen en de muziek van Alban Berg. Eka terina Levental heeft een geweld i- ge tessituur en een warm timbre. De stembeheersing is goed, de in tonatie zuiver. Ze zingt bovendien erg expressief Le Jardin de Paons van Andres is een kleurrijk werk waarin alle mogelijkheden van de harp werden gedemonstreerd, de knappe speeltechniek en vinger vaardigheid kwamen nog beter uit in Pantomime van Salzedo. De aria Wilgenlied uit Otello van Rossini werd expressief en vol passie ver tolkt. Het recital eindigde met Can- ciones Negras van Montsalvatge. Het optreden in Hengstdijk. foto Peter Nicolai Zeeuwseh-Vlaanderen Vrijdag 9 oktober In samenwerking mét Muziek centrum De Bijloke uit Gent komen uit Italië, Rodney Prada, viola de gamba; Luca Pianca, luit; Vittorio Ghietmi, viola de gamba en Lorenzo Ghielmi, klavecimbel. Ze gaven het de naam "Forqueray the Devil"; de intieme locatie doet de rest. Kaarten voor dit concert via 0900 33 000 33 of via info@festival-zvl.nl of 1 uur voor aanvang aan de zaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21