'In elke schoen schuilt een meubel' Ze staan al drie weken... 26 en 27 J binnen buiten Al jaren droomde schoenontwerper Jan Jansen van eigen meubels. Wantin het ontwerp van bijna elke schoen schuilt voor hem ook een stoel. Of een bank, een tafel, een lamp. Nu dat werkelijkheid is geworden, droomt Jansen verder. door Renske Schriemer zaterdag 3 oktober 2009 Dat Jan Jansen schoenen is gaan ontwerpen, komt door vroeger. Zijn vader was directeur van schoenfa briek Nimco in Nijmegen. „Als ik vrij was, ging ik met hem mee. Dan doolde ik door de magazijnen, overal waren schoenen. Ook in het kan toor van mijn vader: een tafel vol mon sters en koffers vol modellen", herin nert de nu 68-jarige 'mad shoe designer' zich. Hij had met afstand de mooiste schoe nen van de klas. „Tijdens mijn eerste communie, op mijn 6e, droeg ik zelfs twee paar. Witte kalfsleren schoenen voor in de kerk, zwarte lakschoenen voor tijdens het diner. Maar ik vond ze vreselijk, zo hard en stijf Je ver sleet ze nooit. Ik stelde wel eens Jan Jansen, voor dat we de schoenen leuker kon den maken. Maar nee hoor, de leest was goed, dus daar deed je niks aan", vertelt Jansen. Zelf droomde hij van kleurige schoenen met bijzonde re stiksels. Die beelden krabbelde hij op papier, ook toen hij koos voor de opleiding industriële vormge ving in Eindhoven. Het bloed kroop waar het niet gaan kon en Jansen stapte over naar de schoenenvak school. „Eindelijk kon ik doen wat ik al die jaren al wilde. Iets maken wat nog nooit eerder was gedaan." Hij ging als een razende aan het werk en stortte zich op silhouetten, kunstige hakken, platte schoenen en bijzondere leesten. „Het schuren van zo'n leest, beet je langer, iets vierkanten heerlijk vond ik dat." Jansen begon als zelfstandig schoenontwerper en kon de eerste jaren rekenen op flink wat ge fronste wenkbrauwen. In 1969 veranderde dat toen hij, tegen de verwachting van velen in, doorbrak met de 'woodies', leren klompen die het goed deden onder een minirok. Hij verkocht er 100.000 van, een absolute kaskra ker. Vier jaar later volgde de bamboeschoen, met een opengewerkt bamboe 'onderstel'. Veel bijzondere modellen volgden, Jansen ging werken voor de modeontwerpers Fong Leng, Christian Dior en ontving meerdere be langrijke prijzen voor zijn werk. „In de bamboeschoen zag ik, zoals eigenlijk al tijd als ik een schoen ontwerp, ook gelijk een stoeltje. En een bankje. En een chaise longue. Die heb ik toen ook maar gelijk getekend." Want het verschilt niet veel van elkaar, vindt hij, het ontwerpen van meubels of schoenen. „Zeker als je kijkt naar een bankje, dan is dat net als bij een schoen een frame of plateau dat je daarna verder naar boven toe afwerkt." Jansen nam contact op met meubelfabriek Gelder land in Culemborg. „Een meneer Brouwer wilde de tekeningen graag ontvangen. Maar ik hoorde niets meer. Dat was in 1973. Bijzonder genoeg sprak 34 jaar later zijn dochter, Ina Brouwer, me aan tijdens een grote veiling van mijn werk bij Christie's. Ze had de tekeningen gevonden in het kantoor van haar vader en wilde er graag iets mee doen." Zo is het gegaan. Brouwer vond een investeerder in kantoorinrichter Amerland en Jansen haalde zijn am bachtsmensen (de leerlooier en de bamboeman) over om mee te gaan in dit avontuur. Dit jaar toonde Jan sen zijn meubels voor het eerst aan het publiek. „Ina vertelde me dat haar vader na het zien van de meu- bels had gezegd: 'Ina, dat heb je goed gedaan. Dat heb ik laten liggen'. Dat is toch prachtig." Jansens collectie meubels is net zo bont en divers als de imposante collectie schoenen die hij de afgelopen bijna vijftig jaar opbouwde. Er zijn de Hommage aan Rubens, twee paar welgevormde benen op hoge hak ken die een tafelblad dragen, de bamboe chaise lon gue in zwart met bijzonder bewerkt leer en de par mantige Ruby Wax-stoeltjes. Maar ook de Light my legs, bronzen benen op hoge pumps en een lampen kap, en een 'lippenbank' in bamboe en krokoleer. Een flinke collectie om mee te beginnen, al voelt het voor Jansen nog als een opstapje. „Ik heb stapels teke ningen en modellen liggen, kan nog jaren vooruit en dat wil ik ook." De meubels zijn niet voor iedereen weggelegd. Zo kost de Tangotafel 28.000 euro en de benentafel 8.000 euro. „Dat is eigenlijk meer kunst. Maar weet je, het kan niet anders. De mallen zijn peperduur. De ze meubels maken we in gelimiteerde series. Maar wat mij leuk lijkt, is om naast deze collectors items ook een simpel en betaalbaar stapelstoeltje te maken. Het gaat me ook om bereikbaarheid. Je moet er niet alleen maar naar kunnen kijken. Daarom heb ik dit voorjaar ook een sportschoenenlijn gemaakt voor Sacha, met goede schoenen voor onder de 100 euro." www.janjansenshoes.com www.amerland.nl Reageren? redactie.wonen@wegener.nl Foto 1: De Tangotafel (28.000 euro) is meer kunst dan gebruiksvoorwerp. Foto 2: In Light my legs is niet tech niek het uitgangspunt, maar de vorm: van de hooggehakte schoen en van de vrouw, Jansens muze. Foto 3: De zool van Jansens bamboe schoen laat zich makkelijk vertalen naar een chaise longue. foto's GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 121