mode 15 eens vrijdag 2 oktober 2009 Het kostuum staat voor vakmanschap. Van modetrends lijkt het pak zich weinig aan te trekken. Maar is dat echt zo? Een nade re kennismaking leert dat er wel degelijk nieuwigheidjes en veranderingen zijn. Die zitten dan vooral in de details. G een zorg, dit wordt niet een stukje voor louter fijnproevers. Nederland is mis schien geen echt 'pakkenland', maar dat wil niet zeg gen dat een mooi kostuum slechts aanbevelenswaardig is voor zakelijk gebruik, een bruiloft of een begrafe nis. „In een kostuum straal je uit dat je de ander serieus neemt", doceert Hans Vereist. De Zeeuwse bedrijfslei der van de West-Brabantse speciaal zaak Bert Viel weet waar hij het over heeft. Vereist heeft zeer brede en ja renlange ervaring in de kleding- branche en adviseerde ook tv-presen- tatoren als Humberto Tan, Jack van Gelder en Toine van Peperstraten. 'Not done' Met hun kleding zijn tv-sterren heuse styliconen. Dat laat onverlet dat ze voordeel doen met tips van de vak man. „Ik zag Toine op tv met een jas je waarvan ook de tweede knoop dicht was. Dat is 'not done' Gevolg: Hans belde en zag later het resultaat terug op de televisie. „Toine heeft op zo'n moment een voorbeeldfunctie. In mijn ogen groeit hij nu uit tot een van de bestgeklede tv-persoonlijkhe- den." Het past bij zijn belangrijkste boodschap: in een kostuum oogt de drager ervan volwassener, gezagheb bender. Vooropgesteld dat het pak ook goed aansluit bij de persoon. „De kleding van nu zit strakker rond het lichaam en het pak volgt die trend Hoe groter de maat, hoe moeilijker het is om iets aangesloten te dragen. Een goede adviseur kijkt naar de li chaamsbouw." Details Het is dus ook van belang dat de klant iets te kiezen heeft. Want op het oog lijken veel kostuums op elkaar. Maar het kostuum volgt dus wel degelijk de mode, zij het met een zekere waardig heid. Zonder de eigen identiteit -de vrucht van het vakmanschap- te verlie zen. Dus komt het aan op de o zo sub tiele details. Dat is mooi te illustreren door de kostuums met opgeslagen kraagjes in de rekken te hangen. Die tonen namelijk al opvallende verschil- len. „Het is allemaal lang zo statisch niet als het lijkt", verduidelijkt Vereist. Vraagt het modebeeld wel of niet om schoudervullingen, wijzen de revers naar boven of naar beneden? „En de sluiting, nu met twee knopen, waar van de bovenste dicht is. Hoewel ook double-breasted, met twee rijen kno pen, als mode-item weer in opkomst is." Bij pakken gaat het nu eenmaal al lemaal geleidelijker. „Een kostuum kun je zonder probleem drie jaar dra gen zonder dat het uit de mode is." Binnenkant Toch zijn er overduidelijk trends te be speuren, voor wie een beetje de moei te neemt om goed te kijken. Een ge tint kwijtstreepje bijvoorbeeld, waar wit heel lang de toon zette. „Maar de grootste verandering van nu is wel de binnenkant. Die is tegenwoordig min stens zo leuk als de buitenkant. Kijk eens wat een enorm mooie voering", glundert Vereist als hij een beauty van trendsetter Paul Smith openslaat. In derdaad, prachtig purper met bijpas send gekleurde knoopsgaten en als 'handtekening' het typerende biesje in de regenboog. „Heel Engels, met een twist. Handgemaakt in Italië." Vakmanschap dus. Herbert Kots

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 53