mode 15
eens
vrijdag 2 oktober 2009
Het kostuum staat
voor vakmanschap. Van
modetrends lijkt het pak zich weinig aan
te trekken. Maar is dat echt zo? Een nade
re kennismaking leert dat er wel degelijk
nieuwigheidjes en veranderingen zijn. Die
zitten dan vooral in de details.
G
een zorg, dit wordt
niet een stukje voor
louter fijnproevers.
Nederland is mis
schien geen echt
'pakkenland', maar dat wil niet zeg
gen dat een mooi kostuum slechts
aanbevelenswaardig is voor zakelijk
gebruik, een bruiloft of een begrafe
nis. „In een kostuum straal je uit dat
je de ander serieus neemt", doceert
Hans Vereist. De Zeeuwse bedrijfslei
der van de West-Brabantse speciaal
zaak Bert Viel weet waar hij het over
heeft. Vereist heeft zeer brede en ja
renlange ervaring in de kleding-
branche en adviseerde ook tv-presen-
tatoren als Humberto Tan, Jack van
Gelder en Toine van Peperstraten.
'Not done'
Met hun kleding zijn tv-sterren heuse
styliconen. Dat laat onverlet dat ze
voordeel doen met tips van de vak
man. „Ik zag Toine op tv met een jas
je waarvan ook de tweede knoop
dicht was. Dat is 'not done' Gevolg:
Hans belde en zag later het resultaat
terug op de televisie. „Toine heeft op
zo'n moment een voorbeeldfunctie.
In mijn ogen groeit hij nu uit tot een
van de bestgeklede tv-persoonlijkhe-
den." Het past bij zijn belangrijkste
boodschap: in een kostuum oogt de
drager ervan volwassener, gezagheb
bender. Vooropgesteld dat het pak
ook goed aansluit bij de persoon. „De
kleding van nu zit strakker rond het
lichaam en het pak volgt die trend
Hoe groter de maat, hoe moeilijker
het is om iets aangesloten te dragen.
Een goede adviseur kijkt naar de li
chaamsbouw."
Details
Het is dus ook van belang dat de klant
iets te kiezen heeft. Want op het oog
lijken veel kostuums op elkaar. Maar
het kostuum volgt dus wel degelijk de
mode, zij het met een zekere waardig
heid. Zonder de eigen identiteit -de
vrucht van het vakmanschap- te verlie
zen. Dus komt het aan op de o zo sub
tiele details. Dat is mooi te illustreren
door de kostuums met opgeslagen
kraagjes in de rekken te hangen. Die
tonen namelijk al opvallende verschil-
len. „Het is allemaal lang zo statisch
niet als het lijkt", verduidelijkt Vereist.
Vraagt het modebeeld wel of niet om
schoudervullingen, wijzen de revers
naar boven of naar beneden? „En de
sluiting, nu met twee knopen, waar
van de bovenste dicht is. Hoewel ook
double-breasted, met twee rijen kno
pen, als mode-item weer in opkomst
is." Bij pakken gaat het nu eenmaal al
lemaal geleidelijker. „Een kostuum
kun je zonder probleem drie jaar dra
gen zonder dat het uit de mode is."
Binnenkant
Toch zijn er overduidelijk trends te be
speuren, voor wie een beetje de moei
te neemt om goed te kijken. Een ge
tint kwijtstreepje bijvoorbeeld, waar
wit heel lang de toon zette. „Maar de
grootste verandering van nu is wel de
binnenkant. Die is tegenwoordig min
stens zo leuk als de buitenkant. Kijk
eens wat een enorm mooie voering",
glundert Vereist als hij een beauty van
trendsetter Paul Smith openslaat. In
derdaad, prachtig purper met bijpas
send gekleurde knoopsgaten en als
'handtekening' het typerende biesje
in de regenboog. „Heel Engels, met
een twist. Handgemaakt in Italië."
Vakmanschap dus.
Herbert Kots