Mazda 3 MPS is bijna te veel 'Om verliefd op te worden' ii 19 KLASSIEKER Wim Kruize en zijn Renault 4cv uit 1956 HOT HATCH Hij rijdt gemakkelijk mee met de snellere Audi's, BMW's en Benzen vrijdag 2 oktober 2009 door Robbert Keegel Wat vermogen betreft behoort de Mazda 3 MPS tot de top onder de 'hot hatches'. Het is een auto die zich vooral thuis voelt op een - ongelimiteer de - Duitse Autobahn. Op lage snelheden daarentegen voelt de vering wat houterig aan. De Mazda 3 MPS beschikt over liefst 260 paarden krachten en - dankzij tur- boassistentie van de 2,3-li- ter motor - 380 Nm aan koppel zijn voor een auto met voorwie laandrijving doorgaans wat te veel van het goede. Kunstgrepen als een speciale wie lophanging, een sperdifferentieel of een slimme tractieregeling moe ten dan helpen om de krachten op de weg te krijgen. De Mazda 3 MPS beschikt over een speciaal differentieel en heeft ook speciaal gelagerde aandrijfas sen. Bovendien wordt langs elek tronische weg de trekkracht in de eerste twee versnellingen beperkt. Toch kan de Mazda 3 MPS zijn po wer maar moeilijk kwijt en moet je bij het accelereren het stuurwiel goed in je knuisten houden. Bo vendien volgt de auto in korte bochten niet altijd nauwkeurig de ingezette koers met zijn 'schaatsen de' voorwielen. Het realiseren van de sprinttijd van 6,1 seconden (van o naar 100 kilometer per uur) vergt dan ook een vaardige hand. Op hogere snelheden en in lange, flauwe bochten is de Mazda 3 MPS daarentegen juist heel koersvast. Een Duitse Autobahn zonder snel heidslimiet is zijn favoriete terrein. Hij rijdt gemakkelijk mee met de snellere Audi's, BMW's en Merce des Benzen en koerst mede door de prettige besturing stabiel aan op zijn topsnelheid van 250 kilo meter per uur. De op lage snelheden wat houterig aanvoelende vering van de MPS en de 225/40 banden om achttien inch-wielen bevorderen dan de koersvastheid. Van buiten ziet de Mazda 3 MPS er een stuk agressiever uit dan zijn voorganger, met een (van Subaru geleende) forse koelsleuf in de mo torkap, een dubbele achterspoiler en twee vuistdikke uitlaatpijpen die uit de bumper naar buiten prie men. Binnen is de aankleding wat min der expressief, maar wel redelijk luxueus, met Bose audio, navigatie en voortreffelijke kuipstoelen. Dat bij elkaar opgeteld maakt de prijs van 39.995 euro nog accepta bel. foto Robert van den Berge foto GPD Ook het interieur van de MPS ademt sportiviteit uit. door Lucas Boot Tijdens de bezetting door de Duitsers in de Tweede We reldoorlog maakten inge nieurs van Renault in het geheim plannen voor een naoor logse auto. Die moest klein en zui nig zijn. Et voila, de oorlog liep ten einde en enkele jaren later ver scheen de 4cv. Deze Renault, die tussen 1947 en 1961 uit de fabriek rolde, stond symbool voor de in dustriële heropbouw. Er werden meer dan één miljoen exemplaren gebouwd. De 4cv kreeg dan ook de bijnaam 'de Franse Volkswa gen', doelend op de Kever, die de motor bovendien ook achterin had liggen. Wim Kruize uit Halsteren rijdt zb'n Renault. „Een lief wagentje, om verliefd op te worden", noemt hij zijn oldtimer uit 1956. Kruize kocht eind jaren zestig zijn eerste 4cv, die hij later tot groot on genoegen van zijn echtgenote ver kocht aan een buurtbewoner. „Mijn vrouw kwam thuis en zag de Renault verderop in de straat staan. Ze vroeg zich af waarom ik 'm zo ver had weggezet. Toen ver telde ik dat ik de auto had ver kocht. Dat viel niet in goede aar de." De liefde voor de kleine Renault - en zijn vrouw - is echter nooit weggegaan en Kruize kocht jaren later een exemplaar om op te knap pen. Daar bleek heel wat meer werk in te zitten dan aanvankelijk gedacht. De Halsternaar pakt er een fotoboek erbij. „Kijk, er zaten allemaal gaten in de deuren. Dege ne van wie ik de auto kocht, had er een laag plamuur overheen ge smeerd. Ik had er dus geen erg in. Ook binnenkant van de auto bleek achteraf volledig te zijn verroest." Met hulp van vrienden en familie lapte Kruize zijn Renaultje weer op. Met een glimlach van oor tot oor laat hij het geslaagde resultaat zien. „Ik heb er nog eentje. Daar zou ik ooit een cabriolet van willen ma ken. Die zijn namelijk nergens meer te krijgen. Maar ja, voorlopig geniet ik nog steeds elke dag van deze." Heeft u ook een bijzondere au to? Mail dan naar de redactie van deze krant. Wim Kruize en zijn Renault 4cv. De nieuwe Mazda3 MPS zet een goede traditie voort.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 19