Mazda 3 MPS is bijna te veel
'Om verliefd op te worden'
ii 19
KLASSIEKER Wim Kruize en zijn Renault 4cv uit 1956
HOT HATCH Hij rijdt gemakkelijk mee met de snellere Audi's, BMW's en Benzen
vrijdag 2 oktober 2009
door Robbert Keegel
Wat vermogen betreft
behoort de Mazda 3 MPS
tot de top onder de
'hot hatches'. Het is een
auto die zich vooral thuis
voelt op een - ongelimiteer
de - Duitse Autobahn.
Op lage snelheden
daarentegen voelt de
vering wat houterig aan.
De Mazda 3 MPS beschikt
over liefst 260 paarden
krachten en - dankzij tur-
boassistentie van de 2,3-li-
ter motor - 380 Nm aan koppel
zijn voor een auto met voorwie
laandrijving doorgaans wat te veel
van het goede.
Kunstgrepen als een speciale wie
lophanging, een sperdifferentieel
of een slimme tractieregeling moe
ten dan helpen om de krachten op
de weg te krijgen.
De Mazda 3 MPS beschikt over
een speciaal differentieel en heeft
ook speciaal gelagerde aandrijfas
sen. Bovendien wordt langs elek
tronische weg de trekkracht in de
eerste twee versnellingen beperkt.
Toch kan de Mazda 3 MPS zijn po
wer maar moeilijk kwijt en moet
je bij het accelereren het stuurwiel
goed in je knuisten houden. Bo
vendien volgt de auto in korte
bochten niet altijd nauwkeurig de
ingezette koers met zijn 'schaatsen
de' voorwielen.
Het realiseren van de sprinttijd
van 6,1 seconden (van o naar 100
kilometer per uur) vergt dan ook
een vaardige hand.
Op hogere snelheden en in lange,
flauwe bochten is de Mazda 3 MPS
daarentegen juist heel koersvast.
Een Duitse Autobahn zonder snel
heidslimiet is zijn favoriete terrein.
Hij rijdt gemakkelijk mee met de
snellere Audi's, BMW's en Merce
des Benzen en koerst mede door
de prettige besturing stabiel aan
op zijn topsnelheid van 250 kilo
meter per uur.
De op lage snelheden wat houterig
aanvoelende vering van de MPS
en de 225/40 banden om achttien
inch-wielen bevorderen dan de
koersvastheid.
Van buiten ziet de Mazda 3 MPS
er een stuk agressiever uit dan zijn
voorganger, met een (van Subaru
geleende) forse koelsleuf in de mo
torkap, een dubbele achterspoiler
en twee vuistdikke uitlaatpijpen
die uit de bumper naar buiten prie
men.
Binnen is de aankleding wat min
der expressief, maar wel redelijk
luxueus, met Bose audio, navigatie
en voortreffelijke kuipstoelen.
Dat bij elkaar opgeteld maakt de
prijs van 39.995 euro nog accepta
bel.
foto Robert van den Berge
foto GPD
Ook het interieur van de MPS ademt sportiviteit uit.
door Lucas Boot
Tijdens de bezetting door de
Duitsers in de Tweede We
reldoorlog maakten inge
nieurs van Renault in het
geheim plannen voor een naoor
logse auto. Die moest klein en zui
nig zijn. Et voila, de oorlog liep
ten einde en enkele jaren later ver
scheen de 4cv. Deze Renault, die
tussen 1947 en 1961 uit de fabriek
rolde, stond symbool voor de in
dustriële heropbouw. Er werden
meer dan één miljoen exemplaren
gebouwd. De 4cv kreeg dan ook
de bijnaam 'de Franse Volkswa
gen', doelend op de Kever, die de
motor bovendien ook achterin
had liggen.
Wim Kruize uit Halsteren rijdt
zb'n Renault. „Een lief wagentje,
om verliefd op te worden", noemt
hij zijn oldtimer uit 1956.
Kruize kocht eind jaren zestig zijn
eerste 4cv, die hij later tot groot on
genoegen van zijn echtgenote ver
kocht aan een buurtbewoner.
„Mijn vrouw kwam thuis en zag
de Renault verderop in de straat
staan. Ze vroeg zich af waarom ik
'm zo ver had weggezet. Toen ver
telde ik dat ik de auto had ver
kocht. Dat viel niet in goede aar
de."
De liefde voor de kleine Renault -
en zijn vrouw - is echter nooit
weggegaan en Kruize kocht jaren
later een exemplaar om op te knap
pen. Daar bleek heel wat meer
werk in te zitten dan aanvankelijk
gedacht. De Halsternaar pakt er
een fotoboek erbij. „Kijk, er zaten
allemaal gaten in de deuren. Dege
ne van wie ik de auto kocht, had
er een laag plamuur overheen ge
smeerd. Ik had er dus geen erg in.
Ook binnenkant van de auto bleek
achteraf volledig te zijn verroest."
Met hulp van vrienden en familie
lapte Kruize zijn Renaultje weer
op. Met een glimlach van oor tot
oor laat hij het geslaagde resultaat
zien.
„Ik heb er nog eentje. Daar zou ik
ooit een cabriolet van willen ma
ken. Die zijn namelijk nergens
meer te krijgen. Maar ja, voorlopig
geniet ik nog steeds elke dag van
deze."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Mail dan naar de redactie
van deze krant.
Wim Kruize en zijn Renault 4cv.
De nieuwe Mazda3 MPS zet een goede traditie voort.