auto17
Mastodont Q7 toch een topper
TIEN AUTOVRACEN AAN:
AUTOTEST SUV van Audi biedt ontzagwekkend veel ruimte en comfort
vrijdag 2 oktober 2009
III IHIII1III lil
Cor Fijneman is een beroemde Bredase dj met
internationale allure. Hij begon zijn carrière net
als dj Tiësto in discotheek De Spock.
door Lucas Boot
Wat voor auto rijd je?
Een Chrysler Neon.
In wat voor auto zou je nog wel
eens willen rijden?
Iets in de trant van een Audi A8 of
S8; brute bakken én comfortabel.
Wat vind je een lelijke auto?
Een Renault Kangoo en de Fiat
Multipla. Bij de Multipla lijkt het
net alsof er twee auto's op elkaar
zijn geplakt.
Waaraan erger je je in het ver
keer?
Aan bumperklevers en mensen
die met 120 kilometer per uur
links blijven rijden.
Wat is jouw onhebbelijkheid in
het verkeer?
Ik heb de neiging om te hard te rij
den. Vooral 's nachts.
je ooit hebt gereden en waar
was dat?
Rond de 200 kilometer per uur, zo
iets. Hier in Nederland. Dat was
even nodig, want ik moest snel
van het ene naar het andere optre
den.
Wanneer heb je voor het laatst
een bekeuring gehad en waar
voor?
De laatste die ik kreeg was voor
fout parkeren.
Hoe zou je jezelf als autorijder
willen omschrijven?
vroeger. Je kunt wel met 160 kilo
meter per uur gaan scheuren,
maar dat scheelt misschien vijf mi
nuten. Dat heeft dus helemaal
geen zin.
Welke verkeersregel zou je wil
len veranderen?
De maximumsnelheid zou ik ver
hogen naar 130 kilometer per uur.
Dat kan best. Of wacht, na één
uur 's nachts no speed limits, ha-
ha.
In hoeveel keer slaagde je voor
het rijbewijs?
Wat is de hoogste snelheid die Ik ben niet meer zo gehaast als In twee keer.
Omdat de fullsize SUV op vele markten op z'n retour is,
besloot Audi zijn (niettemin zeer goed verkopende) Q7
een kleiner broertje te geven. Ook is gepoogd de Q7
zelf iets ingetogener te maken.
door Robbert Keegel
Dat ingetogen uiterlijk is
maar zeer gedeeltelijk
gelukt. Op handige wij
ze zijn er wat lijnen
van het profiel gewij
zigd, waardoor de gigant van opzij
een iets lichtvoetiger indruk
maakt. Een goed geslaagde cosme
tische operatie, die echter volstrekt
teniet wordt gedaan doordat de
toch al zo immense grille gevuld is
met glimmende verticale spijlen
die het aanzicht alleen maar agres
siever maken.
En agressiever, dat wil je niet als
SUV-rijder, die toch al hier en
daar als 'aso' te boek staat. Audi
zou er goed aan doen naast zijn
voortreffelijke rijcursussen ook
professionele hulp te leveren aan
z'n psychisch wankelende
Q7-klant, anders ziet het die mas
saal vluchten naar de Q5. Dat mo
del heeft immers, afgezien van een
boel ruimte, niet zoveel minder te
bieden, maar brengt bij Audi wel
flink minder geld in het laatje.
Aan de andere kant kan de
Qy-klant kiezen voor wat Audi
proclameert als 's werelds schoon
ste diesel. Een claim overigens die
enkele concurrenten eveneens
rondbazuinen, maar die de benar
de Q7-rijder toch als respectabel
verweer jegens zijn sociale bela
gers kan aanvoeren. Als-ie tenmin
ste die prachtmotor heeft laten
monteren.
Wij hebben in ieder geval (onbe-
laagd) een weekje nader kennis
kunnen maken met zo'n nieuwe
Q7 waarin de drieliter 'Clean Die
sel' TDI het vooronder behoorlijk
vulde. Want ook al is de ruimte
daar riant - er moet ook plaats zijn
voor de beestachtige zesliter V12
TDI van 500 pk - de hardware van
deze commonrail V6-diesel is zeer
omvangrijk. Maar de architectuur
in het motorcompartiment is net
zo voorbeeldig als de afwerking
van het interieur van de reus.
Ja, reus, want met zijn wielbasis
van ruim drie meter, een totale
Al lijkt de grote Audi Q7 door de facelift iets kleiner, de grille werd des te agressiever.
foto CPD
lengte van 5,09 meter, een hoogte
van 1,73 en een breedte van 1,98
meter behoort hij tot de allergroot
sten op de Europese markt.
De interieurs van Audi, dus ook dat van de Q7, behoren tot de absolute topklasse.
foto CPD
Maar onlangs heb ik in Los Ange
les een paar dagen rondgereden
met een Volkswagen Touareg, die
net als zijn tweelingbroer Por
Cayenne maar ietsje kleiner is dan
de Audi-neefj en daar komt de Eu
ropeaan zeer bescheiden over tus
sen de mastodonten van Ameri
kaanse origine - die troiiwens net
als hun reptiele en prehistorische
soortgenoten dreigen uit te ster
ven.
Anders dan sommige andere auto
mobielen die er erg groot uitzien,
biedt de Audi Q7 wel degelijk een
immense binnenruimte. Voorin is
het weldadig ruim, maar ook de
achterpassagiers hoeven zich op
geen enkele wijze in te tomen. En
wanneer die er niet zijn, kan de
achterbank plat en wordt zodoen
de de bagageruimte van een al
prettige 775 liter vergroot tot een
onafzienbare 2035 liter. Twee kuub
en die kan je tot de laatste vinger
hoed benutten.
Wie voor zo'n mammoet kiest, zal
vaak iets voort willen trekken. De
Tabberts staan al te trappelen,
maar daar zie ik een Audiklant
nog niet zo snel voor kiezen. Maar
boot- of paardentrailers mogen de
maximale 3,5 ton wegen en daar
heeft ook deze Clean Diesel geen
enkele moeite mee, laat staan de
nog grotere diesels tot en met die
beul van een V12.
Ondanks z'n gewicht van 2345 kilo
(in deze uitvoering; met uiteraard
roetfilter en ook een extra schone
NOx-katalysator) rijdt de Qj als
een auto van fatsoenlijker formaat.
Niet zo speels als kleinere broer
Q5 (er komt ook nog een Q3),
maar moeiteloos vlot.
Want 176 pk en vooral 550 Nm
aan trekkracht zijn werkelijk vol
doende, mede doordat de motor al
die power naar de vier wielen (Q)s
zijn altijd quattro's) brengt via de
zijdezacht schakelende zestraps
Tiptronic. Dat is eigenlijk een trap
loze transmissie, met een morse
ketting in plaats van Van Doorne's
duwband-met-schakeltjes, maar
aangezien gebleken is dat de
gemiddelde automobilist dat Va-
riomatic-gevoel weinig op prijs
stelt, simuleert de bak alsof-ie ge
trapt is.
Heel goed rijden dus (in 8,5 tellen
van o naar 100 kilometer per uur,
top 216 km/u, toch maar een ver
bruik van 8,9 liter en een koolzuur-
uitstoot van 234 gram per kilome
ter), ontzagwekkend veel ruimte
en comfort, de van Audi bekende
afwerking op topniveau, en een
wat bescheidener gemaakt uiter
lijk.
We kunnen er niet onderuit de
Audi Q7 toch een topper te noe
men. Vanaf 75.900 euro, met een
3,6 benzine van 280 pk (en altijd
Tiptronic)' onze drieliter Clean
Diesel kost vanaf 78.900 euro.