auto17 Mastodont Q7 toch een topper TIEN AUTOVRACEN AAN: AUTOTEST SUV van Audi biedt ontzagwekkend veel ruimte en comfort vrijdag 2 oktober 2009 III IHIII1III lil Cor Fijneman is een beroemde Bredase dj met internationale allure. Hij begon zijn carrière net als dj Tiësto in discotheek De Spock. door Lucas Boot Wat voor auto rijd je? Een Chrysler Neon. In wat voor auto zou je nog wel eens willen rijden? Iets in de trant van een Audi A8 of S8; brute bakken én comfortabel. Wat vind je een lelijke auto? Een Renault Kangoo en de Fiat Multipla. Bij de Multipla lijkt het net alsof er twee auto's op elkaar zijn geplakt. Waaraan erger je je in het ver keer? Aan bumperklevers en mensen die met 120 kilometer per uur links blijven rijden. Wat is jouw onhebbelijkheid in het verkeer? Ik heb de neiging om te hard te rij den. Vooral 's nachts. je ooit hebt gereden en waar was dat? Rond de 200 kilometer per uur, zo iets. Hier in Nederland. Dat was even nodig, want ik moest snel van het ene naar het andere optre den. Wanneer heb je voor het laatst een bekeuring gehad en waar voor? De laatste die ik kreeg was voor fout parkeren. Hoe zou je jezelf als autorijder willen omschrijven? vroeger. Je kunt wel met 160 kilo meter per uur gaan scheuren, maar dat scheelt misschien vijf mi nuten. Dat heeft dus helemaal geen zin. Welke verkeersregel zou je wil len veranderen? De maximumsnelheid zou ik ver hogen naar 130 kilometer per uur. Dat kan best. Of wacht, na één uur 's nachts no speed limits, ha- ha. In hoeveel keer slaagde je voor het rijbewijs? Wat is de hoogste snelheid die Ik ben niet meer zo gehaast als In twee keer. Omdat de fullsize SUV op vele markten op z'n retour is, besloot Audi zijn (niettemin zeer goed verkopende) Q7 een kleiner broertje te geven. Ook is gepoogd de Q7 zelf iets ingetogener te maken. door Robbert Keegel Dat ingetogen uiterlijk is maar zeer gedeeltelijk gelukt. Op handige wij ze zijn er wat lijnen van het profiel gewij zigd, waardoor de gigant van opzij een iets lichtvoetiger indruk maakt. Een goed geslaagde cosme tische operatie, die echter volstrekt teniet wordt gedaan doordat de toch al zo immense grille gevuld is met glimmende verticale spijlen die het aanzicht alleen maar agres siever maken. En agressiever, dat wil je niet als SUV-rijder, die toch al hier en daar als 'aso' te boek staat. Audi zou er goed aan doen naast zijn voortreffelijke rijcursussen ook professionele hulp te leveren aan z'n psychisch wankelende Q7-klant, anders ziet het die mas saal vluchten naar de Q5. Dat mo del heeft immers, afgezien van een boel ruimte, niet zoveel minder te bieden, maar brengt bij Audi wel flink minder geld in het laatje. Aan de andere kant kan de Qy-klant kiezen voor wat Audi proclameert als 's werelds schoon ste diesel. Een claim overigens die enkele concurrenten eveneens rondbazuinen, maar die de benar de Q7-rijder toch als respectabel verweer jegens zijn sociale bela gers kan aanvoeren. Als-ie tenmin ste die prachtmotor heeft laten monteren. Wij hebben in ieder geval (onbe- laagd) een weekje nader kennis kunnen maken met zo'n nieuwe Q7 waarin de drieliter 'Clean Die sel' TDI het vooronder behoorlijk vulde. Want ook al is de ruimte daar riant - er moet ook plaats zijn voor de beestachtige zesliter V12 TDI van 500 pk - de hardware van deze commonrail V6-diesel is zeer omvangrijk. Maar de architectuur in het motorcompartiment is net zo voorbeeldig als de afwerking van het interieur van de reus. Ja, reus, want met zijn wielbasis van ruim drie meter, een totale Al lijkt de grote Audi Q7 door de facelift iets kleiner, de grille werd des te agressiever. foto CPD lengte van 5,09 meter, een hoogte van 1,73 en een breedte van 1,98 meter behoort hij tot de allergroot sten op de Europese markt. De interieurs van Audi, dus ook dat van de Q7, behoren tot de absolute topklasse. foto CPD Maar onlangs heb ik in Los Ange les een paar dagen rondgereden met een Volkswagen Touareg, die net als zijn tweelingbroer Por Cayenne maar ietsje kleiner is dan de Audi-neefj en daar komt de Eu ropeaan zeer bescheiden over tus sen de mastodonten van Ameri kaanse origine - die troiiwens net als hun reptiele en prehistorische soortgenoten dreigen uit te ster ven. Anders dan sommige andere auto mobielen die er erg groot uitzien, biedt de Audi Q7 wel degelijk een immense binnenruimte. Voorin is het weldadig ruim, maar ook de achterpassagiers hoeven zich op geen enkele wijze in te tomen. En wanneer die er niet zijn, kan de achterbank plat en wordt zodoen de de bagageruimte van een al prettige 775 liter vergroot tot een onafzienbare 2035 liter. Twee kuub en die kan je tot de laatste vinger hoed benutten. Wie voor zo'n mammoet kiest, zal vaak iets voort willen trekken. De Tabberts staan al te trappelen, maar daar zie ik een Audiklant nog niet zo snel voor kiezen. Maar boot- of paardentrailers mogen de maximale 3,5 ton wegen en daar heeft ook deze Clean Diesel geen enkele moeite mee, laat staan de nog grotere diesels tot en met die beul van een V12. Ondanks z'n gewicht van 2345 kilo (in deze uitvoering; met uiteraard roetfilter en ook een extra schone NOx-katalysator) rijdt de Qj als een auto van fatsoenlijker formaat. Niet zo speels als kleinere broer Q5 (er komt ook nog een Q3), maar moeiteloos vlot. Want 176 pk en vooral 550 Nm aan trekkracht zijn werkelijk vol doende, mede doordat de motor al die power naar de vier wielen (Q)s zijn altijd quattro's) brengt via de zijdezacht schakelende zestraps Tiptronic. Dat is eigenlijk een trap loze transmissie, met een morse ketting in plaats van Van Doorne's duwband-met-schakeltjes, maar aangezien gebleken is dat de gemiddelde automobilist dat Va- riomatic-gevoel weinig op prijs stelt, simuleert de bak alsof-ie ge trapt is. Heel goed rijden dus (in 8,5 tellen van o naar 100 kilometer per uur, top 216 km/u, toch maar een ver bruik van 8,9 liter en een koolzuur- uitstoot van 234 gram per kilome ter), ontzagwekkend veel ruimte en comfort, de van Audi bekende afwerking op topniveau, en een wat bescheidener gemaakt uiter lijk. We kunnen er niet onderuit de Audi Q7 toch een topper te noe men. Vanaf 75.900 euro, met een 3,6 benzine van 280 pk (en altijd Tiptronic)' onze drieliter Clean Diesel kost vanaf 78.900 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 17