IO Op zoek het beste wat Zeeland op kunstge bied te bieden heeft zag ik in de Middel burgse galerie Nanky de Vreeze de tentoonstelling Verborgen land schap en in de Grote Kerk Veere Ku(n)stwerken, panorama's van de Zeeuwse kust. Landschap en mm J Eveline van Duyl Bert Dorrestijn Regine Schumann Wim van Sijl Reynier de Muynck donderdag 1 oktober 2009 door Nico Out De tentoonstelling in galerie Nan ky de Vreeze is intiem. Aan de wanden van de witte ruimte met het visgraatparket hangen tekenin gen, beelden en objecten. Niets schreeuwt, zelfs een fel oranje ob ject ademt stilte. In deze oase kom je tot rust. Het werk weerspiegelt dat gevoel. Het nodigt uit tot aan dachtig stilstaan. De inrichting laat elk werk tot zijn recht komen en toch versterkt alles elkaar. Verborgen landschap is de titel van de tentoonstelling. Het gaat niet om het beeld van het landschap, maar om het ervaren van wat land schap en natuur kunnen bieden. De rijkdom aan vormen en struc turen van planten - stengels, blade ren, zaden - krijgt subtiel vorm in de tekeningen en collages van An- nemieke Fanoy. Zij tekent ragfijne structuren op millimeterpapier en combineert ze vaak met uitgeknip te vormen van al dan niet beschil derd papier. Soms spaart ze de vor men uit dóór eromheen te schilde ren'. Hoewel je kunt zien dat zij nauw keurig heeft waargenomen zijn haar tekeningen meer interprete rend dan beschrijvend. Het milli meterpapier suggereert een tech- nisch-wetenschappelijke aanpak, maar is echter een beeldmiddel dat door zijn strakke regelmaat de ongelofelijke variatie aan natuur vormen reliëf geeft. De minutieu ze aanpak van Fanoy is te vergelij ken met het groeiproces van vege tatie en roept verwondering op over de schoonheid en kracht van alles wat groeit. De beelden van Henny van der Meer staan dichter bij wat wij aan planten tegenkomen. Uit een bol ontspruit een stengel die zich ver takt. Stengels rijzen op uit de aar de en knoppen markeren de belof te van groei. Elk beeld is opge bouwd uit reepjes staal die Van der Meer uit grote platen knipt. Het transformeren tot beelden is net als bij Fanoy een beleven van het proces van groei. Daarbij komt nog dat Van der Meer haar eigen beelden soms lijkt te snoeien, zo dat stengels zich verdichten tot on doordringbare structuren waarom heen takken vrij - binnen de inge bouwde systematiek - de ruimte zoeken. Haar beelden zijn net als de tekeningen van Fanoy sterk om dat het werkproces samenvalt met wat ze voorstellen. Vorm, materi aal en voorstelling smelten samen, waarbij elk van de onderdelen in balans is en de andere versterkt. Die lijn zet zich voort in de objec ten van de twee andere exposan ten. Johannes Girardoni (VS) vangt het licht uit het landschap in witte monochromen, kleine vierkante doeken die hij voorziet van pigment en bijenwas. Door be scheiden ingrepen suggereert hij een landschappelijke ruimte. Het minimalistische maar vooral contemplatieve karakter van zijn werk - waarbij Mark Rothko een referentie is -komt ook naar voren in dat van Paul Raquénès (Fr). Die houden het midden tussen schilde rijen en objecten. Ondanks hun be scheiden formaat heeft zijn werk een grote impact. De expositie Ku(n)stwerken in Veere, georganiseerd door Stichting XXL Art, heeft een totaal ander karakter. Hier zijn twintig 2,5 meter brede grote panoramaschilderijen te zien, gemaakt door tien kunste naars vanaf een voor de kunst lig gende boot. Het project is onder deel van het streven de gehele Ne derlandse kust vast te leggen met als aanleiding de in gang gezette kustverzwaring. Het schilderen vanaf een soms op de golven dan send schip heeft voor- en nadelen. De kunstenaars moesten snel en dus direct werken. Dat is een uitda ging voor vaardige schilders - en daarvan is in deze selectie zeker sprake - en kan tot een levendige weergave leiden, die het midden houdt tussen een impressionisti sche en een expressionistische be nadering. Het risico van oppervlak- Eveline van Duyl fotografeerde jon ge meisjes en oudere vrouwen. Ze dragen bruidskleding, verwijzend naar de huwelijksdag. Voor de meisjes een dag waarnaar zij uitkij ken, voor de vrouwen een dag die reeds lang achter hen ligt. Ver wachtingen. Komen ze uit? Zijn ze uitgekomen? T/m 1 november, Bewaerschole, Weststraat 18, Haamstede. Wo. t/m zo 14.00-17.00 uur: Bert Dorrestijn is geboeid door de culturen van Indianen en de leef wijze van mensen uit Tibet en Ne pal. Met foto's uit kranten en tijd- schiften als uitgangspunt schildert hij kleurige portretten van men sen die niet ten koste van maar mét de natuur proberen te leven. T/m 2 november. Bibliotheek 't Spui, Spuistraat 6, Vlissingen: Ma. 13.00- 20.00 uur, di. t/m vr. 10.00-16.00 uur, za. 10.00-17.00 uur Regine Schumann maakt driedi mensionale objecten van fluoresce rende materialen. Platen acrylglas waarin fluorpigmenten zijn ver werkt smelt zij perfect samen tot volledig abstracte schilderijen die op zich en in combinatie met el kaar spannende en subtiele kleur- sensaties bieden. T/m 17 oktober, galerie Van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00-17.00 uur Reynier de Muynck is terug bij een oude liefde: textiel met een ge schiedenis. Hij nam in een recente reeks schilderijen zijn gedragen kleding als onderwerp. Het ver haal van stof, structuur en verstel len valt samen met het in vorm en kleur aftasten van de werkelijk heid. T/m 18 oktober, 's Heer- Hendrikskinderendijk 21, Goes. Vr. t/m zo. 13.00-18.00 uur Wint van Sijl, die exposeert in gale rie Het Moment, maakt raadselach tige objecten die de spot drijven met bureaucratie en regelzucht.. Zijn kastjes van steen en metaal met stoffen als contrasterend ele ment verbeelden zowel oeverloze procedures als zijn eigen strijd met de subsidiemolen. T/m 1 november, galerie Het Moment, Poststraat 28, Z/erikzee. Vr. t/m zo. 11.00-17.30 uur. kigheid door het toepassen van maniertjes ligt ook op de loer. Wie in staat is die valkuil te vermij den moet van goeden huize ko men. Bij de beste schilders is het schilderen zelf mede onderwerp, daar komt ver- en bewondering over het wat en hoe om de hoek kijken. Als ik bijvoorbeeld de panorama's van Vlissingen met elkaar vergelijk zie ik dat André Krigar raker, rijker en beheerster schildert dan Peter Berkel. De laatste zet de gebouwen sjabloonachtig neer, terwijl de eer ste er een klein schildersfeestje van maakt. Zo zijn er meer ver schillen in deze als geheel aardige tentoonstelling. 'Verborgen landschap', galerie Nanky de Vreeze, Kinderdijk 10, Middelburg. Do. t/m za. en de 1e zo. van de maand, 13.00-17.00 uur. T/m 17 oktober, 'Ku(n)stwerken', Grote Kerk, Veere, di. t/m zo. 11.00-17.00 uur. T/m 31 oktober. Eén van de kunstenaars, Jan Boer, geeft 1 en 8 oktober om 14.00 uur een rondleiding. Boven: André Krigar maakt van zijn Vlissingen-panorama een klein schil dersfeestje. Links: De beelden van Henny van der Meer zijn opgebouwd uit reep jes staal die uit grote platen zijn ge knipt. Rechts: Annemieke Fanoy tekent ragfijne structuren op millimeterpa pier en combineert ze vaak met uit geknipte vormen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 54