IO
Op zoek het beste wat
Zeeland op kunstge
bied te bieden heeft
zag ik in de Middel
burgse galerie Nanky de Vreeze
de tentoonstelling Verborgen land
schap en in de Grote Kerk Veere
Ku(n)stwerken, panorama's van
de Zeeuwse kust.
Landschap en
mm
J
Eveline van Duyl
Bert Dorrestijn
Regine Schumann
Wim van Sijl
Reynier de Muynck
donderdag 1 oktober 2009
door Nico Out
De tentoonstelling in galerie Nan
ky de Vreeze is intiem. Aan de
wanden van de witte ruimte met
het visgraatparket hangen tekenin
gen, beelden en objecten. Niets
schreeuwt, zelfs een fel oranje ob
ject ademt stilte. In deze oase kom
je tot rust. Het werk weerspiegelt
dat gevoel. Het nodigt uit tot aan
dachtig stilstaan. De inrichting laat
elk werk tot zijn recht komen en
toch versterkt alles elkaar.
Verborgen landschap is de titel van
de tentoonstelling. Het gaat niet
om het beeld van het landschap,
maar om het ervaren van wat land
schap en natuur kunnen bieden.
De rijkdom aan vormen en struc
turen van planten - stengels, blade
ren, zaden - krijgt subtiel vorm in
de tekeningen en collages van An-
nemieke Fanoy. Zij tekent ragfijne
structuren op millimeterpapier en
combineert ze vaak met uitgeknip
te vormen van al dan niet beschil
derd papier. Soms spaart ze de vor
men uit dóór eromheen te schilde
ren'.
Hoewel je kunt zien dat zij nauw
keurig heeft waargenomen zijn
haar tekeningen meer interprete
rend dan beschrijvend. Het milli
meterpapier suggereert een tech-
nisch-wetenschappelijke aanpak,
maar is echter een beeldmiddel
dat door zijn strakke regelmaat de
ongelofelijke variatie aan natuur
vormen reliëf geeft. De minutieu
ze aanpak van Fanoy is te vergelij
ken met het groeiproces van vege
tatie en roept verwondering op
over de schoonheid en kracht van
alles wat groeit.
De beelden van Henny van der
Meer staan dichter bij wat wij aan
planten tegenkomen. Uit een bol
ontspruit een stengel die zich ver
takt. Stengels rijzen op uit de aar
de en knoppen markeren de belof
te van groei. Elk beeld is opge
bouwd uit reepjes staal die Van
der Meer uit grote platen knipt.
Het transformeren tot beelden is
net als bij Fanoy een beleven van
het proces van groei. Daarbij komt
nog dat Van der Meer haar eigen
beelden soms lijkt te snoeien, zo
dat stengels zich verdichten tot on
doordringbare structuren waarom
heen takken vrij - binnen de inge
bouwde systematiek - de ruimte
zoeken. Haar beelden zijn net als
de tekeningen van Fanoy sterk om
dat het werkproces samenvalt met
wat ze voorstellen. Vorm, materi
aal en voorstelling smelten samen,
waarbij elk van de onderdelen in
balans is en de andere versterkt.
Die lijn zet zich voort in de objec
ten van de twee andere exposan
ten. Johannes Girardoni (VS)
vangt het licht uit het landschap
in witte monochromen, kleine
vierkante doeken die hij voorziet
van pigment en bijenwas. Door be
scheiden ingrepen suggereert hij
een landschappelijke ruimte.
Het minimalistische maar vooral
contemplatieve karakter van zijn
werk - waarbij Mark Rothko een
referentie is -komt ook naar voren
in dat van Paul Raquénès (Fr). Die
houden het midden tussen schilde
rijen en objecten. Ondanks hun be
scheiden formaat heeft zijn werk
een grote impact.
De expositie Ku(n)stwerken
in Veere, georganiseerd
door Stichting XXL Art,
heeft een totaal ander karakter.
Hier zijn twintig 2,5 meter brede
grote panoramaschilderijen te
zien, gemaakt door tien kunste
naars vanaf een voor de kunst lig
gende boot. Het project is onder
deel van het streven de gehele Ne
derlandse kust vast te leggen met
als aanleiding de in gang gezette
kustverzwaring. Het schilderen
vanaf een soms op de golven dan
send schip heeft voor- en nadelen.
De kunstenaars moesten snel en
dus direct werken. Dat is een uitda
ging voor vaardige schilders - en
daarvan is in deze selectie zeker
sprake - en kan tot een levendige
weergave leiden, die het midden
houdt tussen een impressionisti
sche en een expressionistische be
nadering. Het risico van oppervlak-
Eveline van Duyl fotografeerde jon
ge meisjes en oudere vrouwen. Ze
dragen bruidskleding, verwijzend
naar de huwelijksdag. Voor de
meisjes een dag waarnaar zij uitkij
ken, voor de vrouwen een dag die
reeds lang achter hen ligt. Ver
wachtingen. Komen ze uit? Zijn ze
uitgekomen?
T/m 1 november, Bewaerschole,
Weststraat 18, Haamstede. Wo. t/m
zo 14.00-17.00 uur:
Bert Dorrestijn is geboeid door de
culturen van Indianen en de leef
wijze van mensen uit Tibet en Ne
pal. Met foto's uit kranten en tijd-
schiften als uitgangspunt schildert
hij kleurige portretten van men
sen die niet ten koste van maar
mét de natuur proberen te leven.
T/m 2 november. Bibliotheek 't Spui,
Spuistraat 6, Vlissingen: Ma. 13.00-
20.00 uur, di. t/m vr. 10.00-16.00 uur,
za. 10.00-17.00 uur
Regine Schumann maakt driedi
mensionale objecten van fluoresce
rende materialen. Platen acrylglas
waarin fluorpigmenten zijn ver
werkt smelt zij perfect samen tot
volledig abstracte schilderijen die
op zich en in combinatie met el
kaar spannende en subtiele kleur-
sensaties bieden.
T/m 17 oktober, galerie Van den
Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za.
12.00-17.00 uur
Reynier de Muynck is terug bij
een oude liefde: textiel met een ge
schiedenis. Hij nam in een recente
reeks schilderijen zijn gedragen
kleding als onderwerp. Het ver
haal van stof, structuur en verstel
len valt samen met het in vorm en
kleur aftasten van de werkelijk
heid.
T/m 18 oktober, 's Heer-
Hendrikskinderendijk 21, Goes. Vr. t/m
zo. 13.00-18.00 uur
Wint van Sijl, die exposeert in gale
rie Het Moment, maakt raadselach
tige objecten die de spot drijven
met bureaucratie en regelzucht..
Zijn kastjes van steen en metaal
met stoffen als contrasterend ele
ment verbeelden zowel oeverloze
procedures als zijn eigen strijd met
de subsidiemolen.
T/m 1 november, galerie Het Moment,
Poststraat 28, Z/erikzee. Vr. t/m zo.
11.00-17.30 uur.
kigheid door het toepassen van
maniertjes ligt ook op de loer.
Wie in staat is die valkuil te vermij
den moet van goeden huize ko
men. Bij de beste schilders is het
schilderen zelf mede onderwerp,
daar komt ver- en bewondering
over het wat en hoe om de hoek
kijken.
Als ik bijvoorbeeld de panorama's
van Vlissingen met elkaar vergelijk
zie ik dat André Krigar raker, rijker
en beheerster schildert dan Peter
Berkel. De laatste zet de gebouwen
sjabloonachtig neer, terwijl de eer
ste er een klein schildersfeestje
van maakt. Zo zijn er meer ver
schillen in deze als geheel aardige
tentoonstelling.
'Verborgen landschap', galerie Nanky
de Vreeze, Kinderdijk 10, Middelburg.
Do. t/m za. en de 1e zo. van de
maand, 13.00-17.00 uur. T/m 17
oktober,
'Ku(n)stwerken', Grote Kerk, Veere, di.
t/m zo. 11.00-17.00 uur. T/m 31
oktober.
Eén van de kunstenaars, Jan Boer,
geeft 1 en 8 oktober om 14.00 uur
een rondleiding.
Boven: André Krigar maakt van zijn
Vlissingen-panorama een klein schil
dersfeestje.
Links: De beelden van Henny van
der Meer zijn opgebouwd uit reep
jes staal die uit grote platen zijn ge
knipt.
Rechts: Annemieke Fanoy tekent
ragfijne structuren op millimeterpa
pier en combineert ze vaak met uit
geknipte vormen.