Te weinig controle op wagons 15 Barendrecht wil veiligheidsregels per stad LEICHT Keukens Middelburg b.v. Functie, elegantie Vervoer Betuweroute groeit ondanks crisis donderdag 1 oktober 2009 en comfort BARENDRECHT - Barendrecht wil dat er landelijke regels komen die de maximale veiligheidsrisico's van een gemeente bewaken. De aanleiding voor die wens is het spoorwegongeval waarbij vorige week donderdag twee goederen treinen op elkaar botsten. Barendrecht stelt dat het rangeer terrein Kijfhoek vlakbij de rijkswe gen A15, A16 en A29 en de Oude Maas risico's met zich meebrengt. Die risico's worden volgens de ge meente groter als het kabinet be sluit dat er in Barendrecht CO2 moet worden opgeslagen. Mocht dat gebeuren, dan stapt Barend recht naar de rechter. In Nederland is geen regelgeving die de maximale risico's per ge- meente bewaakt. Barendrecht wil dat die er wel komt, zodat gemeen tes kunnen worden beschermd te gen een overmaat aan risico's voor hun inwoners. Daarnaast verzoekt B en W de afzonderlijke ministers van Economische Zaken, Vrom en Verkeer en Waterstaat bij elke ver gunningsverlening extra voorwaar den te stellen. LEICHT Keukens Mortiereboulevard 3 Middelburg (vanaf de A58 bij de rotonde rechts) tel. (0118) 62 88 79 fax (0118) 67 00 79 infoircleichtkeukcnsrnicidelburci.ril www.leichtkeukonsmiddelburcj.nl Vier ongelukken met goede rentreinen in een jaar tijd maken duidelijk dat er iets mis is op het spoor. ProRail eist dat de spoorvervoerders maatregelen nemen. Het goederenvervoer per spoor is gevaarlij ker dan gedacht. Er is nauwelijks toe zicht op de inhoud en de staat van onderhoud van de wagons. Spoorbeheerder ProRail wil dat de veertien spoorvervoer ders veiligheidsmaatregelen ne men. Anders worden ze van het spoor geweerd. Strengere controles moeten ont sporingen door technische gebre ken voorkomen. Het afgelopen jaar zijn vier ongelukken gebeurd met goederentreinen, waaronder het ongeluk in Barendrecht vorige week. Normaal komen dergelijke ongelukken eens in de tien tot twintig jaar voor. Dagelijks denderen bijna tweehon derd locomotieven over de Neder landse grens. De wagons kunnen uit allerlei Europese landen ko men. De regels zijn wel in heel Eu ropa gelijk, maar inspectie van in dividuele wagons ontbreekt. Bij elke wagon zit wel een vracht brief Door het gebrek aan intensie ve controle is er echter geen zeker heid dat die in orde is. Vervoer ders zijn verantwoordelijk voor het materieel én de inhoud. Woordvoerder Floris Librand van branchevereniging van spoorver voerders KNV deelt de zorg van ProRail, maar noemt de conclusie onjuist. „De uitlatingen van Pro- Rail dat het materiaal niet in orde is, zijn te hard. Het spoormaterieel in heel West-Europa is van goede kwaliteit en verkeert in goede staat van onderhoud. Maar zelfs nieuwe wagons kunnen kapot gaan, zoals vorig jaar bleek toen de as van een wagon brak in Vleuten, aldus Librand. Het materieel moet qua techni sche staat, veiligheid en onder houd voldoen aan Europese regels. Dat betekent: één keer per zes jaar controle voor normale wagons en één keer per vier jaar voor zogehe ten ketelwagons. „Vervoerders heb ben zichzelf opgelegd wagons voor gevaarlijke stoffen en chemicaliën eens in de vier maanden vrijwillig te controleren. Er is altijd een mo gelijkheid dat er een klein defect is, want alle materiaal is onderhe vig aan slijtage en fouten door menselijk toedoen zijn ook niet uit te sluiten," zegt Librand. Toch moet volgens ProRail de In spectie Verkeer en Waterstaat (IVW) strenger controleren. De in spectie zegt dat al vaker te doen. Alle wagons nog scherper nalopen is niet wenselijk, stelt een woord voerster van IVW. Zij wijst ook op de verantwoordelijkheid van de vervoerder. „Een toezichthouden de inspectie is niet verantwoorde lijk voor de onderhoudstoestand. Alle wagons controleren is prak tisch ook niet haalbaar." Alleen chloortransport wordt extra in de gaten gehouden. Chloortreinen rijden met lage snel heid in vooral nachtelijke uren. Per jaar rijden er 86.000 goederen treinen over het spoor. Een kwart hiervan (22.500) vervoert gevaarlij ke stoffen en 4400 treinen rijden met brandbaar gas. Tussen Dor drecht en de Rotterdamse haven en Tilburg en Breda rijden de meeste treinen met brandbaar gas. DEN HAAC - Ondanks de economi sche crisis worden er meer goede ren vervoerd via de Betuweroute. Het gaat om goederen die eerst via het zogeheten gemengde spoornet gingen. Vervoerders kiezen steeds vaker voor de Betuweroute. Dat staat in de Voortgangsrappor tage Betuweroute die minister Ca- miel Eurlings van Verkeer en Wa terstaat deze week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Sinds begin dit jaar rijden er weke lijks circa tweehonderd treinen over het tracé van de Betuweroute, dat voor een belangrijk deel langs de A15 loopt. Vanaf december dit jaar stijgt het aantal goederentreinen naar drie honderd per week, omdat erts en kolen dan ook over de 160 kilome ter lange Betuweroute vervoerd kunnen worden. Groningen Leeuwarden Spoornet Nederland 'Zwolle A'dam Apeldoorn' Utrecht Arnhem •Rotterdam "Nijmegen Breda Eindhoven A/ënl<$ -Vlissingen. Maastricht, Per jaar rijden er ongeveer 86.000 goederentreinen over het spoor in Nederland. Daarvan vervoeren er circa 22.500 gevaarlijke stoffen zoals chloor en Ipg (4400 treinen). Tilburg Transport <500 500-1.000 1.001 -2.000 2.001 - 5.000 j mm 5.001 -15.000 L infographic: CRW/ bron: ProRail, VROM Spoortransport gevaarlijke stoffen 2008 ■T v SC/ V. v.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 15