Te weinig
controle
op wagons
15
Barendrecht wil veiligheidsregels per stad
LEICHT Keukens Middelburg b.v. Functie, elegantie
Vervoer Betuweroute
groeit ondanks crisis
donderdag 1 oktober 2009
en comfort
BARENDRECHT - Barendrecht wil
dat er landelijke regels komen die
de maximale veiligheidsrisico's
van een gemeente bewaken. De
aanleiding voor die wens is het
spoorwegongeval waarbij vorige
week donderdag twee goederen
treinen op elkaar botsten.
Barendrecht stelt dat het rangeer
terrein Kijfhoek vlakbij de rijkswe
gen A15, A16 en A29 en de Oude
Maas risico's met zich meebrengt.
Die risico's worden volgens de ge
meente groter als het kabinet be
sluit dat er in Barendrecht CO2
moet worden opgeslagen. Mocht
dat gebeuren, dan stapt Barend
recht naar de rechter.
In Nederland is geen regelgeving
die de maximale risico's per ge-
meente bewaakt. Barendrecht wil
dat die er wel komt, zodat gemeen
tes kunnen worden beschermd te
gen een overmaat aan risico's voor
hun inwoners. Daarnaast verzoekt
B en W de afzonderlijke ministers
van Economische Zaken, Vrom en
Verkeer en Waterstaat bij elke ver
gunningsverlening extra voorwaar
den te stellen.
LEICHT Keukens
Mortiereboulevard 3
Middelburg
(vanaf de A58 bij de rotonde
rechts)
tel. (0118) 62 88 79
fax (0118) 67 00 79
infoircleichtkeukcnsrnicidelburci.ril
www.leichtkeukonsmiddelburcj.nl
Vier ongelukken met goede
rentreinen in een jaar tijd
maken duidelijk dat er iets
mis is op het spoor. ProRail
eist dat de spoorvervoerders
maatregelen nemen.
Het goederenvervoer
per spoor is gevaarlij
ker dan gedacht. Er
is nauwelijks toe
zicht op de inhoud
en de staat van onderhoud van de
wagons. Spoorbeheerder ProRail
wil dat de veertien spoorvervoer
ders veiligheidsmaatregelen ne
men. Anders worden ze van het
spoor geweerd.
Strengere controles moeten ont
sporingen door technische gebre
ken voorkomen. Het afgelopen
jaar zijn vier ongelukken gebeurd
met goederentreinen, waaronder
het ongeluk in Barendrecht vorige
week. Normaal komen dergelijke
ongelukken eens in de tien tot
twintig jaar voor.
Dagelijks denderen bijna tweehon
derd locomotieven over de Neder
landse grens. De wagons kunnen
uit allerlei Europese landen ko
men. De regels zijn wel in heel Eu
ropa gelijk, maar inspectie van in
dividuele wagons ontbreekt.
Bij elke wagon zit wel een vracht
brief Door het gebrek aan intensie
ve controle is er echter geen zeker
heid dat die in orde is. Vervoer
ders zijn verantwoordelijk voor
het materieel én de inhoud.
Woordvoerder Floris Librand van
branchevereniging van spoorver
voerders KNV deelt de zorg van
ProRail, maar noemt de conclusie
onjuist. „De uitlatingen van Pro-
Rail dat het materiaal niet in orde
is, zijn te hard. Het spoormaterieel
in heel West-Europa is van goede
kwaliteit en verkeert in goede
staat van onderhoud. Maar zelfs
nieuwe wagons kunnen kapot
gaan, zoals vorig jaar bleek toen de
as van een wagon brak in Vleuten,
aldus Librand.
Het materieel moet qua techni
sche staat, veiligheid en onder
houd voldoen aan Europese regels.
Dat betekent: één keer per zes jaar
controle voor normale wagons en
één keer per vier jaar voor zogehe
ten ketelwagons. „Vervoerders heb
ben zichzelf opgelegd wagons voor
gevaarlijke stoffen en chemicaliën
eens in de vier maanden vrijwillig
te controleren. Er is altijd een mo
gelijkheid dat er een klein defect
is, want alle materiaal is onderhe
vig aan slijtage en fouten door
menselijk toedoen zijn ook niet
uit te sluiten," zegt Librand.
Toch moet volgens ProRail de In
spectie Verkeer en Waterstaat
(IVW) strenger controleren. De in
spectie zegt dat al vaker te doen.
Alle wagons nog scherper nalopen
is niet wenselijk, stelt een woord
voerster van IVW. Zij wijst ook op
de verantwoordelijkheid van de
vervoerder. „Een toezichthouden
de inspectie is niet verantwoorde
lijk voor de onderhoudstoestand.
Alle wagons controleren is prak
tisch ook niet haalbaar."
Alleen chloortransport wordt
extra in de gaten gehouden.
Chloortreinen rijden met lage snel
heid in vooral nachtelijke uren.
Per jaar rijden er 86.000 goederen
treinen over het spoor. Een kwart
hiervan (22.500) vervoert gevaarlij
ke stoffen en 4400 treinen rijden
met brandbaar gas. Tussen Dor
drecht en de Rotterdamse haven
en Tilburg en Breda rijden de
meeste treinen met brandbaar gas.
DEN HAAC - Ondanks de economi
sche crisis worden er meer goede
ren vervoerd via de Betuweroute.
Het gaat om goederen die eerst via
het zogeheten gemengde spoornet
gingen. Vervoerders kiezen steeds
vaker voor de Betuweroute.
Dat staat in de Voortgangsrappor
tage Betuweroute die minister Ca-
miel Eurlings van Verkeer en Wa
terstaat deze week naar de Tweede
Kamer heeft gestuurd.
Sinds begin dit jaar rijden er weke
lijks circa tweehonderd treinen
over het tracé van de Betuweroute,
dat voor een belangrijk deel langs
de A15 loopt.
Vanaf december dit jaar stijgt het
aantal goederentreinen naar drie
honderd per week, omdat erts en
kolen dan ook over de 160 kilome
ter lange Betuweroute vervoerd
kunnen worden.
Groningen
Leeuwarden
Spoornet Nederland
'Zwolle
A'dam
Apeldoorn'
Utrecht
Arnhem
•Rotterdam
"Nijmegen
Breda
Eindhoven
A/ënl<$
-Vlissingen.
Maastricht,
Per jaar rijden er
ongeveer 86.000
goederentreinen over
het spoor in Nederland.
Daarvan vervoeren er
circa 22.500 gevaarlijke
stoffen zoals chloor en
Ipg (4400 treinen).
Tilburg
Transport
<500
500-1.000
1.001 -2.000
2.001 - 5.000 j
mm 5.001 -15.000 L
infographic: CRW/ bron: ProRail, VROM
Spoortransport gevaarlijke stoffen 2008
■T v SC/ V.
v.