Dromen van een baan op zee 11 "«instituut onderdeel W| Hogeschool Z e" ROC Zee/ai Maritiem Instituut De Ruyter Mbo en hbo, gespecialiseerd in maritieme en logistieke opleidingen. Anne-Marie Rakhorst (41), Heeswijk functie Ondernemer Search BV opleiding BBA en MBA (bedrijfseconomie) in Antwerpen Ben eigenwijs! „Mijn ouders hadden een bedrijf, en mijn grootouders. Ik wist al vroeg dat ik ook ondernemer wilde worden. Daarom koos ik voor de studie bedrijfseconomie. Halverwege heb ik even getwijfeld of ik naar de kunstacademie zou gaan. Toch heb ik mijn BBA afgemaakt. Mijn creativiteit kan ik nu in mijn werk kwijt. Door mijn financiële opleiding heb ik de fi nanciën en de organisatie van mijn bedrijf Search BV goed Studeren in het zuiden op orde. Maar aan theorie alleen heb je niets, je moet leren in de praktijk. Na mijn BBA ben ik gaan werken en daarna heb ik mijn MBA gedaan. Zo kon ik bij wat ik leerde gelijk de link leggen met de praktijk." „Mijn advies: ben eigenwijs! Luisteren naar anderen is ver standig, maar volg je eigen intuïtie. Bedenk wat je met een opleiding wilt doen en kies er een die je op dat pad zet." Maritiem Instituut De Ruyter in Vlissin gen stoomt studenten klaar voor een loopbaan op zee. Hun toekomst zien ze bijna tastbaar voorbij varen langs de boulevard. door Cornelleke Blok „Als je naar buiten kijkt, is het net of je in de stuurhut van een schip zit. Je ziet alleen de kustlijn en de schepen", zegt Luc van Osch, programmacoördinator voor het hbo en docent zeemanschap. Zoals alle do centen trouwens op het Maritiem Insti tuut De Ruyter in Vlissingen. „Ik heb hier ook les gehad", glimlacht hij. In zijn studie tijd gingen de leerlingen van de zeevaart school nog als 'blikken' door het leven. Ze droegen een uniform en een pet. „Toen uniformplicht in de beroepenvaart werd afgeschaft, heeft de school hetzelfde ge-* daan." Aan het Maritiem Instituut De Ruyter zijn de maritieme en logistieke opleidingen van de Hogeschool Zeeland en ROC Zee land samengebracht. De hbo-afdeling leidt studenten op tot scheepswerktuigbouw- kundige, stuurman of maritiem officier. Mbo'ers kunnen kiezen voor de richtingen zeevaart, binnenvaart, visserij of logistiek. „We proberen zo goed mogelijk aan te slui ten op de praktijk, met vakken als Prepare for Sea en Load the Ship", zegt Van Osch. „Het eerste studiejaar van het hbo is inge richt als een virtuele reis met een schip." De opleidingseisen liggen weliswaar inter nationaal vast, maar Instituut de Ruyter probeert zich te onderscheiden door nauw contact met de beroepenvaart. „In elke cur sus zit wel een excursie naar een bedrijf of een schip. De tweedejaars studenten varen bijvoorbeeld mee met een roll-on roll-off schip van Zeebrugge naar Engeland. Dan moeten ze zelf de route uittekenen en dat beargumenteren bij de stuurman." Het instituut is mede-initiator van het ken niscentrum Duurzaam Schip. „We willen dat onze studenten milieubewust te werk gaan. Ze voeren daarom in het derde en vierde jaar een onderzoek uit rondom duurzaamheid, in opdracht van het be drijfsleven." Na vier jaar studie, met daarin driehon derd dagen stage op zee, ligt de wereld open voor afgestudeerden. „Er is in Euro pa een groot tekort aan personeel in de zee vaart. Onze leerlingen hebben daarom een stagegarantie én een baangarantie. Maar daar moeten ze wel hard voor werken. Ze zitten van 's ochtends negen tot 's middags half vijf op school. Het hbo kent geen ver schijningsplicht, maar daar appelleren we wel aan. En ze moeten op tijd zijn, anders gaat de deur dicht. 'Dan is het schip weg', zeg ik altijd. Het uniform is dan wel afge schaft, maar de discipline niet." Martijn Schütz (21) uit Vlissingen heeft het er graag voor over. Een baan als maritiem officier op een gigantisch cruiseschip bij de Holland Amerika Lijn, dat is zijn droom. En hij heeft er ook al even aan geroken. „Ik heb er stage gelopen, tijdens de mbo-opleiding. Daarna ben ik nog een jaar gebleven." Prachtig vond-ie het. Dat schip is driehonderd meter lang. Je moet navigeren, de levensreddende middelen onderhouden en zorgen dat alles goed draait. Je hebt de verantwoordelijkheid voor die tweeduizend mensen en voor de veiligheid op het schip. Da's een hele uitda ging. Ik ben toch terug gekomen om mijn hbo-diploma te halen. De Holland-Ameri ka Lijn betaalt mijn opleiding en het is wel handig om dat papiertje te hebben." Luuk van den Berg (17) uit Goes is net een paar weken bezig met z'n opleiding tot ma ritiem officier.„Ik wil graag in de praktijk bezig wil zijn. Bij deze opleiding weet je: ik ga later op een schip varen. Daar ga je voor." Hij kreeg meteen z'n vuurdoop. „Met de introductie gingen we al een week zeilen op het Veerse Meer en de Oos- terschelde. Je leert er de basisdingen. We zijn ook met de KNRM mee geweest, op de Oosterschelde. Het was windkracht 8, heel gaaf! Iedereen kwam kleddernat de boot af" De jongens zijn lovend over hun oplei ding. Luuk: „Je leert om op de brug aan het roer te staan, over navigatie, maar ook over de techniek in de machinekamer. Tot nu toe vind ik vooral de technische vak ken leuk." Martijn: „Dit is het neusje van de zalm, één van de beste zeevaartscholen van Europa en je zit op zo'n locatie! Voor de deur gebeurt het! Het is wel bikkelen hoor: je krijgt heel veel informatie. Eigen lijk zijn het twee studies: je leert voor werktuigbouwkundige in de machineka mer en voor officier op de brug. Als je niet gemotiveerd bent, dan haal je het niet." En hij weet waar hij het voor doet. Ik wil graag iets van de wereld zien. Bij de Hol- land-Amerika Lijn zie ik ijsschotsen bij Alaska, maar ook de Caribbean. Als je ge noeg hebt van de mensen, dan sta je op de boeg, te staren naar de golven die breken. Dan kun je helemaal wegdromen." mGlK&fit Martijn Schütz en Luuk van den Berg zijn lovend over hun opleiding aan het maritiem instituut De Ruyter. foto Ron den Dekker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 33