Dromen van een baan op zee
11
"«instituut
onderdeel W|
Hogeschool Z
e" ROC Zee/ai
Maritiem Instituut
De Ruyter
Mbo en hbo,
gespecialiseerd in
maritieme en logistieke
opleidingen.
Anne-Marie Rakhorst (41),
Heeswijk
functie Ondernemer Search BV
opleiding BBA en MBA (bedrijfseconomie)
in Antwerpen
Ben eigenwijs!
„Mijn ouders hadden een bedrijf, en mijn grootouders. Ik
wist al vroeg dat ik ook ondernemer wilde worden. Daarom
koos ik voor de studie bedrijfseconomie. Halverwege heb ik
even getwijfeld of ik naar de kunstacademie zou gaan. Toch
heb ik mijn BBA afgemaakt. Mijn creativiteit kan ik nu in
mijn werk kwijt. Door mijn financiële opleiding heb ik de fi
nanciën en de organisatie van mijn bedrijf Search BV goed
Studeren in het zuiden
op orde. Maar aan theorie alleen heb je niets, je moet leren
in de praktijk. Na mijn BBA ben ik gaan werken en daarna
heb ik mijn MBA gedaan. Zo kon ik bij wat ik leerde gelijk
de link leggen met de praktijk."
„Mijn advies: ben eigenwijs! Luisteren naar anderen is ver
standig, maar volg je eigen intuïtie. Bedenk wat je met een
opleiding wilt doen en kies er een die je op dat pad zet."
Maritiem Instituut De Ruyter in Vlissin
gen stoomt studenten klaar voor een
loopbaan op zee. Hun toekomst zien ze
bijna tastbaar voorbij varen langs de
boulevard.
door Cornelleke Blok
„Als je naar buiten kijkt, is het net of je in
de stuurhut van een schip zit. Je ziet alleen
de kustlijn en de schepen", zegt Luc van
Osch, programmacoördinator voor het
hbo en docent zeemanschap. Zoals alle do
centen trouwens op het Maritiem Insti
tuut De Ruyter in Vlissingen. „Ik heb hier
ook les gehad", glimlacht hij. In zijn studie
tijd gingen de leerlingen van de zeevaart
school nog als 'blikken' door het leven. Ze
droegen een uniform en een pet. „Toen
uniformplicht in de beroepenvaart werd
afgeschaft, heeft de school hetzelfde ge-*
daan."
Aan het Maritiem Instituut De Ruyter zijn
de maritieme en logistieke opleidingen
van de Hogeschool Zeeland en ROC Zee
land samengebracht. De hbo-afdeling leidt
studenten op tot scheepswerktuigbouw-
kundige, stuurman of maritiem officier.
Mbo'ers kunnen kiezen voor de richtingen
zeevaart, binnenvaart, visserij of logistiek.
„We proberen zo goed mogelijk aan te slui
ten op de praktijk, met vakken als Prepare
for Sea en Load the Ship", zegt Van Osch.
„Het eerste studiejaar van het hbo is inge
richt als een virtuele reis met een schip."
De opleidingseisen liggen weliswaar inter
nationaal vast, maar Instituut de Ruyter
probeert zich te onderscheiden door nauw
contact met de beroepenvaart. „In elke cur
sus zit wel een excursie naar een bedrijf of
een schip. De tweedejaars studenten varen
bijvoorbeeld mee met een roll-on roll-off
schip van Zeebrugge naar Engeland. Dan
moeten ze zelf de route uittekenen en dat
beargumenteren bij de stuurman."
Het instituut is mede-initiator van het ken
niscentrum Duurzaam Schip. „We willen
dat onze studenten milieubewust te werk
gaan. Ze voeren daarom in het derde en
vierde jaar een onderzoek uit rondom
duurzaamheid, in opdracht van het be
drijfsleven."
Na vier jaar studie, met daarin driehon
derd dagen stage op zee, ligt de wereld
open voor afgestudeerden. „Er is in Euro
pa een groot tekort aan personeel in de zee
vaart. Onze leerlingen hebben daarom een
stagegarantie én een baangarantie. Maar
daar moeten ze wel hard voor werken. Ze
zitten van 's ochtends negen tot 's middags
half vijf op school. Het hbo kent geen ver
schijningsplicht, maar daar appelleren we
wel aan. En ze moeten op tijd zijn, anders
gaat de deur dicht. 'Dan is het schip weg',
zeg ik altijd. Het uniform is dan wel afge
schaft, maar de discipline niet."
Martijn Schütz (21) uit Vlissingen heeft het
er graag voor over. Een baan als maritiem
officier op een gigantisch cruiseschip bij de
Holland Amerika Lijn, dat is zijn droom.
En hij heeft er ook al even aan geroken.
„Ik heb er stage gelopen, tijdens de
mbo-opleiding. Daarna ben ik nog een jaar
gebleven." Prachtig vond-ie het. Dat
schip is driehonderd meter lang. Je moet
navigeren, de levensreddende middelen
onderhouden en zorgen dat alles goed
draait. Je hebt de verantwoordelijkheid
voor die tweeduizend mensen en voor de
veiligheid op het schip. Da's een hele uitda
ging. Ik ben toch terug gekomen om mijn
hbo-diploma te halen. De Holland-Ameri
ka Lijn betaalt mijn opleiding en het is wel
handig om dat papiertje te hebben."
Luuk van den Berg (17) uit Goes is net een
paar weken bezig met z'n opleiding tot ma
ritiem officier.„Ik wil graag in de praktijk
bezig wil zijn. Bij deze opleiding weet je:
ik ga later op een schip varen. Daar ga je
voor." Hij kreeg meteen z'n vuurdoop.
„Met de introductie gingen we al een
week zeilen op het Veerse Meer en de Oos-
terschelde. Je leert er de basisdingen. We
zijn ook met de KNRM mee geweest, op
de Oosterschelde. Het was windkracht 8,
heel gaaf! Iedereen kwam kleddernat de
boot af"
De jongens zijn lovend over hun oplei
ding. Luuk: „Je leert om op de brug aan
het roer te staan, over navigatie, maar ook
over de techniek in de machinekamer. Tot
nu toe vind ik vooral de technische vak
ken leuk." Martijn: „Dit is het neusje van
de zalm, één van de beste zeevaartscholen
van Europa en je zit op zo'n locatie! Voor
de deur gebeurt het! Het is wel bikkelen
hoor: je krijgt heel veel informatie. Eigen
lijk zijn het twee studies: je leert voor
werktuigbouwkundige in de machineka
mer en voor officier op de brug. Als je niet
gemotiveerd bent, dan haal je het niet."
En hij weet waar hij het voor doet. Ik wil
graag iets van de wereld zien. Bij de Hol-
land-Amerika Lijn zie ik ijsschotsen bij
Alaska, maar ook de Caribbean. Als je ge
noeg hebt van de mensen, dan sta je op de
boeg, te staren naar de golven die breken.
Dan kun je helemaal wegdromen."
mGlK&fit
Martijn Schütz en Luuk van den Berg zijn lovend over hun opleiding aan het maritiem instituut De Ruyter.
foto Ron den Dekker