Fontys wil iet spannend brengen ehel en Eindhoven. Vestigingen in o.a.TWburg,Denüosc\\ Fontys Hogescholen Hbo met breed aanbod van rechten, gezondheidszorg, economie, kunst en cultuur, onderwas, techniek, ICT, journalistiek, sport en welzijn. Studeren in het zuiden Vraag studiefinanciering tijdig aan Wie aanspraak wil maken op studiefinanciering (stufi) dient die uiterlijk drie maanden voor het begin van een studie aan te vragen. Dat is nodig om niet een of meer maanden mis te lopen. De verantwoordelijke IB-Croep betaalt namelijk niet met terugwerkende kracht uit. leder van 18 jaar of ouder die gaat studeren aan mbo, hbo of universiteit heeft recht op studiefinanciering. Die omvat een basisbeurs en een ov-kaart voor gratis openbaar ver voer. Soms bestaat recht op een aanvullende beurs, en ook kunnen studenten geld lenen bij de IB-Groep. Het kabinet was van plan ook mbo'ers van 16 en 17 jaar een ov-studentenkaart te verstrekken, maar vanwege de tegen vallende economie is het daar op teruggekomen. Meer informatie: ib-groep.nl Studenten moeten vergeten dat het vijf uur is. Dat wil de Fontys Hogeschool ICT bereiken. „We gaan uit van het ver leidelijk laten leren." door Patrick Wiercx Als één sector zich richt op de toekomst, dan is het de ict-sector. Daarvan is Ad Vis sers, directeur van de Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven, overtuigd. De sector kent volop ontwikkelingen, maar met een basis die blijft. „Als je hier nu begint, ben je over vier jaar klaar. Dan kom je in 2014 op de arbeidsmarkt. Die ziet er tegen die tijd weer heel anders uit." Vissers' hogeschool - met vestigingen in Eindhoven en Tilburg - levert sowieso te weinig gediplomeerden af Zuid-Neder land kan er altijd meer gebruiken dan er zijn. Iet-studenten zijn gewild. Ze krijgen vaak tijdens hun studie al een baan aange boden en ook na hun opleiding vinden ze zonder probleem een baan. Het eigenlijke punt is volgens Vissers dat te weinig mensen aan een iet-studie begin nen. Jaarlijks zijn er dat zo'n vierhonderd. De school heeft daarom de ambitie ver hoogd. De instroom in het eerste jaar moest met twintig procent toenemen. Dat is dit studiejaar al nagenoeg gelukt; er meldden zich 480 eerstejaars. Daarnaast moeten meer mensen afstude ren, en dit houdt in dat ook de door stroom moet verbeteren. Met andere woor den: er moeten minder studenten tijdens de opleiding afvallen. De hogeschool gaat dat ook halen, weet Vissers nu al. Niets verandert zo snel als technologie. Maar de ict-directeur wil dat graag nuance ren. „We gaan niet mee in trends. We wil len een robuuste maar ook een spannende opleiding zijn. Gericht op innovatieve ge bieden." Wat bedoelt hij daar precies mee? „De it verandert snel. Fundamenteel niet, maar de toepassingen wel." De propedeuse ziet er voor alle studenten hetzelfde uit. „Ze hebben een moeilijk beeld van de arbeidsmarkt. Sommigen we ten wat ze willen, maar heel veel studen ten weten dat ook niet. Ze hebben vaak een verkeerd beeld. Vaak weten ze wel wat ze niet leuk vinden." Tot voor kort resulteerde'dat in een grote uitval. Veertig procent van de studenten hield het na een tijdje voor gezien. Heel jammer, meent Vissers, zeker met een vra gende arbeidsmarkt op de achtergrond. Die uitval is intussen teruggebracht naar twintig procent. De hogeschool heeft ervoor gekozen beter duidelijk te maken waar ze voor staat. Dat gebeurt bijvoorbeeld in de intakegesprek ken voordat de opleiding start. „We willen ons rendement verhogen. Je kunt alles worden in it-land. Wij willen studenten laten zien wat er is en ze op de goede plek krijgen. Dat is een mooie belofte die we waar willen maken." De ict-hogeschool werkt nauw samen met bedrijven, meer dan de gemiddelde school. „Ze zijn onze partners, ze helpen ons. We werken met 36 bedrijven samen. Wij zijn beschikbaar en zij ook. Samen laten we zien hoe leuk iet is." Zo heeft technologiebedrijf Simac zijn de monstratielab overgebracht naar Fontys. „Ze hebben gezegd: als we gasten op be zoek krijgen, nemen we ze wel mee naar Fontys." De bedrijven bieden expertise, tijd en bemiddeling. Dat zorgt er onder an dere voor dat de hogeschool bij de tijd blijft. De Fontys-hogeschool groeit stevig. „Dat komt denk ik omdat we studenten goed uitleggen wat iet inhoudt. Het concept waarin we met bedrijven samenwerken, dat vinden studenten leuk. De laborato riumvoorzieningen die wij hebben, heb ben andere scholen niet." Er is ook niets op tegen, vindt Vissers, dat de school het interessant maakt voor stu denten. „Je kunt ze de eerste duizend priemgetallen laten uitrekenen, maar nie mand vindt dat leuk om te doen. Wij gaan uit van het verleidelijk laten leren." Een voorbeeld daarvan is de 3d-cave. „Daarin kun je in 3d-scans door een lichaam gaan. Dat is een bijzonder inspire rende leeromgeving, daar smullen studen ten van. Dat werkt rendementsverhogend. Ze vergeten dat het-vijf uur is." De hogeschool moét ook aantrekkelijk zijn, vindt Vissers. „Wij moeten concurre ren met bijbaantjes en het vriendennet werk. Tegelijkertijd is het hier geen fladde ren en nietsdoen. Die stemming is er niet." Wat vinden docenten van Fontys Hoge school ICT van hun opleiding en van hun studenten? Enkele citaten: „Studenten ontwikkelen hier eigen games. Daar komen leuke dingen uit. Soms wordt er echt iets in productie genomen. Dat is heel tof. Programmeren is een creatief vak." Menno Deen, docent games en promo vendus „We hebben een apart, eigen iet-systeem draaien. Daar mogen studenten alles op pro beren. De beste hackers zijn de beste beveili gers." Casper Schellekens, docent security „Eenmaal in de maand hebben we 's avonds een wat creatievere workshop. Je ziet daar met name de betere studenten op afkomen. Iedereen is welkom, maar je ziet dat kwaliteit toch komt bovendrijven." Bram Tuns, docent media design „Virtual reality, dat boeit studenten enorm, je kunt daarin op verschillende niveaus wer ken. Het is steeds zeer uitdagend." Sjaak Verwaaijen, docent virtual reality Ad Vissers van Fontys ICT: „We moeten als opleiding concurreren met bijbaantjes en het vriendennetwerk' - k - ":t V v-'y y y pp 7 WÊÊmÊÊÊÊÊm mÊmm®

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 27