Fontys wil iet spannend brengen
ehel en Eindhoven.
Vestigingen in o.a.TWburg,Denüosc\\
Fontys Hogescholen
Hbo met breed aanbod van rechten,
gezondheidszorg, economie,
kunst en cultuur, onderwas,
techniek, ICT, journalistiek,
sport en welzijn.
Studeren in het zuiden
Vraag studiefinanciering tijdig aan
Wie aanspraak wil maken op studiefinanciering (stufi) dient
die uiterlijk drie maanden voor het begin van een studie aan
te vragen. Dat is nodig om niet een of meer maanden mis te
lopen. De verantwoordelijke IB-Croep betaalt namelijk niet
met terugwerkende kracht uit.
leder van 18 jaar of ouder die gaat studeren aan mbo, hbo
of universiteit heeft recht op studiefinanciering. Die omvat
een basisbeurs en een ov-kaart voor gratis openbaar ver
voer. Soms bestaat recht op een aanvullende beurs, en ook
kunnen studenten geld lenen bij de IB-Groep.
Het kabinet was van plan ook mbo'ers van 16 en 17 jaar een
ov-studentenkaart te verstrekken, maar vanwege de tegen
vallende economie is het daar op teruggekomen.
Meer informatie: ib-groep.nl
Studenten moeten vergeten dat het vijf
uur is. Dat wil de Fontys Hogeschool
ICT bereiken. „We gaan uit van het ver
leidelijk laten leren."
door Patrick Wiercx
Als één sector zich richt op de toekomst,
dan is het de ict-sector. Daarvan is Ad Vis
sers, directeur van de Fontys Hogeschool
ICT in Eindhoven, overtuigd. De sector
kent volop ontwikkelingen, maar met een
basis die blijft. „Als je hier nu begint, ben
je over vier jaar klaar. Dan kom je in 2014
op de arbeidsmarkt. Die ziet er tegen die
tijd weer heel anders uit."
Vissers' hogeschool - met vestigingen in
Eindhoven en Tilburg - levert sowieso te
weinig gediplomeerden af Zuid-Neder
land kan er altijd meer gebruiken dan er
zijn. Iet-studenten zijn gewild. Ze krijgen
vaak tijdens hun studie al een baan aange
boden en ook na hun opleiding vinden ze
zonder probleem een baan.
Het eigenlijke punt is volgens Vissers dat
te weinig mensen aan een iet-studie begin
nen. Jaarlijks zijn er dat zo'n vierhonderd.
De school heeft daarom de ambitie ver
hoogd. De instroom in het eerste jaar
moest met twintig procent toenemen. Dat
is dit studiejaar al nagenoeg gelukt; er
meldden zich 480 eerstejaars.
Daarnaast moeten meer mensen afstude
ren, en dit houdt in dat ook de door
stroom moet verbeteren. Met andere woor
den: er moeten minder studenten tijdens
de opleiding afvallen. De hogeschool gaat
dat ook halen, weet Vissers nu al.
Niets verandert zo snel als technologie.
Maar de ict-directeur wil dat graag nuance
ren. „We gaan niet mee in trends. We wil
len een robuuste maar ook een spannende
opleiding zijn. Gericht op innovatieve ge
bieden." Wat bedoelt hij daar precies mee?
„De it verandert snel. Fundamenteel niet,
maar de toepassingen wel."
De propedeuse ziet er voor alle studenten
hetzelfde uit. „Ze hebben een moeilijk
beeld van de arbeidsmarkt. Sommigen we
ten wat ze willen, maar heel veel studen
ten weten dat ook niet. Ze hebben vaak
een verkeerd beeld. Vaak weten ze wel
wat ze niet leuk vinden."
Tot voor kort resulteerde'dat in een grote
uitval. Veertig procent van de studenten
hield het na een tijdje voor gezien. Heel
jammer, meent Vissers, zeker met een vra
gende arbeidsmarkt op de achtergrond.
Die uitval is intussen teruggebracht naar
twintig procent.
De hogeschool heeft ervoor gekozen beter
duidelijk te maken waar ze voor staat. Dat
gebeurt bijvoorbeeld in de intakegesprek
ken voordat de opleiding start. „We willen
ons rendement verhogen. Je kunt alles
worden in it-land. Wij willen studenten
laten zien wat er is en ze op de goede plek
krijgen. Dat is een mooie belofte die we
waar willen maken."
De ict-hogeschool werkt nauw samen met
bedrijven, meer dan de gemiddelde school.
„Ze zijn onze partners, ze helpen ons. We
werken met 36 bedrijven samen. Wij zijn
beschikbaar en zij ook. Samen laten we
zien hoe leuk iet is."
Zo heeft technologiebedrijf Simac zijn de
monstratielab overgebracht naar Fontys.
„Ze hebben gezegd: als we gasten op be
zoek krijgen, nemen we ze wel mee naar
Fontys." De bedrijven bieden expertise,
tijd en bemiddeling. Dat zorgt er onder an
dere voor dat de hogeschool bij de tijd
blijft.
De Fontys-hogeschool groeit stevig. „Dat
komt denk ik omdat we studenten goed
uitleggen wat iet inhoudt. Het concept
waarin we met bedrijven samenwerken,
dat vinden studenten leuk. De laborato
riumvoorzieningen die wij hebben, heb
ben andere scholen niet."
Er is ook niets op tegen, vindt Vissers, dat
de school het interessant maakt voor stu
denten. „Je kunt ze de eerste duizend
priemgetallen laten uitrekenen, maar nie
mand vindt dat leuk om te doen. Wij gaan
uit van het verleidelijk laten leren."
Een voorbeeld daarvan is de 3d-cave.
„Daarin kun je in 3d-scans door een
lichaam gaan. Dat is een bijzonder inspire
rende leeromgeving, daar smullen studen
ten van. Dat werkt rendementsverhogend.
Ze vergeten dat het-vijf uur is."
De hogeschool moét ook aantrekkelijk
zijn, vindt Vissers. „Wij moeten concurre
ren met bijbaantjes en het vriendennet
werk. Tegelijkertijd is het hier geen fladde
ren en nietsdoen. Die stemming is er niet."
Wat vinden docenten van Fontys Hoge
school ICT van hun opleiding en van hun
studenten? Enkele citaten:
„Studenten ontwikkelen hier eigen games.
Daar komen leuke dingen uit. Soms wordt er
echt iets in productie genomen. Dat is heel
tof. Programmeren is een creatief vak."
Menno Deen, docent games en promo
vendus
„We hebben een apart, eigen iet-systeem
draaien. Daar mogen studenten alles op pro
beren. De beste hackers zijn de beste beveili
gers."
Casper Schellekens, docent security
„Eenmaal in de maand hebben we 's avonds
een wat creatievere workshop. Je ziet daar
met name de betere studenten op afkomen.
Iedereen is welkom, maar je ziet dat kwaliteit
toch komt bovendrijven."
Bram Tuns, docent media design
„Virtual reality, dat boeit studenten enorm,
je kunt daarin op verschillende niveaus wer
ken. Het is steeds zeer uitdagend."
Sjaak Verwaaijen, docent virtual reality
Ad Vissers van Fontys ICT: „We moeten als opleiding concurreren met bijbaantjes en het vriendennetwerk'
- k -
":t V v-'y y y pp 7
WÊÊmÊÊÊÊÊm mÊmm®