N61 smaller bij de Braakman
Bonden willen naar flexibele AOW-leeftijd
TURKIJE
Studeren
in het zuiden
verder
goede service
nette prijs
Doden door
tsunami Samoa
Boek NU
uw winter
zonvakantie
naar Turkije!
WALCHEREN
AZ komt ook in
Champions League
niet tot winst 33
Bijlage
WOENSDAG 30 september 2009 - PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT -251e jaargang nr. 230 - los nummer 1,50, zaterdag 2,20
NATUURGEBIED Minister Camiel Eurlings wijzigt tracé en kiest voor twee extra rotondes
DEN HAAG - MHP-voorzitter Ri
chard Steenborg (1), CNV-voor-
man Bert van Boggelen (m) en
FNV-voorzitter Agnes Jongerius
presenteerden gisteren tijdens een
gezamenlijke persconferentie hun
AOW-plan.
Werknemers moeten vanaf 2015
zelf kunnen kiezen vanaf welke
leeftijd zij AOW ontvangen, vin
den ze. De leeftijd kan variëren
tussen 65 en zeventig jaar. Wie lan
ger blijft doorwerken, ontvangt in
de daarop volgende jaren een hoge
re uitkering. Het nieuwe plan
biedt volgens de vakcentrales uit
komst voor werknemers met zwa
re beroepen, doordat zij alsnog op
hun 65e kunnen stoppen met wer
ken. Daamaist willen de vakcen
trales een welvaartsvaste AOW-uit-
kering garanderen. Daardoor zijn
extra's als ouderenaftrek niet meer
nodig. Ook willen zij de arbeids
deelname van 55 tot 65-jarigen ver
hogen tot 60 procent. De vakcen
trales denken dat het nieuwe voor
stel evenveel oplevert als de plan
nen van het kabinet om de
AOW-leeftijd te verhogen tot 67
jaar. De voorstellen zijn een laatste
poging om de vastgelopen onder
handelingen op gang te krijgen.
foto Elmer van der Marei
pagina 4: AOW-plan valt slecht
Zeeland: 2, 3, 21 t/m 29; Binnenland: 4,
5, 7; Buitenland: 8, 9; Economie: 12, 13;
Meningen: 15; Weer: 18; Strips: 19; Cul:
tuur: 31; Sport: 33, 34, 35; Televisie: 38,
39. Bijlage: Onderwijs
Word ook abonnee!
Zie bon op pagina 2 of
bel 088-013 99 10
1688
555530
Glashandel
MELIESTE
door Jeffrey Kutterink
den haag - De N61 van Hoek naar
Schoondijke wordt ter hoogte van
natuurgebied de Braakman niet
2X2, maar 2x1 rijstroken breed.
Dat schrijft minister Camiel Eur
lings (CDA, Verkeer en Water
staat) aan de Tweede Kamer. De
N61 wordt een 100 kilometer-weg
met 2x2 rijstroken van Hoek tot
Biervliet en met 2x1 rijstroken van
Biervliet tot Schoondijke. Om na
tuur te sparen wordt het tracé ter
hoogte van de Braakman gewij
zigd. Het natuurgebied is onder
deel van de landelijk aaneengeslo
ten Ecologische Hoofdstructuur
(EHS). Eurlings vindt dat de N61
zo weinig mogelijk natuur mag
vernietigen. Door de weg 2x1
rijstrook breed te maken en obsta-
kelvrije bermen aan te leggen
wordt er geen 1,1 hectare maar 0,9
hectare natuur vernietigd. De toe
gestane snelheid blijft 100 kilome
ter per uur. Gedeputeerde Toine
Poppelaars stelt dat de 'flessenhals'
geen onveilige situaties creëert. Hij
stelt dat de minister de kant van
de natuur kiest om de weg zo snel
als mogelijk te kunnen aanleggen.
„Anders leidt het tot langere proce
dures en meer uitstel."
Eurlings heeft ook besloten om
tussen Biervliet en de Braakman
nier één, maar twee rotondes aan
te leggen: één bij Biervliet en één
bij de Braakman. De betere verde
ling van het verkeer over hoofd
en parallelwegen bevordert de ver
keersveiligheid. Ook aan de noord
zijde van Schoondijke komt een
extra rotonde, zodat de veiligheid
verbetert, aldus Eurlings.
Het gewijzigde ontwerp tracébe-
sluit ligt in maart 2010 ter inzage.
De eerste spade gaat eind 2010 in
de grond. De weg gaat naar ver
wachting in 2013 open.
Zeeuws-Vlaanderen
is terecht boos
reageer op www
Zie pagina 2 en 3
WWjff
reacties: 522
ledereen heeft recht op
een bijstandsuitkering
eens 32%
j 68%
WELLINGTON - Een nog onbekend
aantal inwoners van Amerikaans
Samoa is gisteren om het leven ge
komen door een tsunami, die ont
stond na een zware aardbeving
met een kracht van 7,9 op de
schaal van Richter.
Het radiostation Radio New
Zealand meldde op basis van oog
getuigen dat een aantal huizen in
kustdorpen op Amerikaans Samoa
zijn verwoest. Ook werden auto's
meegesleurd door de vloedgolf.
De aardbeving zou volgens de loka
le autoriteiten anderhalve minuut
hebben aangehouden.
Zie www.kras.nl/turkijewinter
waarom zou je meer betalen