economie 113 Managers falen in crisis Brievenbus dicht voor spammers }Jat üjual L l Rabobank stopt met Hypotheker Verstand van buiten leven. Vooral gericht op korte termijn Bedrijven overtreden regel opzegtermijn Economisch klimaat eurozone verbeterd Japanse deflatie naar recordhoogte woensdag 30 september 2009 door Gert van Harskamp DEN HAAG - Nederlandse managers zijn uitermate tevreden over hun optreden tijdens de crisis. Acht op de tien topmannen vindt dat de ei gen organisatie de problemen goed heeft aangepakt. Acht pro cent kwalificeert het eigen hande len zelfs als 'extreem goed', terwijl de prestaties ruimschoots achter blijven bij buitenlandse collega's. Dat blijkt uit een enquête van eco nomisch onderzoeksbureau Econo mist Intelligene Unit (EIU) onder topmanagers over de hele wereld. De onderzoekers noemen de tevre denheid onder Nederlandse mana gers misplaatst. Ruim de helft van de veranderingsprogramma's en re organisaties van de afgelopen vijf jaar in Nederland is mislukt. Daarmee presteren Nederlandse bedrijven slechter dan buitenland se. Nederlandse bestuurders in het be drijfsleven blijken volgens het on derzoek iets meer tevreden over zichzelf dan hun internationale collega's. Verder wordt duidelijk dat veel bedrijven de crisis aangrij pen om veranderingen door te voe ren die in betere tijden moeilijk realiseerbaar zijn. In Nederland is dat percentage met 74 procent het hoogst. Wereldwijd zegt tweederde van de topmanagers de recessie te ge bruiken als kapstok voor moeilijk te realiseren veranderingen bin nen de onderneming. De belang rijkste doelstellingen zijn kosten- en personeelsreductie en verande ring van de organisatiestructuur. Het is daarbij opvallend dat Neder landse bestuurders veel meer dan buitenlandse topmannen gericht zijn op de korte termijn, 76 pro cent tegen 57 procent. Vivek Chaturvedie, vicepresident van Celerant Consulting dat op dracht gaf voor het onderzoek, noemt dit verontrustend. „Het is wel te begrijpen, want de meeste topmanagers hebben nog nooit een crisis van deze omvang meege maakt. Dit roept het beeld op van Nederlandse bedrijven die kosten reduceren zonder dat er goed wordt nagedacht over de gevolgen. Veel bedrijven zullen de gevolgen van de crisis nog ondervinden. Veel maatregelen die op korte ter mijn resultaat opleveren, pakken op de lange termijn nadelig uit", al dus Vivek Chaturvedie. door René van Baal Veel medewerkers van on dernemingen hebben de laatste maanden ongebrui kelijke e-mails gekregen, waarin hen gevraagd wordt om per om megaande te laten weten of zij ook in de toekomst prijs stellen op e-mails met informatie over pro ducten of diensten. Dat is het gevolg van de aanscher ping van de Telecomwet per 1 okto ber. Het spamverbod naar consu menten dat al vanaf 2004 geldt, wordt uitgebreid naar zakelijke re laties. Bedrijven mogen vanaf 1 ok tober elkaar alleen bestoken met ongevraagde mailtjes als relaties daarvoor uitdrukkelijk toestem ming hebben gegeven. De toestemmingsplicht geldt voor alle elektronisch verstuurde berich ten, die een commercieel doel beo gen: de verkoop van een product of dienst, maar ook 'het (in)direct promoten van een bedrijf. De Onafhankelijke Post en Tele communicatie Autoriteit (Opta) die in Nederland is belast met het naleven van het spamverbod, stelt daarbij de aard van het bericht voorop. De instantie heeft duide lijk gemaakt dat zelfs het versturen van persberichten aangemerkt kan worden als spam. Marketingbedrij ven, reclame- en communicatiebu reaus draaien deze dagen dan ook overuren. Spamberichten zijn ongevraagde e-mails, sms'jes of faxen met een commercieel, charitatief of ideëel doel. Persberichten die aan ]an en alleman worden gestuurd, vallen vaak in die categorie. Gaat het ech ter om een persoonlijke mail, waarin gewezen wordt op een nieuw product of een bepaalde ontwikkeling, dan liggen de zaken alweer anders. Gerechtelijke uit spraken zullen duidelijk moeten maken waar de grenzen liggen. De Opta heeft de afgelopen jaren een aantal bedrijven beboet die tienduizenden of honderdduizen den spamberichten verstuurden naar particulieren. Dat is sinds 2004 verboden. De afzenders de den er alles aan om ontraceerbaar te blijven door bijvoorbeeld hun e-mails via geïnfecteerde compu ters te versturen. Ook zochten ze domicilie in het buitenland, waar de Opta geen rechtsmiddelen heeft om tegen hen op te treden. De nieuwe Telecomwet beoogt de overlast te verminderen voor be drijven die omkomen in onge vraagde, commerciële e-mails. Me dewerkers zijn veel tijd kwijt aan het lezen van berichten. Om spam tegen te gaan, zijn ondernemingen veel geld kwijt aan speciale soft ware, en ook dan lukt het vaak niet om er helemaal van ver schoond te blijven. De Opta heeft niet de illusie dat de nieuwe wet alle spam in Neder land voorkomt. Het geeft de toe zichthouder echter een instru ment in handen om de grote over lastveroorzakers aan te pakken. Dat gebeurt middels boetes die kunnen oplopen toe 450.000 euro. U oktober Dierendag, dat vinden wij van de BoerenBond en Weikoop dus helemaal niks. Leer ons de dieren kennen. Want wat betekent nou één zo'n dag voor 'n dier? Precies. Dus daarom doen wij aan dieren dagen. sterker nog. aan Dolle Dieren Dagen. Tot en met zaterdag 10 oktober kunt u uw dieren extra voordelig verwennen. Zo doen we dat bij BoerenBond en We.lkoop. DEN HAAG Toezichthouder Opta heeft waar schuwingen uitgedeeld aan tien aanbieders van telefoon, internet, televisie of radio die zich niet heb ben gehouden aan een nieuwe re gel over de opzegtermijn voor con sumenten. Sinds 1 juli van dit jaar kan de consument, na afloop van de eerste contractperiode, op elk gewenst moment zijn contract op zeggen met een maximale opzeg termijn van één maand. BRUSSEL Het vertrouwen dat consumenten en ondernemers in de eurozone in de economie hebben, is in septem ber gestegen ten opzichte van de maand daarvoor. Dat blijkt uit cij fers die de Europese Commissie gisteren bekendmaakte. Consumenten werden flink opti mistischer over de economie, on dernemers waren iets gereserveer der in hun verwachtingen. TOKIO Japan had in de maand augustus voor de vierde opeenvolgende maand te maken met een record- deflatie. De belangrijkste consumentenprij zen daalde mét 2,4 procent op jaar basis. Dat heeft de overheid giste ren bekendgemaakt. Een zwakke binnenlandse vraag hindert het economisch herstel van Japan, dat herstelt van de erg ste recessie in decennia. MARKT Markt Goes Uien (in euroZaaiuien: 7,00 - 8,00 Granen, zaden en peulvruchten uit op slag collecterende handel (in euro per ton Tarwe maal: 100; Tarwe voer 100; Bruine bonen: 700. Fourage 'uit de schuur (in euro per ton Weidehooi: 80 - 90; Roodzwenk: 75 - 95; Dijkhooi: 70 - 80; Rietzwenk: 85 - 100; Engels Raai: 65 - 80; Veldbeemd: 75 - 95; Tarwestro, grote pakken: 52,50 - 57,50; Tarwestro, kleine pakken: 60 - 70; Gers testro grote kleine pakken: 50 - 55. www.zlto.nl ROTTERDAM - De Rabobank heeft samenwerking met De Hypothe ker, de grootste tussenpersoon van Nederland, opgezegd. Dat bete kent dat mensen die via de Hypo theker een lening voor hun huis willen afsluiten, niet meer bij de Rabobank terechtkunnen. „Kennelijk vinden ze ons te bedrei gend", stelde Bas Millenaar, com mercieel directeur van De Hypo theker. De tussenpersoon biedt be halve producten van banken ook eigen producten aan. Millenaar noemt het 'jammer' dat de Rabo bank de samenwerking opzegt. „Maar de bank vertegenwoordigt minder dan 5 procent van al onze producten. We hebben genoeg al ternatieven, dus ik verwacht niet dat wij dit merken in onze inkom sten. Wij kunnen consumenten al tijd van dienst zijn." •Inclusief kuisen Diverse mater. Vanaf-95r- OP ALLE SPEELTJES EN HALSBANDEN VOOR KATTEN KATTENLIGKUSSEN Met anti-slip laag Diverse kleuren Kijk voor de adressen en meer informatie op onze internetsite.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13