Ook het minimale kan boeien 19 Léven met dubbele kracht, zolang ze kunnen en mogen agenda ival PIANOTRIO 2 t/m 17 oktober 2009 www.festival-zvl.nl maandag 28 september 2009 door Willem Nijssen door Jeanette Vergouwen Een fenomeen als compo nist/pianist Philip Glass be reid te vinden om twee so lorecitals te verzorgen in Middelburg voor tweemaal een uit verkochte zaal is een prestatie. De directie was dan ook terecht trots. Philip Glass te zien en te horen spelen is bijzonder en vele men sen uit Middelburg en ver daar bui ten misten deze kans dan ook niet. Glass putte uit zijn omvangrijke re pertoire originele muziek geschre ven voor pianosolo en arrange menten voor orgel en instrumenta le combinaties uit de periode 1976 tot heden. Zijn muziek wordt mi nimalistische, repetitieve proces- muziek genoemd. Glass ontwik kelt vanuit simpele melodiecellen, melodische lijnen en laat deze klin ken in een strak duidelijk repeti tief ritmisch raamwerk. Glass speelt alsof hij ter plekke improvi seert. Tegen steeds hetzelfde twee- tonige motief in de linkerhand speelt hij met de rechterhand im pulsieve versieringen, kabbelende passages en gebroken akkoorden. Soms zijn er vertragingen, mooie akkoordenreeksen en merkwaar dig zijn de vele modulaties. Opval lend is zijn pedaalgebruik, de klan ken blijven resoneren. Glass speelde Metamorfoses uit MUZIEK Philip Class Philip Glass recital Werken van Philip Glass door Phi lip Glass. Gehoord zaterdag 26 september in de Concertzaal in Middelburg. 1989, Mad Rush uit 1980, Études uit 1994-1999 en Opening uit 1982, het werk dat bij de opening van de hernieuwde concertzaal twee jaar geleden ten gehore werd gebracht. Het eenvoudige motiefin de lin kerhand keert ook in deze werken terug, af en toe in de rechter-, maar meestal in de linkerhand. De speeltechniek is verbluffend, wat een soepelheid in de vingers. Wat blijft hangen na honderd mi nuten non-stop pianomuziek van Philip Glass is de steeds terugke rende lage toon (rechter- over lin kerhand), de repetitieve muzikale patronen, het improviseer element en de dreunende akkoorden. Niet echt ontspannende muziek, eerder vermoeiend en obsederend. Ook het minimale kan boeien. Toch zijn de flarden filmachtige muziek en af en toe een zoete melodische passage meer dan welkom. Het publiek luisterde met aan dacht en was razend enthousiast. Eén van de spelletjes die je op het toneel kunt spelen, is het spelletje met de werkelijkheid. ]e kunt (opzettelijk) proberen zo ver moge lijk van de werkelijkheid weg te drijven, of er (even opzettelijk) juist proberen zo dicht mogelijk bij te komen. Zoals in Hulde aan de jubilaris van het Til- burgse gezelschap Drieons. Daarin speelt Rob van Ge stel Rob van Gestel, een 53-jarige acteur die net als Rob van Gestel (de echte, bedoel ik) 25 jaar in het vak zit. Die net als zijn 'voorbeeld' ooit misdienaar is ge weest, en lid van de fanfare. Als we de zaal binnenko men, komen we daarom ook niet binnen in de ver trouwde theaterzaal, maar in een typisch feestzaaltje, met blije tafeltjes vol uitnodigend gebak, met receptie- boek en cadeautafel, en met een opgewonden-blij feestvarken, dat ook de vaagste kennissen komt han denschudden. Als je in het echt als vage kennis (want wie kent nou Rob van Gestel?) op zo'n jubileumfeestje zou belan den, dan zou dat wringen. Wringen tussen verwonde ring en gêne. Misschien zou je nog in een leuk ge sprek terechtkomen, maar anders? En hier begint dat allemaal net zo. Onwennigheid langs alle kanten, ook bij de acteur. Jeugdherinneringen en filmpjes van mensen die zich voor de jubilaris hebben willen in spannen, breken het ijs. Er hangt iets in de lucht, want die filmpjes zijn suggestief op een beschuldigen de manier. De jubilaris doet of hij niets merkt. Zijn enthousiasme groeit zelfs, zijn toon wordt bijna kleri kaal, radicaal. En voor je het weet, eindigt een luchtig samenzijn in een licht fascistische toespraak. En is er - zo dicht bij 'de werkelijkheid' - toch iets gebeurt dat boven die werkelijkheid uitstijgt, of er onderdoor duikt. Dan moet je ondanks de matige acteerpresta ties (of was dat allemaal ingestudeerd en dus juist ra zend knap?) toch toegeven dat je even bent aange raakt door ...'toneel'... Bij de neus genomen? Op het verkeerde been gezet? Niks verkeerds aan een 'oude' van Ultima Thule, een van mijn favoriete gezelschappen met thuisbasis in Gent. Vanaf 2002/2003 al (ze houden daar hun voor stellingen heerlijk lang op repertoire) speelde dat van tijd tot tijd '1900'. 'Novecento' (de oorspronkelijke, Italiaanse titel) is een toneelvertelling van Alessandro Baricco. Die man schrijft wonderlijke verhalen, op het grensvlak van 'zou gebeurd kunnen zijn' en 'dit is niet mogelijk'. Binnenkort begint Ultima Thule aan Baricco's wondermooie novelle 'Zijde' "(première in ja nuari 2010), en het is misschien daarom dat ze '1900' nog eens hernomen hebben. Het verhaal speelt aan boord van een schip, waar een jongetje te vondeling wordt gelegd in de eerste klasse. Maar geen enkele rijke passagier laat zich vermur wen, en dan wordt het joch in arren moede en volko men illegaal ten slotte geadopteerd door de pianist van het scheepsorkest. Dat alles gebeurt in het jaar 1900, en daarom wordt dat de naam van het jongetje. Het zal een fabelachtige pianist worden, een meester van de jazz. Eigenlijk is het verhaal niet meer dan een reeks van anekdotes. Baricco geeft ze als schrijver alvast een spe ciaal kleurtje, maar je voelt al bij het lezen, dat de ver teller het werk zal moeten afmaken en de anekdotes moet verheffen tot De Grote Onovertroffen Anekdo te. De Weemoedige Anekdote. Ik bedoel (op een be paalde manier bekeken natuurlijk) de Anekdote die 'het leven' heet. Verbeeld in de persoon van een jon getje dat niet kan en niet mag bestaan, dat alleen maar leeft voor muziek, die zoals altijd al is wegge storven voor de laatste noot is verwaaid. En dat dan verteld met behulp van poppen, die dat ook al zo sterk hebben: ook die zijn alweer dood voor de speler ze heeft losgelaten. Maar juist daardoor léven ze met dubbele kracht, zolang ze kunnen en mogen... Nog te zien in Gent op 1 tot en met 4 oktober, zie www.ulti- ma-thule.be Deze week zijn de try-outs van 'Amandla! Mandela', de musical over het leven van Nelson Mandela. Een voorstelling over een inspirerend man, met feestelijke Zuid- Afrikaanse muziek en dans, dat kan wel iets hebben. De voorstelling in Goes (2 oktober) is uitverkocht, maar op 1 oktober in Terneuzen (Scheldetheater) en op 6 oktober in Bergen op Zoom (Stadsschouw burg De Maagd) zouden nog kaarten beschikbaar zijn... I OOSTBURC Ledeltheater, Coco Avant Chanel: 20 u; TERNEUZEN View, Carriers: 20.45 uur; De Storm: 20.30 uur; Lover of Loser: 20.15 uur; VLISSINGEN CineCity, Carriers: 22.00 uur; Cance Flick: 16.15 en 19.15 uur; De Storm: 14.00, 16.15, 19.15 en 22.00 uur; G-Force: 14.00 uur; Hannah Montana: 16.15 uur; Harry Potter (6): 15.45 en 19.00 uur; Ice Age 3 (nl): 13.45 uur; In- glouriuos Basterds: 19.00 en 21.30 uur; Lover of Loser: 14.00, 16.30 en 19.00 uur; My Sister's Keeper: 14.00, 16.15 en 19.30 uur; Prinses Lillifee: 14.00 uur; The Final Destination: 22.00 uur; The Re bound: 14.00, 16.15,19.30 en 22.00 uur; The Taking of Pelham 1,2,3: 22.00 uur; Sneak: 22.00 uur; Meer agendanieuws op de website van deze krant. FILMS BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Lover of Loser: 20.00 uur; De Storm: 20.00 uur; Ghosts of Gir lfriends Past: 20.00 uur; Chéri: 20.30 uur; GOES Merral, A Perfect Getaway: 21.45 uur; De Storm 19.00 en 21.15 uur; Harry Pot ter 6 (ov): 20.300 uur; Lover of Loser: 19.15 uur; The Hangover: 18.45 uur; The Taking of Pelham 1,2,3:19.00 en 21.30 MIDDELBURG Schuttershof, Effi Briest: 20.00 uur; van Zieeuwsch-Vlaanderen Zaterdag 3 oktober violist Hagai Shaham pianist Arnon Erez cellist Raphael Wallfisch Een pianotrio dat een romantisch repertoire van bekende componisten brengt. Concertuitvoering van o.a. Grieg, Mendelssohn en Schubert. 20:00 uur - RK kerk, Hengstdijk 15,00 Kaarten voor dit concert via 0900 33 000 33 of via info@festival-zvl.nl of 1 uur voor aanvang aan de zaal Rob van Gestel in de voorstelling Hulde aan de jubilaris van Drieons. foto Joep Lennarts

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21