12 voor vrijdag 25 september 2009 Foto's Not-lnc Als je langs de winkels loopt, zou je toch den ken dat er genoeg leu ke beha's te vinden zijn. In alle mogelijke kleurtjes, dessins en modellen schitte ren ze je tegemoet in de Hünkemöllers, de Livera's, de He- ma's, de H&M's, de Bijenkorven en de V&D's. Helaas, het hipste spul gaat meestal nog steeds maar tot cup- maat C. En dat terwijl bijna de helft van de Nederlandse vrouwen geze gend is met een D-cup of groter. Een bescheiden B-cup was zo'n twin tig jaar geleden heel normaal. Nu is dat eerder uitzondering dan regel. Uit onderzoek van drie jaar geleden blijkt dat 32 procent van de Nederlandse vrouwen een D-cup of groter draagt. In de leeftijdsgroep tussen de 30 en de 39 jaar was dat zelfs 43 procent. Bijna eenderde van hen heeft een gro tere boezem dan hun moeder. Nu zou al bijna de helft van de Neder landse vrouwen gezegend zijn met mi nimaal een D-cup. Daarmee zijn vrou wen met een grotere cupmaat op dit moment in de meerderheid. Op Euro pees vlak hebben alleen de Engelse en de Deense vrouwen nog.grotere borsten. Recente Australische cijfers wijzen uit dat zo'n 40 procent van de vrouwen daar al een E-cup draagt. Volgens de Britse modeketen Deben- hams maakt de vraag naar D-plusma- ten daar zo'n 63 procent van de vraag uit. Ook in Nederland stijgt de vraag explosief. Ofschoon veel merken het een beetje beginnen te begrijpen en ze hun matenaarïbod hebben uitge breid, zijn de consumentenmog niet bepaald tevreden. Echt hip en trendy is het allemaal niet. 'Veel te degelijk', is een veelgehoorde klacht en 'niet echt spannend'. borduurseltje of een bescheiden print je en dan heb je het wel gehad. Het is een beetje ingeslapen en saai." Dus wilde ze de boel eens flink wak ker schudden en bedacht beha's en slips in grote maten met prints van taartjes, Engelse drop, spekkies, mopshondjes en chocolade. Ze liet de beha's in eigen beheer maken. Het re sultaat: een schokgolf door lingerie- land en een run op haar producten. „Als je het doet, je het ook goed moet doen. In de branche was men echt gechoqueerd. Zo van: Wat! Dik kerdjes en taartjes, dat kan toch niet?! Ik vind dat heel verdrietig." Ruim bedeeld Ontwerpster Jackelien Struik, zelf ruim bedeeld ('ik zit nu op maat 100 I'), vond het tijd voor een ware revolu tie in lingerieland. Met haar nieuwe merk DISISMI (This is me) schopt ze met veel enthousiasme aan tegen al le vooroordelen over volle vrouwen met big boobs en scoort, net als Mi- ka, een dikke hit. „Het is ontstaan uit een heel grote ei gen behoefte", vertelt Struik. „Ik had één merk en dat kocht ik altijd. En als ik iets speciaals wilde, moest het al tijd besteld worden. Kijk, als jonge, werkende vrouw moet je onder- kleding gewoon goed zitten. Het moet goed ondersteunen, maar, tegelijkertijd wil je ook wel eens iets leuks of iets geks." Dat vond ze dus niet in het huidige aanbod. „Er komt wel steeds meer, maar het is niet heel spannend alle maal. Wat kant, een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 96