181 auto 'Het geluid van de riemen' Er zijn nog 350 Vibbelhokken' besteleend Schiedammer Martijn van Well zet Nederlands besteleendenregister op internet vrijdag 25 september 2009 KLASSIEKER Arjan van Loenhout en zijn DAF 66 Marathon door Lucas Boot Als je klassiekerrijders over één kam scheert - en dat doen we nu voor één keer - houd je twee groepen over: de ene valt voor het uiterlijk van de auto, de andere interesseert zich vooral in de techniek. Arjan van Loenhout uit Goes behoort tot die laatste categorie. Dat is niet zo verwonderlijk, zijn DAF 66 is wat techniek betreft na melijk een bijzondere auto. Eigen lijk zijn alle DAFjes dat, want ze maken gebruik van het in eigen huis ontwikkelde Variomatic-sys- teem. De werking ervan is behoor lijk technisch. Kort door de bocht gezegd is het een traploze continue variabele transmissie waarbij een riem (of riemen) over variabele poelies loopt. In de praktijk komt het neer op vrijwel schokloos overschake len en constante tractie op de wie len (met twee riemen). „Het geluid van die aandrijfrie- men tijdens het rijden, het stofzui gergeluid bij het wegrijden en het schakelen met het gaspedaal: dat is voor mij DAF", vertelt Van Loen hout enthousiast. Zijn DAF 66 is een van de vele DAFjes die bij de Zeeuw voor de deur heeft gestaan. „Mijn moeder reed vroeger in een DAF 46. Dat vond ik een leuk ding. Toen is de voorliefde voor het merk bij mij ontstaan." Van zijn eerste spaarcenten kocht hij een DAF 66 SL1100 coupé uit 1973 en anno 2009 staat er weer zo'n type op de stoep. Nu gaat het echter om een 66 Marathon coupé uit 1974. In deze Marathon-uitvoe ring ligt er geen 1100 cc maar een 1,3-liter blok onder de kap. Afkom stig van Renault, hofleverancier van de DAF vloeistofgekoelde vier- cilindermotoren. De 66, die na de overname door Volvo in 1975 door het leven ging als de Volvo 66, volgde de DAF 55 op. „Dat type vind ik eigenlijk nog mooier. Met name de voorkant van de auto met de rondere spat borden en de chromen koplamp- ringen. Maar de techniek van de 66 is anders. Je kunt daardoor mak kelijker aan de auto sleutelen. En dat doe ik dan ook maar al te graag." Heeft u ook een bijzondere au to? Mail dan naar de redactie van deze krant. Nederland telt nog duizen den Lelijke Eenden, maar hoeveel besteleenden zijn er nog? Er zijn liefhebbers die van zo'n vraag wakker kun nen liggen. Schiedammer Martijn van Well heeft onlangs het Ne derlandse besteleendenregis ter op internet gezet. Martijn van Well heeft drie jaar lang gespeurd naar besteleenden in ons land. Na dat grondige onderzoekswerk is de Schiedammer tot de conclu sie gekomen dat er in Nederland nog ongeveer 350 besteleenden moeten zijn. De besteleendenliefhebber heeft er tot nu toe zo'n 275 kunnen ach terhalen. Van Well: „Het goede nieuws is dat het er alleen maar meer wor den, omdat er veel worden geïmporteerd", zegt de Schiedam mer. Citroën heeft meerdere soorten be steleend geproduceerd. In Neder land zijn er in totaal zo'n 1,3 mil joen verkocht tot de productie in 1978 overging in de Acadyane. De jongste besteleend die nu nog rijdt is derhalve minimaal 31 jaar oud. Van de 275 die in het besteleenden register (www.citroenazu.nl) zijn opgenomen, zijn er 165 nog origi neel Nederlands. „Ik ben in een besteleend opge groeid", zegt Martijn van Well over zijn fascinatie voor dit Citroën 2cv-type. „Mijn vader had een knalgele AK400 met kenteken GB-26-54, uit 1973. Dat was dé au to van mijn jeugd. Hij had er ge woon zelf een achterbankje inge- knutseld, dat kon toen nog." De besteleend waar het allemaal mee begon, bestaat nog: hij komt voor in het register. „Toen ik mijn rijbewijs haalde wist ik dat er een besteleend moest komen. Inmid dels heb ik er vier, van elk type één. In 2000 werd de eerste besteleendenmeeting gehouden in Leersum. Het was waanzinnig om zoveel besteleendjes bij elkaar te zien", aldus Van Well. Hij begon alle auto's te fotografe ren. „Eerst nog onschuldig maar la ter kreeg ik het plan om een soort database aan te leggen." De komst van de digitale camera vergemakkelijkte dat, maar een computercrash zonder volledige backup gooide roet in het eten. Drie jaar geleden begon Van Well er serieus werk van te maken 'om te weten hoeveel van die ribbel- hokken er nog zijn in Nederland'. Van de 275 achterhaalde besteleen den heeft Van Well 95 procent ge fotografeerd. „De andere foto's ko men van internet, vaak van onbe kende herkomst." Wie daar bezwaar tegen heeft moet het Van Well laten weten, dan worden ze verwijderd. „De auto's die zonder foto zijn ver meld heb ik wel gefotografeerd, maar op papier. Het besteleenden register is dan ook nog lang niet klaar. Alle auto's in het register be staan nog, maar er kunnen een den bijzitten die al jaren in een schuur staan met een geschorst kenteken." Van Well kent lang niet alle eigena ren. Hij gaat meetings af waar Lelij ke Eenden komen en fotografeert alle besteleenden. In het register is vanwege privacy wetgeving alleen opgenomen het type van de auto, de kleur, het bouwjaar en meestal een foto. Ei genaren kunnen zelf ook foto's mailen, naar citroenazu@hotmail.com. Gesloop te auto's worden niet in het regis ter opgenomen. Het Nederlandse besteleendenre gister is de tweede in zijn soort. In Groot-Brittannië houdt de 2cvGB-club al sinds jaren een dergelijk overzicht bij. De tiende Nederlandse besteleenden meeting is 25, 26 en 27 september op boerencamping De Boterbloem in Leersum. Martijn van Well maakte een register van alle besteleenden die er nog in Nederland zijn. „Mijn vader had een knalgele AK400 met kenteken GB-26-54, uit 1973. Dat was dé auto varjjfjiijn jeugd. Hij had er gewoon zelf een achterbankje ingeknutseld, dat kon toen nog." foto GPD Arjan van Loenhout en zijn DAF 66 Marathon. foto Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 18