181 auto
'Het geluid van de riemen'
Er zijn nog 350 Vibbelhokken'
besteleend Schiedammer Martijn van Well zet Nederlands besteleendenregister op internet
vrijdag 25 september 2009
KLASSIEKER Arjan van Loenhout en zijn DAF 66 Marathon
door Lucas Boot
Als je klassiekerrijders over
één kam scheert - en dat
doen we nu voor één keer
- houd je twee groepen
over: de ene valt voor het uiterlijk
van de auto, de andere interesseert
zich vooral in de techniek. Arjan
van Loenhout uit Goes behoort
tot die laatste categorie.
Dat is niet zo verwonderlijk, zijn
DAF 66 is wat techniek betreft na
melijk een bijzondere auto. Eigen
lijk zijn alle DAFjes dat, want ze
maken gebruik van het in eigen
huis ontwikkelde Variomatic-sys-
teem. De werking ervan is behoor
lijk technisch.
Kort door de bocht gezegd is het
een traploze continue variabele
transmissie waarbij een riem (of
riemen) over variabele poelies
loopt. In de praktijk komt het neer
op vrijwel schokloos overschake
len en constante tractie op de wie
len (met twee riemen).
„Het geluid van die aandrijfrie-
men tijdens het rijden, het stofzui
gergeluid bij het wegrijden en het
schakelen met het gaspedaal: dat is
voor mij DAF", vertelt Van Loen
hout enthousiast. Zijn DAF 66 is
een van de vele DAFjes die bij de
Zeeuw voor de deur heeft gestaan.
„Mijn moeder reed vroeger in een
DAF 46. Dat vond ik een leuk
ding. Toen is de voorliefde voor
het merk bij mij ontstaan."
Van zijn eerste spaarcenten kocht
hij een DAF 66 SL1100 coupé uit
1973 en anno 2009 staat er weer
zo'n type op de stoep. Nu gaat het
echter om een 66 Marathon coupé
uit 1974. In deze Marathon-uitvoe
ring ligt er geen 1100 cc maar een
1,3-liter blok onder de kap. Afkom
stig van Renault, hofleverancier
van de DAF vloeistofgekoelde vier-
cilindermotoren.
De 66, die na de overname door
Volvo in 1975 door het leven ging
als de Volvo 66, volgde de DAF 55
op.
„Dat type vind ik eigenlijk nog
mooier. Met name de voorkant
van de auto met de rondere spat
borden en de chromen koplamp-
ringen. Maar de techniek van de
66 is anders. Je kunt daardoor mak
kelijker aan de auto sleutelen. En
dat doe ik dan ook maar al te
graag."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Mail dan naar de redactie
van deze krant.
Nederland telt nog duizen
den Lelijke Eenden, maar
hoeveel besteleenden zijn er
nog? Er zijn liefhebbers die
van zo'n vraag wakker kun
nen liggen.
Schiedammer Martijn van
Well heeft onlangs het Ne
derlandse besteleendenregis
ter op internet gezet.
Martijn van Well heeft
drie jaar lang gespeurd
naar besteleenden in
ons land.
Na dat grondige onderzoekswerk
is de Schiedammer tot de conclu
sie gekomen dat er in Nederland
nog ongeveer 350 besteleenden
moeten zijn.
De besteleendenliefhebber heeft
er tot nu toe zo'n 275 kunnen ach
terhalen.
Van Well: „Het goede nieuws is
dat het er alleen maar meer wor
den, omdat er veel worden
geïmporteerd", zegt de Schiedam
mer.
Citroën heeft meerdere soorten be
steleend geproduceerd. In Neder
land zijn er in totaal zo'n 1,3 mil
joen verkocht tot de productie in
1978 overging in de Acadyane.
De jongste besteleend die nu nog
rijdt is derhalve minimaal 31 jaar
oud.
Van de 275 die in het besteleenden
register (www.citroenazu.nl) zijn
opgenomen, zijn er 165 nog origi
neel Nederlands.
„Ik ben in een besteleend opge
groeid", zegt Martijn van Well
over zijn fascinatie voor dit
Citroën 2cv-type. „Mijn vader had
een knalgele AK400 met kenteken
GB-26-54, uit 1973. Dat was dé au
to van mijn jeugd. Hij had er ge
woon zelf een achterbankje inge-
knutseld, dat kon toen nog."
De besteleend waar het allemaal
mee begon, bestaat nog: hij komt
voor in het register. „Toen ik mijn
rijbewijs haalde wist ik dat er een
besteleend moest komen. Inmid
dels heb ik er vier, van elk type
één. In 2000 werd de eerste
besteleendenmeeting gehouden in
Leersum. Het was waanzinnig om
zoveel besteleendjes bij elkaar te
zien", aldus Van Well.
Hij begon alle auto's te fotografe
ren. „Eerst nog onschuldig maar la
ter kreeg ik het plan om een soort
database aan te leggen."
De komst van de digitale camera
vergemakkelijkte dat, maar een
computercrash zonder volledige
backup gooide roet in het eten.
Drie jaar geleden begon Van Well
er serieus werk van te maken 'om
te weten hoeveel van die ribbel-
hokken er nog zijn in Nederland'.
Van de 275 achterhaalde besteleen
den heeft Van Well 95 procent ge
fotografeerd. „De andere foto's ko
men van internet, vaak van onbe
kende herkomst."
Wie daar bezwaar tegen heeft
moet het Van Well laten weten,
dan worden ze verwijderd.
„De auto's die zonder foto zijn ver
meld heb ik wel gefotografeerd,
maar op papier. Het besteleenden
register is dan ook nog lang niet
klaar. Alle auto's in het register be
staan nog, maar er kunnen een
den bijzitten die al jaren in een
schuur staan met een geschorst
kenteken."
Van Well kent lang niet alle eigena
ren. Hij gaat meetings af waar Lelij
ke Eenden komen en fotografeert
alle besteleenden.
In het register is vanwege privacy
wetgeving alleen opgenomen het
type van de auto, de kleur, het
bouwjaar en meestal een foto. Ei
genaren kunnen zelf ook foto's
mailen, naar
citroenazu@hotmail.com. Gesloop
te auto's worden niet in het regis
ter opgenomen.
Het Nederlandse besteleendenre
gister is de tweede in zijn soort.
In Groot-Brittannië houdt de
2cvGB-club al sinds jaren een
dergelijk overzicht bij.
De tiende Nederlandse besteleenden
meeting is 25, 26 en 27 september op
boerencamping De Boterbloem in
Leersum.
Martijn van Well maakte een register van alle besteleenden die er nog in Nederland zijn. „Mijn vader had een knalgele AK400 met kenteken GB-26-54, uit
1973. Dat was dé auto varjjfjiijn jeugd. Hij had er gewoon zelf een achterbankje ingeknutseld, dat kon toen nog." foto GPD
Arjan van Loenhout en zijn DAF 66 Marathon.
foto Mechteld Jansen