meningen 115 Schapen als beheerders van natuurgebieden 'MFou r-motwH brieven vrijdag 25 september 2009 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Waterdunen Een hele dikke pluim voor het ac tiecomité Waterdunen Nee. Het is toch bar en boos hoe er met de burgers omgegaan wordt. Wij een voudige mensen maar belasting be talen en wat krijgen we ervoor te rug? Een zogenaamde duincam ping waar je net als vroeger met een tentje mag gaan staan. Waar moeten alle prachtige sta- en toer- caravans naar toe? Mogen wij die in brand steken of is er nog een al ternatief. Laat het kabinet zijn ogen opendoen en aan die mensen denken die heel veel opzij hebben gelegd om hun oude dag op de camping door te brengen. Wij heb ben nu toch genoeg prachtige na tuur en zitten echt niet op nog meer te wachten en ik denk de toe rist ook niet. Bianca de Wever Gentsestraat 83, Biervliet Koopzondag Stel ik ga op een zondag als toerist naar Sluis om het mooie stadje te bewonderen. Daar blijf ik met mijn schoen achter een pittoresk straatkeitje haken. Schoen kapot, maar gelukkig is er een schoenwin kel open. Ik koop een paar nieuwe schoenen. Ben ik nu een toerist die winkelt of een winkelende toe rist? Voor de winkelier maakt het niets uit en voor mijn voeten ook niet. Als ik thuis was gebleven had ik niets hoeven kopen, maar ik had wel water, gas en elektriciteit ge bruikt. Daarvoor moeten ook op zondag mensen werken. In ons land is eenieder vrij om zijn gods dienst te belijden. De moslims op vrijdag, de joden op zaterdag en de christenen op zondag. Plus alle feestdagen. Als we op al die dagen de winkels sluiten, blijven er heel weinig werkdagen over. Want wat je zelf eist, mag je anderen niet ver bieden. Martha Blom Heernisseweg 43, Goes Witte auto's Witte auto's niet echt populair? Is dit redactie anno 2009? De term: 'Met een witte auto blijf je zitten', was de afgelopen 25 jaar inderdaad een feit. Zwart, zilver en allerlei niet te opvallende metallickleuren waren in zwang en de standaard witte kleur uit de jaren '60 en '70 was verbannen. Als auto journalist kom ik jaarlijks op vele autobeurzen en wie schets- té mijn verbazing op de Salon van Genève in 2005? Voorzichtig pre senteerden de premiummerken als BMW, Audi en Mercedes weer een witte auto op hun stand. Als voor zitter van de merkendealervereni- ging Midden- Zeeland kwam ik en thousiast de showrooms van onze leden binnen met de mededeling dat er weer witte auto's gesigna leerd waren. De reactie kwam toen overeen met het artikel in uw krant. We zijn nu vier jaar verder en ik bezocht afgelopen vrijdag de IAA in Frankfurt. Elk merk showde één of meerder witte auto's op hun stand! Het wit van toen is overi gens niet meer te vergelijken met het wit van nu: het chroom is weer terug, de kwaliteit en de uit straling zijn niet meer te vergelij ken met die van vroeger. De verko pen van het aantal witte auto's, ook van de premiummerken, is spectaculair gestegen en zal blijven stijgen. Rob Strating Koningin Wilhelminastraat 4, Kloetinge Paling in Europa Ook in de palingvisserij komt over- bevissing voor. Dat de vissers zich bewust zijn van de noodzaak om zich te beperken, blijkt uit de be reidheid om 157 ton terug in zee te zetten in het kader van het aal-her stelplan. Na hierover met minister Verburg een overeenkomst te heb ben gesloten, komt de deceptie. Eu ropees commissaris Joe Borg heeft zijn bedenkingen tegen het Neder landse plan en eist vangstbeperken de maatregelen. De minister laat zich door hem overtuigen en een meerderheid van de Tweede Ka mer buigt voor Brussel. Een vangst verbod voor twee maanden is een feit. Nederland, het braafste jonge tje van de klas? Frankrijk en Span je, die enorme hoeveelheden glasaal vangen voor de export naar Azië, weigeren al jaren om mee te doen aan vangstbeperking. En weer is een Nederlandse beroeps groep de dupe. De grootste netto betaler, maar Brussel moet ons wel hebben. Volgens de minister is een verbod op de palingvisserij noodza kelijk om de paling te redden van uitsterven. Maar zonder dat de an dere landen meedoen, sterft niet al leen de paling, maar zijn ook de pa lingvissers een uitstervende be roepsgroep. A. Casteleijn Anna Blamanlaan 46, Vlissingen Cobelfret Het blijvende probleem van Co belfret: verf of andere spikkels op de lak van tienduizenden auto's op het overslagterrein leent zich wel licht bij uitstek voor een aanpak van meerdere partijen. Een oplos sing met de meeste voordelen heeft de grootste kans van slagen. Een werkbaar concept zou kunnen zijn: laat HZ-kenniswerf een dek- constructie ontwerpen van zonne panelen... kantelbaar, reinigbaar, ontwerp het maar! Het bezwaar van de hoge kosten wordt gedeeltelijk ontkracht door het voordeel dat de auto's op dit gi gantische terrein niet worden blootgesteld aan verfspatten, spik kels, UV-straling of weersinvloe den. Cobelfret zal minder snel ge neigd zijn de wijk te nemen. Het grootste voordeel echter is de ener gieopbrengst. Het kost beduidend minder dan een nieuwe kerncen trale. Er wordt geen afvalhitte via de Schelde in het milieu geloosd. Zo bestrijd je het klimaatpro bleem. Zonlicht is gratis! E. den Heijer Ritthemsestraat 109, Oost-Souburg Goed geholpen! De special In Balans besteedt dit najaar opnieuw aandacht aan tal van ontwikkelingen binnen de zorg. Natuurlijk weten we dat er wel eens iets misgaat, maar juist voor het evenwicht willen we graag ook een ander geluid (laten) horen. In het bijzonder zijn we op zoek naar positieve ervaringen met zorgverzekeraars. Mail ze naar inbalans2009@live.nl en lees uw verhaal binnenkort terug in onze special. Dus denkt u: 'Ik ben goed geholpen', deel dan vóór 1 oktober 2009 uw bevindingen. jubbeca - De overheid moet er als financier van natuurbeheer nog aan wennen. Maar voor natuurbe heerders is het duidelijk: het is nut tig om schaapkuddes, compleet met herder en hond, in te zetten bij het beheer van het Friese land schap. Schapen die zelf hun weg mochten zoeken in de natuur, wa ren de laatste decennia in de na tuurgebieden nog wel bekend. Maar de gescheperde kuddes (bege leid door een herder) waren verle den tijd. Verdroging en verzuring hebben van veel heidegebieden dorre vlak ten gemaakt. Met natuurontwikke lingsprojecten is daar wat aan ge daan. Grote gebieden werden afge- plagd. Wat overbleef, was een kale vlakte waar de planten het op nieuw mochten proberen. Het leek te werken, maar op een gegeven moment kwam het besef dat er iets miste. Ane Zijlstra, die tot voor kort bij Staatsbosbeheer werkte en nu in hetzelfde zuidelij ke deel van Friesland districts hoofd is van It Fryske Gea, zag het gebeuren: „De biotoop werd om zeep geholpen." De heide kwam weliswaar prachtig opnieuw op, maar andere vormen van leven hadden een dreun te verwerken ge kregen. Henry Hoiting was in het noor den een van de pioniers met een schaapskudde. Hij zwierf zelfs met een paar honderd dieren door de straten van Joure en Drachten om ze van het ene naar het andere be- grazingsgebied te begeleiden. Het werd Hoiting in de praktijk duide lijk dat een gescheperde kudde heel precies de rol van natuurbe heerder kan vervullen. Inmiddels zet een ander bedrijf, de Wylde Weide, in Friesland op 140 hectare van Staatsbosbeheer en op 110 hectare van It Fryske Gea, een kudde schapen in. Ondernemer Diedèrik Sleurink heeft de wind in de zeilen. Hij heeft 1400 schapen, die vier kud des vormen, en hij heeft vijf her ders aan het werk. Sleurinks mis sie, 'met schaapkuddes de natuur een duurzaam handje helpen', is inmiddels door natuurbeheerders en beleidsmakers overgenomen. Wat rest is een financiële regeling voor deze aanpak. Accountmanager Zeeland Marcel Schreur T (0118) 43 40 88 E deondernemer@bndestem-pzc.nl Wilt u ook adverteren in de volgende uitgave van de Ondernemer neem dan contact op met: BNsïDeStem PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 15