meningen 115
Schapen als beheerders
van natuurgebieden
'MFou r-motwH
brieven
vrijdag 25 september 2009
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Waterdunen
Een hele dikke pluim voor het ac
tiecomité Waterdunen Nee. Het is
toch bar en boos hoe er met de
burgers omgegaan wordt. Wij een
voudige mensen maar belasting be
talen en wat krijgen we ervoor te
rug? Een zogenaamde duincam
ping waar je net als vroeger met
een tentje mag gaan staan. Waar
moeten alle prachtige sta- en toer-
caravans naar toe? Mogen wij die
in brand steken of is er nog een al
ternatief. Laat het kabinet zijn
ogen opendoen en aan die mensen
denken die heel veel opzij hebben
gelegd om hun oude dag op de
camping door te brengen. Wij heb
ben nu toch genoeg prachtige na
tuur en zitten echt niet op nog
meer te wachten en ik denk de toe
rist ook niet.
Bianca de Wever
Gentsestraat 83, Biervliet
Koopzondag
Stel ik ga op een zondag als toerist
naar Sluis om het mooie stadje te
bewonderen. Daar blijf ik met
mijn schoen achter een pittoresk
straatkeitje haken. Schoen kapot,
maar gelukkig is er een schoenwin
kel open. Ik koop een paar nieuwe
schoenen. Ben ik nu een toerist
die winkelt of een winkelende toe
rist? Voor de winkelier maakt het
niets uit en voor mijn voeten ook
niet. Als ik thuis was gebleven had
ik niets hoeven kopen, maar ik had
wel water, gas en elektriciteit ge
bruikt. Daarvoor moeten ook op
zondag mensen werken. In ons
land is eenieder vrij om zijn gods
dienst te belijden. De moslims op
vrijdag, de joden op zaterdag en de
christenen op zondag. Plus alle
feestdagen. Als we op al die dagen
de winkels sluiten, blijven er heel
weinig werkdagen over. Want wat
je zelf eist, mag je anderen niet ver
bieden.
Martha Blom
Heernisseweg 43, Goes
Witte auto's
Witte auto's niet echt populair? Is
dit redactie anno 2009? De term:
'Met een witte auto blijf je zitten',
was de afgelopen 25 jaar inderdaad
een feit. Zwart, zilver en allerlei
niet te opvallende metallickleuren
waren in zwang en de standaard
witte kleur uit de jaren '60 en '70
was verbannen.
Als auto journalist kom ik jaarlijks
op vele autobeurzen en wie schets-
té mijn verbazing op de Salon van
Genève in 2005? Voorzichtig pre
senteerden de premiummerken als
BMW, Audi en Mercedes weer een
witte auto op hun stand. Als voor
zitter van de merkendealervereni-
ging Midden- Zeeland kwam ik en
thousiast de showrooms van onze
leden binnen met de mededeling
dat er weer witte auto's gesigna
leerd waren. De reactie kwam toen
overeen met het artikel in uw
krant.
We zijn nu vier jaar verder en ik
bezocht afgelopen vrijdag de IAA
in Frankfurt. Elk merk showde één
of meerder witte auto's op hun
stand! Het wit van toen is overi
gens niet meer te vergelijken met
het wit van nu: het chroom is
weer terug, de kwaliteit en de uit
straling zijn niet meer te vergelij
ken met die van vroeger. De verko
pen van het aantal witte auto's,
ook van de premiummerken, is
spectaculair gestegen en zal blijven
stijgen.
Rob Strating
Koningin Wilhelminastraat 4, Kloetinge
Paling in Europa
Ook in de palingvisserij komt over-
bevissing voor. Dat de vissers zich
bewust zijn van de noodzaak om
zich te beperken, blijkt uit de be
reidheid om 157 ton terug in zee te
zetten in het kader van het aal-her
stelplan. Na hierover met minister
Verburg een overeenkomst te heb
ben gesloten, komt de deceptie. Eu
ropees commissaris Joe Borg heeft
zijn bedenkingen tegen het Neder
landse plan en eist vangstbeperken
de maatregelen. De minister laat
zich door hem overtuigen en een
meerderheid van de Tweede Ka
mer buigt voor Brussel. Een vangst
verbod voor twee maanden is een
feit. Nederland, het braafste jonge
tje van de klas? Frankrijk en Span
je, die enorme hoeveelheden
glasaal vangen voor de export naar
Azië, weigeren al jaren om mee te
doen aan vangstbeperking. En
weer is een Nederlandse beroeps
groep de dupe. De grootste netto
betaler, maar Brussel moet ons wel
hebben. Volgens de minister is een
verbod op de palingvisserij noodza
kelijk om de paling te redden van
uitsterven. Maar zonder dat de an
dere landen meedoen, sterft niet al
leen de paling, maar zijn ook de pa
lingvissers een uitstervende be
roepsgroep.
A. Casteleijn
Anna Blamanlaan 46, Vlissingen
Cobelfret
Het blijvende probleem van Co
belfret: verf of andere spikkels op
de lak van tienduizenden auto's op
het overslagterrein leent zich wel
licht bij uitstek voor een aanpak
van meerdere partijen. Een oplos
sing met de meeste voordelen
heeft de grootste kans van slagen.
Een werkbaar concept zou kunnen
zijn: laat HZ-kenniswerf een dek-
constructie ontwerpen van zonne
panelen... kantelbaar, reinigbaar,
ontwerp het maar!
Het bezwaar van de hoge kosten
wordt gedeeltelijk ontkracht door
het voordeel dat de auto's op dit gi
gantische terrein niet worden
blootgesteld aan verfspatten, spik
kels, UV-straling of weersinvloe
den. Cobelfret zal minder snel ge
neigd zijn de wijk te nemen. Het
grootste voordeel echter is de ener
gieopbrengst. Het kost beduidend
minder dan een nieuwe kerncen
trale. Er wordt geen afvalhitte via
de Schelde in het milieu geloosd.
Zo bestrijd je het klimaatpro
bleem.
Zonlicht is gratis!
E. den Heijer
Ritthemsestraat 109, Oost-Souburg
Goed geholpen!
De special In Balans besteedt
dit najaar opnieuw aandacht
aan tal van ontwikkelingen
binnen de zorg. Natuurlijk
weten we dat er wel eens iets
misgaat, maar juist voor het
evenwicht willen we graag ook
een ander geluid (laten) horen.
In het bijzonder zijn we op zoek
naar positieve ervaringen met
zorgverzekeraars. Mail ze naar
inbalans2009@live.nl en lees
uw verhaal binnenkort terug
in onze special. Dus denkt u:
'Ik ben goed geholpen', deel
dan vóór 1 oktober 2009 uw
bevindingen.
jubbeca - De overheid moet er als
financier van natuurbeheer nog
aan wennen. Maar voor natuurbe
heerders is het duidelijk: het is nut
tig om schaapkuddes, compleet
met herder en hond, in te zetten
bij het beheer van het Friese land
schap. Schapen die zelf hun weg
mochten zoeken in de natuur, wa
ren de laatste decennia in de na
tuurgebieden nog wel bekend.
Maar de gescheperde kuddes (bege
leid door een herder) waren verle
den tijd.
Verdroging en verzuring hebben
van veel heidegebieden dorre vlak
ten gemaakt. Met natuurontwikke
lingsprojecten is daar wat aan ge
daan. Grote gebieden werden afge-
plagd. Wat overbleef, was een kale
vlakte waar de planten het op
nieuw mochten proberen.
Het leek te werken, maar op een
gegeven moment kwam het besef
dat er iets miste. Ane Zijlstra, die
tot voor kort bij Staatsbosbeheer
werkte en nu in hetzelfde zuidelij
ke deel van Friesland districts
hoofd is van It Fryske Gea, zag het
gebeuren: „De biotoop werd om
zeep geholpen." De heide kwam
weliswaar prachtig opnieuw op,
maar andere vormen van leven
hadden een dreun te verwerken ge
kregen.
Henry Hoiting was in het noor
den een van de pioniers met een
schaapskudde. Hij zwierf zelfs met
een paar honderd dieren door de
straten van Joure en Drachten om
ze van het ene naar het andere be-
grazingsgebied te begeleiden. Het
werd Hoiting in de praktijk duide
lijk dat een gescheperde kudde
heel precies de rol van natuurbe
heerder kan vervullen.
Inmiddels zet een ander bedrijf,
de Wylde Weide, in Friesland op
140 hectare van Staatsbosbeheer
en op 110 hectare van It Fryske
Gea, een kudde schapen in.
Ondernemer Diedèrik Sleurink
heeft de wind in de zeilen. Hij
heeft 1400 schapen, die vier kud
des vormen, en hij heeft vijf her
ders aan het werk. Sleurinks mis
sie, 'met schaapkuddes de natuur
een duurzaam handje helpen', is
inmiddels door natuurbeheerders
en beleidsmakers overgenomen.
Wat rest is een financiële regeling
voor deze aanpak.
Accountmanager Zeeland
Marcel Schreur
T (0118) 43 40 88
E deondernemer@bndestem-pzc.nl
Wilt u ook adverteren in de volgende
uitgave van de Ondernemer neem
dan contact op met:
BNsïDeStem PZC