Was Abeltje eerst een hoorspel?
The Lost Symbolpuzzelboek met nekbrekende vaart
\L fost
SYMBOL
donderdag 24 september 2009
Voor in mijn Abeltje, een
fleurig exemplaar dat een ze
kere K. Beun in 1953 voor
zijn Sinterklaas heeft gekre
gen, staat de klassieke leef
tijdscategorie 5-95 jaar ver
meldt. Die 95 lijkt me in
mijn geval aan de optimisti
sche kant, maar dat Annie
M.G. Schmidt een leven
lang meegaat, kan ik bevesti
gen.
door Guus Luijters
A
Is kind was ik dol op
haar versjes, als va
der heb ik haar vaak
voorgelezen en sinds
ik grootvader ben, is
Pluk met zijn kraanwagentje weer
een geziene gast. Het aardige is,
dat ik nu nog net zoveel plezier
aan haar boeken beleef als toen.
Annie M.G. Schmidt is zo'n schrij
ver, ze zijn zeldzaam, die met jou,
of met wie jij, meegroeit.
Abeltje ligt op dit moment naast
mijn toetsenbord, maar ik waak er
voor er ook maar een letter in te le
zen, want als ik daar aan begin,
weet ik hoe het verder gaat: Abel
tje lezen is als zoute pinda's eten.
Ik heb Abeltje als kind gelezen,
maar ik herinner me het vooral als
hoorspel.-
Als het, op woensdagmiddag,
werd uitgezonden waren de stra
ten leeg en in de dagen die volg
den hadden we het allemaal over
het zangklasje van Klaterhoen,
over die leuke Laura en vooral
over de zo droogkomische Tump
met zijn mottenballen. In mijn ge
heugen was het hoorspel er eerst
en kwam het boek daarna. Maar
helemaal zeker weet ik het niet
meer. Ik was dus erg blij met het
De bibliografie van het werk van Annie M.G. Schmidt door Marcel Raadgreep bevat alles waar de liefhebber maar
in geïnteresseerd kan zijn. foto GPD
verschijnen van Ik krijg zo'n drang
van binnen, de door Marcel Raad
greep samengestelde bibliografie
van het werk van Annie M.G.
Schmidt.
In haar voorwoord noemt Annie
Schmidts biograaf Annejet van der
Zijl haar 'de droom van iedere op
rechte boekenteller'. 'Was ik biblio
graaf/schrijft ze, 'dan zou ik haar
ook willen hebben. En niet alleen
omdat haar werk nog steeds zo le
vend is dat haar uitgeverij jaar in
jaar uit de een na de andere pracht
uitgave op de markt kan brengen.
Maar ook - en eigenlijk vooral -
omdat er in haar oeuvre nog
steeds zo veel te ontdekken valt.'
De ontdekkingen van de biblio
graaf kunnen wij in dit magistrale
boek nu zelf mee ontdekken. En
gelooft u mij, op iedere, schitte
rend geïllustreerde pagina, valt iets
bijzonders te vinden. Het eerste
deel van het boek, Zelfstandige pu
blicaties, dat een kleine honderd
pagina's beslaat, opent met een
door het alfabet bepaalde voltref
fer: Abeltje. f 3,90 kostte dat in 1953
en in 1955, toen het vervolg, De A
van Abeltje, verscheen, was het al
aan zijn vierde druk toe. In 1980
kreeg het een nieuwe cover en
nieuwe tekeningen van Thé
Tjong-Khing en ging f 19,90 kos
ten en in 2002 beleefde Abeltje in
één band met De A van Abeltje
zijn 29ste druk. In de bibliografie
van Raadgreep wordt dit hele ver
haal begeleid door de verschillen
de covers van de verschillende edi
ties, een waar feest.
Nog mooier wordt het als je bij
Hetfluitketeltje kijkt. Daar wordt
per gedicht ook nog eens aangege
ven op welke dag het in Het Pa
rool heeft gestaan. Zo stond Het
fluitketeltje in de krant van 22 ok
tober 1949, De oren van Koning
Maggelhaan verscheen op 7 janua
ri 1950 en Dikkertje Dap op 3 juni
1950. Had ik toen Het Parool maar
gelezen!
Deze omvangrijke, meer dan drie
honderd pagina's, op groot for
maat (23x32cm) uitgegeven biblio
grafie is één groot, enthousiasme
rend avontuur. Alles staat erin. Ie
dere cabarettekst kun je terugvin
den, ieder reclame-uitgaafje, luis
terhoeken, bibliofiele edities, verta
lingen (Abelt'e, ili prikljucenaija
gollandskogo mal'cika), tv-series,
je kunt het niet bedenken of het is
door Marcel Raadgreep nauwgezet
in kaart gebracht.
Het enige wat ik natuurlijk niet
kon vinden, was wanneer het
hoorspel Abeltje werd uitgezon
den en of het boek nu op het hoor
spel was gebaseerd of omgekeerd.
Marcel Raadgreep. Ik krijg zo'n
drang van binnen Bibliografie van
het werk van Annie M.G.
Schmidt De Wombat, 49,95 eu-
door Mark Moorman
I Dan Brown - The Lost
Symbol. Bantam
Press, 528 pag.,
20,00 euro.
De Nederlandse ver
taling, Het Verloren
Symbool, verschijnt
eind oktober bij uit
geverij Lüitingh,
22,90 euro.
Zou de symboloog Robert Langdon een leu
ke man zijn om op een feestje tegen te ko
men? En dan niet de charmante Tom
Hanks-versie van Langdon zoals we die kennen
uit de film The Da Vinci Code en Angels and de
mons, maar de hardcore codekraker uit de romans
van Dan Brown. De man is een voetnotenmachi-
ne die onder de meeste benarde omstandigheden
zijn fenomenale kennen blijft delen met iedereen
die maar in zijn buurt komt. Soms stuit hij op de
grenzen van zijn kennis, zoals wanneer een
Cl A-chef hem inschakelt om een runentekst te
ontraadselen en hij moet constateren dat hij was
blijven steken bij het Futhark, 'een derde-eeuws
Teutoons runenschift'.
The Lost Symbol is de derde Langdonthriller van
Dan Brown, die van The Da Vinci Code sinds 2003
meer dan tachtig miljoen exemplaren heeft ver
kocht. Geen wonder dat hij enigszins in een
schrijfkramp terechtkwam. Maar nu het er is, kun
nen de fans tot hun opluchting con
stateren dat er in The Lost Symbol
niets van een writer's block te mer
ken is. Alles wat The Da Vinei Code
tot iedereens favoriete boek in een
vliegtuig maakte, is nog steeds aanwe
zig in The Lost Symbol: een orerende
Langdon, een diabolische plot, een
hoofdstad (na Parijs en Rome, dit
maal Washington) met vele verbor
gen boodschappen, puzzels genoeg
voor hele vakantie-eilanden vol met
sudokufans en een rondleiding langs
een aantal opmerkelijke, nieuwe we
tenschappelijke inzichten.
Vooral de eerste helft van het boek ontvouwt zich
geheel volgens de blauwdruk van The Da Vinei Co
de, waarbij het Louvre is vervangen door het Capi-
tool, de losse hand van een ontvoerde vriend een
gruwelijke aanwijzing lijkt en Albrecht Dürer de
rol van Leonardo da Vinei speelt. En in de rol van
Opus Dei zijn de Vrijmetselaars gecast, een merk-
waardige herenclub die door Brown
bloedserieus wordt genomen. The
Lost Symbol is nog uitzinniger dan
zijn voorgangers, met hier en daar
zelfs een vleugje zelfspot, als in een
gesprek dat Langdon halverwege een
achtervolging met zijn uitgever
voert, die wel eens wil weten waar
de kopij blijft.
En daar gaan we weer, ditmaal dwars
door het Capitool, de Library of Con
gres (dat zijn een boel voetnoten bij
elkaar) en door de depots van The
Smithsonian, in het gezelschap van
een aantrekkelijke, vrouwelijke wetenschapper en
achtervolgd door een maniak. Ditmaal geen zelfge-
selende albino monnik, maar een zwaar geta
toeëerde bodybuilder, die op zoek is naar de gehei
me kennis van de mensheid, een soort weten
schappelijke heilige graal. The Lost Symbol is met
nekbrekende vaart geschreven, met slimme
cliffhangers die je snel door het boek trekken.