Was Abeltje eerst een hoorspel? The Lost Symbolpuzzelboek met nekbrekende vaart \L fost SYMBOL donderdag 24 september 2009 Voor in mijn Abeltje, een fleurig exemplaar dat een ze kere K. Beun in 1953 voor zijn Sinterklaas heeft gekre gen, staat de klassieke leef tijdscategorie 5-95 jaar ver meldt. Die 95 lijkt me in mijn geval aan de optimisti sche kant, maar dat Annie M.G. Schmidt een leven lang meegaat, kan ik bevesti gen. door Guus Luijters A Is kind was ik dol op haar versjes, als va der heb ik haar vaak voorgelezen en sinds ik grootvader ben, is Pluk met zijn kraanwagentje weer een geziene gast. Het aardige is, dat ik nu nog net zoveel plezier aan haar boeken beleef als toen. Annie M.G. Schmidt is zo'n schrij ver, ze zijn zeldzaam, die met jou, of met wie jij, meegroeit. Abeltje ligt op dit moment naast mijn toetsenbord, maar ik waak er voor er ook maar een letter in te le zen, want als ik daar aan begin, weet ik hoe het verder gaat: Abel tje lezen is als zoute pinda's eten. Ik heb Abeltje als kind gelezen, maar ik herinner me het vooral als hoorspel.- Als het, op woensdagmiddag, werd uitgezonden waren de stra ten leeg en in de dagen die volg den hadden we het allemaal over het zangklasje van Klaterhoen, over die leuke Laura en vooral over de zo droogkomische Tump met zijn mottenballen. In mijn ge heugen was het hoorspel er eerst en kwam het boek daarna. Maar helemaal zeker weet ik het niet meer. Ik was dus erg blij met het De bibliografie van het werk van Annie M.G. Schmidt door Marcel Raadgreep bevat alles waar de liefhebber maar in geïnteresseerd kan zijn. foto GPD verschijnen van Ik krijg zo'n drang van binnen, de door Marcel Raad greep samengestelde bibliografie van het werk van Annie M.G. Schmidt. In haar voorwoord noemt Annie Schmidts biograaf Annejet van der Zijl haar 'de droom van iedere op rechte boekenteller'. 'Was ik biblio graaf/schrijft ze, 'dan zou ik haar ook willen hebben. En niet alleen omdat haar werk nog steeds zo le vend is dat haar uitgeverij jaar in jaar uit de een na de andere pracht uitgave op de markt kan brengen. Maar ook - en eigenlijk vooral - omdat er in haar oeuvre nog steeds zo veel te ontdekken valt.' De ontdekkingen van de biblio graaf kunnen wij in dit magistrale boek nu zelf mee ontdekken. En gelooft u mij, op iedere, schitte rend geïllustreerde pagina, valt iets bijzonders te vinden. Het eerste deel van het boek, Zelfstandige pu blicaties, dat een kleine honderd pagina's beslaat, opent met een door het alfabet bepaalde voltref fer: Abeltje. f 3,90 kostte dat in 1953 en in 1955, toen het vervolg, De A van Abeltje, verscheen, was het al aan zijn vierde druk toe. In 1980 kreeg het een nieuwe cover en nieuwe tekeningen van Thé Tjong-Khing en ging f 19,90 kos ten en in 2002 beleefde Abeltje in één band met De A van Abeltje zijn 29ste druk. In de bibliografie van Raadgreep wordt dit hele ver haal begeleid door de verschillen de covers van de verschillende edi ties, een waar feest. Nog mooier wordt het als je bij Hetfluitketeltje kijkt. Daar wordt per gedicht ook nog eens aangege ven op welke dag het in Het Pa rool heeft gestaan. Zo stond Het fluitketeltje in de krant van 22 ok tober 1949, De oren van Koning Maggelhaan verscheen op 7 janua ri 1950 en Dikkertje Dap op 3 juni 1950. Had ik toen Het Parool maar gelezen! Deze omvangrijke, meer dan drie honderd pagina's, op groot for maat (23x32cm) uitgegeven biblio grafie is één groot, enthousiasme rend avontuur. Alles staat erin. Ie dere cabarettekst kun je terugvin den, ieder reclame-uitgaafje, luis terhoeken, bibliofiele edities, verta lingen (Abelt'e, ili prikljucenaija gollandskogo mal'cika), tv-series, je kunt het niet bedenken of het is door Marcel Raadgreep nauwgezet in kaart gebracht. Het enige wat ik natuurlijk niet kon vinden, was wanneer het hoorspel Abeltje werd uitgezon den en of het boek nu op het hoor spel was gebaseerd of omgekeerd. Marcel Raadgreep. Ik krijg zo'n drang van binnen Bibliografie van het werk van Annie M.G. Schmidt De Wombat, 49,95 eu- door Mark Moorman I Dan Brown - The Lost Symbol. Bantam Press, 528 pag., 20,00 euro. De Nederlandse ver taling, Het Verloren Symbool, verschijnt eind oktober bij uit geverij Lüitingh, 22,90 euro. Zou de symboloog Robert Langdon een leu ke man zijn om op een feestje tegen te ko men? En dan niet de charmante Tom Hanks-versie van Langdon zoals we die kennen uit de film The Da Vinci Code en Angels and de mons, maar de hardcore codekraker uit de romans van Dan Brown. De man is een voetnotenmachi- ne die onder de meeste benarde omstandigheden zijn fenomenale kennen blijft delen met iedereen die maar in zijn buurt komt. Soms stuit hij op de grenzen van zijn kennis, zoals wanneer een Cl A-chef hem inschakelt om een runentekst te ontraadselen en hij moet constateren dat hij was blijven steken bij het Futhark, 'een derde-eeuws Teutoons runenschift'. The Lost Symbol is de derde Langdonthriller van Dan Brown, die van The Da Vinci Code sinds 2003 meer dan tachtig miljoen exemplaren heeft ver kocht. Geen wonder dat hij enigszins in een schrijfkramp terechtkwam. Maar nu het er is, kun nen de fans tot hun opluchting con stateren dat er in The Lost Symbol niets van een writer's block te mer ken is. Alles wat The Da Vinei Code tot iedereens favoriete boek in een vliegtuig maakte, is nog steeds aanwe zig in The Lost Symbol: een orerende Langdon, een diabolische plot, een hoofdstad (na Parijs en Rome, dit maal Washington) met vele verbor gen boodschappen, puzzels genoeg voor hele vakantie-eilanden vol met sudokufans en een rondleiding langs een aantal opmerkelijke, nieuwe we tenschappelijke inzichten. Vooral de eerste helft van het boek ontvouwt zich geheel volgens de blauwdruk van The Da Vinei Co de, waarbij het Louvre is vervangen door het Capi- tool, de losse hand van een ontvoerde vriend een gruwelijke aanwijzing lijkt en Albrecht Dürer de rol van Leonardo da Vinei speelt. En in de rol van Opus Dei zijn de Vrijmetselaars gecast, een merk- waardige herenclub die door Brown bloedserieus wordt genomen. The Lost Symbol is nog uitzinniger dan zijn voorgangers, met hier en daar zelfs een vleugje zelfspot, als in een gesprek dat Langdon halverwege een achtervolging met zijn uitgever voert, die wel eens wil weten waar de kopij blijft. En daar gaan we weer, ditmaal dwars door het Capitool, de Library of Con gres (dat zijn een boel voetnoten bij elkaar) en door de depots van The Smithsonian, in het gezelschap van een aantrekkelijke, vrouwelijke wetenschapper en achtervolgd door een maniak. Ditmaal geen zelfge- selende albino monnik, maar een zwaar geta toeëerde bodybuilder, die op zoek is naar de gehei me kennis van de mensheid, een soort weten schappelijke heilige graal. The Lost Symbol is met nekbrekende vaart geschreven, met slimme cliffhangers die je snel door het boek trekken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 18