13 jden. Mag dat? 'Het houdt een keer op' „De weg is van iedereen die zich aan de regels houdt." 150 I Meeste moeite met links afslaan Rob Stomphorst, Veilig Verkeer Nederland donderdag 24 september 2009 automobilisten hun opkomende be perkingen vaak op te vangen met aangepast rijgedrag. Ze rijden bij voorbeeld liever niet in het donker of bij slecht weer. „Een veelvoorko mend probleem bij senioren is stijf heid in de nek, wat het kijken over de schouder bemoeilijkt. Dat lost men vaak op door meer tijd te ne men voor een inhaalmanoeuvre. Dat kan heel goed, maar bij invoe gen naar de rechterrijstrook is die tijd er vaak niet, zeker niet nu die strook steeds voller raakt met vrachtverkeer." Automobilisten vanaf 70 jaar moe ten elke vijfjaar hun rijbewijs ver lengen. Een medische keuring maakt hiervan onderdeel uit, maar geen praktijktest. Lokale afdelingen van Veilig Ver keer Nederland (WN) zien een toe nemende belangstelling voor de zo genoemde Broem-cursussen, prak tijktrainingen voor oudere automo bilisten. Die zijn op vrijwillige ba sis. WN ziet niets in een wettelijke verplichting tot het volgen van der gelijke cursussen. „Daarmee wordt het enthousiasme van de deelne mers waarschijnlijk een stuk min der. Za werkt dat nu eenmaal in ons land met regeltjes. De cursisten die we nu krijgen staan tenminste open voor alle adviezen", aldus woordvoerder Rob Stomphorst van WN. De grote toename van oudere chauf feurs hoeft helemaal geen probleem te zijn, stelt de zegsman. „Het heeft vooral met respect te maken. Dat dwing je niet af met verplichte cur sussen. Het verkeer is een spel dat we met z'n allen moeten spelen. De weg is van iedereen die zich aan de regels houdt." Volgens verkeerspsycholoog De Waard houden ongemerkt al veel wegdeelnemers extra rekening met ouderen. „Bij fietsers zie je dat heel sterk, die improviseren op basis van het gedrag van medeweggebruikers. Ouderen zijn kwetsbaarder, dat voelt iedereen aan. Ook automobilisten gaan vaak al zelf aan de kant om een oudere te kunnen laten invoegen. We zijn ga lanter dan we denken, want de aan dacht gaat vaak naar de enkeling die zich asociaal gedraagt." Er zijn tal van maatregelen te beden ken om het voor ouderen wat aan genamer te maken in het huidige verkeer, concludeert SWOV. Bij voorbeeld door de infrastructuur aan te passen, zodat de verkeersdeel nemer meer tijd en informatie krijgt. Een voorbeeld daarvan is kruisingen zo inrichten dat links af slaande auto's beter zicht hebben op tegemoetkomend verkeer. Een aanpassing die ook prettig is voor jonge weggebruikers. Daarnaast kan techniek steeds meer menselijke functies ondersteunen. Zo zitten in steeds meer auto's parkeersensoren. Systemen die helpen bij het invoe gen, bij het binnen een rijstrook blij ven rijden of die waarschuwen voor botsingen zijn in ontwikkeling. Slimme electronica en boordcompu ters kunnen volgens De Waard zo wel jonge als oudere automobilis ten steeds beter helpen bij het voor komen van ongelukken. „We groeien toe naar centraal gestuurde systemen, die op afstand de positie van voertuigen regelt. Het wordt zo voor iedereen veiliger, ook voor de ouderen." Frans Tromp (75) verwacht nog heel lang te kunnen autorijden. Ze moeten alleen wat minder borden langs de weg zetten. foto Eveline van Elk Frans Tromp behaalde 55 jaar geleden zijn rijbewijs en sindsdien is het ver keer een stuk drukker geworden. „Maar dat is geen probleem, daar groei je in mee. Mijn ervaring is natuurlijk toegenomen. Als iedereen zich een beetje aan de regels houdt, dan is er weinig aan de hand." Want daar schort het aan, volgens de 75-jarige architect die jaarlijks nog zo'n 15.000 kilometer rijdt ('ik werk nog steeds'). Hij ziet het met lede ogen aan als hij in zijn Ford Focus C-Max onderweg is: „Fietsers komen van alle kanten, snelle jon gens komen snel voorlangs als er een klein gaatje is, noem maar op. De vraag is: rijden ouderen te langzaam of jongeren te snel?" Niet dat Tromp het eens is met alle regel- Gemiddelde schade op een WA-polis tjes. „Neem nou de wegwerkzaamheden. Voor mijn part moet ik 30 rijden om het leuk te houden voor de wegwerkers. Maar dan wel werken, hè. Hoe vaak rijd je er niet langs in slakkengang maar gebeurt er hele maal niets. Of dat je 's nachts naar Schiphol 100 moet rijden op een lege snelweg, ook zo iets." Ook Tromp ergert zich aan mensen die met 100 kilometer per uur op de snelweg voortsukkelen. Zelf rijdt hij meestal 120, soms 130. Niet harder, ook niet in Duits land, want dat vindt hij onverantwoord. „Er hoeft maar iets op de weg te liggen als je 160 rijdt en daar ga je." Dat heeft hij altijd gevonden, ook toen hij flink jonger was. Drie jaar geleden moest Tromp voor het Rijvaardigheid eerst een medische keuring ondergaan om zijn rijbewijs te kunnen verlengen. Hij kwam er zonder problemen door. „Bij mij werkt alles nog goed. Nee, dan die jongeren met hun keiharde muziek in de auto, die ho ren bijna niets." Fit is hij ook nog. Hij kan nog makkelijk met zijn romp naar links en rechts bewegen en over zijn schouders kij ken. Hij heeft de hoofdsteun van de passa giersstoel gehaald, om meer zicht te heb ben, maar dat heeft volgens hem niets met ouderdom te maken. „Vroeger had je die dingen niet." De medische keuring vindt hij een goede zaak. Maar het zou niet gebonden moeten zijn aan eeri bepaalde leeftijd. „Sommige mensen gaan op hun vijftigste al hard ach teruit." Namens de ouderenbond KBO, waarvoor Tromp zich vrijwillig inzet, deed hij onlangs mee aan een rijvaardigheidstest. Ook daar kwam Tromp makkelijk door heen. „Ik moest alleen wat meer letten op de borden. Maar ja, er staan er tegenwoor dig zo veel langs de weg." Dat hij op een gegeven moment wellicht zijn rijbewijs moet inleveren omdat autorij den niet meer verantwoord is, stemt Tromp nog niet somber. „Het houdt een keer op", stelt hij nuchter vast, „maar dat duurt bij mij nog wel even. ]e hebt ouderen die niet meer de snelweg opgaan, alleen nog stukjes rijden in de regio. Maar in een stad een rondje rijden is tegenwoordig misschien nog wel gevaarlijker dan een snelweg." per leeftijdscategorie per jaar 300 f 261 200fg 100 I 50 _1 0 1—169 146 111 HL liSP Volgens het opiniepanel van seniorenomroep MAX kent 65-plusser die 1;; zelf een gevaar vormt T;f in het verkeer 139 100 95 88 76 85 I H76- 90 medische keuring laten afhangen van lichamelijke conditie van automobilist medische keuring bij 70 jaar 27% 18-20 21-23 24-27 28-40 41-50 51-60 61-65 66-70 71-75 >76 infographic: AA/foto: ANP/bron:CBS, Verbond van Verzekeraars, Max Opinie Panel Automobilisten boven de 75 jaar hebben de meeste moeite met links af slaan op kruisingen, vooral als er geen verkeerslichten staan, zo blijkt uit on derzoek onder senioren door het wetenschappelijk instituut SWOV. Zij moe ten dan tegemoetkomend verkeer juist inschatten. Andere moeilijke situaties zijn: vinden van de juiste rijstrook voor links afslaan; oversteken van een kruispunt, met name kruisingen zonder verkeerslichten; rijden op een rotonde met meer dan een rijstrook; lezen van straatnaamborden; volgen van wegmarkeringen om het verloop van de rijstrook te weten; reageren op verkeerslichten. Daarnaast hebben senioren naarmate ze ouder worden steeds meer proble men met onduidelijke markingen op de weg, onvoldoende verlichting van kruispunten en smalle rijstroken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13