automobilisten Opa wil doorr 'Zelfvertrouwen belangrijk' 12 Door de vergrijzing neemt het aantal oudere automobilis ten fors toe. De vei ligheid hoeft daar helemaal niet on der te lijden, vin den verzekeraars en verkeers- deskun- digen. donderdag 24 september 2009 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl door Niek Opten en Martin Ruesink Hoe maken we pa dui delijk dat hij niet meer achter het stuur moet kruipen?" Er komt een moment dat deze vraag een hoofdrol gaat spelen bij kinderen met een bejaar de ouder die nog graag autorijdt. Ouderdom komt met gebreken en soms zijn die zo ernstig dat het risi co op brokken te groot wordt. Maar een rijbewijs is meer dan een rose papiertje of pasje. Niet meer kunnen rijden betekent voor veel ouderen het begin van een sociaal isolement. De komende decennia zullen steeds meer kinderen bezorgd zijn over het rijgedrag van hun bejaarde ouders. Het aantal 65-plussers zal in 2040 zijn verdubbeld tot 4,5 mil joen, 25 procent van de totale bevol king. Bovendien is het rijbewijsbe- zit onder 30-plussers nu veel hoger dan twintig of dertig jaar geleden. De vooroordelen over bejaarde chauffeurs zijn legio, maar veelal on terecht. Ouderen hebben een fors hoger risico om te overlijden in het verkeer, met name vanwege hun grotere fysieke kwetsbaarheid. Maar 75-plussers vormen in het verkeer geen groter gevaar voor anderen, vergeleken met andere leeftijdscate gorieën, zo blijkt uit onderzoek van SWOV, een onafhankelijk weten schappelijk instituut op het gebied van verkeersveiligheid. Ouderen lo pen vaker ernstig letsel op door een botsing met een andere automobi list, dan dat ze achter het stuur ern stige verwondingen veroorzaken bij een andere weggebruiker. Bij auto mobilisten onder de 25 jaar geldt het omgekeerde: zij veroorzaken va ker letsel bij anderen en raken zelf minder vaak gewond. Verzekeraars zijn niet ontevreden over 70-plussers achter het stuur. Zij veroorzaken duidelijk minder materiële schade aan anderen dan jongeren, zo blijkt uit de meest re cente cijfers van het Verbond van Verzekeraars. Verhaalt een 18-jarige gemiddeld 261 euro per jaar op zijn WA-polis, bij een 71-jarige is dat 90 en bij een 76-jarige 139 euro. „Rijvaardigheid is absoluut niet ge relateerd aan leeftijd", zegt verkeers- psycholoog Dick de Waard, univer sitair docent aan de Rijksuniversi teit Groningen. „Iemand van 50 kar een veel slechtere automobilist zijn dan een 90-jarige, je moet dat per individu bekijken. Daarom, zouden van mij ook jongere automobilisten regelmatig gekeurd mogen wor den." Volgens De Waard blijken oudere Theo Boersma (82) was opgelucht toen zijn vader stopte met autorijden rond diens tachtigste levensjaar. Zelf voelt hij zich nog zeker achter het stuur. Autorijden is voor hem 'geen in spanning, maar juist ontspan ning'. Theo Boersma zit al ruim een halve eeuw achter het stuur en dat blijft hij doen zolang het verant woord is. „Tot de dood erop volgt", zegt Boersma la chend, die het 'een ramp' zou vinden als hij niet meer zelf kan autorijden. „Maar als ik zelf aanvoel dat het minder wordt, of als ik me onzeker ga voelen, dan vind ik van me zelf dat ik moet stoppen. Maar ik ken dat ge voel nog niet." Hij maakt nog vrijwel elke dag een ritje in zijn vier jaar oude Peugeot 307, voor de boodschappen of een repetitie van zijn zangkoor. „Eigenlijk zit ik te veel in de auto, Rijbewijs- en autobezitters 65-74 jaar ook voor korte ritjes waarbij het niet zou hoeven. Maar ik rij gewoon erg graag. Ik ga ook regelmatig nog naar familie in an dere delen van het land. Een TomTom heb ik niet en daar heb ik ook geen behoefte aan. Ik ken de vaste routes allemaal uit m'n hoofd." Boersma voelt zich nog kiplekker achter het stuur, heeft nog nooit een ongeluk veroor zaakt en is niet van plan op een sukkeldraf je te gaan rijden. „Ik probeer me zoveel mo gelijk aan de maximumsnelheid te houden, vroeger reed ik nog wel eens iets harder. Ik rijd tegenwoordig met cruise control, dat is fantastisch. Je stelt gewoon 80 of 120 kilome ter per uur in en je hoeft je geen zorgen meer te maken over te hard rijden." Het verkeer is in de loop der jaren veel druk ker geworden, verder is er voor Boersma weinig veranderd. „Ik heb tegenwoordig een iets hogere auto dan vroeger, dat stapt wat makkelijker in, verder merk ik geen ver schil. Een automaat? Neuh, da's niks voor mij, ik moet wat te doen hebben." Hij voelt zich gezond en kwam de laatste medische keuring weer fluitend door. Toch neemt Boersma zich stellig voor niet hals starrig problemen te ontkennen als zijn rij vaardigheid gaat afnemen. „Mijn vader was ongeveer net zo oud als ik nu, toen het eigenlijk niet meer verant woord was dat hij nog reed. Hij werd ge woon onzeker achter het stuur, maar reed toch nog naar familie in andere delen van Rijbewijs- en autobezitters 75 jaar en ouder het land. Gelukkig heeft hij uiteindelijk zelf de beslissing genomen om te stoppen." Hij overweegt om eens mee te doen aan een speciale rijvaardigheidstest voor oude ren. „Vertrouwen is goed, maar controle is beter." Boersma heeft onlangs van nabij meege maakt dat leeftijd niet alles zegt over ie mands rijcapaciteiten. „Mijn kleinzoon had nog maar net z'n rijbewijs toen ze hem heb ben aangehouden wegens veel te hard rij den. Hij moest z'n rijbewijs inleveren. Ik ge loof dat-ie hem al weer terug heeft. Geluk kig. Tja, wat zeg je dan tegen zo'n jongen? 'Stom' natuurlijk." Overlijdensrisico Aantal verkeersdoden per miljard af gelegde kilometers tussen 2002-2006 '92 '93 '94 '95 '96 '97 '98 '99 '00 '01 '02 '03 '04 '05 '06 '07

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 12