wil ik in de haven blijven werken' ze in 19 Haven van Walsoorden heeft rijke geschiedenis Inspraak over plan Kop van de Noordstraat VERKOOP BIJ EXECUTIE Op donderdag 24 september 2009 des middags om 14:00 uur zal te CLINGE, aan de 's Gravenstraat 157, zulks ten laste van R.S. Burema in het openbaar worden verkocht: AUTOMOBIEL. MERK: LANCIA. TYPE: LYBRA SW.1.9TD. KLEUR: BLAUW. BOUWJAAR: 2000. De verkoop wordt gehouden op voor meld adres bij opbod, zonder opgeld en de toewijzing zal geschieden aan de meestbiedende tegen contante betaling. GGN Brabant, Gerechtsdeurwaarders en Incassospecialisten, Abeelstraat 1 5038 KE Tilburg, 088-9999 000, woensdag 23 september 2009 Z 'We zijn op de haven aangewezen. We kunnen gewoonweg niet 'Hulst heeft wel wat dingen vernieuwd, maar er moet zoveel meer ZOnder Austin Lion, Tradewind Walsoorden gebeuren Austin Lion, Tradewind Walsoorden foto Peter Nicolai door Harmen van der Werf Het is er niet aan af te zien, maar de haven van Wals oorden heeft een rijke ge schiedenis. Een haven waarvandaan eeuwen lang veerschepen naar Zuid-Beve land vertrekken, tot in 1943 de veerhaven van Perkpolder in ge bruik wordt genomen. Al in 1521 wordt voor het eerst mel ding gemaakt van een overzetveer van Kruiningen naar Walsoorden. Walsoorden blijft honderden jaren voor veel Oost-Zeeuws-Vlamingen de poort naar 'de overkant' en de rest van Nederland. Zeker als er in 1866 een treinverbinding komt op Zuid-Beveland. Het veer Walsoorden vaart op Hansweert. Reizigers kunnen van af Hansweert naar het spoorsta tion Vlake aan het Kanaal door Zuid-Beveland waar zij op de trein kunnen stappen. De provincie heeft inmiddels het veer overgenomen. De afstand tus sen Walsoorden en Hansweert is groot. Daarom wordt in 1940 beslo ten het veer te verleggen naar Perk- polder-Kruiningen. Wat in mei 1943 werkelijkheid wordt. Walsoorden houdt een haven, ook als veel haventjes met de Deltawer ken in de jaren zestig van de vori ge eeuw verdwijnen. In het kader van de Deltawerken wordt de ha ven van Walsoorden juist uitge breid. De haven ligt vlakbij de vaar geul in de Westerschelde. Passeren de zeeschepen geven af en toe pro blemen. Ze zuigen de haven leeg, waarna het water razendsnel terug komt. Nederlandse loodsen stellen zelfs voor om Walsoorden 'maar te sluiten', een voorstel zonder enig historisch besef door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Omwonenden mo gen in november hun zegje doen over de plannen voor de invulling van de Kop van de Noordstraat in Terneuzen. Wie er precies worden uitgenodigd en in welke vorm de inspraaksessie wordt gegoten, is volgens wethouder Frank van Hul- le nog niet helemaal duidelijk. Het plan moet leiden tot een nieu we en aantrekkelijke toegang tot hét winkelgebied van Terneuzen die tegelijkertijd een verbinding moet vormen met het nieuwe Schuttershof en omgeving. De ge heel gerenoveerde Kop van de Noordstraat krijgt woningen, win kels en horeca. Tijdens de besloten presentatie maandagavond voor de raad hoorde Van Hulle de nodi ge suggesties voor verbeteringen. Zo is ervoor gepleit om bestaande panden die nog van waarde zijn in te passen in de toekomstplannen. „De gemeenteraad heeft daarnaast benadrukt dat er een gezond finan cieel plaatje moet liggen. Dat was overigens al een uitgangspunt voor het college." De gemeente gaat nu eerst nog pra ten met verschillende belangheb benden, zoals eigenaren, detaillis ten in de omgeving en de heem kundige kring. - - - jr - V V Achterstallig onderhoud aan een kade van de haven van Walsoorden. foto Peter Nicolai gemeente Hontenisse die in 2001 is opgegaan in Groot-Hulst had volgens hem meer oog voor de ha ven. „De havenmeester woonde vroeger vlakbij." Toch wil Lion niet al te zeer klagen. „Tuurlijk kost een haven veel geld." En Hulst laat het volgens hem ook weer niet helemaal versloffen. „Er is een hoop gedaan de laatste ja ren." Lion noemt de aanleg van een nieuwe dam bij de scheeps werf van De Klerk. De bestrating is daar vernieuwd. Ook zijn er nieuwe elektrische kasten geko men. „Maar er moet nog meer ge beuren." De overslag in de haven van Wals oorden is beperkt en ook zijn er nauwelijks groeimogelijkheden. Toch liggen er, aldus Lion, elke dag wel schepen om te laden of te los sen. Bleijko Betonindustrie, dat een be drijfsterrein van zo'n dertien hecta re aan de haven heeft, is grootge bruiker. Bleijko, opgericht in 1930 door Jan Bleijenbergh, is sinds 1985 een dochteronderneming van het wijdvertakte betonconcern De Hoop in Terneuzen. De Hoop werkt in alle stilte en wil ook niets kwijt over de toekomst van de ha ven in Walsoorden. Een andere be langrijke gebruiker is de mouterij van Grolsch, waarvan de grote si lo's het beeld van de haven langs de Westerschelde bepalen. Ook die is onbereikbaar. Scheeps- en reparatiewerf De Klerk zit aan de westzijde van de haven en beschikt onder meer over een droogdok. Het bedrijf is in Walsoorden neergestreken, na dat het vanwege de Deltawerken uit Kruispolderhaven moest ver trekken. De eigenaar heeft geen zin nog eens te verkassen. Hij neemt het niet zo hoog op. „We zullen toch nog wel even vooruit kunnen. Ik ben nog geen vijfenzes tig jaar, laat staan zevenenzestig", verwijst hij naar het idee de AOW-leeftijd met twee jaar te ver hogen. Een dertigtal plezierbootjes ligt ook in de haven van Walsoorden en de enige overgebleven Zeeuws- Vlaamse mosselkotter, de Honte nisse 14, heeft er de thuisbasis. Pa trick de Bruyn is mede-eigenaar van het mosselkweekbedrijf Vanaf de Waddenzee laat hij per tele foon weten dat hij zeker niet weg wil uit Walsoorden. „Dat laat ik niet zomaar gebeuren. Want waar moeten we dan heen? Ja, als er in de veerhaven van Perkpolder voor ons schip een plekje komt, is het niet zo erg." Hulster wethouder De Vries noem de havenschap Zeeland Seaports als overnamekandidaat voor de ha ven. Directeur Hans van der Hart voelt zich overvallen. „Met ons is daarover nog geen contact opgeno men." Hulst lijkt niet veel kans te maken. „Als wij investeringen doen, willen we die terugverdie nen, met overslagactiviteiten of door gronduitgifte." Van der Hart zegt de situatie in Walsoorden on voldoende te kennen. „Maar", wijst hij naar 'de overkant', „de ontwikkeling van havenactivitei ten in de veerhaven van Kruinin gen bleek veel te kostbaar." Hulst is nog niet van het financiële blok aan het been af 'Met ons is nog geen contact opgenomen over OVemame Hans van der Hart, directeur Zeeland Seaports door Harmen van der Werf Wat er met de haven van Walsoorden ge beurt, is volstrekt ongewis. De ge meente Hulst wil er in elk geval vanaf. Wethouder Frans de Vries omschreef de haven eerder deze week als 'een financieel blok aan het been'. Niet zo vreemd. Een ha ven brengt altijd flinke kosten met zich mee.'Erg is dat niet, als er vol doende inkomsten tegenover staan. Maar Walsoorden is nu een maal geen druk bezochte haven. De overslag bedroeg in 2006 300.000 ton buikproducten. Ter vergelijking: Breskens was drie jaar geleden goed voor 700.000 ton overslag. Deze cijfertjes zeggen Austin Lion niets. Hij is eigenaar van Trade wind in Walsoorden, een bedrijf dat zeiljachten bouwt. „We produ ceren in het dorp zelf', verklaart Lion, „maar we moeten voor het uit water halen en te water laten van onze schepen naar de haven. We zijn erop aangewezen. We kunnen niet zonder." De haven is, stelt Lion, in één woord 'verouderd'. De voormalige V- ms^^SSSBKBBSBmU Goes Marconistraat 13 (0113) 22 41 03

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 67