wil
ik
in de haven blijven werken'
ze in 19
Haven van Walsoorden heeft rijke geschiedenis
Inspraak over plan Kop
van de Noordstraat
VERKOOP BIJ EXECUTIE
Op donderdag 24 september 2009 des
middags om 14:00 uur zal te CLINGE,
aan de 's Gravenstraat 157, zulks ten
laste van R.S. Burema in het openbaar
worden verkocht:
AUTOMOBIEL. MERK: LANCIA.
TYPE: LYBRA SW.1.9TD.
KLEUR: BLAUW. BOUWJAAR: 2000.
De verkoop wordt gehouden op voor
meld adres bij opbod, zonder opgeld
en de toewijzing zal geschieden aan
de meestbiedende tegen contante
betaling.
GGN Brabant, Gerechtsdeurwaarders
en Incassospecialisten, Abeelstraat 1
5038 KE Tilburg, 088-9999 000,
woensdag 23 september 2009
Z
'We zijn op de haven aangewezen. We kunnen gewoonweg niet 'Hulst heeft wel wat dingen vernieuwd, maar er moet zoveel meer
ZOnder Austin Lion, Tradewind Walsoorden gebeuren Austin Lion, Tradewind Walsoorden
foto Peter Nicolai
door Harmen van der Werf
Het is er niet aan af te zien,
maar de haven van Wals
oorden heeft een rijke ge
schiedenis.
Een haven waarvandaan eeuwen
lang veerschepen naar Zuid-Beve
land vertrekken, tot in 1943 de
veerhaven van Perkpolder in ge
bruik wordt genomen.
Al in 1521 wordt voor het eerst mel
ding gemaakt van een overzetveer
van Kruiningen naar Walsoorden.
Walsoorden blijft honderden jaren
voor veel Oost-Zeeuws-Vlamingen
de poort naar 'de overkant' en de
rest van Nederland. Zeker als er in
1866 een treinverbinding komt op
Zuid-Beveland.
Het veer Walsoorden vaart op
Hansweert. Reizigers kunnen van
af Hansweert naar het spoorsta
tion Vlake aan het Kanaal door
Zuid-Beveland waar zij op de trein
kunnen stappen.
De provincie heeft inmiddels het
veer overgenomen. De afstand tus
sen Walsoorden en Hansweert is
groot. Daarom wordt in 1940 beslo
ten het veer te verleggen naar Perk-
polder-Kruiningen. Wat in mei
1943 werkelijkheid wordt.
Walsoorden houdt een haven, ook
als veel haventjes met de Deltawer
ken in de jaren zestig van de vori
ge eeuw verdwijnen. In het kader
van de Deltawerken wordt de ha
ven van Walsoorden juist uitge
breid. De haven ligt vlakbij de vaar
geul in de Westerschelde. Passeren
de zeeschepen geven af en toe pro
blemen. Ze zuigen de haven leeg,
waarna het water razendsnel terug
komt. Nederlandse loodsen stellen
zelfs voor om Walsoorden 'maar
te sluiten', een voorstel zonder
enig historisch besef
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - Omwonenden mo
gen in november hun zegje doen
over de plannen voor de invulling
van de Kop van de Noordstraat in
Terneuzen. Wie er precies worden
uitgenodigd en in welke vorm de
inspraaksessie wordt gegoten, is
volgens wethouder Frank van Hul-
le nog niet helemaal duidelijk.
Het plan moet leiden tot een nieu
we en aantrekkelijke toegang tot
hét winkelgebied van Terneuzen
die tegelijkertijd een verbinding
moet vormen met het nieuwe
Schuttershof en omgeving. De ge
heel gerenoveerde Kop van de
Noordstraat krijgt woningen, win
kels en horeca. Tijdens de besloten
presentatie maandagavond voor
de raad hoorde Van Hulle de nodi
ge suggesties voor verbeteringen.
Zo is ervoor gepleit om bestaande
panden die nog van waarde zijn in
te passen in de toekomstplannen.
„De gemeenteraad heeft daarnaast
benadrukt dat er een gezond finan
cieel plaatje moet liggen. Dat was
overigens al een uitgangspunt
voor het college."
De gemeente gaat nu eerst nog pra
ten met verschillende belangheb
benden, zoals eigenaren, detaillis
ten in de omgeving en de heem
kundige kring.
- - - jr -
V V
Achterstallig onderhoud aan een kade van de haven van Walsoorden.
foto Peter Nicolai
gemeente Hontenisse die in 2001
is opgegaan in Groot-Hulst had
volgens hem meer oog voor de ha
ven. „De havenmeester woonde
vroeger vlakbij." Toch wil Lion
niet al te zeer klagen. „Tuurlijk
kost een haven veel geld." En
Hulst laat het volgens hem ook
weer niet helemaal versloffen. „Er
is een hoop gedaan de laatste ja
ren." Lion noemt de aanleg van
een nieuwe dam bij de scheeps
werf van De Klerk. De bestrating
is daar vernieuwd. Ook zijn er
nieuwe elektrische kasten geko
men. „Maar er moet nog meer ge
beuren."
De overslag in de haven van Wals
oorden is beperkt en ook zijn er
nauwelijks groeimogelijkheden.
Toch liggen er, aldus Lion, elke dag
wel schepen om te laden of te los
sen.
Bleijko Betonindustrie, dat een be
drijfsterrein van zo'n dertien hecta
re aan de haven heeft, is grootge
bruiker. Bleijko, opgericht in 1930
door Jan Bleijenbergh, is sinds
1985 een dochteronderneming van
het wijdvertakte betonconcern De
Hoop in Terneuzen. De Hoop
werkt in alle stilte en wil ook niets
kwijt over de toekomst van de ha
ven in Walsoorden. Een andere be
langrijke gebruiker is de mouterij
van Grolsch, waarvan de grote si
lo's het beeld van de haven langs
de Westerschelde bepalen. Ook
die is onbereikbaar.
Scheeps- en reparatiewerf De
Klerk zit aan de westzijde van de
haven en beschikt onder meer
over een droogdok. Het bedrijf is
in Walsoorden neergestreken, na
dat het vanwege de Deltawerken
uit Kruispolderhaven moest ver
trekken. De eigenaar heeft geen
zin nog eens te verkassen. Hij
neemt het niet zo hoog op. „We
zullen toch nog wel even vooruit
kunnen. Ik ben nog geen vijfenzes
tig jaar, laat staan zevenenzestig",
verwijst hij naar het idee de
AOW-leeftijd met twee jaar te ver
hogen.
Een dertigtal plezierbootjes ligt
ook in de haven van Walsoorden
en de enige overgebleven Zeeuws-
Vlaamse mosselkotter, de Honte
nisse 14, heeft er de thuisbasis. Pa
trick de Bruyn is mede-eigenaar
van het mosselkweekbedrijf Vanaf
de Waddenzee laat hij per tele
foon weten dat hij zeker niet weg
wil uit Walsoorden. „Dat laat ik
niet zomaar gebeuren. Want waar
moeten we dan heen? Ja, als er in
de veerhaven van Perkpolder voor
ons schip een plekje komt, is het
niet zo erg."
Hulster wethouder De Vries noem
de havenschap Zeeland Seaports
als overnamekandidaat voor de ha
ven. Directeur Hans van der Hart
voelt zich overvallen. „Met ons is
daarover nog geen contact opgeno
men." Hulst lijkt niet veel kans te
maken. „Als wij investeringen
doen, willen we die terugverdie
nen, met overslagactiviteiten of
door gronduitgifte." Van der Hart
zegt de situatie in Walsoorden on
voldoende te kennen. „Maar",
wijst hij naar 'de overkant', „de
ontwikkeling van havenactivitei
ten in de veerhaven van Kruinin
gen bleek veel te kostbaar." Hulst
is nog niet van het financiële blok
aan het been af
'Met ons is nog geen contact opgenomen over
OVemame Hans van der Hart, directeur Zeeland Seaports
door Harmen van der Werf
Wat er met de haven
van Walsoorden ge
beurt, is volstrekt
ongewis. De ge
meente Hulst wil er in elk geval
vanaf. Wethouder Frans de Vries
omschreef de haven eerder deze
week als 'een financieel blok aan
het been'. Niet zo vreemd. Een ha
ven brengt altijd flinke kosten met
zich mee.'Erg is dat niet, als er vol
doende inkomsten tegenover
staan. Maar Walsoorden is nu een
maal geen druk bezochte haven.
De overslag bedroeg in 2006
300.000 ton buikproducten. Ter
vergelijking: Breskens was drie jaar
geleden goed voor 700.000 ton
overslag.
Deze cijfertjes zeggen Austin Lion
niets. Hij is eigenaar van Trade
wind in Walsoorden, een bedrijf
dat zeiljachten bouwt. „We produ
ceren in het dorp zelf', verklaart
Lion, „maar we moeten voor het
uit water halen en te water laten
van onze schepen naar de haven.
We zijn erop aangewezen. We
kunnen niet zonder."
De haven is, stelt Lion, in één
woord 'verouderd'. De voormalige
V-
ms^^SSSBKBBSBmU
Goes Marconistraat 13 (0113) 22 41 03