Britten worstelen met illegalen II „Ze laten zich van de vrachtwagens vallen als blijkt dat die Frankrijk inrijden, in plaats van naar Engeland." dinsdag 22 september 2009 Charles Moustache door Carel Goseling Identiteitskaarten, zware straf fen voor werkgevers die illega len in dienst nemen en een elektronisch grenssysteem, dat vanaf eind 2010 95 procent van alle reinigers die Groot-Brittannië in of uit gaan, moet registreren. Zo wil de Britse regering de toe stroom van illegalen bestrijden. Hoeveel illegalen er in het land zijn, weet niemand. De overheid spreekt over 570.000, andere schat tingen van 750.000. Ze komen met vrachtauto's - die de overtocht ma ken per veerboot of door de spoor tunnel onder het Kanaal door - met vrachtschepen en soms, de rij keren onder hen, per vliegtuig. Met name de route vanuit Noord-Frankrijk is geliefd bij illega len. De Britten haalden in de eerste ne gen maanden van dit jaar 14.000 il legalen uit 400.000 vrachtwagens die via de tunnel kwamen. Ze ge bruikten daarvoor niet alleen speurhonden maar ook hartslagde tectoren en apparaten die CO. uit de ademhaling opsporen. De Britten nemen foto's en vinger afdrukken van illegalen die ze op pakken. En dragen ze, als ze via de Kanaaltunnel kwamen, over aan de Franse autoriteiten. Wat die met de betrokkenen doen, interes seert de Britten niet. Zo reageren ze laconiek op de Fran se aankondiging dat het ülegalen- kampement in Calais gesloten werd. „Dat is een zaak van de Fran se autoriteiten", aldus een woord voerder van het Britse grensagent- schap UKBA. In 2008 pakten de Britten 67.980 il legalen op. Zij werden het land uit gezet. De laatste tijd zetten de au toriteiten vooral in op het aanpak ken van werkgevers die illegalen te werk stellen. Vrijwel dagelijks vinden er inval len bij bedrijven plaats. De illega len hebben vooral laag betaalde baantjes. De meesten werken in de landbouw, de horeca en de schoonmaaksector. Werk waar voor Britten hun neus ophalen. Met de economische recessie stijgt het aantal Britse werklozen snel. Nu al is 7,9 procent (2,5 miljoen mensen) werkloos. Er wordt op ge rekend dat het aantal verder stijgt naar 3 miljoen. Daarmee bloeit de discussie wat te doen met de illega len opnieuw op. Het oppakken en verwijderen van alle illegalen zou 9,2 miljard euro kosten, zo heeft de regering laten berekenen. De operatie zou 34 jaar vergen. Legaliseren zou 'slechts' 1 miljard kosten. Boven dien krijgt de staat dan extra in komsten uit belastingen en sociale premies die de ex-illegalen gaan be talen. Probleem vormen echter de crite ria waaraan ze moeten voldoen om legaal te worden. Zo zouden ze aantoonbaar al vijf of zes jaar in Groot-Brittannië moeten verblij ven, geïntegreerd zijn in de samen leving, voor zichzelf en hun gezin kunnen zorgen en geen strafblad hebben. Critici menen echter dat een 'am nestie' voor een groot deel van de illegalen een fout signaal is. Het zou alleen nóg meer illegalen naar Groot-Brittannië lokken. Dat is wel gebleken toen Spanje en de VS probeerden het illegalenpro- bleem op te lossen door een legali seringsoperatie. De toestroom van illegalen ging daar gewoon door. Daarnaast zou legalisering van ille galen het Britse imago van een 'slap en zacht' land alleen maar be vestigen, stellen de critici. Het zou keihard aantonen dat het Britse im migratiebeleid een complete mis lukking is. Het illegale kamp bij Calais is ontstaan nadat het officiële kamp van het Rode Kruis bij Sangatte in 2002 werd gesloten. Van de 1500 bewoners van 'Ie jungle' zijn er inmiddels veel vertrokken. foto's Michel Spingler/AP Koken geschiedt op vuren, die in de winter ook de enige bron van warmte zijn. foto AP ||Épï

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 11