Britten
worstelen met
illegalen
II
„Ze laten zich van de vrachtwagens vallen als blijkt dat die
Frankrijk inrijden, in plaats van naar Engeland."
dinsdag 22 september 2009
Charles Moustache
door Carel Goseling
Identiteitskaarten, zware straf
fen voor werkgevers die illega
len in dienst nemen en een
elektronisch grenssysteem,
dat vanaf eind 2010 95 procent van
alle reinigers die Groot-Brittannië
in of uit gaan, moet registreren. Zo
wil de Britse regering de toe
stroom van illegalen bestrijden.
Hoeveel illegalen er in het land
zijn, weet niemand. De overheid
spreekt over 570.000, andere schat
tingen van 750.000. Ze komen met
vrachtauto's - die de overtocht ma
ken per veerboot of door de spoor
tunnel onder het Kanaal door -
met vrachtschepen en soms, de rij
keren onder hen, per vliegtuig.
Met name de route vanuit
Noord-Frankrijk is geliefd bij illega
len.
De Britten haalden in de eerste ne
gen maanden van dit jaar 14.000 il
legalen uit 400.000 vrachtwagens
die via de tunnel kwamen. Ze ge
bruikten daarvoor niet alleen
speurhonden maar ook hartslagde
tectoren en apparaten die CO. uit
de ademhaling opsporen.
De Britten nemen foto's en vinger
afdrukken van illegalen die ze op
pakken. En dragen ze, als ze via de
Kanaaltunnel kwamen, over aan
de Franse autoriteiten. Wat die
met de betrokkenen doen, interes
seert de Britten niet.
Zo reageren ze laconiek op de Fran
se aankondiging dat het ülegalen-
kampement in Calais gesloten
werd. „Dat is een zaak van de Fran
se autoriteiten", aldus een woord
voerder van het Britse grensagent-
schap UKBA.
In 2008 pakten de Britten 67.980 il
legalen op. Zij werden het land uit
gezet. De laatste tijd zetten de au
toriteiten vooral in op het aanpak
ken van werkgevers die illegalen te
werk stellen.
Vrijwel dagelijks vinden er inval
len bij bedrijven plaats. De illega
len hebben vooral laag betaalde
baantjes. De meesten werken in
de landbouw, de horeca en de
schoonmaaksector. Werk waar
voor Britten hun neus ophalen.
Met de economische recessie stijgt
het aantal Britse werklozen snel.
Nu al is 7,9 procent (2,5 miljoen
mensen) werkloos. Er wordt op ge
rekend dat het aantal verder stijgt
naar 3 miljoen. Daarmee bloeit de
discussie wat te doen met de illega
len opnieuw op.
Het oppakken en verwijderen van
alle illegalen zou 9,2 miljard euro
kosten, zo heeft de regering laten
berekenen. De operatie zou
34 jaar vergen. Legaliseren zou
'slechts' 1 miljard kosten. Boven
dien krijgt de staat dan extra in
komsten uit belastingen en sociale
premies die de ex-illegalen gaan be
talen.
Probleem vormen echter de crite
ria waaraan ze moeten voldoen
om legaal te worden. Zo zouden
ze aantoonbaar al vijf of zes jaar in
Groot-Brittannië moeten verblij
ven, geïntegreerd zijn in de samen
leving, voor zichzelf en hun gezin
kunnen zorgen en geen strafblad
hebben.
Critici menen echter dat een 'am
nestie' voor een groot deel van de
illegalen een fout signaal is. Het
zou alleen nóg meer illegalen naar
Groot-Brittannië lokken. Dat is
wel gebleken toen Spanje en de
VS probeerden het illegalenpro-
bleem op te lossen door een legali
seringsoperatie. De toestroom van
illegalen ging daar gewoon door.
Daarnaast zou legalisering van ille
galen het Britse imago van een
'slap en zacht' land alleen maar be
vestigen, stellen de critici. Het zou
keihard aantonen dat het Britse im
migratiebeleid een complete mis
lukking is.
Het illegale kamp bij Calais is ontstaan nadat het officiële kamp van het Rode Kruis bij Sangatte in 2002 werd
gesloten. Van de 1500 bewoners van 'Ie jungle' zijn er inmiddels veel vertrokken. foto's Michel Spingler/AP
Koken geschiedt op vuren, die in de winter ook de enige bron van warmte
zijn. foto AP
||Épï