'Naar de Randstad ga ik niet meer. Dat 141 zeeland Juist ouderen beseffen de gevaren op de weg Tankstation Ellemeet vreest faillissement Goeree wil ook duinovergangen gehandicapten Grotere behandelruimte dankzij lezers maandag 21 september 2009 s 'Als we deelnemers later terugzien, horen we vaak: 'wat ben ik blij dat jullie me naar een oogarts gestuurd hebben. Ik zie nu veel beter' john Prins, voorzitter VVN Schouwen-Duiveland door Martijn de Koning O jee, je mag hier maar dertig hè. Ik zit er alweer over heen hoor." De 77-jarige mevrouw Van de Velde uit Bruinisse houdt wel van een beetje doorrijden, blijkt zaterdag tijdens haar rijvaar- digheidstest in en rond Goes. Het ritje is onderdeel van de Broemcursus (Breed Overleg Ouderen en Mobiliteit), die de af deling Schouwen-Duiveland van Veilig Verkeer Nederland twee keer per jaar organiseert. De theo rielessen van de cursus worden in Zierikzee gegeven, maar voor het praktijkgedeelte wordt Goes opge zocht. „Schouwen-Duiveland is te bekend voor de deelnemers", ver klaart rij-instructeur Joop Kort uit Nieuwerkerk. Hij begeleidt de cur sisten tijdens hun praktijktest. „Bo vendien moeten de meesten regel matig in Goes zijn. Om naar het ziekenhuis te gaan bijvoorbeeld." Hoe je het ook wendt of keert: ouderen vormen een relatief ge vaarlijke doelgroep in het verkeer. Niet dat ze niet kunnen rijden, be nadrukt Kort. „Ze zijn best voor door Martijn de Koning ELLEMEET - Niet iedereen in Elle- meet is blij dat de tweede fase van de Recreatieverdeelweg de ver keersdruk in het dorp straks flink verminderd. P. Christianen vreest voor een faillissement van zijn tankstation Ellemeet aan de Kuijer- damseweg als het tracé tussen Ren- esse en de N57 bij Scharendijke in 2011 is aangelegd. Dat schrijft hij in een brief aan de gemeente Schou wen-Duiveland. De gemeente gokt er op dat er straks bijna de helft minder auto's door Ellemeet rijden. 'De dood steek voor ons tankstation', meent zichtig, maar langzaam kunnen er wat verkeerde gewoonten inslui pen. We zien bijvoorbeeld dat hun kijkwerk geleidelijk aan steeds minder wordt." Hoewel juist de mensen die zich voor de cursus aanmelden, zich be wust zijn van hun iets kwetsbaar dere positie. „De mensen die we écht willen hebben, zijn degenen die zeggen dat ze zo'n cursus niet nodig hebben. Maar die zie je hier natuurlijk niet." Voor alle deelnemers aan de test trekt Kort een uurtje uit. De rit be gint bij café Oranjeboom in 's- Heer Hendrikskinderen, waar hij de deelnemers eerst geruststelt. „Dit is geen les en ook geen exa men", vertelt hij mevrouw Van de Velde. „Ik zeg alleen hoe u moet rijden. En ik stuur u geen wegen in waar u niet in mag. Voor dat soort flauwigheden zijn we te vol wassen." Van de Velde, die bijna vijftig jaar haar rijbewijs heeft, wist dat eigen lijk al. „Acht jaar geleden heb ik de- Christianen. Ook de toekomst van de cafetaria en de autohandel, die Christianen op hetzelfde perceel verhuurt, ziet hij somber in. Hij vraagt van de gemeente 'een nette en passende oplossing'. Volgens wethouder Roel van der Wekken is Christianen in Zierik zee aan het verkeerde adres. „De provincie legt deze weg aan. Me neer moet daar zijn als hij wil pra ten over bijvoorbeeld compensatie in de vorm van verplaatsing." Wel is het mogelijk om planscha- de aan te vragen via de gemeente. Dat kan echter pas als, wanneer de weg er een poosje ligt, aantoonba re schade is geleden. ze cursus ook gedaan. Ik vond het wel weer eens tijd worden." Ze heeft meteen wat vragen. „In Goes heb je veel rotondes. Op de ene heeft een fietser voorrang, op de andere niet. Dat vind ik moeilijk." Kort springt er meteen op in en haalt twee plaatjes van rotondes te voorschijn, met een verklaring over kleur van de fietsstrook, voor- rangsregels en verkeersborden. „Al leen voor de rotondes in Zierikzee gaat dit niet helemaal op", zegt hij. „Die zijn een beetje vervelend." Dan stapt het duo in de auto van mevrouw Van de Velde. „Ik heb een mooi rondje voor je", zegt Kort. „Hier linksaf" Al gauw wordt duidelijk dat de cursiste een ervaren bestuurder is. Onderweg kletst ze er gezellig op los. „Tot twee jaar geleden reed ik regelma tig naar de Randstad", vertelt ze. „Maar nu niet meer hoor. Dat Prins Clausplein, daar word je niet goed van." Met de meeste andere wegen heeft ze weinig moeite. Sterker nog: Nee, leuk is het niet om oudere mensen na een Broemcursus aan te raden hun rijbewijs maar in te leveren. Het gebeurt zo af en toe een keer tje, vertelt John Prins van de afde ling Schouwen-Duiveland van Vei lig Verkeer Nederland. „Maar het moet nu eenmaal. Veiligheid gaat voor alles." Vaker gebeurt het dat deskundigen een minder ingrijpend advies ge ven. „De ogentest brengt nogal eens tekortkomingen bij mensen aan het licht", vertelt Prins. „We ra den ze dan dringend aan eens naar de oogarts of opticien te gaan. Als we ze dan later terug zien, horen we vaak: joh, wat ben ik blij dat jullie me dat verteld heb ben. Ik zie opeens veel beter." WN Schouwen-Duiveland geeft „Op stille tachtigkilometerwegen moet ik steeds op de meter kijken of ik niette hard ga." Onderweg praat ze met Kort over gezamenlijke kennissen ('O, dus de oom van mijn vrouw was een collega van uw man') en vertelt ze over haar rijverleden ('Ik heb exa men gedaan in een Ford Anglia. In één keer geslaagd; daardoor kostte het niet meer dan 250 gulden'). Mevrouw Van der Velde wordt eerst door Goes ge stuurd ('lastige rotonde, daar aan het begin'), dan door Kloetinge ('Hier ken ik het niet. Nog een echt dorp, hè') en vervol gens gaat het over de snelweg te rug naar het beginpunt. Daar is het tijd voor de eindbeoor deling. Kort oordeelt over vijftien punten. De meeste ervan zijn pro bleemloos in orde. „U kijkt bij het afslaan erg goed om u heen", com plimenteert hij zijn cursiste. „Er ontgaat u weinig." Een paar kleinigheidjes zijn er na tuurlijk wel. „Niet aarzelen als het licht groen is. Dan heeft u altijd voorrang." Mevrouw Van de Velde knikt. „Ik zal het in mijn hoofd prenten." twee keer per jaar de opfriscursus voor 55-plussers. De belangstelling is groot. „Per keer hebben we 25 tot 30 deelnemers", zegt Prins. „Laatst was er iemand van 94 jaar bij. We zien ook dat dezelfde men sen na een aantal jaar terugko men." De cursus bestaat uit theorie, be- wegingslessen, een schriftelijk exa men, een ogentest, een reactiesnel heidsproef en een rijvaardigheids- test. Na die laatste krijgt de deelne mer een schriftelijk advies van de rij-instructeur. „Iedereen mag zelf weten wat hij of zij daarmee doet", benadrukt Prins. „Wij mo gen niks opleggen." De meeste mensen slaan de goede raad ech ter niet in de wind, is zijn erva ring. „Juist ouderen beseffen wat de gevaren zijn." Cursiste mevrouw Van de Velde en SCHARENDIJKE - „Onze collega's op Goeree-Overflakkee zijn een beet je jaloers op ons," zegt Johan Bax van het Schouwen-Duivelands Platform voor mensen met een be perking. Vrijdag komt het Flakkees plat form naar strandpaviljoen Perry's bij Scharendijke om te praten over aanleg van rolstoelvriend elijke duinovergangen aan de kust van Goedereede. Bij het gesprek is een ambtenaar van het Schouws strandbeheer aanwezig. Op initia tief van het platform legde de ge meente Schouwen-Duiveland zes duinpaden aan - onder meer bij Perry's - waarover gehandicapten het strand kunnen bereiken. Voorzitter John Prins (VVN Schouwen-Duiveland): „De ogentest brengt nog al eens tekortkomingen bij mensen aan het licht." foto Dirk-Jan Gjeltema MIDDELBURG - Dankzij de PZC-lezers heeft de Zeeuwse vogel- en zoogdie- renopvang De Mikke in Middelburg een grotere quarantaineruimte en be handelkamer. Zaterdag werd die ruimte overgedragen. In 2008, toen de PZC 250 jaar bestond, besloot de krant om samen met de lezers een goed doel te steunen om zo iets terug te doen voor Zeeland. foto Ruben Oreel 'Ik heb examen gedaan in een Ford Anglia. Dat kostte 250 gulden' De 77-jarige cursiste mevrouw Van de Velde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 38