cu tuur 19
Zomer krijgt een staartje vol jazz
spanning in Middelburg Meer agendanieuws op onze
Tv-subsidie' Melancholie en obsederende agenda
voor vormgevers
en kunstenaars
Wim Helsen wint
cabaretprijs van
het seizoen
FESTIVAL Organisatie Jazz by the Sea heeft weinig meer te wensen
van
2 t/m 17 oktober 2009 www.festival-zvl.nl
JL website.
HILVERSUM - Het Fonds Beeldende
Kunsten, Vormgeving en Bouw
kunst trekt voor de komende twee
jaar 300.000 euro uit voor subsi
dies aan vormgevers en beeldend
kunstenaars die werk willen ma
ken voor Nederlandse televisiepro
gramma's.
Het doel is onder meer om een
groot publiek vertrouwd te laten
raken met de kwaliteit van de Ne
derlandse vormgeving en beelden
de kunst, aldus het fonds zaterdag.
Het fonds verstrekt een subsidie al
leen als de betrokken omroep het
zelfde bedrag op tafel legt. Er
komt een commissie die de subsi-
die-aanvragen beoordeelt.
AMSTERDAM - De Vlaming Wim
Helsen is dit jaar de winnaar van
de Poelifinario, de cabaretprijs
voor de theatermaker met het
meest indrukwekkende program
ma van het seizoen. Hij kreeg de
prijs voor zijn programma Het uur
van de prutser, maakte de Vereni
ging van Schouwburgen en Con
certgebouwdirecties (VSCD) giste
ren bekend. Alex Klaasen won de
Neerlands Hoop, de VSCD-caba-
retprijs voor de theatermaker met
het grootste toekomstperspectief,
voor zijn voorstelling Eindelijk al
leen. De cabaretiers kregen de prij
zen gisteren uitgereikt in De Klei
ne Komedie in Amsterdam.
door Jeanette Vergouwen
De reeks Zeven x Kamer
muziek (4X in Middel
burg en 3x in Goes) be
gon met een program
ma dat bestond uit composities
voor pianotrio die qua vorm onor
thodox waren. De werken, divers
van karakter, leverden romanti
sche, heftig geëmotioneerde en
vrolijke momenten op.
De Nottumo in Es van Schubert is
een suikerzoete nachtzang. De
zwoele melodie wordt enkele ma
len herhaald en tweemaal onder
broken door een ritmische passage
die onrustig klinkt, typisch Schu
bert met contrasterende emotione
le momenten. Het Atlantic Trio
speelde deze salonachtige muziek
correct en in een goed getimed rit
me.
Het Pianotrio nr. i in e van Sjosta-
kovitsj is totaal anders van karak
ter. Deze niet echt toegankelijke,
vrij smartelijke muziek vol emotie,
kent vreemde, soms pijnlijk aan
doende momenten. Overweldi
gend blijft echter de geweldige
spanning. Het Scherzo klonk on
rustig opgewekt en de felle streken
van de strijkers werden onder
streept door een ingewikkelde pia
nopartij. De Slavische melancholie
kwam vooral uit in het Largo.
Heerlijk die modulaties! De passa
ge, die doét denken aan het thema
uit het achtste strijkkwartet en
Kammersymfonie uoA, was van
een obsederende spanning. Deze
muziek is geweldig, juist door de
onverwachte wendingen en de ver
werking van de verschillende the
ma's. In het slotdeel klonk na een
MUZIEK
Kamermuziek Zeeland
Werken Franz Schubert, Dmitri
Sjostakovitsj en Antonin Dvorak.
Door The Atlantic Trio: Bas Ver-
heijden (piano), Vegard Nilsen
(viool) en Ansfried Plat (cello).
Gehoord vrijdag 18 september in
de Concertzaal in Middelburg.
onheilspellende passage weer het
etherisch thema uit het eerste
deel. De musici onderstreepten dit
cyclische element sterk.
In het Pianotrio in e opus 90 (Dum-
ky) van Dvorak werd erg keurig ge
speeld, de muziek kwam niet al
tijd sprankelend over. Een dumka
kan peinzend en dromerig klin
ken. Qua sfeer is de Dumka te ver
gelijken met de Duitse Traumerei
en de Ballade. De dumka heeft
zich geleidelijk ontwikkeld tot een
Oekraïns volkslied met het karak
ter van een wiegelied. Dvorak
koos voor de originele Slavische
vorm met zijn melancholische
sfeer die plotseling kan omslaan in
uitbarstingen van geestdrift. Het
Pianotrio bestaat uit zes Dumky
gebaseerd op Slavische melodieën
met steeds veranderende en grilli
ge gemoedstoestanden. De tempo
veranderingen en het veranderen
van toonaarden van majeur naar
mineur wekken de indruk van
spontaniteit en vrije improvisatie.
Jammer dat de vlotte dansante pas
sages vrij mechanisch en niet los
genoeg vertolkt werden.
Als toegift speelde het Trio nog
een werkje van Astor Piazzolla.
OP PAD
Middelburg
Prinsjesdagdebat.
Zeeuwse Bibliotheek, 20.00 uur.
FILMS
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, Ghosts of Girlfriends
Past: 20.0 u; De Storm: 20.00 u; Public
Enemies: 20.00 u; Ché: 20.30 uur;
GOES
Merral, De Storm: 13.45,16.15, 19.00,
22.00 u; A Perfect Getaway: 21.45 u; Har
ry Potter 6 (ov): 20.30 u; Public Enemies:
19.15 uur; The Hangover: 18.45 uur.
MIDDELBURG
Schuttershof, Effi Briest: 20.00 uur.
I OOSTBURG
Ledeltheater, Everl. Moments: 20.00 u..
TERNEUZEN
View, De storm: 20.30 uur; Pelham 1,2,3:
20.15 u; Ghosts of Girlfriends P.: 20.45 u.
VLISSINGEN
CineCity, Ice Age 3 (nl): 13.45 uur;
G-Force (nl): 13.45 uur; Prinses Lillifee:
13.45 uur; Heksje Lilly: 14.00 u; De Indi
aan: 14.00 u; Mega Mindy: 14.00 u; Sus-
ke Wiske: 14.00 u; Harry Potter 6 (ov):
15.45 u; Inglourious Basterds: 16.00,
21.30 u; De Storm: 16.15, 19.00, 22.20
u; My Sister's Keeper: 19.00 u; The Propo
sal: 19.00 u; The Other Man: 19.30 u;
Hangover: 19.30 u; Millenium: 21.30 uur;
The Final Destination: 22.00 u; Public Ene
mies: 22.00 u; f Pelham 1,2,3: 22.00 u.
maandag 21 september 2009
Met een krachtig 'Let's
Jazz' opende de Veer-
se wethouder Jan
Bostelaar vrijdaga
vond de 19de editie van Jazz by
the Sea. Het festivalterrein in Dom
burg stond toen al nokvol met een
publiek dat zich al snel daarna
door de New Orleans Syncopators
in een nostalgisch bed van Oude
Stijl Jazz liet onderdompelen. Een
officieel begin van een festival dat
die muzieksoort als visitekaartje
voert, maar gerelateerde zijspron
gen niet uit de weg gaat.
Zo kwam met regelmaat de jazz
muziek uit het Interbellum aan
bod en was in veel etablissemen
ten aan de Walcherse kust een
breed scala aan traditionele jazzstij-
len drie dagen lang te horen. Voor
enkele tienduizenden bezoekers
een weekend met de ideale combi
natie van zon, zee, strand en ge
makkelijk verteerbare muziek. Jazz
by the Sea verstaat de kunst om de
zomer een staartje te geven.
Ook in de Vlissingse St Jacobskerk
bleken zondag de duizend zitplaat
sen verre van voldoende. Gospel
koor Spirit of Gospel uit Enkhui
zen en The New Orleans Band kre
gen vanaf de eerste minuut ieder
een mee om er een vrolijke dienst
van te maken met de boodschap
dat muziek vaak meer teweeg
brengt dan woorden. Bijna tegelij
kertijd wisten de nog erg jonge Ba-
Domburg leunde dit jaar nog
zwaar op de verdienste van de vori
ge programmeur; Douwe Mulder.
Hij heeft achttien jaar lang aan het
gezicht van Jazz by the Sea ge
werkt en veel van zijn invloed en
contacten waren ook dit jaar nog
terug te horen. Het nadelige effect
van het vervallen in herhalingen
blijkt echter het publiek, dat gro
tendeels voor sfeer en herkenning
komt, niet weg te houden.
Voor de muziekliefhebber die
graag de grenzen van stijlen op
zoekt en uitdagingen wil, is het
wel zoeken naar de krenten in de
pap. Die zaten er toch ook dit jaar
weer tussen. Zo wist zangeres
Chris Peeters, die ook vorig jaar op
de affiche stond, opnieuw te ver
rassen.
Het tekende zaterdag de kwaliteit
die Peeters in huis heeft om terug
te komen met een totaal ander re
pertoire, passend in het jaren 30
en 40-thema. Ze bracht een afge
wogen verzameling van chansons
en musettes met een begeleiding
door de groep Audubon waarin ac
cordeonspeler Piet van Tienen de
muziek een bijzondere lading mee
gaf Chris Peeters liet horen dat ze
verschillende jazzgenres als een
bijna aangeboren gave lijkt te be
heersen. Dat ze in haar vertolkin
gen warmte kan leggen maakt de
muziek zowel authentiek als heel
persoonlijk.
sily Boys in Domburg met hun op
de gipsyjazz georiënteerde gitaar
stukken een even grote menigte te
verbazen met hun visie op de klas
siekers.
Voorzitter en ad-interim program
meur Wim de Jong van Stichting
Jazz by the Sea heeft wat sfeer en
feest betreft niet meer zoveel te
wensen. „Onze wensen gaan meer
richting verjonging van zowel me
dewerkers als muzikanten en een
uitbreiding van de festivallocaties.
Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als
ook Noord-Beveland aansluit. Dit
jaar hebben we al meer speelplek
ken in Vlissingen en is ook Middel
burg van de partij. Hoe meer er
meedoen hoe meer er mogelijk is.
Dan kan ook de programmering
nog een kwalitatieve injectie krij
gen met bijvoorbeeld aanspreken
de namen."
Het programma in met name
De Basily Boys wisten tijdens Jazz by the Sea in Domburg meningeen te verbazen met hun visie op de klassiekers.
foto Lex de Meester
NATIONAAL ORKEST VAN BELGIË
Duo Bilitls (harp/zang)
Vittorio Ghielmi (gamba) e.a.
RESIDENTIE ORKEST
Gratis familieconcert j Martin Oei
Clazz in Zeeland (Première) Clazz Ensemble
EUROPEAN UNION CHAMBER ORCHESTRA
Ars Antiqua Austria Gunar Letzbor
Hagai Shaham (viool) Arnon Erez (piano) I Raphael Wallfisch (cello)
WEST DEUTSCHE RUNDFUNKORCHESTER KÖLN
Openingsconcert 2/10 en Residentie orkest 10/10 in het Scheldetheater;
kaartenvia0115-69 55 55info@scheldetheater.nl
Alle overige concerten via Theater Exploitatie Zeeland
0900 33 000 33 zts@zeelandnet.nl