jdtfV ■PI- Club Med is een van de bedenkers van all-inclusive- reizen. Maar een goed idee vindt navolging en Club Med verloor zijn glans. Meer luxe moet redding bieden. Bregje Lampe ging loungen op niveau. «S^lpp •-£ e man die Club Med moet redden, heet Henri Giscard d'Estaing. Of we hem bij zijn voornaam willen noe men, want aan achterna men doen ze niet bij Club Med. Dus heet de zoon van de voormalige Franse president voor gasten en personeel gewoon Henri. Na een carrière bij Evian en Danone kwam hij in 2002 aan het hoofd van Club Med, dat op dat moment niet goed wist welke kant uit te gaan op de toeristische markt. In 2004 gooide Henri het roer om. Hij veranderde het bedrijf tot een aanbieder van exclusieve luxereizen. Club Med verkoos onder zijn lei ding kwaliteit boven kwantiteit. Oubollige vakantiedeuntjes en aftandse hutjes werden vervangen door hippe loungemuziek en chi que vrijstaande huisjes. Met succes. Nog niet zo lang geleden meldde Club Med dat de Franse reisorganisator er weer bovenop is. Dat nieuws werd gebracht in een van de kroonjuwelen van de nieuwe koers: Punta Cana, een vakantiedorp met vier drietan den (Club Med-taal voor vier sterren) in de Dominicaanse Republiek. Gekleed in casual chic en met een brede glimlach ontvangt Henri ons in een vrij staande villa op het strand in Punta Cana. Alles rondom ons straalt het nieuwe Club Med-gevoel uit. De loungebanken op het ter ras, de flatscreens op de kamers, de coquil les op het buffet, de restauranttafels onder strakgespannen witte zeilen, de buiten douches: allemaal ijkpunten van moderne rijkdom. „Het is belangrijk ons te onderscheiden van de concurrentie", legt Henri uit. „Wij zijn 'niet de grootste speler op de toeristische markt. We zijn te klein om mee te kunnen in massatrends. Daarom presenteren wij ons nadrukkelijk als een wereldwijde specia list in vriendelijke, multiculturele all- inciusivevakanties in het hogere marktseg ment." Club Med investeerde in zes jaar meer dan 1 miljard euro. Zo'n 70 procent van de va kantiedorpen werd gerenoveerd, 50 com plexen werden gesloten en 25 nieuwe ge bouwd. De bedoeling is dat dit jaar de helft van de dorpen als drie drietanden in te scha len en de andere helft als vier of zelfs vijf drietanden. Dit jaar zijn er meer dorpen met vier dan met drie drietanden. De prijs voor een week vakantie in Club Med steeg intussen wel navenant. In het hoogseizoen beginnen de prijzen bij 1.800 euro per persoon per week. Maar de duurde re en meer luxueuze formule schrikt de klanten (GM's, Gentils Membres in Club Med-taal) niet af Integendeel: het afgelopen jaar steeg de omzet met ruim 7 procent. Ver mogende klanten vormen momenteel 45 procent van de klandizie, ten opzichte van 24 procent in 2003. „Er zijn genoeg mensen met geld. Daar wil len wij ons op richten. Voordat we beslisten het roer om te gooien, waren we de duurste in de middenmoot, nu zijn we de toeganke- lijkste in het hogere marktsegment. Daar ligt onze ambitie. We hebben bijvoorbeeld de strategie voor families flink aangescherpt in het hogere segment. We hebben onge veer evenveel klanten als een paar jaar gele den, maar ze besteden veel meer", weet Henri. Inspelend op de wensen van de klanten, zijn veertig dorpen uitgerust met een beau ty- en wellnesszone. Tegen forse bijbetaling kan de bezoeker zich hier diverse schoon heidsbehandelingen en massages laten wel gevallen. Bij de vernieuwing heeft Club Med opti maal kunnen profiteren van de uitgelezen locaties. Henri: „We zijn lang geleden begon nen met onze activiteiten. In de begintijd konden we de beste locaties kiezen, plaat sen die nu voor velen buiten bereik liggen. Die locaties zijn niet alleen uitzonderlijk van ligging - kijk naar Punta Cana - maar ook zeer uitgestrekt. Een hotel kan mis schien 5 hectare bieden, wij 20. Dat zijn de schatten die we hebben geërfd van het oude Club Med." Ook al is Club Med tegenwoordig een en al luxe, de Teisclub' houdt vast aan zijn reputa tie als organisator van gezellige vakanties. De GO's (Gentils Organisateurs, jongeren die de gasten vermaken als sportinstructeur of kindermeisje) bestaan nog steeds. Zij zijn het die de Franse touroperator van het klas sieke hotelwezen onderscheiden. En elke avond worden de gasten getrakteerd op shows. Als de zon allang onder is, viert de hoogste baas van Club Med de tropische avond mee. Op het loungeterras met uit zicht over zee klinkt muziek. Even later staat monsieur Henri op de dansvloer. www.clubmed.nl Reageren? redactie.reizen@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 69