vragen niet 7 spectrum SHU ift de gemoederen )e discussie over Westerschelde laait ken Vlamingen en tegen het vraagstuk aan? Zaterdag 19 september 2009 botsen drag afgesloten. Waarom houdt Nederland zich daar dan niet aan? Afspraak is af spraak." Axel Annaert weet dat dit veel Vlamingen - 'ook de volkse' - dwarszit. „Wij hebben op verzoek van Nederland ingestemd met een tracé voor de hogesnel heidslijn van Antwerpen naar Breda. Vlaanderen wilde dat liever niet, maar heeft die afspraak wel op tijd uitgevoerd. Daarvoor is veel grond onteigend. 'Zie je wel, wij doen wat is afgesproken en wat doet Nederland?', hoor je nu van velen." Woordvoerder Eddy De Bondt van de Ho gere Zeevaartschool kent Zeeland goed. Hij is in het Verdronken Land van Saef- tinghe geweest en de naastgelegen, te ont- polderen Hertogin Hedwigepolder. „Zo veel vragen wij toch niet?", wijst hij op de omvang van de Hertogin Hedwigepolder (ruim 300 hectare). „En is Zeeland vroeger niet één schorrengebied geweest?" Dat de haven van Rotterdam achter het vertragen van de verdieping zou zitten, kunnen de zeevaartdocenten zich niet voorstellen. Dirk Vandermeersch durft de stelling aan dat Rotterdam juist baat heeft bij een goede bereikbaarheid van de Ant werpse haven. „Tussen Antwerpen en Rot terdam is zoveel trafiek. De havens verster ken elkaar." En is Zeebrugge voor diepste kende schepen een alternatief voor Ant werpen? Mare Vervoort, docent en onder zoekscoördinator, wijst dat idee direct van de hand. „Antwerpen is een logistiek knooppunt, met kanaal-, trein- en wegver bindingen naar alle windstreken. Zeebrug ge is een heel andere haven." Uit alles spreekt liefde voor Antwerpen bij de zee vaartdocenten. Het verleden bezwaart hen niet Het gaat hen om de toekomst. Bart Martens, gemeenteraadslid in Antwer pen en Vlaams parlementslid voor de so ciaal-democratische partij SP.A, legt meer nadruk op het verleden. „Twee collectieve geheugens botsen", zoekt hij een oorzaak voor de huidige patstelling. „In het Vlaam se collectieve geheugen huist de afsluiting van de Westerschelde door de Nederlan ders als een trauma. Het collectieve geheu gen in Zeeland is getekend door de waters noodramp van 1953." Het bijzondere is, volgens Martens, dat met de eind 2005 tussen Vlaanderen en Ne derland afgesloten Scheldeverdragen juist is geprobeerd afstand te nemen van het be laden verleden. „Op voorspraak van Neder land is gekozen voor een allesomvattende benadering van alle Westerschelde-vraag- stukken; de bereikbaarheid van de Ant werpse haven, de natuurlijkheid van het gebied en de veiligheid. Vlaanderen was alleen vragende partij voor de verdieping, maar heeft ingestemd met die brede bena dering naar Nederlands poldermodel. De teneur is nu in Vlaanderen dat wij ons steeds maar schikken naar de Nederlandse wensen." Het verdrag 'integraal uitvoeren' is de enige oplossing, oordeelt Martens. Hij toont begrip voor de Zeeuwse emoties, met het trauma van de watersnoodramp van 1953 op het netvlies. „Maar het cyni sche is dat door ontpoldering de veiligheid niet afneemt. Integendeel." Opmerkelijk is dat Martens in 1997 nog tegen een tweede verdieping van de Westerschelde was, als medewerker van de Vlaamse milieuorgani satie Bond Beter Leefmilieu. „Toen was er geen goed natuurherstelprogramma, nu is dat er wel, althans in de oorspronkelijke Scheldeverdragen van eind 2005." door Harmen van der Werf Zie je wel, die Hollanders zijn niet te vertrouwen. Toen niet, bij de afsluiting van de Westerschelde na de Val van Antwerpen in 1585. En nu niet, met de verdieping van de Wester schelde. Zo'n stemming hangt er woensdag tijdens een gesprek met vier docenten, een jonge, net afgestudeerde zeevarende en de woord voerder van de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen. Al te veel terugkijken willen zij trouwens niet. „Op school hebben we er les over gehad", vertelt Olivier Vandermeersch die zojuist zijn diploma in ontvangst heeft genomen, „dat Nederland eeuwenlang de Wester schelde heeft afgesloten voor scheepvaart op Antwerpen. Maar dat was maar een klein onderdeel van de geschiedenisles." Axel Annaert, docent nautische wet, her kent dat. „Het gaat ons wat betreft de ver dieping ook niet om het verleden. Al zul len we dat ook weer niet vergeten", stelt hij met een glimlach op zijn gezicht vast. „Deze discussie gaat over de toekomst", voegt Rowan van Schaeren, assistent nau tische wet, toe, „over de toekomst van de Antwerpse haven, nee, van de ganse Vlaamse economie. Komt die verdieping er niet, dan hypothekeren wij de toekomst voor onze kinderen, kleinkinderen en ach terkleinkinderen." Docent Dirk Vandermeersch valt zijn colle ga bij en maakt zich oprecht boos over de opstelling van Nederland. „Bij jullie is een mondelinge afspraak toch rechtsgeldig? Over de verdieping is zelfs een heus ver- cop westerschelde en en video's debat@pzc.nl dag 5 oktober iddelburg .00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 55