vragen
niet
7 spectrum
SHU
ift de gemoederen
)e discussie over
Westerschelde laait
ken Vlamingen en
tegen het
vraagstuk aan?
Zaterdag 19 september 2009
botsen
drag afgesloten. Waarom houdt Nederland
zich daar dan niet aan? Afspraak is af
spraak." Axel Annaert weet dat dit veel
Vlamingen - 'ook de volkse' - dwarszit.
„Wij hebben op verzoek van Nederland
ingestemd met een tracé voor de hogesnel
heidslijn van Antwerpen naar Breda.
Vlaanderen wilde dat liever niet, maar
heeft die afspraak wel op tijd uitgevoerd.
Daarvoor is veel grond onteigend. 'Zie je
wel, wij doen wat is afgesproken en wat
doet Nederland?', hoor je nu van velen."
Woordvoerder Eddy De Bondt van de Ho
gere Zeevaartschool kent Zeeland goed.
Hij is in het Verdronken Land van Saef-
tinghe geweest en de naastgelegen, te ont-
polderen Hertogin Hedwigepolder. „Zo
veel vragen wij toch niet?", wijst hij op de
omvang van de Hertogin Hedwigepolder
(ruim 300 hectare). „En is Zeeland vroeger
niet één schorrengebied geweest?"
Dat de haven van Rotterdam achter het
vertragen van de verdieping zou zitten,
kunnen de zeevaartdocenten zich niet
voorstellen. Dirk Vandermeersch durft de
stelling aan dat Rotterdam juist baat heeft
bij een goede bereikbaarheid van de Ant
werpse haven. „Tussen Antwerpen en Rot
terdam is zoveel trafiek. De havens verster
ken elkaar." En is Zeebrugge voor diepste
kende schepen een alternatief voor Ant
werpen? Mare Vervoort, docent en onder
zoekscoördinator, wijst dat idee direct van
de hand. „Antwerpen is een logistiek
knooppunt, met kanaal-, trein- en wegver
bindingen naar alle windstreken. Zeebrug
ge is een heel andere haven." Uit alles
spreekt liefde voor Antwerpen bij de zee
vaartdocenten. Het verleden bezwaart hen
niet Het gaat hen om de toekomst.
Bart Martens, gemeenteraadslid in Antwer
pen en Vlaams parlementslid voor de so
ciaal-democratische partij SP.A, legt meer
nadruk op het verleden. „Twee collectieve
geheugens botsen", zoekt hij een oorzaak
voor de huidige patstelling. „In het Vlaam
se collectieve geheugen huist de afsluiting
van de Westerschelde door de Nederlan
ders als een trauma. Het collectieve geheu
gen in Zeeland is getekend door de waters
noodramp van 1953."
Het bijzondere is, volgens Martens, dat
met de eind 2005 tussen Vlaanderen en Ne
derland afgesloten Scheldeverdragen juist
is geprobeerd afstand te nemen van het be
laden verleden. „Op voorspraak van Neder
land is gekozen voor een allesomvattende
benadering van alle Westerschelde-vraag-
stukken; de bereikbaarheid van de Ant
werpse haven, de natuurlijkheid van het
gebied en de veiligheid. Vlaanderen was
alleen vragende partij voor de verdieping,
maar heeft ingestemd met die brede bena
dering naar Nederlands poldermodel. De
teneur is nu in Vlaanderen dat wij ons
steeds maar schikken naar de Nederlandse
wensen." Het verdrag 'integraal uitvoeren'
is de enige oplossing, oordeelt Martens. Hij
toont begrip voor de Zeeuwse emoties,
met het trauma van de watersnoodramp
van 1953 op het netvlies. „Maar het cyni
sche is dat door ontpoldering de veiligheid
niet afneemt. Integendeel." Opmerkelijk is
dat Martens in 1997 nog tegen een tweede
verdieping van de Westerschelde was, als
medewerker van de Vlaamse milieuorgani
satie Bond Beter Leefmilieu. „Toen was er
geen goed natuurherstelprogramma, nu is
dat er wel, althans in de oorspronkelijke
Scheldeverdragen van eind 2005."
door Harmen van der Werf
Zie je wel, die Hollanders zijn
niet te vertrouwen. Toen
niet, bij de afsluiting van de
Westerschelde na de Val van
Antwerpen in 1585. En nu
niet, met de verdieping van de Wester
schelde.
Zo'n stemming hangt er woensdag tijdens
een gesprek met vier docenten, een jonge,
net afgestudeerde zeevarende en de woord
voerder van de Hogere Zeevaartschool in
Antwerpen. Al te veel terugkijken willen
zij trouwens niet.
„Op school hebben we er les over gehad",
vertelt Olivier Vandermeersch die zojuist
zijn diploma in ontvangst heeft genomen,
„dat Nederland eeuwenlang de Wester
schelde heeft afgesloten voor scheepvaart
op Antwerpen. Maar dat was maar een
klein onderdeel van de geschiedenisles."
Axel Annaert, docent nautische wet, her
kent dat. „Het gaat ons wat betreft de ver
dieping ook niet om het verleden. Al zul
len we dat ook weer niet vergeten", stelt
hij met een glimlach op zijn gezicht vast.
„Deze discussie gaat over de toekomst",
voegt Rowan van Schaeren, assistent nau
tische wet, toe, „over de toekomst van de
Antwerpse haven, nee, van de ganse
Vlaamse economie. Komt die verdieping
er niet, dan hypothekeren wij de toekomst
voor onze kinderen, kleinkinderen en ach
terkleinkinderen."
Docent Dirk Vandermeersch valt zijn colle
ga bij en maakt zich oprecht boos over de
opstelling van Nederland. „Bij jullie is een
mondelinge afspraak toch rechtsgeldig?
Over de verdieping is zelfs een heus ver-
cop
westerschelde
en en video's
debat@pzc.nl
dag 5 oktober
iddelburg
.00 uur