Wel van het emotionele soort spectrum 4 Zaterdag 19 september 2009 'Je dierbare bezittingen, waar ze heen gaan, je weet het niet. Zal iemand ze ooit nog zo liefhebben?' Hans Warren verzamelde niet-westerse kunst. Het Zeeuws Museum in Middelburg toont een deel van zijn collectie. door Jan van Damme I n de dagboeken wemelt het van de liefdesver klaringen. Aanvankelijk zijn ze gericht aan jon ge heren. Naarmate de tijd voortschrijdt kan de schrijver alleen nog maar dromen van die strakke lijven. Het is, als je de eerdere dagboek delen in herinnering roept, alsof Hans Warren zijn liefde beetje bij beetje richting kunst verplaatst. Hij vat een diepe genegenheid op voor niet-westerse beel den en maskers, hij wordt een echte verzamelaar, maar dan wel één van het emotionele soort. Zo typeert Caroline van Santen van het Zeeuws Mu seum hem in elk geval. Zij stelde de expositie samen met ongeveer 125 beelden, afkomstig uit vooral West-Afrika, Indonesië, China, Thailand en Birma - tegenwoordig Myanmar. „Je ziet de passie, omdat hij juist geen afgewogen verzameling opbouwde. Meest al richten verzamelaars zich op een bepaalde cultuur of een bepaald land. Warren niet. Als je een algeme ne noemer zoekt, dan zou je kunnen zeggen dat alle beelden een zekere strakheid hebben: strakke vor men, strakke lijnen, en vaak kijken ze op een bepaal de, bijna betoverende manier. Daaraan zie je dat Hans Warren puur op schoonheid verzamelde en. kocht." Wat haar verder opvalt is dat Warren niet van reizen hield. De meeste collectioneurs zijn gepassioneerde globetrotters, die niet kunnen wachten om naar het land van hun verzamelwoede af te reizen. De Zeeuw se dichter daarentegen zat liever thuis aan het Pykes- weegje bij Goes, omringd door zijn boeddha's en to venaars. Hij deed zijn vondsten vooral op veilingen en in galeries in Nederland. Adriaan van Dis was bevriend met Warren en be schrijft in de catalogus die bij de expositie verschijnt, hoe de dichter en zijn vriend Mario Molegraaf in hun arbeidershuisje bivakkeerden. „De heren leefden en werkten met hun kunst. Op Hans' schrijftafel hiel den minstens drie beelden de wacht, en er lagen muntjes naast zijn schrift, waaronder zijn favoriete 'Julianus de afvallige'. Elk voorwerp had een naam en een geschiedenis. Tijdens een rondgang langs de schatten vlogen jaartallen en feiten je om de oren. Bij een boeddha ging het om zijn lach, zijn kin, of de stand van zijn hand - niet om de mensen die er gens verweg met Boeddha leefden. Een masker uit In donesië werd in detail ontleed, maar de dragers ach ter het masker speelden geen rol - tenzij het vermaar de verzamelaars waren." In het dagboek over de jaren 1998-2000, dat volgende week in Middelburg wordt gepresenteerd, is de kunst steeds dichtbij. Op 18 september 1999: 'Vandaag is het negen jaar geleden dat het Thaise beeldje van moeder en kind hier op wonderbaarlijke wijze uit Mons arriveerde. Ik ben erop gesteld, M. vindt het een horreurtje. Maar ik hoop dat hij het later met res pect zal behandelen, het een plaatsje, een toekomst zal bezorgen.' Die wens is in elk geval uitgekomen. Molegraaf leeft nog steeds in de verzameling. Geheim Dagboek, deel 21,12 augustus 1999: 'Al die mooie dingen, vrij en warm in de zon, geen vitrine eromheen, zo aan te ra ken, levend, wat een weelde. Later, misschien na mij, na M., komen die voorwerpen in vitrines, ze zullen waarschijnlijk nog wel worden bekeken maar niet meer worden liefgehad.' Expositie: Verre werelden - De verzameling van Hans Warren - van 26 sept. t/m 31 jan. 2010 in het Zeeuws Museum in Middelburg. Catalogus: €22,50. Loma-masker, met kleding van luipaardvel en leeuwen manen, en muts met kaurischelpen. Afkomstig uit Libe ria. Het masker was eigendom van het Poro-genoot- schap en werd gebruikt bij rituelen. Hans Warren kocht het op 5 maart 2000. Hans Warren in zijn huis aan het Pykesweegje bij Goes, gefotografeerd op 19 augustus 1996. foto Wim Helm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 52