Geslaagde sprong naar A-locatie W SUIKER WAAR, het hippe zusje van de Wereldwinkel 'Ik vind Max Havelaar niet de lekkerste koffie die ik kan kopen, j j dus koop ik die niet Jan-Willem Grievink, FoodServIce Instituut Nederland «WERELD iWINKEL De grootste Wereldwinkel - qua omzet - is sinds begin 2007 gevestigd in de bin nenstad van Den Bosch, in de drukbezochte Vughterstraat. Daar voor zat de winkel in een iets ver- deropgelegen pand van de Zusters van Jezus, Maria en Jozef, die geen huur vroegen. Het werd te klein en toen de zusters het zelf weer wilden hebben, besloten voorzit ter Cees Bout en zijn stichting de grote stap te wagen: naar een A-lo catie met een winkeloppervlak van 80 vierkante meter waar eerst een ter ziele gegane Fair Trade Shop zat, en waar jaarlijks 45.000 euro huur op tafel moet komen. Een gedurfde stap, want de winkel had op dat moment een omzet van 150.000 euro. Het bleek ook een geslaagde stap, want dit jaar moeten de boeken als het even kan sluiten bij een omzet van 400.000 euro, vijf keer zo veel als een gemiddelde Wereldwinkel. „De grote sprong voorwaarts", noemt Bout de verhuizing. De kans ook om definitief af te reke nen met het 'geitenwollensokken- imago'. „Daar zijn we helaas nog niet helemaal vanafzegt Jolanda Goris, die als enige betaalde kracht de ongeveer dertig vrijwilligers die de winkel draaien begeleidt. „Ge lukkig hebben wij hier relatief veel vrijwilligers die niet alleen een middag maar meerdere dagen in de week komen werken. Dan kun je na verloop van tijd spreken van ervaren krachten." Monique Bout, de vrouw van Cees, doet de inkoop. „We letten niet alleen scherp op de professio naliteit van onze mensen, ook kij ken we heel bewust naar ons assor timent en naar de inrichting van de etalage. Het mooiste compli ment dat je kunt krijgen is dat mensen hier binnen komen en niet eens in de gaten hebben dat het een Wereldwinkel is", zegt ze. „Wekelijks krijgen we nieuwe spul len. Je moet heel goed in de gaten houden wat het publiek wil, an ders redden we het niet. We moe ten hier wel omzet draaien." Een goede prijs betalen aan de pro ducenten in de Derde Wereld is en blijft het uitgangspunt. „Daar naast hebben we dezelfde kosten als andere organisaties en bedrij ven. Om jezelf niet uit de markt te prijzen, moet de rest van je kosten dus anders in elkaar steken." Jolan da Goris knikt imstemmend: „Zon der vrijwilligers zouden we dan ook niet kunnen bestaan." Rietsuiker in de woonkamer Met de verkoop van rietsuiker en kunstnijverheidsproducten in zijn woonkamer begon Johan Derks in 1969 in Breukelen 's werelds eer ste Wereldwinkel. Derks was op het idee gekomen toen hij twee jaar als leraar op een school in Oe ganda had gewerkt en naar een opening in de Westerse markt zocht voor de afzet van lokale Afrikaanse producten. 1 KG. VAN DE WERELDWINKEL Toen Derks een jaar la ter weer naar Afrika ver trok, hadden anderen de fakkel van hem over genomen en versche nen overal in Neder land Wereldwinkels. Omzetontwikkeling Wereldwinkels In 1969 opende de eerste Wereldwinkel. In 1990 hadden de Wereldwinkels een gezamenlijke omzet van (omgerekend) ongeveer 5 miljoen euro. In 2008 waren er in Nederland 368 Wereldwinkels, met een omzet van 30,7 miljoen euro. infographic. CRWbron Wereldwinkel De Wereldwinkel in Wageningen, begin jaren zeventig. foto Spaarnestad Foto Archief zaterdag 19 september 2009 'WAAR' is de nieuwe naam en formule van de Fair Trade Shops, het zusje van de Wereldwinkel. In de WAAR-winkels verkopen betaalde krachten een eigentijds assortiment van cadeau,- verwen-, voedsel- en interieurproducten. „We zijn een jaar geleden heropend en hebben ondanks de eco nomische crisis een kleine omzetstijging gezien", zegt fili aalmanager Negrita Cillich van WAAR Nijmegen. Haar zaak is licht, strak en modern ingericht. In vijf afde lingen, zogenaamde werelden, zijn behalve klassie ke Fair Trade-producten als koffie, thee, cho colade, aardewerk en interieurobjecten ook artikelen te koop die niet per se uit de Derde Wereld hoeven te komen. „We schenken ook steeds meer aandacht aan duurzaamheid en milieuvriendelijkheid", zegt Cillich, „daarom hebben we ook artike len zoals zaklampen en radio's waar geen batterijen voor nodig zijn. Uit het assortiment van WAAR zijn artikelen zo als kleding en Afrikaans speelgoed gemaakt van afvalblik verdwenen. „De organisatie heeft een keuze gemaakt en we wisselen voortaan ook regelmatig een deel van de col lectie", zegt Cillich. De traditionele bezoeker van de We reldwinkel en oude Fair Trade Shop heeft volgens Cillich 'even moeten wennen' aan de nieuwe opzet en uitstraling van de zaak. „Op deze manier trekken we nieu we klanten, die naar binnen worden ge lokt door mooie producten die aan trekkelijk worden gepresenteerd", zegt Cillich, „dat die producten op een verantwoorde manier zijn ge maakt, is ook een belangrijke re den om ze te kopen." Omzet in miljoen euro's (incl. btw) van en voor wereldburgers 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 11