al vroeg bi' Ingersoll Eigenlijk is het onbegonnen werk om een stukje over hor loges als modeartikel te maken. Zelfs wie zich beperkt tot kinderhorloges ontdekt dat de mogelijkheden vrijwel on beperkt zijn. Het aanbod is overweldigend: van spotgoed koop tot vrij prijzig, van voorspelbaar tot heel verrassend. En kinderhorloges hoeven niet alleen maar kleurrijk of leuk te zijn. Nuttig mag zelfs ook... Van horloges met car toonhelden kijkt nie mand meer op, hoewel ze nog altijd gewild zijn. Voor de kleinsten met iconen als Mickey, Pooh en Sneeuw witje. Of desnoods Sponge Bob. Wie kiest voor een creatie uit de nieuwste Disney- of Pixarfilm weet ei genlijk op voorhand dat zo'n klokje maar beperkt bij de tijd is. En welke jongen durft anno 2009 nog met Bat man om de pols te lopen en welk meisje waagt zich nog aan K3? Merchandising Disney is natuurlijk wel hét voorbeeld als het om merchandising gaat. Dat is geen recente gedachte, ingegeven door het succes van bijvoorbeeld High School Musical of Hannah Mon tana. Nee, ome Walt was er gewoon vroeg bij. Hollywoodcreaties vormden al in de jaren dertig een bron van inspi ratie (én inkomsten) voor horlogema kers als Ingersoll. In 1949 waren er al 5 miljoen met Mickey op de wijzer plaat verkocht, in 1957 al 25 miljoen. Zulke zakhorloges zijn inmddels collec tors items. Het succes werd jaar na jaar doorge trokken. In de jaren zeventig kreeg zo wat elke tv-serie in de VS een bijpas send klokje. Inmiddels weten ook wij in Nederland niet beter, al zie je er nog bitter weinig met Joop van den Ende-musicals. Moet haast een kwes tie van de rechten zijn, want wie een cartoon-, film- of popheid wil 'eren' met een tikkend polsbandje moet doorgaans flink in de buidel tasten. Ook dat is niet nieuw, want hoewel In gersoll een forse bijdrage leverde om de merchandising van Disney in no ti me naar enkele miljoenen te tillen, moest de horlogemaker al in 1935 zelf een kwart miljoen dollar neertel len voor de licensierechten. Stimulans Ingersoll heeft intussen veel na volgers gekregen. Een specia list als het Zwitserse merk Flik Flak scoort bijvoorb- neeld goed met aan trekkelijke collecties, die inspelen op de behoefte van de doelgroep. Kinderhor loges die makkelijk leesbaar zijn, was- bare bandjes hebben en thema's die elkaar snel opvolgen. Veel ouders zien in een trendy horlo ge een prima manier om het kind te stimuleren bij het leren klokkijken. Niet alleen handig om op tijd op school te komen, maar tevens nuttig voor de rest van je leven. Geef een jongen een horloge dat een beetje vlot oogt en de acceptatie zal (hope lijk) toenemen. "f Toegegeven, in een tijd dat menig-kind of jongere het mo bieltje gebruikt om te weten hoe laat het is wordt een horloge al snel meer modeaccessoire dan gebruiksar tikel. Vooral leuk, maar niet altijd even nuttig. Toch zijn er genoeg klokjes die van toegevoegde waarde voor hun ge bruiker zijn, zelfs al kan die amper klokkijken. Opmerkelijk is bijvoor beeld de Potty Watch, die moet hel pen bij het zindelijk worden. Of de Mum8 van Lok8u, die -zoals de naam in het engels al suggereert- van een GPS-systeem gebruikmaakt. Zoiets heeft ook het jongste concept van LEGO, een fabrikant die weet wat zijn reputatie op het gebied van veiligheid is. Het slimme speelgoed- merk geeft een aardige draai aan zijn productlijn door letterlijk de bouwste nen te leveren voor een aanpasbaar horloge. Herbert Kats POTTY WATCH" Flik Flak Potty Watch

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 91