Boete geëist
tegen werf na
fataal ongeval
zeeland 133
Om de vijftig meter ligt
een mitrailleursnest
Voor De Egelantier
is kwaliteit een tweede natuur
RECHTBANK Bedrijf volgens aanklager nalatig
Hopen op een nieuwe fiets
De Slag
om de Schelde
door Emile Calon
MIDDELBURG - Een bedrijf is en
blijft verantwoordelijk voor het na
leven van de regels. Het mag zich
niet verschuilen achter werkne
mers die zich, ondanks waarschu
wingen, daar niet aan houden, al
dus officier van justitie J. Zonder
van.
De directeur van scheepswerf Rei-
merswaal uit Hansweert moest gis
teren voor de Middelburgse recht
bank verschijnen omdat op 26 fe
bruari 2008 een uitzendkracht bij
een ongeval op die werf om het le
ven kwam. Die Rotterdammer
(28) reed na de lunch mee als pas
sagier op een heftruck, viel eraf
waarna zijn werkjas gegrepen
werd door een van de wielen. De
man stierf kort daarna aan de ge
volgen van inwendige bloedingen.
Volgens de officier was het zeer ge
bruikelijk dat na de lunch een aan
tal werknemers als passagier mee
reed terwijl die heftruck geen en
kele voorziening had om hen te
vervoeren. Verbodstickers noch op
merkingen van de veiligheidscoör
dinator brachten daar verandering
in. Volgens Zondervan trad de di
rectie ook niet op tegen dat 'ille
gaal meerijden' terwijl dat toch
wel had gemoeten. De directeur
zelf hield het erop dat iedereen
wist dat het verboden was en dat
de werknemers ook hun eigen ver
antwoordelijkheid hebben als het
om veiligheid gaat. Zondervan
vond het merkwaardig dat de ze
ventienjarige chauffeur nauwelijks
was opgeleid om een voertuig met
een gewicht van 8,5 ton te bestu
ren. „Hij heeft vijf minuten in
structies gekregen."
De officier vertelde dat de chauf
feur inmiddels is vrijgesproken
omdat hij handelde in overeen
stemming met de bedrijfscultuur.
„De scheepswerf had echter beter
moeten weten", zei hij en eiste
een boete van 20.000 euro. Het uit
zendbureau heeft een schikking
van 10.000 euro aanvaard. De
scheepswerf moet volgens de offi
cier meer betalen omdat het onge
val gebeurde op de werf met een
voertuig van de werf en door een
werknemer van de werf
Raadsman R. Baumgardt stelde op
zijn beurt dat de chauffeur duidelij
ke instructies had gekregen dat hij
niemand mocht laten meerijden.
Het bedrijf was volgens hem dan
ook niet nalatig geweest. Hij vroeg
de rechtbank een voorwaardelijke
boete of een boete van maximaal
tien mille op te leggen.
Uitspraak 30 september.
vrijdag 18 september 2009
M8BIDELBURG - Ouders wachten steeds langer voordat
ze hun kind alleen naar school laten gaan. Gemiddeld
zijn kinderen achtenhalf jaar als ze voor het eerst zon
der vader of moeder van huis mogen.
Reden is dat ouders zich zorgen maken over de ver
keersveiligheid. Maar door de kinderen met de auto te
brengen vergroten ouders zelf weer de onveiligheid.
De gemeente Middelburg wil kinderen (en ouders) aan
moedigen lopend of fietsend naar school te komen.
Met Veilig Verkeer Nederland en basisschool Acaciahof
aan de generaal Hakewill Smithlaan in Middelburg werd
gisteren de actiedag 'Op voeten en fietsen naar school'
gehouden. Alle kinderen die zo naar school kwamen,
mochten meedoen aan een ballonwedstrijd. Wiens bal
lon het verst komt, wint,een fiets. Het oplaten van de
ballonnen was tevens de start van een actie in de drie
zuidelijke provincies voor leerlingen van de groepen 3,
4 en 5. Voor elke dag dat ze te voet of met de fiets naar
school komen, krijgen ze een sticker. De klassen die het
hoogste scoren, dingen mee naar een uitstapje voor de
hele groep. De Middelburgse wethouder Huub van Klin
ken zei in een korte toespraak dat lopen en fietsen voor
delen heeft voor de kinderen zelf: bewegen is gezond
en ze leren het verkeer kennen. Want dat leer je niet
op de achterbank van een auto. En bovendien is het
ook nog eens goed voor het milieu. foto Ruben Oreel
Advertentie
MIDDELBURG - Voor de Middelburgse kledingzaak De Egelantier is kwaliteit een tweede natuur. De Egelantier
voorziet in kleding van topkwaliteit, afkomstig uit Groot Brittannië en Ierland. De uitgebreide collectie is uit
sluitend gemaakt van kwalitatieve natuurlijke materialen.
Zowel voor dames als heren heeft De Egelantier prach
tige Tweed colberts in de uitgebreide collectie van de
kleurrijke winkel. Het weven van Tweed is een oud, en
helaas uitstervend, ambacht. De grove wollen stof
tweed wordt op een speciale manier geweven. De
weeftechniek maakt de stof zeer hecht. Het is dan ook
goed wind- en waterwerend.
De Tweed-industrie is nog een belangrijke nijverheid
op de westelijke eilanden van Schotland; de bekendste
soort is het Harris-Tweed. „Naast de Schotse Harris
Tweed kunnen de mensen bij ons ook terecht voor de
Ierse Tweed. Beide betreffen met de hand geweven
onverslijtbare stoffen in de mooiste kleurensettings",
aldus Kace Noyens. De Egelantier is een wolspecialist
bij uitstek. Er kan een keuze gemaakt worden uit prak
tisch alle wolsoorten. Zelfs Cashmere hoort tot de
standaard collectie. Voor de mannen heeft De
Egelantier een keuze aan broeken, in wol, corduroy en
geborstelde katoen. De Egelantier voorziet onder
andere in de volgende merken: Magee, Donegal
Tweed, Harris-Tweed, Fisherman, Scott Davis,
Atkinsons, Viyella, Burlington, Brian Tucker, Nua,
Castle Knitwear, Elvita, Heritage Cashmere, Johnstons,
Peter James, Tulchan, en Harley.
De Egelantier heeft de focus op de herfst- en winter
collectie en opent jaarlijks haar deuren van 1 septem
ber tot 1 maart. De damescollectie van De Egelantier
omvat colberts in zijdezachte Ierse Donegal Tweed en
de ietwat ruigere Schotse Harris Tweed. Voor de
dames is er tevens een grote collectie truien en vesten,
dit jaar ook in katoen.
In de herencollectie springen de colberts van
Donegal en Harris Tweed meteen in het oog.
Bovendien zijn er dit jaar ook truien en vesten
met een windstopper.
Voor zowel dames als heren heeft De Egelantier
eveneens een ongekend grote keuze in sjaals in
alle wolsoorten.
De Egelantier,
Herenstraat 5, Middelburg;
Tel: 0118 650665;
E-mail: egelantier@astra2se.nl
Het is 65 jaar geleden dat de bevrij
ding van Zeeland werd ingezet met
de Slag om de Schelde. De krant
blikt tot eind november (toen de eer
ste geallieerde schepen naar Antwer
pen konden) terug op die tijd.
door Ben Jansen
Terwijl de Polen hun voor
zichtige vorderingen maken
in Oost-Zeeuws-Vlaande-
ren, versterken de Duitsers hun po
sities in het gebied dat ze zo lang
mogelijk willen zien vast te hou
den. West-Zeeuws-Vlaanderen is
hun Festung Schelde-Süd: een van
de grendels op de toegangsdeur
naar Antwerpen.
Er zijn extra inundaties gesteld,
waardoor een oppervlakte van
3100 hectare is veranderd in water
en zompig land en de Duitsers
hebben zich ingegraven aan de
noordoever van het Leopoldka-
naal.
De Canadezen hebben een poging
moeten opgeven een bruggehoofd
aan die kant van het kanaal te ves
tigen. Ze weten niet goed waar de
Duitsers zich hebben opgesteld en
daarom schieten ze erop los. Dat
leidt, bijvoorbeeld in Aardenburg,
tot slachtoffers onder de bevol
king, enorme verwoestingen en
veel onbegrip.
De verzetsorganisatie Ordedienst
(OD) doet pogingen contact te leg
gen met de Canadezen om de zin
loze beschietingen te beëindigen
en aan te geven waar het Duitse ge
schut wél staat opgesteld. De Cana
dezen vragen zelf per radio ook
om die informatie.
Op 18 september proberen enkele
OD'ers bij het Leopoldkanaal te ko
men om contact te leggen met de
Canadezen.
Dat blijkt onmogelijk. Op de
noordoever van het kanaal ligt om
de vijftig meter een Duits mitrail
leursnest met een waakzame be
manning.
Bovendien schieten de Canadezen
vanaf de andere oever op alles wat
beweegt.