Boete geëist tegen werf na fataal ongeval zeeland 133 Om de vijftig meter ligt een mitrailleursnest Voor De Egelantier is kwaliteit een tweede natuur RECHTBANK Bedrijf volgens aanklager nalatig Hopen op een nieuwe fiets De Slag om de Schelde door Emile Calon MIDDELBURG - Een bedrijf is en blijft verantwoordelijk voor het na leven van de regels. Het mag zich niet verschuilen achter werkne mers die zich, ondanks waarschu wingen, daar niet aan houden, al dus officier van justitie J. Zonder van. De directeur van scheepswerf Rei- merswaal uit Hansweert moest gis teren voor de Middelburgse recht bank verschijnen omdat op 26 fe bruari 2008 een uitzendkracht bij een ongeval op die werf om het le ven kwam. Die Rotterdammer (28) reed na de lunch mee als pas sagier op een heftruck, viel eraf waarna zijn werkjas gegrepen werd door een van de wielen. De man stierf kort daarna aan de ge volgen van inwendige bloedingen. Volgens de officier was het zeer ge bruikelijk dat na de lunch een aan tal werknemers als passagier mee reed terwijl die heftruck geen en kele voorziening had om hen te vervoeren. Verbodstickers noch op merkingen van de veiligheidscoör dinator brachten daar verandering in. Volgens Zondervan trad de di rectie ook niet op tegen dat 'ille gaal meerijden' terwijl dat toch wel had gemoeten. De directeur zelf hield het erop dat iedereen wist dat het verboden was en dat de werknemers ook hun eigen ver antwoordelijkheid hebben als het om veiligheid gaat. Zondervan vond het merkwaardig dat de ze ventienjarige chauffeur nauwelijks was opgeleid om een voertuig met een gewicht van 8,5 ton te bestu ren. „Hij heeft vijf minuten in structies gekregen." De officier vertelde dat de chauf feur inmiddels is vrijgesproken omdat hij handelde in overeen stemming met de bedrijfscultuur. „De scheepswerf had echter beter moeten weten", zei hij en eiste een boete van 20.000 euro. Het uit zendbureau heeft een schikking van 10.000 euro aanvaard. De scheepswerf moet volgens de offi cier meer betalen omdat het onge val gebeurde op de werf met een voertuig van de werf en door een werknemer van de werf Raadsman R. Baumgardt stelde op zijn beurt dat de chauffeur duidelij ke instructies had gekregen dat hij niemand mocht laten meerijden. Het bedrijf was volgens hem dan ook niet nalatig geweest. Hij vroeg de rechtbank een voorwaardelijke boete of een boete van maximaal tien mille op te leggen. Uitspraak 30 september. vrijdag 18 september 2009 M8BIDELBURG - Ouders wachten steeds langer voordat ze hun kind alleen naar school laten gaan. Gemiddeld zijn kinderen achtenhalf jaar als ze voor het eerst zon der vader of moeder van huis mogen. Reden is dat ouders zich zorgen maken over de ver keersveiligheid. Maar door de kinderen met de auto te brengen vergroten ouders zelf weer de onveiligheid. De gemeente Middelburg wil kinderen (en ouders) aan moedigen lopend of fietsend naar school te komen. Met Veilig Verkeer Nederland en basisschool Acaciahof aan de generaal Hakewill Smithlaan in Middelburg werd gisteren de actiedag 'Op voeten en fietsen naar school' gehouden. Alle kinderen die zo naar school kwamen, mochten meedoen aan een ballonwedstrijd. Wiens bal lon het verst komt, wint,een fiets. Het oplaten van de ballonnen was tevens de start van een actie in de drie zuidelijke provincies voor leerlingen van de groepen 3, 4 en 5. Voor elke dag dat ze te voet of met de fiets naar school komen, krijgen ze een sticker. De klassen die het hoogste scoren, dingen mee naar een uitstapje voor de hele groep. De Middelburgse wethouder Huub van Klin ken zei in een korte toespraak dat lopen en fietsen voor delen heeft voor de kinderen zelf: bewegen is gezond en ze leren het verkeer kennen. Want dat leer je niet op de achterbank van een auto. En bovendien is het ook nog eens goed voor het milieu. foto Ruben Oreel Advertentie MIDDELBURG - Voor de Middelburgse kledingzaak De Egelantier is kwaliteit een tweede natuur. De Egelantier voorziet in kleding van topkwaliteit, afkomstig uit Groot Brittannië en Ierland. De uitgebreide collectie is uit sluitend gemaakt van kwalitatieve natuurlijke materialen. Zowel voor dames als heren heeft De Egelantier prach tige Tweed colberts in de uitgebreide collectie van de kleurrijke winkel. Het weven van Tweed is een oud, en helaas uitstervend, ambacht. De grove wollen stof tweed wordt op een speciale manier geweven. De weeftechniek maakt de stof zeer hecht. Het is dan ook goed wind- en waterwerend. De Tweed-industrie is nog een belangrijke nijverheid op de westelijke eilanden van Schotland; de bekendste soort is het Harris-Tweed. „Naast de Schotse Harris Tweed kunnen de mensen bij ons ook terecht voor de Ierse Tweed. Beide betreffen met de hand geweven onverslijtbare stoffen in de mooiste kleurensettings", aldus Kace Noyens. De Egelantier is een wolspecialist bij uitstek. Er kan een keuze gemaakt worden uit prak tisch alle wolsoorten. Zelfs Cashmere hoort tot de standaard collectie. Voor de mannen heeft De Egelantier een keuze aan broeken, in wol, corduroy en geborstelde katoen. De Egelantier voorziet onder andere in de volgende merken: Magee, Donegal Tweed, Harris-Tweed, Fisherman, Scott Davis, Atkinsons, Viyella, Burlington, Brian Tucker, Nua, Castle Knitwear, Elvita, Heritage Cashmere, Johnstons, Peter James, Tulchan, en Harley. De Egelantier heeft de focus op de herfst- en winter collectie en opent jaarlijks haar deuren van 1 septem ber tot 1 maart. De damescollectie van De Egelantier omvat colberts in zijdezachte Ierse Donegal Tweed en de ietwat ruigere Schotse Harris Tweed. Voor de dames is er tevens een grote collectie truien en vesten, dit jaar ook in katoen. In de herencollectie springen de colberts van Donegal en Harris Tweed meteen in het oog. Bovendien zijn er dit jaar ook truien en vesten met een windstopper. Voor zowel dames als heren heeft De Egelantier eveneens een ongekend grote keuze in sjaals in alle wolsoorten. De Egelantier, Herenstraat 5, Middelburg; Tel: 0118 650665; E-mail: egelantier@astra2se.nl Het is 65 jaar geleden dat de bevrij ding van Zeeland werd ingezet met de Slag om de Schelde. De krant blikt tot eind november (toen de eer ste geallieerde schepen naar Antwer pen konden) terug op die tijd. door Ben Jansen Terwijl de Polen hun voor zichtige vorderingen maken in Oost-Zeeuws-Vlaande- ren, versterken de Duitsers hun po sities in het gebied dat ze zo lang mogelijk willen zien vast te hou den. West-Zeeuws-Vlaanderen is hun Festung Schelde-Süd: een van de grendels op de toegangsdeur naar Antwerpen. Er zijn extra inundaties gesteld, waardoor een oppervlakte van 3100 hectare is veranderd in water en zompig land en de Duitsers hebben zich ingegraven aan de noordoever van het Leopoldka- naal. De Canadezen hebben een poging moeten opgeven een bruggehoofd aan die kant van het kanaal te ves tigen. Ze weten niet goed waar de Duitsers zich hebben opgesteld en daarom schieten ze erop los. Dat leidt, bijvoorbeeld in Aardenburg, tot slachtoffers onder de bevol king, enorme verwoestingen en veel onbegrip. De verzetsorganisatie Ordedienst (OD) doet pogingen contact te leg gen met de Canadezen om de zin loze beschietingen te beëindigen en aan te geven waar het Duitse ge schut wél staat opgesteld. De Cana dezen vragen zelf per radio ook om die informatie. Op 18 september proberen enkele OD'ers bij het Leopoldkanaal te ko men om contact te leggen met de Canadezen. Dat blijkt onmogelijk. Op de noordoever van het kanaal ligt om de vijftig meter een Duits mitrail leursnest met een waakzame be manning. Bovendien schieten de Canadezen vanaf de andere oever op alles wat beweegt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 35