Sorento nieuw, Ceed au to 12i opgeknapt 'Vooral belangrijk om rustig te blijven' vrijdag 18 september 2009 PREMIÈRE Kia laat twee modellen debuteren op autotentoonstelling Frankfort foto CPD foto CPD Met de Sorento wordt het sterk verouderde ladderchas- sis verruild voor een zelfdra gende carrosserie en en wordt meer ingezet op luxe en comfort. door Robbert Keegel Kia laat zijn geheel nieuwe Sorento en de opgefriste Ceed debuteren op de gro te autotentoonstelling IAA te Frankfort (tot en met 27 september), maar met beide kon den we al ruimschoots rijden. Al eerder hadden we met een handgemaakt exemplaar van de nieuwe Sorento bij Kia's Neder landse vestiging kennis kunnen maken, maar hoewel daarmee wel erg duidelijk werd hoezeer de So rento is veranderd, waren interi eur en afwerking toch van dien aard dat we benieuwd waren naar de uiteindelijke uitvoering. Uiteraard is de totaal nieuwe con structie van het grootste belang, al blijkt het nieuwe interieur ook niet mis te zijn. De Sorento rijdt nu zoals het hoort (bijna als een personenauto) en bovendien is er nu ook een versie met alleen voor wielaandrijving. De vorige versie was er uitsluitend als 4x4. De Sorento is aardig gegroeid en biedt nu, op een wielbasis van 2,70 m, de mogelijkheid van een derde zitrij. In Nederland wordt de So rento geleverd met een keuze uit twee motoren: een 2,4-liter benzi nemotor en de nieuwe R2.2 diesel versie. Het vermogen is respectie velijk 174 en 197 pk met een C02-uitstoot van 203 en 171 g/km. Met deze nieuwe 2,2-1 dieselkracht bron presteert de Sorento beter dan met de benzinemotor, met een acceleratie naar 100 km/u in 9,4 (handgeschakeld) en 9,7 secon den (automaat), waar dat met de 2,4-liter in 11,1 en 11,6 tellen gaat. De definitieve versie is puik afge werkt en heeft een verrassend aar- Kia moderniseerde de Sorento in alle opzichten. dig interieur gekregen, met de in strumenten in drie 'cilinders' voor de neus van de bestuurder. Het meubilair is beter dan ooit, net als het weggedrag. Dat geldt voor de complete Soren to, maar waar op de Ceed een ga rantie van zeven jaar wordt gege ven, is dat bij de Sorento een nog altijd respectabele vijfjaar. Hij is er vanaf 29.995 euro; dieselen kost mi nimaal zes mille meer. De Ceed is niet helemaal ver nieuwd, daar is-ie te jong voor, maar wel leuk opgefrist. Er is flink aan de neuspartij geschaafd, de lichtunits zijn vernieuwd, er zitten clignoteurs in de buitenspiegels en ook het interieur werd gemoderni seerd, met net zo'n 'driecilinder' instrumentenpaneel en net zo'n nieuw vierspaaks stuurwiel als in de Sorento. De motoren werden schoner en zuiniger, maar blijven hetzelfde. De vernieuwde vijf1 deurs Ceed is er vanaf 15.295, de Wagon kost een mille meer. Kia gaf de nog jonge Ceed al een opfrisbeurt. BMW komt ook met hybride topsporter Nauwelijks heeft BMW de komst van een hybride X6 aangekondigd, of het Beierse merk gaat op de autotentoonstelling IAA (van 17 tot en met 27 septem ber) alweer een stapje verder met een eveneens hybride aangedre ven super sportauto, de Vision Effi- cientDynamics. Onze landgenoot Adriaen van Hooijdonck tekende de spectacu laire lijnen, waaronder we een driecilinder 1,5-1 turbodiesel, plus twee elektromotoren met geza menlijk 356 pk aantreffen. Die zijn dan goed voor een be grensde top van 250 kilometer per uur, een acceleratie van 0-100 in 4,8 seconden en toch maar een ge middeld verbruik van 3,76 liter per 100 kilometer. De uitstoot van koolzuurgas be draagt 99 gkm. De Vision EfficientDynamics weegt dan ook maar 1.395 kilo gram. Dit ondanks de aanwezig heid van de elektromotoren en de bijbehorende accu's. VRAAG VAN DE WEEK Wat te doen als je auto te water raakt? Angelieke Heezel uit Roosendaal mailde onswat moet ik doen als ik met mijn auto in het water belandt? Johan van Tilburg, duikcoör- dinator en duikinstructeur van de Stadsgewestelijke brandweer Vlissingen-Mid- delburg, geeft uitleg. door Lucas Boot Johan van Tilburg: „Ten eerste is het van belang dat je een vei ligheidshamer binnen handbe reik hebt. Niet los in de koffer ruimte of bij je voeten, want als de auto op z'n kop in het water ligt kun je er niet meer bij. Als je auto te water raakt, is het vooral belang rijk om rustig te blijven. Probeer vervolgens om meteen de ramen open te maken of in te slaan (niet de voorruit, red.) en het voertuig ruggelings te verlaten. Lukt het niet om via het raam te ontsnap pen, wacht dan tot de auto haldol staat met watet, Dat is misschien beangstigend, maar anders krijg je de deur niet open geduwd door druk die het water uitoefent." „Waar je ook op moet letten is dat je het contact aan laat staan. Op die manier blijft de verlichting eni ge tijd branden. Zo kunnen toege snelde hulpdiensten de auto mak kelijker lokaliseren. Bel zo snel mo gelijk het alarmnummer 112 en ont houd waar de auto onder water is gegaan door bijvoorbeeld langs de kant een markering aan te breng en. Mochten er namelijk nog per sonen in de auto aanwezig zijn, dan weten reddingswerkers en dui kers waar ze moeten zoeken. Zit ten er nog kleine kinderen in de Brandweerduikcoördinator Johan van Tilburg. foto Ruben Oreel auto, probeer deze dan zo snel mo gelijk in veiligheid te brengen. Me depassagiers kun je het beste via het portier uit de auto te halen. Als dit niet lukt, sla dan het raam in met een veiligheidhamer, snijd de gordel los en bevrijd de inzitten de." Een laatste tip: „Vergeet niet direct je gordel af te doen. Klinkt wellicht onbenullig, maar je kunt niets als je hem nog om hebt." Heeft u ook een vraag? Mail dan naar de redactie van deze krant.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21