Sorento nieuw, Ceed
au to 12i
opgeknapt
'Vooral belangrijk om rustig te blijven'
vrijdag 18 september 2009
PREMIÈRE Kia laat twee modellen debuteren op autotentoonstelling Frankfort
foto CPD
foto CPD
Met de Sorento wordt het
sterk verouderde ladderchas-
sis verruild voor een zelfdra
gende carrosserie en en
wordt meer ingezet op luxe
en comfort.
door Robbert Keegel
Kia laat zijn geheel nieuwe
Sorento en de opgefriste
Ceed debuteren op de gro
te autotentoonstelling
IAA te Frankfort (tot en met 27
september), maar met beide kon
den we al ruimschoots rijden.
Al eerder hadden we met een
handgemaakt exemplaar van de
nieuwe Sorento bij Kia's Neder
landse vestiging kennis kunnen
maken, maar hoewel daarmee wel
erg duidelijk werd hoezeer de So
rento is veranderd, waren interi
eur en afwerking toch van dien
aard dat we benieuwd waren naar
de uiteindelijke uitvoering.
Uiteraard is de totaal nieuwe con
structie van het grootste belang, al
blijkt het nieuwe interieur ook
niet mis te zijn. De Sorento rijdt
nu zoals het hoort (bijna als een
personenauto) en bovendien is er
nu ook een versie met alleen voor
wielaandrijving. De vorige versie
was er uitsluitend als 4x4.
De Sorento is aardig gegroeid en
biedt nu, op een wielbasis van 2,70
m, de mogelijkheid van een derde
zitrij. In Nederland wordt de So
rento geleverd met een keuze uit
twee motoren: een 2,4-liter benzi
nemotor en de nieuwe R2.2 diesel
versie. Het vermogen is respectie
velijk 174 en 197 pk met een
C02-uitstoot van 203 en 171 g/km.
Met deze nieuwe 2,2-1 dieselkracht
bron presteert de Sorento beter
dan met de benzinemotor, met
een acceleratie naar 100 km/u in
9,4 (handgeschakeld) en 9,7 secon
den (automaat), waar dat met de
2,4-liter in 11,1 en 11,6 tellen gaat.
De definitieve versie is puik afge
werkt en heeft een verrassend aar-
Kia moderniseerde de Sorento in alle opzichten.
dig interieur gekregen, met de in
strumenten in drie 'cilinders' voor
de neus van de bestuurder. Het
meubilair is beter dan ooit, net als
het weggedrag.
Dat geldt voor de complete Soren
to, maar waar op de Ceed een ga
rantie van zeven jaar wordt gege
ven, is dat bij de Sorento een nog
altijd respectabele vijfjaar. Hij is er
vanaf 29.995 euro; dieselen kost mi
nimaal zes mille meer.
De Ceed is niet helemaal ver
nieuwd, daar is-ie te jong voor,
maar wel leuk opgefrist. Er is flink
aan de neuspartij geschaafd, de
lichtunits zijn vernieuwd, er zitten
clignoteurs in de buitenspiegels en
ook het interieur werd gemoderni
seerd, met net zo'n 'driecilinder'
instrumentenpaneel en net zo'n
nieuw vierspaaks stuurwiel als in
de Sorento. De motoren werden
schoner en zuiniger, maar blijven
hetzelfde. De vernieuwde vijf1
deurs Ceed is er vanaf 15.295, de
Wagon kost een mille meer.
Kia gaf de nog jonge Ceed al een opfrisbeurt.
BMW komt ook met
hybride topsporter
Nauwelijks heeft BMW de
komst van een hybride X6
aangekondigd, of het Beierse merk
gaat op de autotentoonstelling
IAA (van 17 tot en met 27 septem
ber) alweer een stapje verder met
een eveneens hybride aangedre
ven super sportauto, de Vision Effi-
cientDynamics.
Onze landgenoot Adriaen van
Hooijdonck tekende de spectacu
laire lijnen, waaronder we een
driecilinder 1,5-1 turbodiesel, plus
twee elektromotoren met geza
menlijk 356 pk aantreffen.
Die zijn dan goed voor een be
grensde top van 250 kilometer per
uur, een acceleratie van 0-100 in
4,8 seconden en toch maar een ge
middeld verbruik van 3,76 liter per
100 kilometer.
De uitstoot van koolzuurgas be
draagt 99 gkm.
De Vision EfficientDynamics
weegt dan ook maar 1.395 kilo
gram. Dit ondanks de aanwezig
heid van de elektromotoren en de
bijbehorende accu's.
VRAAG VAN DE WEEK Wat te doen als je auto te water raakt?
Angelieke Heezel uit Roosendaal
mailde onswat moet ik doen als ik
met mijn auto in het water belandt?
Johan van Tilburg, duikcoör-
dinator en duikinstructeur
van de Stadsgewestelijke
brandweer Vlissingen-Mid-
delburg, geeft uitleg.
door Lucas Boot
Johan van Tilburg: „Ten eerste
is het van belang dat je een vei
ligheidshamer binnen handbe
reik hebt. Niet los in de koffer
ruimte of bij je voeten, want als de
auto op z'n kop in het water ligt
kun je er niet meer bij. Als je auto
te water raakt, is het vooral belang
rijk om rustig te blijven. Probeer
vervolgens om meteen de ramen
open te maken of in te slaan (niet
de voorruit, red.) en het voertuig
ruggelings te verlaten. Lukt het
niet om via het raam te ontsnap
pen, wacht dan tot de auto haldol
staat met watet, Dat is misschien
beangstigend, maar anders krijg je
de deur niet open geduwd door
druk die het water uitoefent."
„Waar je ook op moet letten is dat
je het contact aan laat staan. Op
die manier blijft de verlichting eni
ge tijd branden. Zo kunnen toege
snelde hulpdiensten de auto mak
kelijker lokaliseren. Bel zo snel mo
gelijk het alarmnummer 112 en ont
houd waar de auto onder water is
gegaan door bijvoorbeeld langs de
kant een markering aan te breng
en. Mochten er namelijk nog per
sonen in de auto aanwezig zijn,
dan weten reddingswerkers en dui
kers waar ze moeten zoeken. Zit
ten er nog kleine kinderen in de
Brandweerduikcoördinator Johan van Tilburg. foto Ruben Oreel
auto, probeer deze dan zo snel mo
gelijk in veiligheid te brengen. Me
depassagiers kun je het beste via
het portier uit de auto te halen.
Als dit niet lukt, sla dan het raam
in met een veiligheidhamer, snijd
de gordel los en bevrijd de inzitten
de." Een laatste tip: „Vergeet niet
direct je gordel af te doen. Klinkt
wellicht onbenullig, maar je kunt
niets als je hem nog om hebt."
Heeft u ook een vraag? Mail dan
naar de redactie van deze krant.