auto19 Nieuwe Subaru's comfortabeler 'Dit is voor mij écht autorijden' vrijdag 18 september 2009 KLASSIEKER John Baselier en zijn MGB uit 1977 door Lucas Boot Naast de deur van zijn gara ge hangt een bordje met daarop de tekst: parking for Volvo's only. Of an ders wordt je auto weggetakeld. Toch gek, John Baselier uit Roosen daal rijdt immers MG (Morris Ga rages), geen Volvo. „Ik heb mijn Amazone net ver kocht. Ik wilde graag een cabrio klassieker, maar die heeft Volvo niet. Ik heb er zelfs nog aan ge dacht om het dak van een Amazo ne af te halen." En toch, ondanks zijn voorliefde voor het merk uit het hoge noor den loopt Baselier over van en thousiasme als wij met zijn Britse convertible (bouwjaar: 1977) een blokkie om gaan. „De wind door je haren. Het werken achter het stuur. De geur van de motor en de benzine. Prachtig! Dit is voor mij écht autorijden." Baseliers hart gaat naar eigen zeg gen nog sneller kloppen als hij de overdrive-functie inschakelt. Die overdrive was standaard op de MGB's van na juni 1975 en geeft de fraaie tweezitter tussen de derde en vierde versnelling een duwtje in de rug. „Je hoort de motor dan extra ben zine slurpen. Geweldig vind ik dat." Wat wij (ook) geweldig vin den is de felrode kleur. Veel MG's zijn geleverd in wit of racing green. Rood kom je niet vaak te gen. Het nadeel van die kleur is dat je er alles op ziet. Maar daar maakt de Roosendaaler zich niet druk om. „De auto is ruim dertig jaar oud. Dan mogen er van mij wat gebrui kerssporen op en aan zitten. Dat geldt ook voor de rest van de auto. Onderdelen hoeven van mij niet in perfecte staat te zijn. Het gaat er mij vooral om dat de auto rijdt." Gelukkig voor Baselier beschikt hij niet over twee linkerhanden en weet hij zijn MGB zelf rijdende te houden. „Op mijn zestiende knapte ik al au to's op om ze vervolgens door te verkopen. Die hobby is altijd geble ven." Wat is dan leuker? „Het op knappen van een klassieke auto geeft voldoening. Het rijden erin geeft rust. Ik kan geen keuze ma ken." Heeft u ook een bijzondere au to? Mail dan naar de redactie van de krant. John Baselier en zijn MGB uit 1977. foto Robert van den Berge PREMIERE Outback en Legacy zijn helemaal vernieuwd Subaru heeft het duo Legacy en Outback helemaal ver nieuwd. Technisch interes sant als altijd, maar eindelijk werd ook het design opge knapt. En zijn ook de interi eurs een stuk ruimer. door Robbert Keegel De Legacy en de Outback komen pas in januari naar Nederland, maar we hebben er toch al mee ge reden. De Legacy vormt het top model van Subaru (hier althans) en is een prettige sedan of een praktische Wagon. De Outback is een SUV op dezelfde basis. Voor mij is de Outback een van de meer acceptabele vertegenwoordi gers van het genre, want al is-ie stoer, het is geen mastodont. Zeker ■als je er dakrails op schroeft staat daar een stevige terreinwagen, die het in dit geval ook nog eens heel goed doet op verharde wegen. Ei genlijk net zo goed als de nieuwe Legacy, maar de twee zijn dan ook technisch vrijwel identiek. Die techniek is altijd in goede han den bij Subaru. Met Porsche als enige bondgenoot houden ze de boxermotor in ere, die vooral van wege de mogelijkheid het zwaarte punt van een auto laag te houden een aantrekkelijke oplossing vormt. Als enige introduceerde Su baru er vorig jaar een dieselversie van, die uiteraard een hoofdrol speelt in dit nieuwe duo. Beide nieuwelingen zijn in alle dimen sies gegroeid en de wielbasis nam zelfs met acht centimeter toe, een klasse groter. De interieurs zijn er een stuk ruimer door geworden. Nu zowaar met mooie materialen, niets met van dat goedkope plas tic, en ook de afwerking staat op een verrassend niveau. Motorisch is er eigenlijk geen nieuws, behalve dan dat de twee met de jongste - en dus schoonste en zuinigste - generatie boxermo toren zijn uitgerust. Wel nieuw is De Subaru Outback is wel degelijk een SUV, maar niet zo'n mastodont. een CVT-automaat met de naam Lineartronic, die gebruikmaakt van net zulke metalen poelies als de bekende schepping van Van Doorne, maar dan niet zo'n ge compliceerde schakeltjes-duw- band heeft, maar een doodgewone trekkende ketting. De bak schakelt heerlijk via de centrale pook of met flippers aan het stuur. De Legacy Sedan is er met benzi neboxers van 2,0 of 2,5 liter, of met de tweeliter turbodieselboxer en al tijd met vierwielaandrijving. Dat laatste geldt ook voor de Legacy Touring Wagon, die met dezelfde krachtbronnen leverbaar is. De Outback speelt technisch geheel leentjebuur. De prijzen van de Leg acy sedan worden pas volgend jaar bekendgemaakt, die van de Tou ring Wagon beginnen bij 34.995 euro, terwijl de Outback begint bij 39.995 euro. De Legacy Wagon blijft praktisch, maar ziet er nu ook stukken beter uit. foto GPD 'J0T- foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 19