auto19
Nieuwe Subaru's comfortabeler
'Dit is voor mij écht autorijden'
vrijdag 18 september 2009
KLASSIEKER John Baselier en zijn MGB uit 1977
door Lucas Boot
Naast de deur van zijn gara
ge hangt een bordje met
daarop de tekst: parking
for Volvo's only. Of an
ders wordt je auto weggetakeld.
Toch gek, John Baselier uit Roosen
daal rijdt immers MG (Morris Ga
rages), geen Volvo.
„Ik heb mijn Amazone net ver
kocht. Ik wilde graag een cabrio
klassieker, maar die heeft Volvo
niet. Ik heb er zelfs nog aan ge
dacht om het dak van een Amazo
ne af te halen."
En toch, ondanks zijn voorliefde
voor het merk uit het hoge noor
den loopt Baselier over van en
thousiasme als wij met zijn Britse
convertible (bouwjaar: 1977) een
blokkie om gaan. „De wind door
je haren. Het werken achter het
stuur. De geur van de motor en de
benzine. Prachtig! Dit is voor mij
écht autorijden."
Baseliers hart gaat naar eigen zeg
gen nog sneller kloppen als hij de
overdrive-functie inschakelt. Die
overdrive was standaard op de
MGB's van na juni 1975 en geeft de
fraaie tweezitter tussen de derde
en vierde versnelling een duwtje
in de rug.
„Je hoort de motor dan extra ben
zine slurpen. Geweldig vind ik
dat."
Wat wij (ook) geweldig vin
den is de felrode kleur. Veel
MG's zijn geleverd in wit of racing
green. Rood kom je niet vaak te
gen. Het nadeel van die kleur is
dat je er alles op ziet. Maar daar
maakt de Roosendaaler zich niet
druk om.
„De auto is ruim dertig jaar oud.
Dan mogen er van mij wat gebrui
kerssporen op en aan zitten. Dat
geldt ook voor de rest van de auto.
Onderdelen hoeven van mij niet
in perfecte staat te zijn. Het gaat er
mij vooral om dat de auto rijdt."
Gelukkig voor Baselier beschikt hij
niet over twee linkerhanden en
weet hij zijn MGB zelf rijdende te
houden.
„Op mijn zestiende knapte ik al au
to's op om ze vervolgens door te
verkopen. Die hobby is altijd geble
ven." Wat is dan leuker? „Het op
knappen van een klassieke auto
geeft voldoening. Het rijden erin
geeft rust. Ik kan geen keuze ma
ken."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Mail dan naar de redactie
van de krant.
John Baselier en zijn MGB uit 1977. foto Robert van den Berge
PREMIERE Outback en Legacy zijn helemaal vernieuwd
Subaru heeft het duo Legacy
en Outback helemaal ver
nieuwd. Technisch interes
sant als altijd, maar eindelijk
werd ook het design opge
knapt. En zijn ook de interi
eurs een stuk ruimer.
door Robbert Keegel
De Legacy en de Outback
komen pas in januari
naar Nederland, maar we
hebben er toch al mee ge
reden. De Legacy vormt het top
model van Subaru (hier althans)
en is een prettige sedan of een
praktische Wagon. De Outback is
een SUV op dezelfde basis.
Voor mij is de Outback een van de
meer acceptabele vertegenwoordi
gers van het genre, want al is-ie
stoer, het is geen mastodont. Zeker
■als je er dakrails op schroeft staat
daar een stevige terreinwagen, die
het in dit geval ook nog eens heel
goed doet op verharde wegen. Ei
genlijk net zo goed als de nieuwe
Legacy, maar de twee zijn dan ook
technisch vrijwel identiek.
Die techniek is altijd in goede han
den bij Subaru. Met Porsche als
enige bondgenoot houden ze de
boxermotor in ere, die vooral van
wege de mogelijkheid het zwaarte
punt van een auto laag te houden
een aantrekkelijke oplossing
vormt. Als enige introduceerde Su
baru er vorig jaar een dieselversie
van, die uiteraard een hoofdrol
speelt in dit nieuwe duo. Beide
nieuwelingen zijn in alle dimen
sies gegroeid en de wielbasis nam
zelfs met acht centimeter toe, een
klasse groter. De interieurs zijn er
een stuk ruimer door geworden.
Nu zowaar met mooie materialen,
niets met van dat goedkope plas
tic, en ook de afwerking staat op
een verrassend niveau.
Motorisch is er eigenlijk geen
nieuws, behalve dan dat de twee
met de jongste - en dus schoonste
en zuinigste - generatie boxermo
toren zijn uitgerust. Wel nieuw is
De Subaru Outback is wel degelijk een SUV, maar niet zo'n mastodont.
een CVT-automaat met de naam
Lineartronic, die gebruikmaakt
van net zulke metalen poelies als
de bekende schepping van Van
Doorne, maar dan niet zo'n ge
compliceerde schakeltjes-duw-
band heeft, maar een doodgewone
trekkende ketting. De bak schakelt
heerlijk via de centrale pook of
met flippers aan het stuur.
De Legacy Sedan is er met benzi
neboxers van 2,0 of 2,5 liter, of met
de tweeliter turbodieselboxer en al
tijd met vierwielaandrijving. Dat
laatste geldt ook voor de Legacy
Touring Wagon, die met dezelfde
krachtbronnen leverbaar is. De
Outback speelt technisch geheel
leentjebuur. De prijzen van de Leg
acy sedan worden pas volgend jaar
bekendgemaakt, die van de Tou
ring Wagon beginnen bij 34.995
euro, terwijl de Outback begint bij
39.995 euro.
De Legacy Wagon blijft praktisch, maar ziet er nu ook stukken beter uit.
foto GPD
'J0T-
foto GPD