Insignia ST beste Opel ooit
17
vrijdag 18 september 2009
TIEN AUTOVRAGEN AAN:
Fons Baart is eigenaar en uitbater van café 't Bier
winkeltje in Terneuzen. Ook is hij medeverantwoor
delijk voor het technische beleid bij voetbalvereni
ging Terneuzen.
door Reoié van Stee
Wat voor auto rijdt u?
Een Saab 900 cabriolet. Het is
mijn vijfde auto van dit merk. Ik
rij al 34 jaar Saab.
Wat voor auto zou u willen rij
den?
De terreinwagen van Saab, de
9-7X.
Wat vindt u een lelijke auto?
De Fiat Multipla, een gedrocht. En
de Simca 1000. Dit was m'n eerste
auto. En ook al kostte hij toen
maar 500 gulden, lelijk bleef-ie.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Aan mensen die op een weg waar
je harder mag veel te langzaam rij
den.
Hebt u ook een onhebbelijkheid
in het verkeer?
Ik denk het niet. Ik rij niet zo heel
veel. Mijn vrouw Monique maakt
de meeste kilometers.
Wat is de hoogste snelhhid die u
ooit hebt gereden en waar was
dat?
Op weg naar de wintersport in
Oostenrijk. Op de Autobahn in
Duitsland haalde ik 200 kilometer
per uur. Dat was hard genoeg.
Wanneer hebt u voor het laatst
een bekeuring gehad en waar
voor?
Een parkeerboete in juni. Nota be
ne achter mijn eigen café op een
vergunningplaats. Mijn auto, die al
le parkeerwachters kennen, stond
niet precies tussen de lijntjes.
In hoeveel keer slaagde u voor
uw rijbewijs?
In één keer.
Welke verkeersregel zou u veran
derd willen hebben?
Hogere snelheden op snelwegen
als het niet druk is. 's Nachts bij
voorbeeld.
Hou zou u zich als automobilist
willen omschrijven?
Als een zeer rustige rijder. Niet te
gehaast dus. Als je op tijd vertrekt,
kom je altijd op tijd aan.
AUTOTEST Stationcar Sports Tourer is succesvolle variant van Insignia
Niet altijd heeft de jury van de Auto van het Jaar een
goede hand van kiezen. Maar het bekronen van de
Opel Insignia was een juiste daad - en toen kenden zij
de Sports Tourer nog niet eens.
door Robbert Keegel
Het gehannes rond Opel,
waar het er nu weer op
lijkt dat de slechte moe
der General Motors
haar Duitse dochter toch wil be
houden, doet niets af aan de kwali
teiten van de Insignia - en van na
tuurlijk alle varianten daarop. De
waarschijnlijk commercieel meest
succesvolle daarvan is de station
car Sports Tourer, niet alleen van
wege zijn enorme praktische ge
bruiksmogelijkheden, maar zeker
ook vanwege zijn montere uiter
lijk. De Nederlandse importeur
verwacht dat zeker zestig procent
van alle Insignia-verkopen op reke
ning van de ST zullen worden ge
schreven - en het loopt behoorlijk
storm.
Bovendien: achterin de Insignia se
dan en hatchback houdt de hoofd
ruimte vanwege de zo elegant aflo
pende daklijn niet echt over. In de
Sports Tourer, met zijn op hoog ni
veau doorlopend dak, zit dat ech
ter helemaal snor. Zo is hij niet al
leen als transporteur, maar zeker
ook als personenauto sterk aan te
bevelen.
Het leuke is ook dat de twee spe
ciale uitvoeringen van de Insignia,
die we onlangs tijdens bliksembe-
zoekjes aan Frankfort toch goed
aan de tand konden voelen - ik be
doel de superzuinige Ecoflex en de
heerlijk snelle OPC - ook allebei
als Sports Tourer te koop zijn.
Praktisch is de ST. Hoewel hij bui
tengewoon elegant is gebleven,
biedt hij toch een laadruimte waar
je u tegen mag zeggen: 540 liter ba
gagevolume als de achterbank zit-
klaar is en met de achterbank plat
is er ruimte voor bijna een kubie
ke meter méér, 1530 liter. En door
de enorme achterklep is hij makke
lijk te beladen. Een elektrische be
diening van die klep had ik wel
prettig gevonden, maar een Opel
zit nu eenmaal niet in het pre
mium-segment waar zo'n gemak
doorgaans standaard is.
Niet dat de klep moeilijk open of
dicht gaat en ook op de kiesdrem
pel valt weinig aan te merken. Het
platklappen van de achterbank,
wat natuurlijk in delen kan, is
eveneens een fluitje van een cent.
Laden en lossen gaat net zo makke
lijk als in- en uitstappen, hetgeen
zoals gememoreerd achterin mak
kelijker verloopt dan bij de luxueu
zere versies. Niet trouwens dat er
aan luxe ingeleverd moet worden
bij de ST.
Bram Wouters, AutoTeam, Vlissingen
„Veel klanten vallen voor de vormgeving
en uitstraling van de Sports Tourer. Er zijn
kopers bij die de extra ruimte niet per se
nodig hebben, maar vanwege het design"
toch een ST aanschaffen. De ontwerplijn is
een voorbode op toekomstige Opeis."
Laden en lossen gaat net zo makkelijk als in- en uitstappen.
foto's GPD
Dat is een kwestie van welke uit
voering wordt gekozen, maar ook
de basis is voorzien van alles wat
nodig is. De keuze aan accessoires
en inrichtingen is erg groot, waar
bij heel individuele combinaties
zijn te vinden. Opel en indivi
dueel, een heel nieuwe combinatie
van begrippen.
Voor ons testexemplaar was uit de
accessoirekast het zogeheten 'Opel
Eye' gehaald, waarmee de auto zelf
bijhoudt of op het weggedeelte
waar je rijdt een maximumsnel
heid en/of een inhaalverbod geldt.
Bij de introductie was ik daar be
hoorlijk enthousiast over, want in
derdaad vergeet je echt wel eens
(vooral op een Autobahn) of de
maximumsnelheid nog van kracht
is. Maar Opel's gadget heeft geen
oog voor de matrixborden boven
de weg die hier op de snelwegen
doorgaans de snelheden dicteren.
Dus dan heb je er niet zo erg veel
aan, want je mag aannemen dat
justitie daar weinig begrip voor
heeft. Nu de 750 euro nog niet
waard, wachten maar op een ver
sie die net als Sammie ook om
hoog kijkt.
Maar dat is dan eigenlijk het enige
wat me van de Insignia ST minder
goed beviel. We hadden er eentje
te gast met de tweeliter diesel van
160 pk, waaraan de uitmuntende
zestraps automaat was gekoppeld.
Voor de zakenrijder dé keuze, ze
ker in deze combinatie. Hij is heer
lijk vlot, de bak schakelt schier on
merkbaar en het geheel is opmer
kelijk stil. Dat geldt trouwens voor
de hele Insignia, zelfs als je de af-
dekhoes van de bagageruimte
open laat.
Het weggedrag van de Sports Tou
rer wijkt, ondanks de honderd ki
lo die hij meer weegt (1669 kg to
taal), niet bespeurbaar af van dat
van zijn familieleden. Dat bete
kent dan goed comfortabel ge
veerd, met niettemin een uitmun
tend bochtgedrag.
Voor wie vaak met wisselende la
ding rijdt, waar zo'n stationcar na
tuurlijk voor is bedoeld, heeft wel
wat aan het optionele instelbare
onderstel. In andere gevallen is de
standaardvering echt goed genoeg.
De Opel Insignia ST is zonder
meer de beste auto die Opel ooit
heeft gemaakt - maar pas op, op
de IAA deze en komende week de
buteert de nieuwe Astra, die veel
lijkt op deze Auto van het Jaar. De
Insignia ST is er vanaf 28.195 euro,
dieselen begint bij 33.245 euro.
Welbesteed geld.