Insignia ST beste Opel ooit 17 vrijdag 18 september 2009 TIEN AUTOVRAGEN AAN: Fons Baart is eigenaar en uitbater van café 't Bier winkeltje in Terneuzen. Ook is hij medeverantwoor delijk voor het technische beleid bij voetbalvereni ging Terneuzen. door Reoié van Stee Wat voor auto rijdt u? Een Saab 900 cabriolet. Het is mijn vijfde auto van dit merk. Ik rij al 34 jaar Saab. Wat voor auto zou u willen rij den? De terreinwagen van Saab, de 9-7X. Wat vindt u een lelijke auto? De Fiat Multipla, een gedrocht. En de Simca 1000. Dit was m'n eerste auto. En ook al kostte hij toen maar 500 gulden, lelijk bleef-ie. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Aan mensen die op een weg waar je harder mag veel te langzaam rij den. Hebt u ook een onhebbelijkheid in het verkeer? Ik denk het niet. Ik rij niet zo heel veel. Mijn vrouw Monique maakt de meeste kilometers. Wat is de hoogste snelhhid die u ooit hebt gereden en waar was dat? Op weg naar de wintersport in Oostenrijk. Op de Autobahn in Duitsland haalde ik 200 kilometer per uur. Dat was hard genoeg. Wanneer hebt u voor het laatst een bekeuring gehad en waar voor? Een parkeerboete in juni. Nota be ne achter mijn eigen café op een vergunningplaats. Mijn auto, die al le parkeerwachters kennen, stond niet precies tussen de lijntjes. In hoeveel keer slaagde u voor uw rijbewijs? In één keer. Welke verkeersregel zou u veran derd willen hebben? Hogere snelheden op snelwegen als het niet druk is. 's Nachts bij voorbeeld. Hou zou u zich als automobilist willen omschrijven? Als een zeer rustige rijder. Niet te gehaast dus. Als je op tijd vertrekt, kom je altijd op tijd aan. AUTOTEST Stationcar Sports Tourer is succesvolle variant van Insignia Niet altijd heeft de jury van de Auto van het Jaar een goede hand van kiezen. Maar het bekronen van de Opel Insignia was een juiste daad - en toen kenden zij de Sports Tourer nog niet eens. door Robbert Keegel Het gehannes rond Opel, waar het er nu weer op lijkt dat de slechte moe der General Motors haar Duitse dochter toch wil be houden, doet niets af aan de kwali teiten van de Insignia - en van na tuurlijk alle varianten daarop. De waarschijnlijk commercieel meest succesvolle daarvan is de station car Sports Tourer, niet alleen van wege zijn enorme praktische ge bruiksmogelijkheden, maar zeker ook vanwege zijn montere uiter lijk. De Nederlandse importeur verwacht dat zeker zestig procent van alle Insignia-verkopen op reke ning van de ST zullen worden ge schreven - en het loopt behoorlijk storm. Bovendien: achterin de Insignia se dan en hatchback houdt de hoofd ruimte vanwege de zo elegant aflo pende daklijn niet echt over. In de Sports Tourer, met zijn op hoog ni veau doorlopend dak, zit dat ech ter helemaal snor. Zo is hij niet al leen als transporteur, maar zeker ook als personenauto sterk aan te bevelen. Het leuke is ook dat de twee spe ciale uitvoeringen van de Insignia, die we onlangs tijdens bliksembe- zoekjes aan Frankfort toch goed aan de tand konden voelen - ik be doel de superzuinige Ecoflex en de heerlijk snelle OPC - ook allebei als Sports Tourer te koop zijn. Praktisch is de ST. Hoewel hij bui tengewoon elegant is gebleven, biedt hij toch een laadruimte waar je u tegen mag zeggen: 540 liter ba gagevolume als de achterbank zit- klaar is en met de achterbank plat is er ruimte voor bijna een kubie ke meter méér, 1530 liter. En door de enorme achterklep is hij makke lijk te beladen. Een elektrische be diening van die klep had ik wel prettig gevonden, maar een Opel zit nu eenmaal niet in het pre mium-segment waar zo'n gemak doorgaans standaard is. Niet dat de klep moeilijk open of dicht gaat en ook op de kiesdrem pel valt weinig aan te merken. Het platklappen van de achterbank, wat natuurlijk in delen kan, is eveneens een fluitje van een cent. Laden en lossen gaat net zo makke lijk als in- en uitstappen, hetgeen zoals gememoreerd achterin mak kelijker verloopt dan bij de luxueu zere versies. Niet trouwens dat er aan luxe ingeleverd moet worden bij de ST. Bram Wouters, AutoTeam, Vlissingen „Veel klanten vallen voor de vormgeving en uitstraling van de Sports Tourer. Er zijn kopers bij die de extra ruimte niet per se nodig hebben, maar vanwege het design" toch een ST aanschaffen. De ontwerplijn is een voorbode op toekomstige Opeis." Laden en lossen gaat net zo makkelijk als in- en uitstappen. foto's GPD Dat is een kwestie van welke uit voering wordt gekozen, maar ook de basis is voorzien van alles wat nodig is. De keuze aan accessoires en inrichtingen is erg groot, waar bij heel individuele combinaties zijn te vinden. Opel en indivi dueel, een heel nieuwe combinatie van begrippen. Voor ons testexemplaar was uit de accessoirekast het zogeheten 'Opel Eye' gehaald, waarmee de auto zelf bijhoudt of op het weggedeelte waar je rijdt een maximumsnel heid en/of een inhaalverbod geldt. Bij de introductie was ik daar be hoorlijk enthousiast over, want in derdaad vergeet je echt wel eens (vooral op een Autobahn) of de maximumsnelheid nog van kracht is. Maar Opel's gadget heeft geen oog voor de matrixborden boven de weg die hier op de snelwegen doorgaans de snelheden dicteren. Dus dan heb je er niet zo erg veel aan, want je mag aannemen dat justitie daar weinig begrip voor heeft. Nu de 750 euro nog niet waard, wachten maar op een ver sie die net als Sammie ook om hoog kijkt. Maar dat is dan eigenlijk het enige wat me van de Insignia ST minder goed beviel. We hadden er eentje te gast met de tweeliter diesel van 160 pk, waaraan de uitmuntende zestraps automaat was gekoppeld. Voor de zakenrijder dé keuze, ze ker in deze combinatie. Hij is heer lijk vlot, de bak schakelt schier on merkbaar en het geheel is opmer kelijk stil. Dat geldt trouwens voor de hele Insignia, zelfs als je de af- dekhoes van de bagageruimte open laat. Het weggedrag van de Sports Tou rer wijkt, ondanks de honderd ki lo die hij meer weegt (1669 kg to taal), niet bespeurbaar af van dat van zijn familieleden. Dat bete kent dan goed comfortabel ge veerd, met niettemin een uitmun tend bochtgedrag. Voor wie vaak met wisselende la ding rijdt, waar zo'n stationcar na tuurlijk voor is bedoeld, heeft wel wat aan het optionele instelbare onderstel. In andere gevallen is de standaardvering echt goed genoeg. De Opel Insignia ST is zonder meer de beste auto die Opel ooit heeft gemaakt - maar pas op, op de IAA deze en komende week de buteert de nieuwe Astra, die veel lijkt op deze Auto van het Jaar. De Insignia ST is er vanaf 28.195 euro, dieselen begint bij 33.245 euro. Welbesteed geld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 17