ioluit
Sfeer moet je
Glenn Priester
Ineke Otte
Karen van de Kerkhove
Theo Voorzaat
Bianca Runge
donderdag 17 september 2009
-door Nico Out
Op zoek het beste wat Zeeland op
kunstgebied te bieden heeft ging Ni
co Out dit weekend naar Goes en
's-Heer Arendskerke.
Mijn eerste bezoek
aan een Zeeuwse ex
positie gold Galerie
van den Bèrge, waar
Regine Schumann (D) expo
seert.
Het zal in de jaren '6o zijn geweest
dat ik als kunstnieuwsgierige pu
ber in het Van Abbemuseum in
Eindhoven voor het eerst Minimal
Art zag. Ik herinner me een duiste
re zaal, waarin grote blokken
schuimplastic nachtblauw en oker
geel oplichtten. Een intense sensa
tie. De kunstenaar zou Dan Flavin
kunnen zijn geweest. Die is vooral
bekend geworden door zijn geome
trische sculpturen en installaties
van gekleurde neonbuizen, waar
mee hij neutrale ruimtes transfor
meerde tot plekken van visuele be
leving. Minimal-kunstenaars za
gen af van artistieke inhoud en pre
senteerden geometrische beelden
die hun effect ontleenden aan hun
werking in de ruimte. Regine Schu
mann bouwt daarop voort.
Zij maakt driedimensionale objec
ten van fluorescerende materialen.
Platen acrylglas waarin fluorpig-
menten zijn verwerkt, smelt zij
perfect samen tot volledig abstrac
te schilderijen die op zich en in
combinaties spannende en subtie
le kleursensaties bieden. Reeksen
gelijkvormige buizen in één kleur
monteert zij naast elkaar tegen
een wand. Uit grove garens haakt
zij tapijten of netten die zij als
amorfe bergen op de vloer dra
peert en die in bonte kleuren op
lichten.
Vaak brengt men haar werk in ver
band met het design van de loun
gecultuur in de uitgaanswereld.
Daar schept licht een aangename
sfeer. Regine Schumann gaat veel
verder. Haar werk is verstild,
speels, geheimzinnig, grappig, inge
togen of vrolijk. Maar meer nog
biedt zij een rijk palet aan waarne
mingen die het oog scherpen.
Sfeer onderga je, dit werk heeft
ook in zich dat je het effect dat
kleuren onderling hebben actief er
vaart, dat je verrassende relaties
ontdekt tussen vorm, kleur en de
omringende ruimte. Het werk
scherpt je blik. Ik zie haar werk in
de traditie die van Matisse - die
meer nog dan de impressionisten
de mogelijkheden van kleurden
vorm op een verfrissende wijze
uitbuitte - leidt naar de Colour-
fieldpainters.
'Van Ginder en hier' is een ont
moeting tussen kunstenaars uit
verschillende culturen. Die heeft
waarde, zoals elke ontmoeting tus
sen mensen als die echt is. Je vindt
bevestiging van je bestaan als een
ander je (h)erkent en je kunt daar
naast wellicht ook nieuwe gezichts
punten ontdekken. Dat is ook één
van de functies van kunst. Een ont
moeting tussen kunstenaars is
voor anderen alleen waardevol als
er kunst uit voortkomt die op ei
gen benen kan staan. Waardering
daarvan hangt samen met je ver
wachting van en je visie op kunst.
Het versmelten van kunst en le
ven, bijvoorbeeld, is een benade
ring die in de 'Happenings' en de
performances van de Wiener Ak-
tionisten, opnieuw jaren '6o, zicht
baar werd. Fysieke handelingen,
waarbij het publiek soms werd in
geschakeld, waren metafoor voor
wat zich in de samenleving afspeel
de. Zo is dat deels ook in het pro
ject dat Gerard Marinus Verkerke
met Khalid Rasoul en Martijn Lin-
zell presenteert. Verkerke schiep
een platform, een tent, waarin hij
werk van de anderen toont en zelf
vier tafels maakte als voorwaarden
voor ontmoeting. De schilderijen
van de Koerd Rasoul zijn symbo
lisch: vissen staan voor leven, vo
gels en het getal vier voor vrijheid.
Linzell schilderde vier keer ogen
in verder lege gestalten die aan het
hoofd van elke tafel zijn geplaatst.
Puur artistiek gezien is het werk
voorspelbaar. De waarde van dit
project zit hem in de combinatie
van beeld en ontmoetingsplek. Er
zijn nog drie projecten. Eén ervan
is geïnspireerd op het grafmonu
ment dat de beeldhouwer Canova
in 1805 maakte voor Maria Chris
tina van Oostenrijk. Je stapt een pi
ramide binnen, ziet in het donker
lichtjes, bewegen en waan je los
van de aarde en deel van het uni
versum. Nog zwaarder symbolisch
is het op de cirkel gebaseerde werk
van Janneke Rottier en Carmen
Milhous. Dat heeft het ontstaan
van leven en het herboren worden
als thema. In de baarmoedertent
waar dat laatste kan plaatsvinden
is het prettig toeven. Maar de com
binatie van uitvoering en preten
tie overstijgt in mijn ogen het vor
mingswerk niet. In een vierde pro
ject van vier kunstenaars staat de
kubus als metafoor voor vrijheids
beperking centraal. Beeldend kan
het werk van Denz de Kroon - be
knotte natuur - en Ko de Kok - ge
vangen vrouw - mij overtuigen.
Kameleon: Regine Schumann - Galerie
van den Berge, Westwal 45, Goes. T/m
17 oktober, do. t/m za. 12 -17 uur.
Van Ginder en hier: Tuin van
Allemekinders, Oude Rijksweg 97,
's-Heer Arendskerke. Dagelijks 8.00 -
17.00 uur.
Werk van Regine Schumann (bo
ven).
Gevangen vrouw van Ko de Kok
(links).
Overzicht van de tuin van Alleme
kinders (rechts). foto's Nico Out
Glenn Priester stelt zink, koper, tin
en lood bloot aan weer en wind
en assembleert dat materiaal tot
schilderijachtige composities, die
de kracht en het ritme van natuur
en (water) landschap oproepen. En
sembles van langgerekte verticale
rechthoeken voegen er een dimen
sie van beweging aan toe.
t/m 17 oktober, Kunstuitleen De
Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo.
t/m za. 13.00 - 17.00 uur.
Ineke Otte schept een eigen kleuri
ge wereld van beelden, glasobjec
ten, meubels en sieraden. Door in
ventief materiaal- en vormgebruik
overstijgen haar tekens en symbo
len het cliché.
Haar woning, tuin en atelier zijn
de beste plekken om dat te bele
ven. Dit weekend.
18 t/m 20 september, 's-Heer
Elsdorpweg 39, Goes, 13.00 - 17.00
Karen van de Kerkhove schildert
vaardig gedetailleerde taferelen
waarin zij een mooie balans
schept tussen wat zij toont en weg
laat. Soms dromerig en soms ver
vreemdend. Laat zich inspireren
door natuur, geschiedenis en ma
gie.
T/m 28/9, Galerie Het Oude Raadhuis,
Ring 6, Burgh-Haamstede, dagelijks
12.00-17.00 uur:
Theo Voorzaat exposeert in Zee
land een collectie nieuwe schilde
rijen, voordat ze via Galerie Lieve
Hemel in Amsterdam de wereld
over gaan. Fijnschilder Voorzaat
verbindt vakmanschap met visie
en verbeelding. Hij schept een ei
gen vorm van magisch realisme.
T/m 4 oktober, Museum
Goemanszorg, Molenweg 3, Dreischor,
di. t/m vr. 10-17 uur, za., zo. en ma.
12-17 uur
Bianca Runge maakt van foto's uit
tijdschriften en boeken collages,
die bestaan uit talloze lagen. Een
landschap of stadgezicht wordt ge
transformeerd tot een ongrijpbare
werkelijkheid die het denken over
wat vast staat op losse schroeven
zet. Inventief en verfijnd,
t/m 27 september, Museum De
Glazenkast, Verwerijstraat 26,
Middelburg, do. t/m zo. 12.00 -17.00