ioluit Sfeer moet je Glenn Priester Ineke Otte Karen van de Kerkhove Theo Voorzaat Bianca Runge donderdag 17 september 2009 -door Nico Out Op zoek het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft ging Ni co Out dit weekend naar Goes en 's-Heer Arendskerke. Mijn eerste bezoek aan een Zeeuwse ex positie gold Galerie van den Bèrge, waar Regine Schumann (D) expo seert. Het zal in de jaren '6o zijn geweest dat ik als kunstnieuwsgierige pu ber in het Van Abbemuseum in Eindhoven voor het eerst Minimal Art zag. Ik herinner me een duiste re zaal, waarin grote blokken schuimplastic nachtblauw en oker geel oplichtten. Een intense sensa tie. De kunstenaar zou Dan Flavin kunnen zijn geweest. Die is vooral bekend geworden door zijn geome trische sculpturen en installaties van gekleurde neonbuizen, waar mee hij neutrale ruimtes transfor meerde tot plekken van visuele be leving. Minimal-kunstenaars za gen af van artistieke inhoud en pre senteerden geometrische beelden die hun effect ontleenden aan hun werking in de ruimte. Regine Schu mann bouwt daarop voort. Zij maakt driedimensionale objec ten van fluorescerende materialen. Platen acrylglas waarin fluorpig- menten zijn verwerkt, smelt zij perfect samen tot volledig abstrac te schilderijen die op zich en in combinaties spannende en subtie le kleursensaties bieden. Reeksen gelijkvormige buizen in één kleur monteert zij naast elkaar tegen een wand. Uit grove garens haakt zij tapijten of netten die zij als amorfe bergen op de vloer dra peert en die in bonte kleuren op lichten. Vaak brengt men haar werk in ver band met het design van de loun gecultuur in de uitgaanswereld. Daar schept licht een aangename sfeer. Regine Schumann gaat veel verder. Haar werk is verstild, speels, geheimzinnig, grappig, inge togen of vrolijk. Maar meer nog biedt zij een rijk palet aan waarne mingen die het oog scherpen. Sfeer onderga je, dit werk heeft ook in zich dat je het effect dat kleuren onderling hebben actief er vaart, dat je verrassende relaties ontdekt tussen vorm, kleur en de omringende ruimte. Het werk scherpt je blik. Ik zie haar werk in de traditie die van Matisse - die meer nog dan de impressionisten de mogelijkheden van kleurden vorm op een verfrissende wijze uitbuitte - leidt naar de Colour- fieldpainters. 'Van Ginder en hier' is een ont moeting tussen kunstenaars uit verschillende culturen. Die heeft waarde, zoals elke ontmoeting tus sen mensen als die echt is. Je vindt bevestiging van je bestaan als een ander je (h)erkent en je kunt daar naast wellicht ook nieuwe gezichts punten ontdekken. Dat is ook één van de functies van kunst. Een ont moeting tussen kunstenaars is voor anderen alleen waardevol als er kunst uit voortkomt die op ei gen benen kan staan. Waardering daarvan hangt samen met je ver wachting van en je visie op kunst. Het versmelten van kunst en le ven, bijvoorbeeld, is een benade ring die in de 'Happenings' en de performances van de Wiener Ak- tionisten, opnieuw jaren '6o, zicht baar werd. Fysieke handelingen, waarbij het publiek soms werd in geschakeld, waren metafoor voor wat zich in de samenleving afspeel de. Zo is dat deels ook in het pro ject dat Gerard Marinus Verkerke met Khalid Rasoul en Martijn Lin- zell presenteert. Verkerke schiep een platform, een tent, waarin hij werk van de anderen toont en zelf vier tafels maakte als voorwaarden voor ontmoeting. De schilderijen van de Koerd Rasoul zijn symbo lisch: vissen staan voor leven, vo gels en het getal vier voor vrijheid. Linzell schilderde vier keer ogen in verder lege gestalten die aan het hoofd van elke tafel zijn geplaatst. Puur artistiek gezien is het werk voorspelbaar. De waarde van dit project zit hem in de combinatie van beeld en ontmoetingsplek. Er zijn nog drie projecten. Eén ervan is geïnspireerd op het grafmonu ment dat de beeldhouwer Canova in 1805 maakte voor Maria Chris tina van Oostenrijk. Je stapt een pi ramide binnen, ziet in het donker lichtjes, bewegen en waan je los van de aarde en deel van het uni versum. Nog zwaarder symbolisch is het op de cirkel gebaseerde werk van Janneke Rottier en Carmen Milhous. Dat heeft het ontstaan van leven en het herboren worden als thema. In de baarmoedertent waar dat laatste kan plaatsvinden is het prettig toeven. Maar de com binatie van uitvoering en preten tie overstijgt in mijn ogen het vor mingswerk niet. In een vierde pro ject van vier kunstenaars staat de kubus als metafoor voor vrijheids beperking centraal. Beeldend kan het werk van Denz de Kroon - be knotte natuur - en Ko de Kok - ge vangen vrouw - mij overtuigen. Kameleon: Regine Schumann - Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. T/m 17 oktober, do. t/m za. 12 -17 uur. Van Ginder en hier: Tuin van Allemekinders, Oude Rijksweg 97, 's-Heer Arendskerke. Dagelijks 8.00 - 17.00 uur. Werk van Regine Schumann (bo ven). Gevangen vrouw van Ko de Kok (links). Overzicht van de tuin van Alleme kinders (rechts). foto's Nico Out Glenn Priester stelt zink, koper, tin en lood bloot aan weer en wind en assembleert dat materiaal tot schilderijachtige composities, die de kracht en het ritme van natuur en (water) landschap oproepen. En sembles van langgerekte verticale rechthoeken voegen er een dimen sie van beweging aan toe. t/m 17 oktober, Kunstuitleen De Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo. t/m za. 13.00 - 17.00 uur. Ineke Otte schept een eigen kleuri ge wereld van beelden, glasobjec ten, meubels en sieraden. Door in ventief materiaal- en vormgebruik overstijgen haar tekens en symbo len het cliché. Haar woning, tuin en atelier zijn de beste plekken om dat te bele ven. Dit weekend. 18 t/m 20 september, 's-Heer Elsdorpweg 39, Goes, 13.00 - 17.00 Karen van de Kerkhove schildert vaardig gedetailleerde taferelen waarin zij een mooie balans schept tussen wat zij toont en weg laat. Soms dromerig en soms ver vreemdend. Laat zich inspireren door natuur, geschiedenis en ma gie. T/m 28/9, Galerie Het Oude Raadhuis, Ring 6, Burgh-Haamstede, dagelijks 12.00-17.00 uur: Theo Voorzaat exposeert in Zee land een collectie nieuwe schilde rijen, voordat ze via Galerie Lieve Hemel in Amsterdam de wereld over gaan. Fijnschilder Voorzaat verbindt vakmanschap met visie en verbeelding. Hij schept een ei gen vorm van magisch realisme. T/m 4 oktober, Museum Goemanszorg, Molenweg 3, Dreischor, di. t/m vr. 10-17 uur, za., zo. en ma. 12-17 uur Bianca Runge maakt van foto's uit tijdschriften en boeken collages, die bestaan uit talloze lagen. Een landschap of stadgezicht wordt ge transformeerd tot een ongrijpbare werkelijkheid die het denken over wat vast staat op losse schroeven zet. Inventief en verfijnd, t/m 27 september, Museum De Glazenkast, Verwerijstraat 26, Middelburg, do. t/m zo. 12.00 -17.00

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 58