zeeland 125 Vlaanderen bereidt actie voor Groot deel van zeeland stond onder water "Vi Vlaamse regering eist duidelijkheid van Nederland op 9 oktober Handreiking waterschappen aan kabinet 1 ProRait baalt van strenge regels rangeren Nieuwdorp dinsdag 15 september 2009 -> Antwerpen - De Vlaamse regering en de haven van Antwerpen ma ken plannen voor acties tegen Ne derland. Die worden uitgevoerd als op g oktober niet blijkt dat Ne derland fluks de verdieping van de vaargeul in de Westerschelde ter hand neemt. Dat vertelden de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Wer ken Hilde Crevits en de Antwerp se havenschepen Marc Van Peel gisteren na afloop van een bezoek van de bewindsvrouw aan de ha ven van Antwerpen. Welke acties? Crevits: „Ik hou niet van dreigen." Van Peel: „Dat hou den we natuurlijk nog even voor ons." Moet je misschien denken aan acties die gericht zijn op de Nederlandse transportsector? Van Peel: „Dat zou kunnen, maar ik laat het voorlopig verder aan uw ei gen fantasie over." Crevits zei dat de Vlaamse rege ring vrijdag ontgoocheld was toen bleek dat de Nederlandse regering andermaal geen knopen had door gehakt over de verdieping van de Westerschelde. „Dat dwingt ons te kijken naar de kleine lettertjes van het verdrag dat Nederland en Vlaanderen erover hebben geslo ten. En dat is jammer, want zoiets doet afbreuk aan de stijl waarin we met elkaar zouden moeten om gaan." Die kleine lettertjes laten volgens Crevits overigens geen twijfel bestaan over wat van Ne derland op het gebied van de ver dieping mag worden verwacht: op de meest efficiënte' wijze, tijdig al le nodige bestuurlijke besluiten ne men en in het algemeen al het no dige doen om afspraken en termij nen te eerbiedigen. De minister re kent er dan ook op dat het kabi netsbesluit van 9 oktober deze geest zal ademen. Crevits: „De eco nomische facetten zijn belangrijk, de goede verhoudingen tussen Ne derland en Vlaanderen, maar ver geet vooral de snelheid niet." Havendirecteur Eddy Bruyninckx onderstreepte dat het uitblijven van de verdieping de haven en het bedrijfsleven jaarlijks 70 miljoen euro kost." „Staat in de maatschap pelijke kosten-batenanalyse die bij de Schelde-ontwikkelingsschets 2010 hoort." Maar die kosten-ba tenanalyse stamt toch van vóór de economische crisis? „Klopt, maar in die analyse is ervan uitgegaan dat de diepere vaargeul al in 2007 beschikbaar zou zijn. Dat betekent nu dus al 140 miljoen euro scha de." Hij voegde eraan toe dat het uitblijven van de verdieping de ontwikkelingen na de crisis wel licht kunnen remmen. „Reders en verladers maken nu hun plannen. Ze houden niet van dit soort onze kerheden." Bruyninckx heeft al een brief van reder en terminaluitbater MSC op zijn bureau liggen, waarin zorg wordt uitgesproken over de nadeli ge gevolgen die de containergigant nu al ondervindt van het getalm. Op de vraag of ze zelf nog Zeeuw se mosselen eet, grijnsde Crevits breed. „Ik ben er een liefhebber van en dat geldt ook voor Zeeuwse oesters." Maar ze herpakte zich snel: „Er is voorlopig nog weinig reden om vrolijk te doen over dit dossier." door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - De waterschappen Zeeuwse Eilanden en Zeeuws- Vlaanderen reiken het kabinet een oplossing aan voor de impasse rondom de verdieping van de Wes terschelde. De Raad van State besloot eind juli dat de Westerschelde voorals nog niet verder mag worden uitge diept. Onduidelijk is of verdiepen de natuur schade toebrengt. Om mogelijke schadelijke gevolgen te compenseren is volgens de Raad aanleg nodig van 40 hectare nieu we estuariene natuur. De water schappen stellen voor om langs de Mosselbanken (naast Dow) be staand voorland op te hogen tot schor. Hierbij wordt volgens de schappen de veiligheid gewaar borgd en is een volwaardige na- tuuroplossing in beeld. Het is 65 jaar geleden dat de bevrij ding van Zeeland werd ingezet met de Slag om de Schelde. De krant blikt tot eind november - toen de eer ste geallieerde schepen naar Antwer pen konden varen - terug op die tijd. door Jan van Damme Waar blijven ze toch, waar blijven ze toch? Iedereen voel de het aankomen, de bevrijders waren zo dichtbij. Antwerpen was in geallieerde han den Gent was bevrijd. Toch, pas in de ochtend van 16 september zouden Poolse militairen voet op Zeeuws- Vlaamse bodem zetten. Her en der in Zeeland was het wachten al lang in wanhoop omge slagen. De Duitse bezetter hield sinds 1943 terdege rekening met een geallieerde landing op de Zeeuwse kust. Om het de aanval lers zo moeilijk mogelijk te ma ken, werden grote delen van Zee land onder water gezet. Schou- wen-Duiveland en Tholen werden grotendeels aan het water prijsge geven. Bijna 35.000 hectare werd vanaf april 1944 in Zeeland onder water gezet. In Ouwerkerk was me vrouw Levina van den Berge één van de bijna 18.000 eilandbewo ners, die geëvacueerd werden. Ze is nu 93 jaar, en vertelt dat ze pas twee jaar getrouwd was toen het water kwam. Ze week met haar man uit naar Yerseke. Een moeilij ke tijd, weet ze, want toen ze te rugkwamen op Ouwerkerk lagen hun huis en bakkerij in puin. Al leen de oven stond er nog. In 1953 maakte ze ook de watersnood mee. „Twee rampen", zegt ze nu, „maar je was jong en krabbelde weer overeind." Hoewel er in Zeeuws-Vlaanderen in 1944 veel minder rigoureus was geïnundeerd, zouden de bevrijders ook daar met water te kampen krij gen. In april was namelijk een strook land vanaf de Axelse Sas sing tot het Land van Saeftinghe onder water gezet. Vooral voor tanks en ander zwaar materieel zou die strook water van een paar honderd meter breed een lastig te nemen obstakel blijken te zijn. DEN HAAG - ProRail heeft de Raad van State gevraagd met spoed een aantal strenge voorschriften te schrap pen die de provincie Zeeland heeft opgenomen in de nieuwe milieuvergunning voor het rangeerterrein aan de Luxemburgweg in Nieuwdorp. „Op het moment dat er geïnvesteerd moet worden, laat ProRail het afweten", reageerde een woordvoerder van het provinciebestuur gisteren in Den Haag. Een woordvoerder van ProRail zei dat Zeeland veel ver der gaat met het opleggen van veiligheidsmaatregelen voor gevaarlijke stoffen dan andere provincies. Het ver schil met de rest van het land zou erin zitten dat het gehele rangeerterrein bereikt moet kunnen worden door bluswater. Verder moet altijd de stroom van de bo venleiding afgehaald kunnen worden. „Ook op plaatsen waar geen gevaarlijke stoffen worden gerangeerd", klaagde de woordvoerder van ProRail. Dit vereist aan passing van de installatie. De goederenvervoerder ver zet zich er ook tegen dat het emplacement dag en nacht bezet moet zijn door een personeelslid, ook als er geen wagons met gevaarlijke stoffen staan. „In de buurt van het rangeerterrein woont niemand", aldus ProRail. De provincie wees erop dat in de buurt van het emplacement bedrijven staan waarvan de werknemers beschermd moeten worden. Brand in een Ipg-wagon kan eenvoudig overslaan naar andere wagons, waardoor een calamiteit kan ontstaan, aldus de provincie die giste ren een deskundige van de regionale brandweer mee nam naar Den Haag. De uitspraak volgt binnen enkele weken. foto Ronald den Dekker slechts slechts VcttrolcClaia: 1, 8. 16.22. 29 ofct. 6, 12,19. 26 i BOLDERMAN 4 DAGEN LONDEN 4 DAGEN PARIJS i BIJ DE PRIJS INBEGREPEN 3 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in 2-persoons kamers met faciliteiten Dagelijks ontbijtbuffet Excursies (excl. entreegeld) Luxe touringcar chauffeur/ reisleider i BIJ DE PRIJS INBEGREPEN fj 2 nachten omg. Zuid-Duitsland o.b.v. half- pension I 5 nachten 3* plus hotel Park op loopaf- - stand van het historisch centrum van Rovinj. Binnen en buitenzwemad 9 Comfortclass touringcar chauffeur reis- ;j leider J Ontbij'tbuffet en diner l| Excursies (excl. entreegeld) BIJ DE PRIJS INBEGREPEN S] 3 nachten o.b.v. logies en ontbijt in 2-pers.kamers met faciliteiten b Dagelijks ontbijtbuffet l' Excursies (excl. entreegeld)* I Stadswandeling o.l.v. gids Luxe touringcar chauffeur/reis- I leider Nederlandstalige gids in Praag 5 BIJ DE PRIJS INBEGREPEN I 3 nachten in de omgeving van Parijs in een keurig ingerichte kamer met douche en toilet Ontbijtbuffet Excursies (excl. entreegeld) Luxe touringcar chauffeur/reis leider I BIJ DE PRIJS INBEGREPEN 3 nachten in een middenklasse hotel o.b.v. logies en ontbijt, in r, een 2-pers.kamers met faciliteiten 'i' Verzorging o.b.v. logies en ontbijt Excursies (excl. entreegeld) J* Stadsbezichtiging o.l.v. een gids Luxe touringcar chauffeur/reis- leider Industrielaan 8 3903 A8 VEENENDAAL Voor brochure en boekingen; (0318) 58 09 58 www.bolderman.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 27