zeeland 125
Vlaanderen bereidt actie voor
Groot deel van zeeland
stond onder water
"Vi Vlaamse regering eist duidelijkheid van Nederland op 9 oktober
Handreiking
waterschappen
aan kabinet
1 ProRait baalt van strenge regels rangeren Nieuwdorp
dinsdag 15 september 2009 ->
Antwerpen - De Vlaamse regering
en de haven van Antwerpen ma
ken plannen voor acties tegen Ne
derland. Die worden uitgevoerd
als op g oktober niet blijkt dat Ne
derland fluks de verdieping van de
vaargeul in de Westerschelde ter
hand neemt.
Dat vertelden de Vlaamse minister
van Mobiliteit en Openbare Wer
ken Hilde Crevits en de Antwerp
se havenschepen Marc Van Peel
gisteren na afloop van een bezoek
van de bewindsvrouw aan de ha
ven van Antwerpen.
Welke acties? Crevits: „Ik hou niet
van dreigen." Van Peel: „Dat hou
den we natuurlijk nog even voor
ons." Moet je misschien denken
aan acties die gericht zijn op de
Nederlandse transportsector? Van
Peel: „Dat zou kunnen, maar ik
laat het voorlopig verder aan uw ei
gen fantasie over."
Crevits zei dat de Vlaamse rege
ring vrijdag ontgoocheld was toen
bleek dat de Nederlandse regering
andermaal geen knopen had door
gehakt over de verdieping van de
Westerschelde. „Dat dwingt ons te
kijken naar de kleine lettertjes van
het verdrag dat Nederland en
Vlaanderen erover hebben geslo
ten. En dat is jammer, want zoiets
doet afbreuk aan de stijl waarin
we met elkaar zouden moeten om
gaan." Die kleine lettertjes laten
volgens Crevits overigens geen
twijfel bestaan over wat van Ne
derland op het gebied van de ver
dieping mag worden verwacht: op
de meest efficiënte' wijze, tijdig al
le nodige bestuurlijke besluiten ne
men en in het algemeen al het no
dige doen om afspraken en termij
nen te eerbiedigen. De minister re
kent er dan ook op dat het kabi
netsbesluit van 9 oktober deze
geest zal ademen. Crevits: „De eco
nomische facetten zijn belangrijk,
de goede verhoudingen tussen Ne
derland en Vlaanderen, maar ver
geet vooral de snelheid niet."
Havendirecteur Eddy Bruyninckx
onderstreepte dat het uitblijven
van de verdieping de haven en het
bedrijfsleven jaarlijks 70 miljoen
euro kost." „Staat in de maatschap
pelijke kosten-batenanalyse die bij
de Schelde-ontwikkelingsschets
2010 hoort." Maar die kosten-ba
tenanalyse stamt toch van vóór de
economische crisis? „Klopt, maar
in die analyse is ervan uitgegaan
dat de diepere vaargeul al in 2007
beschikbaar zou zijn. Dat betekent
nu dus al 140 miljoen euro scha
de." Hij voegde eraan toe dat het
uitblijven van de verdieping de
ontwikkelingen na de crisis wel
licht kunnen remmen. „Reders en
verladers maken nu hun plannen.
Ze houden niet van dit soort onze
kerheden."
Bruyninckx heeft al een brief van
reder en terminaluitbater MSC op
zijn bureau liggen, waarin zorg
wordt uitgesproken over de nadeli
ge gevolgen die de containergigant
nu al ondervindt van het getalm.
Op de vraag of ze zelf nog Zeeuw
se mosselen eet, grijnsde Crevits
breed. „Ik ben er een liefhebber
van en dat geldt ook voor Zeeuwse
oesters." Maar ze herpakte zich
snel: „Er is voorlopig nog weinig
reden om vrolijk te doen over dit
dossier."
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - De waterschappen
Zeeuwse Eilanden en Zeeuws-
Vlaanderen reiken het kabinet een
oplossing aan voor de impasse
rondom de verdieping van de Wes
terschelde.
De Raad van State besloot eind
juli dat de Westerschelde voorals
nog niet verder mag worden uitge
diept. Onduidelijk is of verdiepen
de natuur schade toebrengt. Om
mogelijke schadelijke gevolgen te
compenseren is volgens de Raad
aanleg nodig van 40 hectare nieu
we estuariene natuur. De water
schappen stellen voor om langs de
Mosselbanken (naast Dow) be
staand voorland op te hogen tot
schor. Hierbij wordt volgens de
schappen de veiligheid gewaar
borgd en is een volwaardige na-
tuuroplossing in beeld.
Het is 65 jaar geleden dat de bevrij
ding van Zeeland werd ingezet met
de Slag om de Schelde. De krant
blikt tot eind november - toen de eer
ste geallieerde schepen naar Antwer
pen konden varen - terug op die tijd.
door Jan van Damme
Waar blijven ze toch,
waar blijven ze
toch? Iedereen voel
de het aankomen,
de bevrijders waren zo dichtbij.
Antwerpen was in geallieerde han
den Gent was bevrijd. Toch, pas
in de ochtend van 16 september
zouden Poolse militairen voet op
Zeeuws- Vlaamse bodem zetten.
Her en der in Zeeland was het
wachten al lang in wanhoop omge
slagen. De Duitse bezetter hield
sinds 1943 terdege rekening met
een geallieerde landing op de
Zeeuwse kust. Om het de aanval
lers zo moeilijk mogelijk te ma
ken, werden grote delen van Zee
land onder water gezet. Schou-
wen-Duiveland en Tholen werden
grotendeels aan het water prijsge
geven. Bijna 35.000 hectare werd
vanaf april 1944 in Zeeland onder
water gezet. In Ouwerkerk was me
vrouw Levina van den Berge één
van de bijna 18.000 eilandbewo
ners, die geëvacueerd werden. Ze
is nu 93 jaar, en vertelt dat ze pas
twee jaar getrouwd was toen het
water kwam. Ze week met haar
man uit naar Yerseke. Een moeilij
ke tijd, weet ze, want toen ze te
rugkwamen op Ouwerkerk lagen
hun huis en bakkerij in puin. Al
leen de oven stond er nog. In 1953
maakte ze ook de watersnood
mee. „Twee rampen", zegt ze nu,
„maar je was jong en krabbelde
weer overeind."
Hoewel er in Zeeuws-Vlaanderen
in 1944 veel minder rigoureus was
geïnundeerd, zouden de bevrijders
ook daar met water te kampen krij
gen. In april was namelijk een
strook land vanaf de Axelse Sas
sing tot het Land van Saeftinghe
onder water gezet. Vooral voor
tanks en ander zwaar materieel
zou die strook water van een paar
honderd meter breed een lastig te
nemen obstakel blijken te zijn.
DEN HAAG - ProRail heeft de Raad van State gevraagd
met spoed een aantal strenge voorschriften te schrap
pen die de provincie Zeeland heeft opgenomen in de
nieuwe milieuvergunning voor het rangeerterrein aan
de Luxemburgweg in Nieuwdorp.
„Op het moment dat er geïnvesteerd moet worden, laat
ProRail het afweten", reageerde een woordvoerder van
het provinciebestuur gisteren in Den Haag.
Een woordvoerder van ProRail zei dat Zeeland veel ver
der gaat met het opleggen van veiligheidsmaatregelen
voor gevaarlijke stoffen dan andere provincies. Het ver
schil met de rest van het land zou erin zitten dat het
gehele rangeerterrein bereikt moet kunnen worden
door bluswater. Verder moet altijd de stroom van de bo
venleiding afgehaald kunnen worden. „Ook op plaatsen
waar geen gevaarlijke stoffen worden gerangeerd",
klaagde de woordvoerder van ProRail. Dit vereist aan
passing van de installatie. De goederenvervoerder ver
zet zich er ook tegen dat het emplacement dag en
nacht bezet moet zijn door een personeelslid, ook als
er geen wagons met gevaarlijke stoffen staan. „In de
buurt van het rangeerterrein woont niemand", aldus
ProRail. De provincie wees erop dat in de buurt van het
emplacement bedrijven staan waarvan de werknemers
beschermd moeten worden. Brand in een Ipg-wagon
kan eenvoudig overslaan naar andere wagons, waardoor
een calamiteit kan ontstaan, aldus de provincie die giste
ren een deskundige van de regionale brandweer mee
nam naar Den Haag. De uitspraak volgt binnen enkele
weken. foto Ronald den Dekker
slechts
slechts
VcttrolcClaia:
1, 8. 16.22. 29 ofct. 6, 12,19. 26 i
BOLDERMAN
4 DAGEN LONDEN
4 DAGEN PARIJS
i BIJ DE PRIJS INBEGREPEN
3 overnachtingen op basis van
logies en ontbijt in 2-persoons
kamers met faciliteiten
Dagelijks ontbijtbuffet
Excursies (excl. entreegeld)
Luxe touringcar chauffeur/
reisleider
i BIJ DE PRIJS INBEGREPEN
fj 2 nachten omg. Zuid-Duitsland o.b.v. half-
pension
I 5 nachten 3* plus hotel Park op loopaf-
- stand van het historisch centrum van
Rovinj. Binnen en buitenzwemad
9 Comfortclass touringcar chauffeur reis-
;j leider
J Ontbij'tbuffet en diner
l| Excursies (excl. entreegeld)
BIJ DE PRIJS INBEGREPEN
S] 3 nachten o.b.v. logies en ontbijt
in 2-pers.kamers met faciliteiten
b Dagelijks ontbijtbuffet
l' Excursies (excl. entreegeld)*
I Stadswandeling o.l.v. gids
Luxe touringcar chauffeur/reis-
I leider
Nederlandstalige gids in Praag
5 BIJ DE PRIJS INBEGREPEN
I 3 nachten in de omgeving van
Parijs in een keurig ingerichte
kamer met douche en toilet
Ontbijtbuffet
Excursies (excl. entreegeld)
Luxe touringcar chauffeur/reis
leider
I BIJ DE PRIJS INBEGREPEN
3 nachten in een middenklasse
hotel o.b.v. logies en ontbijt, in
r, een 2-pers.kamers met faciliteiten
'i' Verzorging o.b.v. logies en ontbijt
Excursies (excl. entreegeld)
J* Stadsbezichtiging o.l.v. een gids
Luxe touringcar chauffeur/reis-
leider
Industrielaan 8
3903 A8 VEENENDAAL
Voor brochure en boekingen;
(0318) 58 09 58
www.bolderman.nl