i8l zeeland Nieuw type hovercraft ronkt Ministeriële vergunning stuit op bedenkingen Officier wil Vlissinger een jaar in psychiatrisch ziekenhuis hebben Strijd om kampioenschap sjezenrijden Walchers project op nominatielijst prestigieuze prijs REKENING EN VERANTWOORDING De vereffenaar van de nalatenschap van ELiSE FRANCISCA DUBOIS, geboren te Terneuzen op 6 mei 1949 en overleden te Goes op 15 maart 2009, laatste wonende te 4461 NN Goes, Jasmijnstraat 23, maakt bekend dat ter voldoening aan artikel 4:218 BW de uitdelingslijst ter inzage is gelegd bij de boedelnotaris. Iedere belanghebbende kan binnen 1 maand na het verschijnen van deze advertentie bij de Kantonrechter Middelburg, Kousteensedijk 2, 4331 JE Middelburg, in verzet komen. De vereffenaar, te dezen woonplaats kiezende ten kantore van de boedelnotaris, Mr. J. van der Veen, Johan de Wittstraat 33, 3311 KG Dordrecht. dinsdag 15 september 2009 OOSTKAPELLE - Vijfenveertig kop pels strijden zaterdag in Oostkapel- le om het Zeeuws Kampioenschap sjezenrijden. In 1990 is deze sjezen- wedstrijd begonnen als vrije sje- zenwedstrijd, maar sinds 2006 krijgt deze wedstrijd het extra tint je met de titel Zeeuws Kampioen. Deze wedstrijd is tevens het sluit stuk van een druk seizoen ring en sjezenrijden 2009. De combinatie die aan het einde van de dag de meeste ringen heeft gestoken mag zich winnaar noe men van de wedstrijd en dus laten huldigen als Zeeuws Kampioen. De wedstrijd begint om 9.30 en rond 17.00 uur is de winnaar be kend. Q De wedstrijd is gratis toegankelijk en voor meer informatie: www.ringrij- den.nl. BADER RACING TEAM 'Als er tijdens de Watersnood luchtkussenvoertuigen waren geweest, dan door Henk Postma Even zweefden ze met hun luchtkussenvoertui gen naar de toppen van de roem. Met Vrouwen polder als vertrekpunt. Hij als de enige Nederlandse hover craft-piloot die zich met de wereld top kon méten. Zij als de enige vrouwelijke coureur. En hun zoon als het jongste aanstormende ta lent. Het Bader Racing Team, zoals het trio zich destijds noemde, zou Nederland rijp gaan maken voor het luchtkussenvoertuig. Maat dat was twintig jaar geleden. Toen Richard en Ella Bader terug kwamen van het wereldkampioen schap in de Verenigde Staten, en hun Nederlandse Hovercraft Club acht gemeenten had weten te inte resseren voor Grand Prix races, deed Nederland hun hovercrafts in de ban. lawel, je zweeft er net zo gemakke lijk mee over land als over water. En er is geen voertuig denkbaar waarmee vanaf het strand of in de modder sneller reddingsacties kun nen worden uitgevoerd. Of waar mee je - zoals is gebeurd - provin ciale bestuurders over sloten kan laten glijden om in de polder een lintje door te knippen. Maar zo'n hovercraft maakt wel ontzettend veel lawaai. Dus werd het recreatief gebruik aan banden gelegd. De autoriteiten weigerden er vergunningen voor te geven. Weg mogelijkheden om vanaf het Noordzeestrand bij hun woon plaats Vrouwenpolder rondvaar ten te verzorgen en demonstraties te geven. Weg de mogelijkheden om piloten op te leiden, of nieuwe snu^es uit te testen. De vijf zelfgebouwde (mini)hover- crafts, waarmee de familie Bader vanuit Vrouwenpolder wereldwijd furore maakte, verdwenen werk loos in een loods. Nu, twintig jaar later, probeert Ri chard Bader het opnieuw. In een van zijn hovercrafts monteerde hij een luxe BMW-motor, waardoor het voertuig de helft minder la waai maakt. Je kan er dan wel geen races mee winnen, want de snelheid is er wel zo'n beetje uit. Maar het zou hem een lief ding waard zijn er af en toe even mee te spelevaren op het Veerse Meer. Moet kunnen, zegt het ministerie van Vrom. Van me nooit niet, zeg gen ze op de Kaai van het stadje Veere. Richard Bader hoopt op cle mentie. Kan hij eindelijk de droom verwezenlijken die hij kreeg bij de beelden van de Wa tersnood. „Als er toen hovercrafts waren geweest, hadden meer men sen gered kunnen worden." Van uit die gedachte stak hij vijf jaar lang z'n hele hebben en houwen in de ontwikkeling van hover crafts, te beginnen met een type dat werd aangedreven door de mo tor van een grasmaaimachine. En dat zweefde op een kussen dat van een windscherm was gemaakt. En dan nu, een kwart eeuw later, zoekt hij wat bewegingsruimte voor zijn nieuwste primeur: het stilste voertuig dat zich op lucht voortbeweegt. Het Bader Racing Team in de glorietijd. Van links naar rechts: Richard Ba der, echtgenote Ella en zoon Ronny. De Noordzee bij Vrouwenpolder, met zandplaten die bij eb droogvallen, is een ideale plek voor hovercraft-demonstraties. Deze foto is bijna twintig jaar oud. Sinds 1991 mag het Bader Racing Team daar niet meer 'varen'. door Henk Posftimia ATOOMSCHUILKELDER Een kijkje in de voormalige atoomschuilkelder in Middelburg: www.pzc.nl/video STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl NIEUWS UIT DE REGIO: www.pzc.nl/walcheren Hij is er in geslaagd de hovercraft geluidsarm te maken. Dat wil zeg gen: zijn luchtkussenvoertuig maakt de helft minder lawaai. Maar nog steeds veel te veel, vre zen ze op de Kaai in Veere. Daar om verzet de stadsraad zich tegen de vergunning die het ministerie van Vrom wil verstrekken. Richard Bader wordt er moede loos van. Om zijn nieuwste type hovercraft uit te proberen, wil hij er af en toe mee over het Veerse Meer kunnen zweven. Startend vanaf de voormalige trailerhelling bij de Veerse Dam. En dan meteen naar de baan voor snelle motorbo ten. Daarmee wil hij ook demon streren dat een luchtkussenvoer tuig niet per se veel herrie hoeft te maken. In zijn streven naar de bouw van hovercrafts die 'zo wei nig mogelijk geluid produceren' monteerde hij er een watergekoel- de 4-takt BMW-motor in. En liet hij de motoruitlaat in het luchtkus sen verdwijnen. Op verzoek van de gemeente vond op 9 april een eerste demonstratie plaats. B en W concludeerden dat de geluidsbelasting toch nog be hoorlijk fors was. Maar een akoes tisch onderzoek, waar Bader 1500 euro voor moest betalen, sprak an dere taal: van de 150 decibel motor geluid was op 270 meter afstand nog slechts 50 decibel hoorbaar, en op 540 meter nog maar 47 deci bel. En dat, aldus het ministerie van Vrom, is acceptabel. In de dichtst- bij gelegen woonoorden (Vrou wenpolder, Veere en Kamperland) Hoge kwaliteit voor de helft van de prijs! Showroom uitverkoop van circa 30 modellen! Onfêislïïn?? De beste kwaliteit voor ieder budget! Als kwaliteit een naam mag hebben! MIDDELBURG - Op het briefje dat een Vlissinger (51) bij een plaatsge noot door de brievenbus gooide, stond dat hij 90.000 euro over moest maken naar een specifieke bankrekening. De bewuste Vlissin ger zei gisteren tegen rechtbank voorzitter T. van de Poll dat het te weinig was. „Er had 140.000 euro op moeten staan." Volgens hem was zijn plaatsge noot verantwoordelijk voor veel el lende. Zo zou hij, omdat zijn plaatsgenoot had gekletst tegen over Rotterdamse criminelen, zeer ernstig worden bedreigd en was hij zijn leven niet meer zeker. „Ze willen me liquideren." De Vlissinger had ook het huis en de auto van zijn plaatsgenoot be smeurd met verf Het huis met la tex, de auto met verf op oliebasis zodat hij nauwelijks nog was te verwijderen. Ook zou hij gedreigd hebben dat huis - van zijn voorma lige vriend - in brand te steken en had hij hem eens opgezocht ter wijl hij een bijl bij zich had. Tegen de rechtbankvoorzitter er kende de Vlissinger dat hij geeste lijk flink in de problemen zit. Uit de rapportage van een psychiater blijkt dat de man last heeft van waanideeën, dat hij impulsief han delt en een ingehouden boosheid heeft. Dat laatste was al te merken toen hij in de rechtbank zijn plaats genoot zag zitten. „Ben nog niet met jou klaar", beet hij hem toe. Die uitspraak gebruikte officier van justitie G. van der Hofstede öm aan te tonen dat de man wel eens een gevaar voor de samenle ving kan vormen. Hij vreest ook dat het van kwaad tot erger gaat. Om die reden vroeg hij de recht bank, conform het advies van de psychiater, de man voor één jaar op te laten nemen in een psychia trisch ziekenhuis. Volgens de offi cier was de man ontoerekenings vatbaar toen hij zijn plaatsgenoot bedreigde. Uitspraak 28 september. is de hovercraft nog wel hoorbaar, maar niet zodanig hard dat sprake is van overlast, zoals omschreven in de Wet geluidshinder. Vrom is bereid om Bader een ver gunning te verlenen voor 20 'vaar ten' per jaar voor privédoeleinden, en alleen 's avonds tussen t8 en 21 uur. De stadsraad Veere heeft daar tegen bezwaar aangetekend, en aan de dorpsraad Vrouwenpolder gevraagd hetzelfde te doen. De raad vreest overlast, en uiteindelijk ook commercieel gebruik. B en W bespreken de kwestie vandaag. mww mmssaBassaiBB&WBssamBSB^mmssssmaa VLISSINGEN - Het re-integratiepro ject Leren, Werken, Leven van ROC Zeeland, Stichting Werkt voor Ouderen, Wende Personeels diensten en de Sociale Dienst Wal cheren is genomineerd voor de lan delijke Ginjaar-Maas prijs 2009. Met de geldprijs, vernoemd naar de voormalige staatssecretaris van onderwijs wil het Rijk bekendheid geven aan initiatieven die volwas senen stimuleren om verder te Ie ren, om de kansen op de arbeids markt te vergroten. Nog vier andere projecten zijn ge nomineerd voor de prijs, waarvan de winnaar morgen bekend wordt gemaakt tijdens dag Rotterdamse Dag van de stage in Ahoy.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 20