22 [zeeland Laatste loodjes voor mannen Restaurant 't Dolfijntje helemaal afgebrand Restauratiestichting wil Goese Haven weer als ligplaats voor haar schip Van kokkeljacht naar mosselfeest www.bezorgers.nl woensdag 9 september 2009 Bij exploot van 4 september 2009 is door (t.k.-) deurwaarder N.A. Polderman op verzoek van de vereniging ZEEUWLAND, gevestigd en kantoorhoudende te Zierikzee, gemeente Schouwen- Duiveland, gedagvaard Menno Cornelis Johannus NIJSSE voorheen wonende te Dreischor gemeente Schouwen- Duiveland, aan de Renkumstraat 7 en thans zonder bekende woon- of verblijf plaats zowel in als buiten Nederland, om te verschijnen ter terechtzitting van de Rechtbank te Middelburg, sector Kanton, locatie Middelburg, aan de Kousteensedijk nr. 2, op maandag 14 december 2009 om 10.00 uur op de gronden zoals in die dagvaarding ver meld. Een afschrift van dit exploot kan worden verkregen bij onderstaand gerechtsdeur waarderkantoor. Buys Partners B.V. Ondernemersweg 5 4691 SL Tholen Bij exploot van 4 september 2009 is door (t.k.-) deurwaarder N.A. Polderman op verzoek van de vereniging ZEEUWLAND, gevestigd en kantoorhoudende te Zierikzee, gemeente Schouwen- Duiveland, gedagvaard Harald Horst KUNZ voorheen wonende te Scharendijke, gemeente Schouwen- Duiveland, aan de Klaverstraat 6 en thans zonder bekende woon- of verblijfplaats zowel in als buiten Nederland, om te ver schijnen ter terechtzitting van de Rechtbank te Middelburg, sector Kanton, locatie Middelburg, aan de Kousteensedijk nr. 2, op maandag 14 december 2009 om 10.00 uur op de gronden zoals in die dagvaarding ver meld. Een afschrift van dit exploot kan worden verkregen bij onderstaand gerechtsdeur waarderkantoor. Buys Partners B.V. Ondernemersweg 5 4691 SL Tholen Vorig jaar zat de restauratie van de oude Goese beurt- vaarder Frans Naerebout even in het slop. Maar eind deze maand hangt het 31 meter lange vrachtschip in de Katse haven in de takels van Zwaar Transport Zee land. door Claudia Sondervan Met een dieplader wordt de beurtvaar- der naar een rustig plekje op de werf van straalbedrijf Kamps gebracht om daar te worden gestraald en gespo ten. Daarna wordt het tijd om het vrachtruim, waar tot de jaren zes tig boerenoogsten in werden ge stouwd, om te vormen tot verpoos- ruim met bar en toiletgroepen. Te gelijkertijd moeten de onderhande lingen met de gemeente Goes lei- dentot een toegankelijker ligplaats, liefst pal in het zicht. En het aller liefst pal voor Albert Joachimikade nummer 9 te Goes: de deur van de secretaris van de restauratie- stichting, Jacques Gerris. Maar voorheen het adres van huis en kantoor van Joop Dekker, ooit eige naar van het beurtschip. Gerris kwam er nota bene pas achter na dat hij vorig jaar in het bestuur werd gevraagd. „Kijk", wijst hij naar een klein raampje opzij van zijn bureau: „Via dat loketje in de voorkamer kwamen de schippers vroeger hun briefjes halen en inge ven." De Naerebout heeft inmiddels en nieuwe motor, die eerst dienst deed in een Thools gemaal, en wacht nu op een nieuwe schroef; een kleinere, die beter past bij het geringere motorvermogen. Maar er moet een specialist aan te pas komen voor duidelijk is wat voor schroef „We kijken hoopvol naar het Scheepsvaartmuseum", lacht voorzitter Lauran Rijk van de stich ting Beurtvaarder Frans Naere- De Frans Naerebout is gebouwd in 1927. Van 1935 tot 1958 voer het schip op de lijn Goes-Rotterdam. Het schip is 31 meter lang en kan 135 ton lading aan. Het beurtschip was tot 2004 in ge bruik als kokkeljager YE 108. Rotary Goes-Reimerswaal riep de beurtvaarder uit tot goed doel voor het Mosselfeest 2009 in de Julianahaven in Yerseke op zater dag 19 september. De stichting telt drie bestuursle den en zes werkende vrijwilligers. Dinsdag is de vaste werkdag aan het schip. Het team heeft dringend behoefte aan goede timmerlieden, schilders en elektriciens, want de afwerking van het schip staat op stapel. De restaurantje is te volgen op de website www.beurtvaarder.nl. bout. Hij stapte een jaar geleden in het bestuur dat geslonken was tot één persoon. Na drie jaar sjorren aan het oude vrachtschip, aan sub sidiegevers, sponsoren en overhe den was de fut er uit bij veel men sen van het eerste uur. Aanneme- rij Verstraaten sleept straks het schip op naar Kats. „We weten nog niet wanneer we het Havenka naal opgaan. Met een windkracht vijf, zes kunnen wij niet de Ooster- schelde op", tekent Rijk aan. Per maart 2010 loopt de verzeke ringstermijn voor het schip af en moet het volgens afspraak met hoofdsponsor Provincie Zeeland gaan varen. Het wordt nog een winter van hard werken voor de vrijwilligers. Wanden en bodem van het schip moeten voldoende dik en veilig zijn. Penningmeester Ton Breur heeft het schip verze kerd voor 95.0000 euro. Die waar de loopt op naar gelang het werk vordert. Ter vergelijking: de zwaar doorleefde Frans Naerebout kwam na acht jaar kokkelvangst voor tien duizend euro in handen van de stichting. „Als je werkuren mee zou tellen komt zo'n schip na res tauratie op een waarde van vier, vijf ton," zegt Breur. De Waterwijk in Zierikzee krijgt nieu we speelveldjes. Vanmiddag meer hierover op de website. EN VERDER 1 Restaurant 't Dolfijntje afgebrand 2 CDA: kermis en markt niet tegelijk 3 Beachboom langs rand faillisse ment STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Projectleider Ad Jansens, scheeps- werktuigbouwkundige, 2,5 jaar be trokken bij het beurtschip: „We heb ben allemaal een werkend leven ach ter de rug. Ik heb de motor inge bouwd en de leidingen in de machi nekamer getrokken, samen met een andere man die nu vertrokken is. Die motor komt van een oud ge maal op Tholen. We hebben alles via internet bij elkaar gesprokkeld." Leen Louwerse, was docent werk tuigbouwkunde, vier jaar werkend aan de Frans Naerebout: „In het be gin was het werk vreselijk zwaar en vies. Je kwam zwart als een kolen boer thuis. Ik heb de dekluiken ge maakt; elk meet vier meter bij zes tig centimeter. Het meest lastige is nieuw aan oud verbinden. De samen stelling van nieuwe platen is anders. Dat vergt inventiviteit." Jack Schmid, was hoofd technische dienst conservenfabriek, twee jaar werkend op het beurtschip: „Het las sen vind ik leuk, proberen om din gen vast te krijgen. Ik ben geen spe cifieke lasser, ik leer het hier net wat anders. Ik weet ook niks van schepen; hooguit van de bootdienst Hoedekenskerke. (k verleen hand en spandiensten en beperk me tot 'vastbakken en braaien'." Ton Breur, was formulemanager su permarktwezen, nu penningmeester en 3,5 jaar betrokken bij het beurt schip: „Ik kwam via het Vrijwilligers- steunpunt in Goes. Ik heb nooit met mijn handen, met staal of hout ge werkt. Of in een groep mensen. Dat wilde ik allemaal graag. Anders dan vrijwilligers die afvielen, heb ik al tijd het eindresultaat voor ogen ge houden; wat het schip zal worden." door Martijn de Koning SCHARENDIJKE - Smeulende resten en een gekanteld onderstel is het enige dat nog over is van drijvend restaurant 't Dolfijntje. Het ge bouw in haventje West-Répart in de oksel van de Brouwersdam brandde in de nacht van maandag op dinsdag helemaal uit. Het naastgelegen Aquadome, waar voorheen de onderwaterwereld van het Grevelingenmeer te be wonderen was, raakte zwaar be schadigd. De brandweer kreeg rond 01.00 uur 's nachts de melding binnen. Een oranje gloed was toen al tot in Renesse waarneembaar. Op de dam, naast de nog rokende puin hoop, zaten werknemers van een sloopbedrijf gisterochtend een beetje beduusd naar de zwartgebla kerde resten te staren. Ze waren juist een dag eerder begonnen met de ontmanteling van het gebouw, nadat het Grevelingenschap dat na een lange juridische strijd had overgenomen van vorige eigenaar Her de Grave. Ter plekke komt een aantal aanlegplaatsen voor jach ten. De brandweer gaat voorzichtig uit van brandstichting. De politie doet onderzoek naar de oorzaak van de brand. of bel 0800 - 022 27 10 WGGGNGR NieuwsMedia Van 't Dolfijntje is weinig over. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 54