22 [zeeland
Laatste loodjes voor mannen
Restaurant 't Dolfijntje
helemaal afgebrand
Restauratiestichting wil Goese Haven weer als ligplaats voor haar schip
Van kokkeljacht naar mosselfeest
www.bezorgers.nl
woensdag 9 september 2009
Bij exploot van 4 september 2009 is door
(t.k.-) deurwaarder N.A. Polderman op
verzoek van de vereniging ZEEUWLAND,
gevestigd en kantoorhoudende te
Zierikzee, gemeente Schouwen-
Duiveland, gedagvaard Menno Cornelis
Johannus NIJSSE voorheen wonende te
Dreischor gemeente Schouwen-
Duiveland, aan de Renkumstraat 7 en
thans zonder bekende woon- of verblijf
plaats zowel in als buiten Nederland, om
te verschijnen ter terechtzitting van de
Rechtbank te Middelburg, sector Kanton,
locatie Middelburg, aan de
Kousteensedijk nr. 2, op maandag
14 december 2009 om 10.00 uur op de
gronden zoals in die dagvaarding ver
meld.
Een afschrift van dit exploot kan worden
verkregen bij onderstaand gerechtsdeur
waarderkantoor.
Buys Partners B.V.
Ondernemersweg 5
4691 SL Tholen
Bij exploot van 4 september 2009 is door
(t.k.-) deurwaarder N.A. Polderman op
verzoek van de vereniging ZEEUWLAND,
gevestigd en kantoorhoudende te
Zierikzee, gemeente Schouwen-
Duiveland, gedagvaard Harald Horst
KUNZ voorheen wonende te
Scharendijke, gemeente Schouwen-
Duiveland, aan de Klaverstraat 6 en thans
zonder bekende woon- of verblijfplaats
zowel in als buiten Nederland, om te ver
schijnen ter terechtzitting van de
Rechtbank te Middelburg, sector Kanton,
locatie Middelburg, aan de
Kousteensedijk nr. 2, op maandag
14 december 2009 om 10.00 uur op de
gronden zoals in die dagvaarding ver
meld.
Een afschrift van dit exploot kan worden
verkregen bij onderstaand gerechtsdeur
waarderkantoor.
Buys Partners B.V.
Ondernemersweg 5
4691 SL Tholen
Vorig jaar zat de restauratie
van de oude Goese beurt-
vaarder Frans Naerebout
even in het slop. Maar eind
deze maand hangt het 31
meter lange vrachtschip in
de Katse haven in de takels
van Zwaar Transport Zee
land.
door Claudia Sondervan
Met een dieplader
wordt de beurtvaar-
der naar een rustig
plekje op de werf van
straalbedrijf Kamps gebracht om
daar te worden gestraald en gespo
ten. Daarna wordt het tijd om het
vrachtruim, waar tot de jaren zes
tig boerenoogsten in werden ge
stouwd, om te vormen tot verpoos-
ruim met bar en toiletgroepen. Te
gelijkertijd moeten de onderhande
lingen met de gemeente Goes lei-
dentot een toegankelijker ligplaats,
liefst pal in het zicht. En het aller
liefst pal voor Albert Joachimikade
nummer 9 te Goes: de deur van
de secretaris van de restauratie-
stichting, Jacques Gerris. Maar
voorheen het adres van huis en
kantoor van Joop Dekker, ooit eige
naar van het beurtschip. Gerris
kwam er nota bene pas achter na
dat hij vorig jaar in het bestuur
werd gevraagd. „Kijk", wijst hij
naar een klein raampje opzij van
zijn bureau: „Via dat loketje in de
voorkamer kwamen de schippers
vroeger hun briefjes halen en inge
ven."
De Naerebout heeft inmiddels en
nieuwe motor, die eerst dienst
deed in een Thools gemaal, en
wacht nu op een nieuwe schroef;
een kleinere, die beter past bij het
geringere motorvermogen. Maar
er moet een specialist aan te pas
komen voor duidelijk is wat voor
schroef „We kijken hoopvol naar
het Scheepsvaartmuseum", lacht
voorzitter Lauran Rijk van de stich
ting Beurtvaarder Frans Naere-
De Frans Naerebout is gebouwd in
1927. Van 1935 tot 1958 voer het
schip op de lijn Goes-Rotterdam.
Het schip is 31 meter lang en kan
135 ton lading aan.
Het beurtschip was tot 2004 in ge
bruik als kokkeljager YE 108.
Rotary Goes-Reimerswaal riep de
beurtvaarder uit tot goed doel
voor het Mosselfeest 2009 in de
Julianahaven in Yerseke op zater
dag 19 september.
De stichting telt drie bestuursle
den en zes werkende vrijwilligers.
Dinsdag is de vaste werkdag aan
het schip.
Het team heeft dringend behoefte
aan goede timmerlieden, schilders
en elektriciens, want de afwerking
van het schip staat op stapel.
De restaurantje is te volgen op de
website www.beurtvaarder.nl.
bout. Hij stapte een jaar geleden in
het bestuur dat geslonken was tot
één persoon. Na drie jaar sjorren
aan het oude vrachtschip, aan sub
sidiegevers, sponsoren en overhe
den was de fut er uit bij veel men
sen van het eerste uur. Aanneme-
rij Verstraaten sleept straks het
schip op naar Kats. „We weten
nog niet wanneer we het Havenka
naal opgaan. Met een windkracht
vijf, zes kunnen wij niet de Ooster-
schelde op", tekent Rijk aan.
Per maart 2010 loopt de verzeke
ringstermijn voor het schip af en
moet het volgens afspraak met
hoofdsponsor Provincie Zeeland
gaan varen. Het wordt nog een
winter van hard werken voor de
vrijwilligers. Wanden en bodem
van het schip moeten voldoende
dik en veilig zijn. Penningmeester
Ton Breur heeft het schip verze
kerd voor 95.0000 euro. Die waar
de loopt op naar gelang het werk
vordert. Ter vergelijking: de zwaar
doorleefde Frans Naerebout kwam
na acht jaar kokkelvangst voor tien
duizend euro in handen van de
stichting. „Als je werkuren mee
zou tellen komt zo'n schip na res
tauratie op een waarde van vier,
vijf ton," zegt Breur.
De Waterwijk in Zierikzee krijgt nieu
we speelveldjes. Vanmiddag meer
hierover op de website.
EN VERDER
1 Restaurant 't Dolfijntje afgebrand
2 CDA: kermis en markt niet tegelijk
3 Beachboom langs rand faillisse
ment
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Projectleider Ad Jansens, scheeps-
werktuigbouwkundige, 2,5 jaar be
trokken bij het beurtschip: „We heb
ben allemaal een werkend leven ach
ter de rug. Ik heb de motor inge
bouwd en de leidingen in de machi
nekamer getrokken, samen met een
andere man die nu vertrokken is.
Die motor komt van een oud ge
maal op Tholen. We hebben alles
via internet bij elkaar gesprokkeld."
Leen Louwerse, was docent werk
tuigbouwkunde, vier jaar werkend
aan de Frans Naerebout: „In het be
gin was het werk vreselijk zwaar en
vies. Je kwam zwart als een kolen
boer thuis. Ik heb de dekluiken ge
maakt; elk meet vier meter bij zes
tig centimeter. Het meest lastige is
nieuw aan oud verbinden. De samen
stelling van nieuwe platen is anders.
Dat vergt inventiviteit."
Jack Schmid, was hoofd technische
dienst conservenfabriek, twee jaar
werkend op het beurtschip: „Het las
sen vind ik leuk, proberen om din
gen vast te krijgen. Ik ben geen spe
cifieke lasser, ik leer het hier net
wat anders. Ik weet ook niks van
schepen; hooguit van de bootdienst
Hoedekenskerke. (k verleen hand
en spandiensten en beperk me tot
'vastbakken en braaien'."
Ton Breur, was formulemanager su
permarktwezen, nu penningmeester
en 3,5 jaar betrokken bij het beurt
schip: „Ik kwam via het Vrijwilligers-
steunpunt in Goes. Ik heb nooit met
mijn handen, met staal of hout ge
werkt. Of in een groep mensen. Dat
wilde ik allemaal graag. Anders dan
vrijwilligers die afvielen, heb ik al
tijd het eindresultaat voor ogen ge
houden; wat het schip zal worden."
door Martijn de Koning
SCHARENDIJKE - Smeulende resten
en een gekanteld onderstel is het
enige dat nog over is van drijvend
restaurant 't Dolfijntje. Het ge
bouw in haventje West-Répart in
de oksel van de Brouwersdam
brandde in de nacht van maandag
op dinsdag helemaal uit.
Het naastgelegen Aquadome, waar
voorheen de onderwaterwereld
van het Grevelingenmeer te be
wonderen was, raakte zwaar be
schadigd.
De brandweer kreeg rond 01.00
uur 's nachts de melding binnen.
Een oranje gloed was toen al tot in
Renesse waarneembaar. Op de
dam, naast de nog rokende puin
hoop, zaten werknemers van een
sloopbedrijf gisterochtend een
beetje beduusd naar de zwartgebla
kerde resten te staren. Ze waren
juist een dag eerder begonnen met
de ontmanteling van het gebouw,
nadat het Grevelingenschap dat na
een lange juridische strijd had
overgenomen van vorige eigenaar
Her de Grave. Ter plekke komt een
aantal aanlegplaatsen voor jach
ten.
De brandweer gaat voorzichtig uit
van brandstichting. De politie
doet onderzoek naar de oorzaak
van de brand.
of bel 0800 - 022 27 10
WGGGNGR NieuwsMedia
Van 't Dolfijntje is weinig over.
foto Dirk-Jan Gjeltema