O Visuele geheugen van Nederland gaat digitaal 9 spectrum Zaterdag 5 september 2009 Opslaan Met het monsterproject 'Beelden voor de toekomst' wordt het audiovisueel archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid gedigitaliseerd. Dat betekent, bijvoorbeeld, dat alle afleveringen van. Barend en Van Dorp binnenkort op internet te vinden zijn. door Eline 8esse!ink illustratie Mark Reijntjens Liek Bouma zit achter een blau we filmmontagetafel uit de ja ren zeventig waarop grote en kleinere schijven draaien. Op een schermpje kijkt hij naar een toespraak van Charles de Gaulle. Bouma en zijn collega's - allemaal in de vijftig, want 'niemand leert dit meer' - renoveren dag in dag uit op film gedraaide Journaal beelden 'tot een mooi geheel', klaar om te digitaliseren. Per twee weken gaat 110 uur film in een gekoeld bestelbusje naar Enge land, waar het materiaal op videobanden wordt overgezet. Terug in Nederland maakt Technicolor daar digitale bestanden van. Het FES (Fonds Economische Structuur versterking) heeft 154 miljoen aan aardgas euro's beschikbaar gesteld om het audiovi suele geheugen van Nederland voor de toe komst te behouden. Het project moet eind 2014 afgerond zijn. 700.000 uur beeldge schiedenis van Nederland ligt opgeslagen, en in veel gevallen te vergaan, in de archie ven van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum, het Amster damse Filmmuseum en het Nationaal Ar chief in den Haag. Liek Bouma trekt een filmblik met een ver zuurde en kromgetrokken spoel uit de kast: niet meer af te spelen. Bovendien raakt de apparatuur op die nodig is voor dat oude materiaal. Kapotte onderdelen zijn niet te vervangen, simpelweg omdat ze niet meer worden geproduceerd. De speelfilms, documentaires, radio- en te levisieprogramma's en amateurfilms moe ten worden omgezet in duurzame digitale bestanden om ze voor het nageslacht te be houden. Doordat Beeld en Geluid op grote schaal duurzaam kan conserveren en digi taliseren, wordt het ook beschikbaar voor hergebruik. Zo reden vorig jaar Frits Ba rend en Henk van Dorp een steekkar met alle afleveringen van hun befaamde talk show binnen bij het Beeld en Geluid-ge bouw. In totaal wordt 137.200 uur video, 22.510 uur film, 123.900 uur audio en 2,9 miljoen foto's gedigitaliseerd en toegankelijk ge maakt voor professionals, scholen en parti culieren. Beeld en Geluid neemt alle vi deo- en audio-uren voor zijn rekening. „We kunnen niet ons hele archief digitali seren. Dat is te duur", zegt depotmanager Hans van der Windt. Postbus 51-spotjes, Journaals, actualiteiten- en sportprogram ma's en de meeste documentaires worden opgenomen in het archief Daar is de mees te vraag naar. Van tv-series en amusement programma's worden een paar afleverin gen per seizoen bewaard. Sinds 2006 leve ren de omroepen hun materiaal digitaal aan, waardoor het met minimale aanpas singen het archief in kan. Het materiaal dat het meest wordt opge vraagd heeft voorrang. Ook datgene wat er het slechtst aan toe is, wordt voortvarend aangepakt. Daartoe behoren, gek genoeg, ook de digitale audiotapes uit de jaren ne gentig. Van der Windt: „Die audiotapes werden destijds gezien als dé oplossing, maar ze bleken ongeschikt als archiefmas- ters. Het materiaal vervalt, de banden lo pen vaak vast en moeten elk jaar gespoeld worden. Dat is onbegonnen werk." Het Nederlands Instituut voor Beeld en Ge luid, gevestigd in het veelkleurige pand aan de rand van het Hilversumse Media park, heeft inmiddels tientallen extra me dewerkers aangesteld om 'Beelden voor de toekomst' te volbrengen. Van conservato ren en documentalisten die de catalogus bijhouden tot medewerkers die de banden versjouwen. De hoofdmoot van de collec tie van het instituut word gevormd door het omroeparchief maar daar blijft het niet bij. Ook de archieven van de Rijks voorlichtingsdienst, de wetenschappelijke filmcollectie van de Stichting Film en We tenschap en de collectie objecten van het voormalige Omroepmuseum zijn er te vin den. Het archief omvat 42 kilometer stelling- kast, verspreid over vijftig depots in vijf on der de grond gelegen verdiepingen. Het in stituut heeft ook nog depots in Rijswijk, waar materiaal bewaard kan worden op min 5 graden, en het beschikt over een Scheveningse bunker. Daar is een goede re den voor: nitraat, de oudste filmdrager, is aan verval onderhevig en wordt daardoor ontvlambaar. Het mag daarom niet in de Hilversumse depots worden opgeslagen, en ligt in de duinen. Een etage onder Liek Bouma stopt Sander Peek de ene videoband na de andere in een speler. Hij zoekt het begin van het pro gramma en spoelt door naar het eind. Een aflevering van Wie is wie, met Pleuni Touw en Hugo Metsers, komt in sneltrein vaart voorbij. Zonder de ingevulde begin- en eindtijden weet de robot straks niet van waar tot waar hij moet digitaliseren. Van daag zit Sander Peek alleen, zijn twee colle ga's zijn met vakantie. Karren vol banden staan hem nog te wachten. Van der y/indt: „Daar zijn ze nog wel een jaartje mee bezig." www.beeldenvoordetoekomst.nl reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 91