vergeten Kuyper is bijna spectrum 4 Zaterdag 5 september 2009 Hoe kwam Kuyper aan geld voor de VU? Kuyper?!? Wie was dat eigenlijk? Wat was de Schoolstrijd en wat betekenen de termen Afscheiding en Doleantie? Thema's die behoorden tot het collectieve gereformeerde geheugen. Dat is hard aan het slijten, zeggen de samenstellers van het boek Het Gereformeerde Geheugen. door Willem Staat Groepen ontlenen hun identi teit vooral aan historische ge beurtenissen. Vaak zijn de herinneringen daaraan ge kleurd. Een voorbeeld is de inneming van Brielle op i april 1572. Dat feit leidde er toe dat veel andere steden zich achter Oranje schaarden en Neder land ontstond. In 1872 eisten protestanten dat iedereen op 1 april zou vlaggen. Voor rooms-katholieken was dat onverteerbaar. Immers is de inname van Den Briel gekop peld aan de Martelaren van Gorinchem. Achttien mensen die weigerden de moe derkerk af te zweren, werden omgebracht. Het paste allemaal in de geest van die tijd dat protestanten daar geen rekening mee hielden. In de 19e eeuw ontstond de Verzuiling. Hervormden, katholieken en gereformeer den leefden volledig langs elkaar heen. Een beetje gereformeerde kocht tot half weg de vorige eeuw geen koffie bij De Gruyter, hoe lekker de bonen er ook geur den, want die zaak was 'rooms'. Nee, hij ging naar Albert Heyn, want die was van de eigen kleur. Met de herdenking van Den Briel liep het in 1872 nog hoog op. Protestanten dreig den de ruiten in te gooien bij pastoors die opriepen om niet te vlaggen. Een nieuwe Beeldenstorm bleef echter uit, mede door toedoen van redelijke mensen. Zo greep in Nijkerk ds. J. Gobius du Sart krachtdadig in toen protestanten het huis van de pas toor belegerden. Hij sprak de menigte be straffend toe en verstrekte ook een sigaar aan de aanwezigen, naar verluidt uit een doos van 250 stuks. Toen trokken de on ruststokers zich tevreden terug. Het rumoer had te maken met de sfeer in het land. Sinds 1848 mochten katholieken voor het eerst sinds eeuwen weer openlijk hun geloof belijden. Een schok voor men sen die er van overtuigd waren dat Neder land een protestantse natie was. Dat deed overigens totaal geen recht aan de demo grafische opbouw van Nederland. Zo wa ren de provincies Limburg en Noord-Bra bant bijna geheel rooms. Elders in het land bestonden grote katholieke minderheden. Zo was in Zeeland een kwart van de bevol king ingeschreven in katholieke kerkregis ters. Een gereformeerde voelde zich prettig bij het groepsgeheugen. Daarin passen begrip pen als de Reformatie, de Nationale Syno de van Dordrecht van 1618/19, de Nadere Reformatie, de Afscheiding, de Doleantie, Schoolstrijd en de politici Groen van Prin- sterer, Kuyper en Colijn. Bovendien geloofden gereformeerden hei lig in het bestaan van het 'driesnoer God, Nederland en Oranje'. Willem van Oranje was in dat denken een door het Opperwe zen gezonden redder, met de status van een Bijbelse profeet. In dit denken past naadloos de gedachte dat Nederland een protestantse natie was. Waar je bij hoorde was zichtbaar aan het interieur. Wie gereformeerd was had een groen spaarbusje voor de Vrije Universi teit. Daarop stond de stichter afgebeeld: Abraham Kuyper, de man die in 1886 met zijn Doleantiebeweging de stoot gaf tot het ontstaan van de (synodaal) Gerefor meerde Kerken in Nederland. Bij SGP'ers hing een foto van dominee Ger- rit Hendrik Kersten aan de muur, de stich ter van de partij en leidende figuur binnen de Gereformeerde Gemeenten. Auteur Bart Wallet: „Protestanten, ook de meest orthodoxe onder hen, mochten niet aan de verfoeide rooms-katholieke heiligenver ering doen, het eren van hun leiders ging hun prima af" Fred van Lieburg verwijst naaf scholen in Yerseke en Borssele die naar de dominee zijn genoemd. En naar Tholen-stad waar de straat waar in 2002/3 de nieuwe kerk van de Gereformeerde Gemeente verrees naar Kersten werd genoemd. Van Lieburg: „De burgerlijke overheid ging akkoord met het voorstel om in de postcode de let ters DS op te nemen." Kersten mocht ove rigens in 1945 niet meer terugkeren naar de Tweede Kamer omdat hij de bezetting zag als een oordeel Gods en verzet afwees. De gereformeerde wereld was divers. Syno daal gereformeerden schaften een halve eeuw geleden onbekommerd massaal een televisietoestel aan. Bij de strengere rich ting bleef de buis voor veel mensen tot op de dag van vandaag de kijkkast van de dui vel. Maar ook bij de bevindelijke richting zijn nuances. Dat bleek bijvoorbeeld bij de po lio-uitbraken in 1966 en 1971. De discussie over inenten laaide hoog op. Arie de Rede lijkheid, een hervormde godsdienstonder wijzer uit Den Hulst, liet met een beroep op de geschriften van Calvijn weten geen bezwaar te hebben tegen inenting. De reac tie daarop van de hervormde dominee P. J. Dorsman uit het nabijgelegen Staphorst: „Dit kan natuurlijk nooit. Toen was inen ting helemaal niet aan de orde. Zo kun je Calvijn alles laten zeggen. Ze hebben Cal vijn al zoveel laten doen: kaartspelen, zei len en weet ik al wat meer." Nadat de Gereformeerde Kerken in 2004 zijn herenigd met de Nederlandse Her vormde Kerk, bestaan er nog altijd meer dan tien soorten gereformeerd. Deze ko men, op de Nederlands Gereformeerde Kerken en de Voorgezette Gereformeerde kerken na, alle voor in Zeeland. Volgens de schrijvers zijn leden van de kerkverban den die zich nu nog gereformeerd noemen zich nog het meest bewust van het ge meenschappelijke geheugen. Zonder dit ge heugen valt deze wereld ook niet te begrij pen. Wie weet trouwens nog waarom de ker ken van de Gereformeerde Gemeenten en aanpalende verbanden tot nog niet zo lang geleden geen torens hadden en er eerder uitzagen als schuren? Dat komt doordat groepen die in 1834 de Hervormde Kerk verlieten dat deden met een Acte van Af scheiding en Wederkeer. Ze hielden dus de deur open voor terugkeer wanneer de Nederlandse Hervormde Kerk zou worden gezuiverd van dwalingen. Hoewel dat doel niet werd bereikt zijn de kerken van de Ge reformeerde Gemeenten het schuurfor- maat ontgroeid. Voorbeelden daarvan in Zeeland: Sionskerk (Goes), Ter Hoogekerk (Middelburgen de Rehobothkerk in Tho len-stad. De kerken in Terneuzen van de Gereformeerde Gemeente in Nederland en de Gereformeerde Gemeente zijn even eens kloek. De gereformeerde zuil ver dampte. Er kwamen twee kleinere voor temg. De eer ste is die van de bevindelij- ken, met eigen reformatori sche scholen, die in Zeeland sterk is verte genwoordigd. Dat deze stroming zich sinds een halve eeuw steeds nadrukkelij ker presenteert als groep, is mede een ge volg van de komst van het Reformatorisch Dagblad (RD) in 1971. Die krant werkte sa menbindend en identiteitsbevorderend. Ook de Vrijgemaakt Gereformeerden stichtten hun zuil en ook die behoort tot de hoeders van het gereformeerde geheu gen. De Vrijgemaakten hadden op het hoogtepunt zelfs een club van gelijkgezin den die met de caravan op vakantie gin gen. In Zeeland maken zij slechts een pro cent uit van de bevolking. Het RD meldde dat prof A. Van Deurzen afstand neemt van het boek Het Gerefor meerde Geheugen. De auteurs zouden zich te afstandelijk opstellen. Een helder standpunt van deze christelijke historicus, maar het mooie van het boek is juist dat het daardoor aan objectiviteit wint. Er be staan stapels geschriften over de gerefor meerde wereld die stijf staan van de eenzij digheid en waarin, wordt gezwegen over pijnlijke voorvallen. Het is prijzenswaardig dat de auteurs zich lieten leiden door het oude journalistieke beginsel dat je publi ceert 'zonder last of ruggespraak'. n.a.v. Het Gereformeerde Geheugen, onder redactie van George Harinck, Herman Paul en Bart Wallet, Uitgeverij Bert Bakker, 648 pagi na's, prijs 39,90 euro. Met de klok mee: Viering inname Brielle, Colijn, Kuyper, de spaarbusjes van de VU en de Ker- stenschool in Borssele. foto's Dirk-Jan Gjeltema, Vrije Universiteit, ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 86