Brouwersdam: uitdaging voor
221 zeeland
Kazernes
op de
schop
Subcultuur van surfers laat zich niet sturen
Geld voor veiliger
maken Goese rotondes
RAAMPLAN Optimisme over mogelijkheden voor ondernemers aan Schouwse kant zeewering
m -"m
CS kan geen
nachtelijke taxi's
garanderen
Wethouder haalt nat pak
zaterdag 5 september 2009
S
tot in de kleinste details
ontworpen en afgewerkt
door onze eigen vakmensen
Wat kan er waar?
door Martijn de Koning
Grenadierweg 17b Middelburg
www.baderie.nl
door Piet Kleemans
BURGH-HAAMSTEDE - Op Schou-
wen-Duiveland gaan vier brand
weerkazernes op de schop. De
brandweergarages van Brouwersha
ven, Burgh-Haamstede, Kerkwer-
ve en Dreischor worden ver
bouwd. Maandag begint het
112.300 euro kostende karwei.
Bij de verbouwing gaat het om mo
dernisering en uitbreiding van de
sanitaire ruimten in de brandweer
kazernes. Dat is nodig vanwege
aangescherpte arbo-regels, maar
ook omdat er de laatste jaren
steeds meer vrouwen toetreden
tot de vrijwillige brandweerkorp
sen. Daarnaast worden diverse on
derhoudswerkzaamheden zoals
schilderwerk en het vervangen
dan wel aanpassen van de centrale
verwarmingsinstallatie uitgevoerd.
Voor de brandweerkazerne in
Kerkwerve staat ook een nieuwe
keukeninrichting gepland.
De brandweergarage in Ooster-
land wordt - uit veiligheidsoverwe
gingen - voorzien van een hek op
zolder. Eind oktober moet de ver
bouwing van de vier brandweerka
zernes klaar zijn. Na de verbou
wing voldoend alle negen brand
weergarages op het eiland aan de
arbo-regels.
ZIERIKZEE - De provincie Zeeland
ziet voor zichzelf niet de taak weg
gelegd om het nachtelijk taxiver
voer op Schouwen-Duiveland te
verbeteren. Dat schrijft het college
van Gedeputeerde Staten in ant
woord op vragen van Statenlid
Carla de Paepe, WD. „De taxion
dernemers zien blijkbaar geen eco
nomisch rendabel perspectief',
schrijft het college. Het college er
kent wel dat het geen optimale si
tuatie is. De Paepe wilde weten of
het college nachtelijk taxivervoer
kan afdwingen in het kader van de
verkeersveiligheid. Dat kan het col
lege niet. De problemen doen zich
vooral door de week voor. In de
Westhoek is wel taxivervoer.
Polder Open en weids, voor natuur en landbouw. Eventueel kleinscha
lige verblijfsrecreatie.
Oud cultuurlandschap:
Oost: Grotere gebouwen in de inlaag bij Scharendijke, met 'jaarronde'
attracties.
West: Open, met hoogstens kleine bosjes en landgoedontwikkeling.
Duinzoom: Overgangsgebied met lage vegetatie en eventueel een
klimaatbos aan de rand van de toekomstige Recreatieverdeelweg.
Duinen: Ruig wandelgebied. Alleen bouw op de ronde parkeerplaats in
de oksel van de dam.
Strand:
Grevelingen: bedrijvigheid rond het thema duiken
Noordzee: watersporten strandpaviljoens
Water: Ontwikkelen aan de Grevelingenzijde.
Dam: Met je auto tot aan het water.
Donja Odijk bron gemeente Schouwen-Duiveland
Veel tevreden gezichten
donderdagavond tij
dens een informatie
bijeenkomst over de
plannen voor het
Schouwse gedeelte van de Brou
wersdam en het gebied juist ten
zuiden daarvan. Kritiek was er ui
teraard ook, maar die bleef be
perkt tot onderdelen en details
van het concept.
Kracht én zwakte liggen in het feit
dat het zogenoemde raamwerk
door zoveel partijen samen ge
maakt is en de voortgang ervan
door diezelfde partijen samen zal
worden geëvalueerd. Daardoor
zijn betrokkenen als gemeente, Re-
cron, dorpsraden en ondernemers
blij met het plan, dat zowel om de
leesbaarheid als de inhoud gepre
zen wordt.
Maar ook geldt: zoveel mensen, zo
veel wensen. Ondanks alle positi
visme bleek dat donderdag ook.
Vissers zijn bang dat er geen plek
meer is voor hun fuiken in de Gre
velingen. Ondernemers die nu al
bedrijven op de dam hebben,
waarschuwen dat ze hun huidige
activiteiten niet willen inkrimpen.
En watersporters wijzen erop dat
er straks weinig meer te sporten
valt als het Noordzeestrand steeds
kleiner wordt door zandafslag.
Voor Rijkswaterstaat, ook betrok
ken bij het plan, heeft aanpak daar
van echter geen prioriteit; die
vindt het vooral van belang dat de
waterkering zelf niet wordt aange
tast.
Desondanks heetst optimisme.
Dat heeft ook te maken met de.
vrijheid die ondernemers (nog)
krijgen om plannen in te dienen.;
'Kom maar op', roept de gemeen
te, 'niks is te gek. We zien later we'!
of jullie ideeën ook haalbare kaart
zijn.' Ze overweegt een prijsvraag
om ondernemers te prikkelen na
te denken over een 'vuurtorenont-
werp', dat een plekje moet krijgen
bij de ronde parkeerplaats aan de
voet van de dam. Het leidde zelfs
tot plannen voor een enorm reu
zenrad, tot afschuw van een aantal
aanwezigen op de voorlichtings
avond. Wethouder Ad Verseput
kon hen redelijk geruststellen.
„Dat is nu net één van die ideeën
waarvan we ons moeten afvragen
of het haalbaar is", zei hij tactisch.
Voor andere projectontwik
kelaars en ondernemers
met concrete plannen ziet
de directe toekomst er echter zon
nig uit. Initiatiefnemers van bij
voorbeeld de Jachthaven van de'
Toekomst en een duikhotel bij
Scharendijke krijgen relatief veef
medewerking van de gemeente.^
Zo is een deel van het raamplan'
om de ingediende initiatieven
heen gebouwd, in plaats van an
dersom.
Verder geeft de gemeente het goe
de voorbeeld door overal waar mo
gelijk subsidie los te peuteren voor
ontwikkeling van de dam.
Het grootste gevaar van het
raamplan Brouwersdam is
het plan zelf Is dat niet zo
ambitieus dat het straks zijn
doel voorbijschiet en de hui
dige gebruikers verjaagt?
De Brouwersdam is nü al
zo'n succes, hoe moet
dat wel worden als er
Straks miljoenen euro's
subsidie in wordt gepompt en er
T ic8gS§S335Sïïg&ï8i® 'fSSÜSSSê^l&SSSZ38Ê82S&
door Martijn de Koning
nieuwe doelgroepen op afkomen?
Meer is beter, lijkt het devies. Dat
is gevaarlijk. De initiatiefnemers,
de gemeente voorop, moeten op
passen dat ze het kind niet met
het badwater weggooien. Kiters en
surfers, nu belangrijke gebruikers
van de dam, hebben hun eigen
subcultuur, erkennen ook de ma
kers van het raamplan. De groep
laat zich niet sturen. Daarom moet
het gedeelte van de dam waar nu
de surfers 'de dienst uitmaken',
vooral niet te ordelijk worden ge
maakt. Geen aangeharkte parkjes,
heet het in het rapport.
Alleen al in die aanbeveling schuilt
een gevaar. Want komt er straks
een grens waarbuiten, bij wijze
van spreken, de parken wél aange
harkt worden? Dat zal niet genoeg
blijken. Je kunt wel zorgen dat er
genoeg plek blijft om te surfen, dat
de waterjump kan blijven staan en
dat je gewoon je camper aan het
water kan blijven zetten, maar als
er dan tweehonderd meter verder
op een grote jachthaven ligt en de
gezinnetjes zo uit de tram langs
hetzelfde water wandelen, dan is
het de vraag of je de huidige ge
bruikers niet wegjaagt. Deze enigs
zins eigenzinnige groep laat zich
namelijk niet sturen. Het is daar
om zaak dat de huidige 'vrijheid,
blijheidsfeer' op en rond de héle
dam leidend blijft.
door Rob Paardekam
GOES - Het Admiraalsplein en Pol
derplein, de twee onveiligste roton
des van Goes, worden binnenkort
veiliger gemaakt. Het college trekt
daar 70.000 euro voor uit.
Het Regionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid Zeeland (ROVZ) stelt ook
zo'n bedrag beschikbaar, waardoor
de rotondes voor 140.000 euro
kunnen worden aangepakt.
Het ROVZ heeft recent onderzoek
gedaan naar de veiligheid van ro
tondes. Het Polderplein (die bij de
apotheek in Goese Polder) en het
Admiraalsplein (bij het voormali
ge waterschapskantoor) staat in de
topvijf van gevaarlijkste in de pro
vincie. Het Polderplein is voor fiet
sers zelfs de onveiligste van heel
Zeeland.
Wethouder Rinus Dieleman her
kent zich daarin. „Het is niet zo
dat daar aan de lopende band on
gelukken gebeuren, maar het zijn
er wel wat meer dan op andere lo
caties. Het is goed om eens te bekij
ken hoe we de veiligheid kunnen
verbeteren."
Wanneer de twee rotondes onder
handen worden genomen en wat
er precies gaat veranderen, is nog
niet bekend. Daarover zijn de ge
meente en het ROVZ met elkaar
in overleg.
KAPELLE - Met een fraaie duik en een borstcrawl - in pak - heropende wet
houder Jon Herselman gisteren het binnenbad van zwembad Optisport
Groenewoud in Kapelle. Het bad is voor 1,2 miljoen euro verspijkerd. Zo
zijn er energiebesparende maatregelen getroffen, zijn de kleedhokjes en toi
letten aangepakt en zijn er extra tribunes gekomen. foto Izaak Verkeste
NOORDZEE
GREVELINGEN
Scharendijke