Brouwersdam: uitdaging voor 221 zeeland Kazernes op de schop Subcultuur van surfers laat zich niet sturen Geld voor veiliger maken Goese rotondes RAAMPLAN Optimisme over mogelijkheden voor ondernemers aan Schouwse kant zeewering m -"m CS kan geen nachtelijke taxi's garanderen Wethouder haalt nat pak zaterdag 5 september 2009 S tot in de kleinste details ontworpen en afgewerkt door onze eigen vakmensen Wat kan er waar? door Martijn de Koning Grenadierweg 17b Middelburg www.baderie.nl door Piet Kleemans BURGH-HAAMSTEDE - Op Schou- wen-Duiveland gaan vier brand weerkazernes op de schop. De brandweergarages van Brouwersha ven, Burgh-Haamstede, Kerkwer- ve en Dreischor worden ver bouwd. Maandag begint het 112.300 euro kostende karwei. Bij de verbouwing gaat het om mo dernisering en uitbreiding van de sanitaire ruimten in de brandweer kazernes. Dat is nodig vanwege aangescherpte arbo-regels, maar ook omdat er de laatste jaren steeds meer vrouwen toetreden tot de vrijwillige brandweerkorp sen. Daarnaast worden diverse on derhoudswerkzaamheden zoals schilderwerk en het vervangen dan wel aanpassen van de centrale verwarmingsinstallatie uitgevoerd. Voor de brandweerkazerne in Kerkwerve staat ook een nieuwe keukeninrichting gepland. De brandweergarage in Ooster- land wordt - uit veiligheidsoverwe gingen - voorzien van een hek op zolder. Eind oktober moet de ver bouwing van de vier brandweerka zernes klaar zijn. Na de verbou wing voldoend alle negen brand weergarages op het eiland aan de arbo-regels. ZIERIKZEE - De provincie Zeeland ziet voor zichzelf niet de taak weg gelegd om het nachtelijk taxiver voer op Schouwen-Duiveland te verbeteren. Dat schrijft het college van Gedeputeerde Staten in ant woord op vragen van Statenlid Carla de Paepe, WD. „De taxion dernemers zien blijkbaar geen eco nomisch rendabel perspectief', schrijft het college. Het college er kent wel dat het geen optimale si tuatie is. De Paepe wilde weten of het college nachtelijk taxivervoer kan afdwingen in het kader van de verkeersveiligheid. Dat kan het col lege niet. De problemen doen zich vooral door de week voor. In de Westhoek is wel taxivervoer. Polder Open en weids, voor natuur en landbouw. Eventueel kleinscha lige verblijfsrecreatie. Oud cultuurlandschap: Oost: Grotere gebouwen in de inlaag bij Scharendijke, met 'jaarronde' attracties. West: Open, met hoogstens kleine bosjes en landgoedontwikkeling. Duinzoom: Overgangsgebied met lage vegetatie en eventueel een klimaatbos aan de rand van de toekomstige Recreatieverdeelweg. Duinen: Ruig wandelgebied. Alleen bouw op de ronde parkeerplaats in de oksel van de dam. Strand: Grevelingen: bedrijvigheid rond het thema duiken Noordzee: watersporten strandpaviljoens Water: Ontwikkelen aan de Grevelingenzijde. Dam: Met je auto tot aan het water. Donja Odijk bron gemeente Schouwen-Duiveland Veel tevreden gezichten donderdagavond tij dens een informatie bijeenkomst over de plannen voor het Schouwse gedeelte van de Brou wersdam en het gebied juist ten zuiden daarvan. Kritiek was er ui teraard ook, maar die bleef be perkt tot onderdelen en details van het concept. Kracht én zwakte liggen in het feit dat het zogenoemde raamwerk door zoveel partijen samen ge maakt is en de voortgang ervan door diezelfde partijen samen zal worden geëvalueerd. Daardoor zijn betrokkenen als gemeente, Re- cron, dorpsraden en ondernemers blij met het plan, dat zowel om de leesbaarheid als de inhoud gepre zen wordt. Maar ook geldt: zoveel mensen, zo veel wensen. Ondanks alle positi visme bleek dat donderdag ook. Vissers zijn bang dat er geen plek meer is voor hun fuiken in de Gre velingen. Ondernemers die nu al bedrijven op de dam hebben, waarschuwen dat ze hun huidige activiteiten niet willen inkrimpen. En watersporters wijzen erop dat er straks weinig meer te sporten valt als het Noordzeestrand steeds kleiner wordt door zandafslag. Voor Rijkswaterstaat, ook betrok ken bij het plan, heeft aanpak daar van echter geen prioriteit; die vindt het vooral van belang dat de waterkering zelf niet wordt aange tast. Desondanks heetst optimisme. Dat heeft ook te maken met de. vrijheid die ondernemers (nog) krijgen om plannen in te dienen.; 'Kom maar op', roept de gemeen te, 'niks is te gek. We zien later we'! of jullie ideeën ook haalbare kaart zijn.' Ze overweegt een prijsvraag om ondernemers te prikkelen na te denken over een 'vuurtorenont- werp', dat een plekje moet krijgen bij de ronde parkeerplaats aan de voet van de dam. Het leidde zelfs tot plannen voor een enorm reu zenrad, tot afschuw van een aantal aanwezigen op de voorlichtings avond. Wethouder Ad Verseput kon hen redelijk geruststellen. „Dat is nu net één van die ideeën waarvan we ons moeten afvragen of het haalbaar is", zei hij tactisch. Voor andere projectontwik kelaars en ondernemers met concrete plannen ziet de directe toekomst er echter zon nig uit. Initiatiefnemers van bij voorbeeld de Jachthaven van de' Toekomst en een duikhotel bij Scharendijke krijgen relatief veef medewerking van de gemeente.^ Zo is een deel van het raamplan' om de ingediende initiatieven heen gebouwd, in plaats van an dersom. Verder geeft de gemeente het goe de voorbeeld door overal waar mo gelijk subsidie los te peuteren voor ontwikkeling van de dam. Het grootste gevaar van het raamplan Brouwersdam is het plan zelf Is dat niet zo ambitieus dat het straks zijn doel voorbijschiet en de hui dige gebruikers verjaagt? De Brouwersdam is nü al zo'n succes, hoe moet dat wel worden als er Straks miljoenen euro's subsidie in wordt gepompt en er T ic8gS§S335Sïïg&ï8i® 'fSSÜSSSê^l&SSSZ38Ê82S& door Martijn de Koning nieuwe doelgroepen op afkomen? Meer is beter, lijkt het devies. Dat is gevaarlijk. De initiatiefnemers, de gemeente voorop, moeten op passen dat ze het kind niet met het badwater weggooien. Kiters en surfers, nu belangrijke gebruikers van de dam, hebben hun eigen subcultuur, erkennen ook de ma kers van het raamplan. De groep laat zich niet sturen. Daarom moet het gedeelte van de dam waar nu de surfers 'de dienst uitmaken', vooral niet te ordelijk worden ge maakt. Geen aangeharkte parkjes, heet het in het rapport. Alleen al in die aanbeveling schuilt een gevaar. Want komt er straks een grens waarbuiten, bij wijze van spreken, de parken wél aange harkt worden? Dat zal niet genoeg blijken. Je kunt wel zorgen dat er genoeg plek blijft om te surfen, dat de waterjump kan blijven staan en dat je gewoon je camper aan het water kan blijven zetten, maar als er dan tweehonderd meter verder op een grote jachthaven ligt en de gezinnetjes zo uit de tram langs hetzelfde water wandelen, dan is het de vraag of je de huidige ge bruikers niet wegjaagt. Deze enigs zins eigenzinnige groep laat zich namelijk niet sturen. Het is daar om zaak dat de huidige 'vrijheid, blijheidsfeer' op en rond de héle dam leidend blijft. door Rob Paardekam GOES - Het Admiraalsplein en Pol derplein, de twee onveiligste roton des van Goes, worden binnenkort veiliger gemaakt. Het college trekt daar 70.000 euro voor uit. Het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid Zeeland (ROVZ) stelt ook zo'n bedrag beschikbaar, waardoor de rotondes voor 140.000 euro kunnen worden aangepakt. Het ROVZ heeft recent onderzoek gedaan naar de veiligheid van ro tondes. Het Polderplein (die bij de apotheek in Goese Polder) en het Admiraalsplein (bij het voormali ge waterschapskantoor) staat in de topvijf van gevaarlijkste in de pro vincie. Het Polderplein is voor fiet sers zelfs de onveiligste van heel Zeeland. Wethouder Rinus Dieleman her kent zich daarin. „Het is niet zo dat daar aan de lopende band on gelukken gebeuren, maar het zijn er wel wat meer dan op andere lo caties. Het is goed om eens te bekij ken hoe we de veiligheid kunnen verbeteren." Wanneer de twee rotondes onder handen worden genomen en wat er precies gaat veranderen, is nog niet bekend. Daarover zijn de ge meente en het ROVZ met elkaar in overleg. KAPELLE - Met een fraaie duik en een borstcrawl - in pak - heropende wet houder Jon Herselman gisteren het binnenbad van zwembad Optisport Groenewoud in Kapelle. Het bad is voor 1,2 miljoen euro verspijkerd. Zo zijn er energiebesparende maatregelen getroffen, zijn de kleedhokjes en toi letten aangepakt en zijn er extra tribunes gekomen. foto Izaak Verkeste NOORDZEE GREVELINGEN Scharendijke

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 50