üim?ïEsea Buitenstaander in 8 Danny Vera Cassavetes Zeeland Thrillers MovieSquad llth international film festival 11-20 September 2009 Vlissingen George Sluizer met River Phoenix tijdens de opnamen van Dark blood. Danny Vera De Middelburgse singer-songwri ter Danny Vera heeft zijn vierde al bum, Pink flamingo, opgenomen in de bekende Hilltop Studios in Nashville. Van het opnameproces is een film gemaakt. Film en al bum worden donderdag 17 septem ber (21.00 uur) gepresenteerd bij Film by the Sea. De zanger treedt dan ook op met zijn band. Film by the Sea neemt deel aan een landelijk retrospectief dat is ge wijd aan de Amerikaanse regisseur John Cassavetes (1929-1989). In het eerste weekeinde van het festival zijn in totaal vijf films van hem te zien: zijn debuut Shadows (1959), The killing of a Chinese bookie, A woman under the influence, Gloria en Love streams. Onder de noemer Zeeland Film land vertoont het festival jaarlijks producties van filmmakers die uit deze provincie afkomstig zijn. Dit maal zijn het er twee: Atlantis van Digna Sinke (zo. 13 sept, 10.00 uur, samen met de korte film Luctor en Zijn verloren land van Koert Da- vidse (zo. 13 sept, 12.15 tiur), van wie ook De ramp is te zien. Nederlandse schrijvers, uitgevers, filmmakers en filmproducenten komen maandag 14 september in Vlissingen bijeen om te praten over de relatie tussen film en litera tuur. Deze jaarlijkse pitch staat de ze keer in het teken van thrillers. Hoewel het een populair genre is, worden tot nu toe relatief weinig Nederlandse thrillers verfilmd. Opnieuw is er een jongerenjury ac tief op het festival: de Movie Squad. De jongeren kiezen een winnaar uit de voor hen geselec teerde films. De winnende film ontvangt de MovieSquad Award en 2000 euro voor promotie van de film. De winnaar wordt zater dag 19 september bekend tijdens het Award Ceremony Dinner. Voor het eerst gaat Lifetime Achievement Award van Film by the Sea naar een Nederlan der: regisseur en producent George Sluizer (1932). Het fes tival lijkt daarmee dicht bij huis te blijven. Sluizer is ech ter, behalve een eigenzinnig en gedreven filmmaker, een ware kosmopoliet, die overal ter wereld werkte, vaak met grote acteurs. Die erkenning mist hij wel eens. door Rolf Bosboom Het is een mirakel dat hij nog leeft. Eind 2007 werd George Sluizer getroffen door een aneurysma (slagader breuk). „Ik ben twee keer, door twee ziekenhuizen, officieel dood verklaard, maar er was één dokter die niet geloofde wat de meters zeiden. Die heeft me laten overbrengen naar Lyon, waar ik ben geopereerd. Ik ben invalide uit de operatie gekomen. Fysiek ben ik afge schreven, maar mentaal niet." Dat Film by the Sea hem dit jaar eert met een oeuvreprijs stemt hem, zoals hij zegt, 'dankbaar'. „Het is prettig dat blijkbaar een aantal mensen in Nederland waar de hecht aan het werk dat ik de laatste vijftig jaar heb geleverd. Hoeveel dat er zijn, weet ik niet. Wat ik wél weet is dat ik in het al gemeen in Nederland een beetje over het hoofd wordt gezien, of niet zo in trek ben. Het valt me bijvoorbeeld op dat ik in een aan tal boeken over de Nederlandse film en in de tv-serie die Jeroen Krabbé erover heeft gemaakt niet eens besta." Hij heeft er wel een verklaring voor. Sluizer is altijd - samen met partner Anne Lordon - internatio naal actief geweest, maakte films in uiteenlopende landen en talen. „Wat ook een rol zal spelen is dat ik een soort stijl heb die nogal af wijkt van het belerende, gerefor meerde Hollandse dat je hier in el ke film herkent en ruikt. Die do- mineestoon. Ik ben stilistisch een slang die allerlei stijlen mixt en hoor dus niet bij het klassiekje groepje dat Hollandse films maakt over Hollandse onderwer pen. Al heel snel was ik een soort buitenstaander. Zoals Jos Stelling ooit heeft gezegd: je hebt de Ne derlandse cinema én George Slui zer." De filmmaker, die in Nice (Zuid- Frankrijk) woont, is altijd zijn ei gen weg gedaan. „Sinds 1968 doe ik wat ik denk dat nodig is, waar sociale of politieke relevantie in zit. Het kan me dan niet schelen of er geld is. Ik heb in de jaren zes tig en zeventig vijftien documen taires gemaakt zonder een cent, maar ik was jong en slim genoeg om me te redden. Daardoor zijn veel van die films wel eenvoudig van stof geworden. Maar als u me vraagt naar mijn beste film, dan zou ik zeggen: Het vlot, een docu mentaire die begin jaren zeventig in Brazilië heb gemaakt over het leven langs een rivier. Die is voor mij veel relevanter dan bijvoor beeld Spoorloos, omdat Het vlot in de allereenvoudigste vorm over het leven, het bestaan gaat." Sluizers speelfilms zijn vaak gebaseerd op romans, zoals Twee vrouwen (Harry Mu- lisch), Spoorloos (naar Het gouden ei van Tim Krabbé) en Het stenen vlot (José Saramago). „Ik ben nu eenmaal een lezer. Literatuur heeft altijd een belangrijkste plaats in mijn leven gehad", zegt hij. „Bovendien vind ik dat som mige romans aanmerkelijk beter zijn geschreven dan oorspronkelij ke scenario's." Meestal had hij wel contact met de auteur van het boek dat hij ver filmde, maar niet zozeer over de inhoud. „Een film is nu eenmaal anders dan een roman, dus moe ten er dingen worden verplaatst en vallen er zaken weg. Een schrij ver moet begrijpen dat dat ook pri ma kan zijn, of zelfs beter. Een boek is soms ook rommelig." Bij Spoorloos raakte Sluizer in con flict met Tim Krabbé. „We kregen ruzie over twee kleine punten: Krabbé was kwaad en wilde de film ook niet meer zien. Pas zes maanden later belde hij mijn vrouw en zei dat hij de film toch wilde zien, maar dan zonder mij, want ik was degene die zijn boek zogenaamd had verklooid. Na af loop van de film draaide hij zich om naar mijn vrouw en zei: 'Zeg tegen George dat zijn film beter is dan mijn boek'. Hij gaf toe dat ik wat meer lijn in het verhaal had gebracht. Spoorloos, met onder anderen Jo hanna ter Steege, werd een groot succes, tot verrassing van Sluizer zelf. „Ik had het totaal niet ver wacht. Ik had de film aangeboden aan meer dan honderd distribu teurs en sales agents, maar werd door iedereen afgewezen. Nie mand vond er wat aan, dus ik dacht: dit is een mislukking. Tot dat ik een briefje kreeg van de di recteur van het festival in Sydney. Daar was een film. weggevallen, dus hij vroeg: kan ik jouw film krijgen om dat gat te vullen? Het was een ervaring. Dat festival kent geen prijzen behalve een pu blieksprijs. En die kreeg Spoorloos. Een distributeur in Australië wil de hem toen wél proberen. Der tien maanden heeft de film daar na uitverkocht in Sydney ge draaid." Ook elders sloeg de film aan. Het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 144