voor al dat leed Barry Atsma moet meer gaan kiezen, bekijken wat hij echt nodig heeft 'Ik voel absoluut de historische verantwoordelijkheidZeker in dit geval. Er leven nog zoveel mensen die de Watersnoodramp hebben meegemaakt. Ben Sombogaart, regisseur van De Storm Barry Atsma speelt de rol van Aldo. Samen met Julia keert hij terug naar het rampgebied om te zoeken naar haar baby. door Ali Pankow Barry Atsma speelt Aldo in De Storm. De rol staat dichter bij zijn eigen be levingswereld dan Oidipoes, een rol die hij vorig seizoen op het toneel indrukwekkend mooi vertolkte. „Oidipoes vergt voor mij als acteur veel meer inspanning om zo'n per sonage te kunnen snappen en te spelen." Spelen in een Griekse tragedie vindt hij een geweldige uitda ging. „Maar daar komen relatief maar weinig mensen naar kij ken. Bij een film als De Storm is de exposure vele malen groter." Er zijn meer verschillen. „Op de toneelvloer is er geen editor die zegt wat ik goed of fout doe. Zo dra het gordijn open gaat, ben ik zelf verantwoordelijk voor het vervullen van mijn rol. Op de filmset bied ik als acteur zes tot acht mogelijkheden aan voor de invulling van een scène. Daaruit kan een keus worden gemaakt. Bij opnamen van een film kun je dus nog wel miskleunen. Op het toneel moet je het tijdens de op voering zelf zien te rooien." Atsma beoefent zijn vak als thea termaker heel divers: toneel, film, regisseur, sinds kort ook schrijver (monoloog Denne). Is het kwestie van 'onderzoek al le dingen en behoud het goede'? „Dat is wel mooi, zo'n religieus getinte vraag. Dat past wel van uit Zeeland. Maar inderdaad, ik ben nu vijftien jaar bezig in dit vak en ik heb 'ja' gezegd tegen heel veel dingen die ik kreeg aan geboden. Ik wil eerst heel veel ijs jes proeven, voordat ik kan kie zen welk ijsje ik echt wil bestel len, ik heb altijd het geluk gehad met fantastische mensen te kun nen werken. Film vind ik leuk, maar toneel blijf ik ook zeker doen. Bij Toneelgroep Amster dam krijg ik prachtige rollen. Het komend seizoen in Romeinse Tragedies en met Angels of Ameri ca gaan we een tournee over de hele wereld maken." „Of zich al een voorkeur begint af te tekenen tussen al die ijsjes? Nou, ik moet in elk geval meer gaan kiezen. Goed kijken naar wat ik echt wil en wat ik nodig heb. Ik heb net een tweede kind, dat vergt ook tijd. Ik kan niet meer alles doen zoals voorheen: 's ochtends een stemmetje in spreken, 's middags spelen op de filmset en 's avonds op het to neel staan." Atsma heeft in zijn persoonlijk leven twee nadrukkelijke herin neringen aan water. ;,Toen ik vier jaar was, ben ik overboord gevallen van de boot van mijn ouders in een haventje met heel troebel water. Mijn vader is mij toen direct nagesprongen. Met één greep had hij me vast. Maar dat beeld dat ik had onder water van mijn vader die wijdbeens bo ven mij in dat water sprong, zie ik nog steeds voor me. De tweede ervaring is van veel la ter toen ik met vrienden ging zeezeilen. Dat is toen behoorlijk fout gegaan door slecht weer. Een goede vriend van mij heeft het maar ternauwernood over leefd. Ook dat beeld van de terug komst in de haven met die vriend die er slecht aan toe was en met een gescheurd zeil is een blijvende herinnering voor me." Het doel van De Storm voor hem is aan de hand van een persoon lijk drama de enorme invloed van de watersnoodramp in 1953 invoelbaar te maken. Als hij nu na het zien van de film één onderdeel in zijn vertol king zou mogen veranderen, wat zou dat dan zijn? „In sommige scènes spreek ik het Zeeuws niet zo goed uit. Dat vind ik echt heel erg. We zijn daarin gecoacht door de van oorsprong Zeeuwse acteur Bram Kwekkeboom. Toen ik de film zag, viel het me met een op dat mijn uitspraak af en toe niet klopt. Ik bied daar speci fiek het Zeeuwse publiek mijn nederige excuses voor aan." haal, die waar gebeurde ramp. We hebben het hier niet over een lul lig verhaaltje, maar over dat histo risch besef en inderdaad over ons collectieve geheugen. En dankzij al die inzet en wetend wat er alle maal fout had kunnen gaan, dan vind ik dat we in dit geval meer dan 100 procent hebben bereikt." De poster van 'De Storm' roept asso ciaties op met die nostalgische afbeel ding van 'Gone with the wind' met Clark Gable en Vivian Leigh. Was dat de bedoeling? „Wellicht heeft dat bij de ontwer pers meegespeeld. Het komt niet van mij. Ik laat dat grotendeels aan hen over. Voor mij gaat het erom dat zo'n poster het gevoel van de film weergeeft. Bij het eerste ont werp stonden overigens de hoofd rolspelers er niet op. Dat vond ik echter wel van groot belang." foto Phil Nijhuis „Bij een film als deze kunnen er dingen ontzettend fout gaan. Wer ken met water is zo moeilijk. Koud, nat. Dat wilde ik natuurlijk ook. Ik wilde de acteurs in de kou laten spelen. Het moest realistisch zijn. De toeschouwers moeten meevoelen, als het ware mee bib beren en die ontzetting van toen voelen. Maar met zulke opnamen neem je grote risico's. Dankzij de enorme inzet van heel veel men sen is het allemaal gelukt. Zo'n be drijf als Hectic Electric voor alle speciale effecten. Die mensen heb ben veel meer gedaan dan waar ze echt voor betaald zijn. Dat geldt voor meer mensen. Ik denk dat het te maken heeft met het ver Na 'De Storm' volgt 'Knielen op een bed violen'? „]a, de verfilming van het boek van Jan Siebelink. Ik heb veel met «grote gebeurtenissen in de geschie denis. Dit is natuurlijk anders dan De Tweeling en De Storm, maar het geeft wel een tijdsbeeld van een be langrijke periode in Nederland zo tussen 1948 en 1968. Verder zijn er plannen voor de verfilming van Hasse Simonsdochter, een boek van Thea Beekman. Daar schrijven ook Rik Launspach en Marjolien Beu- mer het script voor. En in het voor jaar van 2010 begin ik met de opna men voor Isabelle, de verfilming van een boek van Tessa de Loo." fasen van het script betrokken ge weest. Dat is ook goed. Een schrij ver moet zich natuurlijk nooit la ten remmen door een regisseur. Anderzijds kun je als auteur na tuurlijk alles bedenken, maar als je het echt wilt laten verfilmen, moet het wel realiseerbaar zijn. Ik schrijf dus niet mee, maar houd de mogelijkheden in de gaten, zodat we achteraf niet voor verrassingen komen te staan. Zo is het bij Bride Flight en eerder bij De Tweeling ook gebeurd." Vrijwel elke kunstenaar streeft bij het maken van een product naar 100 procent? Hoever ben je gekomen met 'De Storm'? Regisseur Ben Sombogaart

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 141